[Teszt] Echostasis – Könnycsepp az esőben

Echostasis – Könnycsepp az esőben

KharexSzőllősi Kristóf2024.06.11. 13:30

Álmodnak-e az androidok elektronikus bárányokkal? Ezt a kérdést még 1968-ban tette fel nekünk Philip K. Dick, de a sci-fi írókat már sokkal korábban foglalkoztatni kezdte a mesterséges értelem és az emberiség kapcsolata. A gondolkodó gépek motívuma Samuel Butler 1872-es regényében, az Erewhonban tűnt fel először, a téma pedig azóta is töretlen népszerűségnek örvend a szórakoztatóiparban, legyen szó a 2001: Űrodüsszeiáról, a System Shockról vagy a maga akciódús módján a Terminátor-szériáról. Amíg azonban a fenti művek az általunk teremtett MI-k veszélyeire hívják fel a figyelmet, addig a Jamie Gavin nevével fémjelezett Enigma trilógia csavar egyet ezen a koncepción, és azt vizsgálja, hogy mi van akkor, ha az emberiség és az androidok kapcsolatában valójában mi vagyunk a szörnyetegek?

Az Enigma trilógia története a cyberpunk zsánertől megszokott neonfényes, de depresszív közeljövőbe kalauzol el minket, ahol a robotok már köztünk járnak, és ahol a virtuális valóság szinte megkülönbözhetetlen a valódi élettől. A széria első két része a fenti technológiák közül az előbbire fókuszál, és Philip K. Dick regényéhez hasonlóan arra a kérdésre próbál választ találni, hogy lehetnek-e egy androidnak önálló érzelmei, gondolatai és személyiségjegyei, az Echostasis pedig inkább a VR-t helyezi a középpontba, azt mutatva be, hogy milyen lenne egy olyan világ, ahol precízen megalkotott algoritmusok döntik el, hogy mit érzékelhetünk a környezetünkből és mit nem.

Ez a téma már önmagában is elég súlyos és sokrétű, ráadásul Gavinnak sikerült egy meglehetősen izgalmas sztorit is felhúznia köré. A pontos részletekbe most nem mennénk bele, hogy ne lőjünk le egyetlen csavart se, de a lényeg nagyjából annyi, hogy az Echostasisban egy személyre szabott, száz százalékban valóságosnak érződő VR utópiákkal házaló cég egyik rendszergazdáját alakíthatjuk, aki épp az esti műszakját tölti, amikor valaki kibertámadást indít az általa üzemeltetett szerverek ellen. A rendszerbe jutott vírus rövid úton magához ragadja a hatalmat a vállalat központjában, és túszul ejt három felhasználót a saját virtuális mennyországukban, nekünk pedig innentől kezdve az lesz a feladatunk, hogy behatoljunk az áldozatok tudatának a legmélyére, és kiszabadítsuk őket az eltorzított utópiáik börtönéből, mielőtt túl késő lenne.

És bár az Echostasis története önmagában is fogyasztható, azért az élményhez sokat hozzá tud tenni, ha ismerjük az Enigma trilógia két korábbi darabját, a The Enigma Machine-t és a Motheredet, is. Egyrészt azért, mert a fenti két játék roppant érdekes témákat boncolgat kimondottan egyedi módon, másrészt pedig azért, mert az Echostasis háttere és mondanivalója is elmélyül, ha tudjuk, milyen események vezettek a kibertámadásig.

Egy szó mint száz, a sztori összetett és csavaros, a játékmenet terén azonban már jóval egyszerűbb megoldásokkal fogunk találkozni. A kampány lényegében két területen játszódik: az egyik a minket alkalmazó vállalat irodája, ahol egy konzol segítségével követhetjük nyomon a vírus által elkapott emberek mentális állapotát, a másik pedig a virtuális valóság, ahol az áldozatok megfertőzött és lassan széteső személyes utópiáiban merülhetünk el, hogy megkíséreljük kiszabadítani az elméjüket a VR karmaiból.

Műfaját tekintve az Echostasis leginkább kapkodós sétaszimulátorként jellemezhető. A célunk minden pályán az, hogy eljussunk egy-egy túsz tudatának a velejéig, ahhoz pedig, hogy ez sikerülhessen, rengeteg járkálásra, valamint különféle, helyenként kimondottan absztrakt logikai feladványok megoldására lesz szükségünk. Ezek mellett a játékban helyet kapott egy lézerirányzékos shotgun is, amivel a néha felbukkanó ellenfeleket tessékelhetjük vissza a nemlétbe, de maradjunk annyiban, hogy ez utóbbi mechanika nincs olyan mélyen kidolgozva, hogy sok vizet zavarjon, és inkább érződik egy mellékgondolatnak, mintsem a program szerves részének.

Így leírva ezek a megoldások talán nem hangoznak túl izgalmasnak, de az Echostasist elsősorban nem is a játékmenete adja el, hanem a tálalása. A virtuális világ tájai egy lázálomban is simán megállnák a helyüket retrós grafikájukkal és az analóg horror eszköztárából átemelt képi hibáikkal, a folyamatosan felbukkanó, nyugtalanítóan torz vizuális glitch-ekhez pedig hátborzongató hanghatások is társulnak a kellően nyomasztó atmoszféra érdekében. Továbbá érdemes azt is kiemelni, hogy az egész játékot áthatja egy kellemesen egyedi, és egyben precízen egységes művészi vízió, ami remekül ráerősít mind a kampány hangulatára, mind annak témáira.

Egy pár évvel ezelőtti interjúban Gavin kifejtette, hogy alkotásaival azt az érzést szeretné visszaadni, ami akkor járta át, mikor gyerekkorában összeomlott egy PS2-es programja, ezzel meggyőzve őt arról, hogy el van átkozva a konzolja, ez a törekvés pedig az Enigma trilógia minden egyes darabján tetten érhető. Az Echostasissal játszani olyan érzés, mintha egy lassan, de folyamatosan összeomló program darabkáit próbálnánk összefoltozni annyi időre, amíg végig nem visszük azt, ez pedig végeredményben egy bitang erős atmoszférát teremt, ami megül a lelkünk legmélyén, és sokáig velünk marad azután is, hogy befejeztük a kampányt.

Röviden és tömören az Echostasis egy pozitív értelemben művészies darabja lett az indie felhozatalnak, aminek minden egyes porcikáján érződik, hogy az alkotója szívét-lelkét beletette a létrehozásába, ráadásul a stílusos külső alatt érdekes tartalom is lapul, hála a sci-fi irodalom örökzöld kérdéseit napjaink problémáival vegyítő témáknak. Nagy kár, hogy akad itt egy apró probléma, ami elsőre nem tűnik olyan komolynak, de így is majdnem hazavágja a teljes játékélményt. Ez pedig nem más, mint a tény, hogy minden pálya időre megy. Méghozzá elég kevés időre.

Alapvetően arról van szó, hogy mihelyst belépünk valakinek a szétzilált utópiájába, egyből elindul a bal felső sarokban egy visszaszámláló, ami azt jelzi, hány másodpercünk van még hátra, mielőtt az illető tudata kilökne magából, és elölről kéne kezdenünk az adott pályát. Az elképzelés itt az lenne, hogy különböző útlevágások megnyitásával egyre mélyebbre és mélyebbre hatolunk a virtuális világba, míg végül megannyi próbálkozás után el nem jutunk a célunkig, a megvalósítás azonban sajnos inkább frusztráló, semmint szórakoztató lett.

A legtöbb pálya ugyanis meglehetősen szerteágazó, kriptikus logikai feladványokkal, sötét foltokba rejtett átjárókkal, és nem ritkán kegyetlenül hosszú útvonalakkal, melyeket esélyünk sincs időben bejárni, ha valahol akár csak egy pillanatig is megtorpanunk. Ráadásul a folyamatos rohanás nemcsak a játékmenetre, hanem a hangulatra is erősen rányomja a bélyegét. Ahogy korábban már előkerült, az Echostasisnak kimondottan nyomasztó és hátborzongató atmoszférája van, ami szinte könyörög azért, hogy kicsit jobban is elmerüljünk benne, ilyesmire azonban általában nincs idő, hiszen a visszaszámlálás miatt nem állhatunk meg, mennünk kell előre a következő megnyitandó útlevágás felé.

A helyzet azért nem teljesen reménytelen, avagy pár óra után hozzá lehet szokni a feszített tempóhoz és a folyamatos újrakezdésekhez egyaránt, de arra így is érdemes felkészülni, hogy a kampány elején nagyjából olyan érzés lesz az Echostasissal játszani, mintha folyamatosan egy falat fejelgetnénk, abban a reményben, hogy előbb-utóbb rátalálunk egy ajtóra ezzel a módszerrel.

De senki se hagyja, hogy egyetlen szerencsétlenül sikerült mechanika eltántorítsa az Echostasis kipróbálásától, főleg akkor, ha amúgy bejönnek neki a misztikumot az élet nagy kérdéseivel vegyítő, és mindeközben a horror zsánerétől sem idegenkedő sci-fi alkotások. Az Enigma trilógia záródarabja ugyanis minden negatív aspektusa ellenére egy elképesztően egyedi játék lett, ami egy pillanatig sem fél a legkényelmetlenebb témáktól se, és ami lézerpontossággal adja át alkotójának a vízióját az emberiség helyzetéről modern világunkban. Az indie ipar valódi gyöngyszeme ez, amiről kár lenne lemaradni, hiszen az ilyen összeszedett és tartalmas programok még a kreativitásukról híres független fejlesztők körében is ritkaságszámba mennek.

PLATFORM PC
KIADÓ ENIGMA STUDIO FEJLESZTŐ ENIGMA STUDIO
MEGJELENÉS 2024. május 30. ÁR 20 EUR

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Capcom Fighting Collection 2

A Capcom Fighting Collection 2 most nyolc újabb ikonikus címet hozott el felújítva, újgenerációs konzolokra optimalizálva. Megtalálhatók benne ikonikus 2D-s verekedős játékok, háromdimenziós különlegességek, crossover címek, és kevésbé ismert kuriózumok is.

1 órája
1

Megint leépít a Microsoft - ez történt kedden

Továbbá: The Sinking City Remastered, Marvel 1943: Rise of Hydra, Fallout, Capcom.

10 órája
6

Stellar Blade PC-n, bezárhat a Moon Studios - ez történt hétfőn

Továbbá: Blades of Fire, FBC: Firebreak, Dragon is Dead.

1 napja
22

Doom: The Dark Ages

Szerencsére a Mars-Föld-Pokol háromszögből már az előző epizódban is kizoomoltunk, a Doom háttérvilága így lényegesen gazdagabb és karakteresebb dark fantasy rémálommá bővült. Lássuk, mit hoznak a Sötét Korok!

2 napja
19

Heti megjelenések

2 napja
5

Aranyon a Death Stranding 2, Doom: The Dark Ages launch trailer – ez történt pénteken

Továbbá: The First Berserker: Khazan, Dragon Ball Z: Kakarot, Risk of Rain 2, Sir Whoopass: Immortal Death, Killing Floor III.

4 napja
5

Fatal Fury: City of the Wolves

Huszonhat év dühe kellett ahhoz, hogy a patinás SNK verekedős széria feltámadjon hamvaiból. Megérkezett a Fatal Fury: City of the Wolves és pusztítóbb, mint valaha!

5 napja
12

Nikoderiko: Director's Cut

Jó platformerekre mindig szükség van, a Nikoderiko pedig a rendezői változatnak köszönhetően csak jobb lett. Teszt!

5 napja
2

Nintendo üzleti jelentés, Mafia: The Old Country megjelenési dátum – ez történt csütörtökön

Továbbá: Alien: Rogue Incursion Evolved Edition, Europa Universalis V, Gex Trilogy, Spray Paint Simulator, Section 11, Shantae Advance: Risky Revolution, Titan Quest II.

5 napja
5

Tempest Rising

Nincs többé új Command & Conquer? Oké, akkor megcsináljuk a sajátunkat - gondolhatta a Slipgate Ironworks... és mi lett a vége?Tényleg megcsinálták!

5 napja
6

Új Sony-stúdió a láthatáron – ez történt szerdán

Továbbá: Yakuza 0 Director's Cut, Nikoderiko: The Magical World, Gloomy Eyes.

6 napja
5

Days Gone - Remastered

Hiába sikerült átlépniük idővel a 10 milliós mérföldkövet is, a rendkívül vegyes kritikai fogadtatás örökre rányomta a bélyegét a Bend Studio alkotására. Sőt. Feltételezhetően a csapat jövőjére is. Tudnak esetleg szépíteni ezzel a ráncfelvarrással?

7 napja
9

Az új GTA 6 trailer árnyékában – ez történt kedden

Benne: Destiny 2, Clair Obscur: Expedition 33, I Am Ripper, Battlefield, Split Fiction, Day of the Shell, Tales of the Shire, Knock on the Coffin Lid.

7 napja
4

Game Pass: mozgolódás május első felében

Hamarosan premiernapon érkezik a Revenge of the Savage Planet és a DOOM: The Dark Ages a szolgáltatás kínálatába!

8 napja
2

Itt a második Grand Theft Auto VI trailer!

Megérkezett a Rockstar Games következő alkotásának második előzetese, amivel ismét beléphetünk picit Vice City utcáira.

8 napja
49

The Elder Scrolls IV: Oblivion Remastered

Egy ideje már hallani lehetett olyan pletykákat, hogy a Bethesda a Skyrim sokadik újrakiadása után az Obliviont is szeretné ismét piacra dobni, ezek a híresztelések pedig végül igaznak is bizonyultak.

8 napja
9

Gears of War: Reloaded bejelentés – ez történt hétfőn

Továbbá: Kingdom Come: Deliverance, The Hundred Line: Last Defense Academy, Tinkerlands, Ecco the Dolphin.

8 napja
10

PlayStation Plus: a májusi hármas

Dinoszauruszos túlélés. Népszerű rougelike. Egy kiváló boomer-shooter. Ezek várják a szolgáltatás előfizetőit ebben a hónapban.

9 napja
4

Heti megjelenések

9 napja
5

Amerzone - The Explorers Legacy

Utazás az ismeretlenbe, utazás egy idegen helyre, utazás Föld és ég között, utazás a semmibe. Benoit Sokal életműve előtt ekkorát még nem tisztelgett soha senki.

2025.05.04.
2