[Teszt] Echostasis – Könnycsepp az esőben

Echostasis – Könnycsepp az esőben

KharexSzőllősi Kristóf2024.06.11. 13:30

Álmodnak-e az androidok elektronikus bárányokkal? Ezt a kérdést még 1968-ban tette fel nekünk Philip K. Dick, de a sci-fi írókat már sokkal korábban foglalkoztatni kezdte a mesterséges értelem és az emberiség kapcsolata. A gondolkodó gépek motívuma Samuel Butler 1872-es regényében, az Erewhonban tűnt fel először, a téma pedig azóta is töretlen népszerűségnek örvend a szórakoztatóiparban, legyen szó a 2001: Űrodüsszeiáról, a System Shockról vagy a maga akciódús módján a Terminátor-szériáról. Amíg azonban a fenti művek az általunk teremtett MI-k veszélyeire hívják fel a figyelmet, addig a Jamie Gavin nevével fémjelezett Enigma trilógia csavar egyet ezen a koncepción, és azt vizsgálja, hogy mi van akkor, ha az emberiség és az androidok kapcsolatában valójában mi vagyunk a szörnyetegek?

Az Enigma trilógia története a cyberpunk zsánertől megszokott neonfényes, de depresszív közeljövőbe kalauzol el minket, ahol a robotok már köztünk járnak, és ahol a virtuális valóság szinte megkülönbözhetetlen a valódi élettől. A széria első két része a fenti technológiák közül az előbbire fókuszál, és Philip K. Dick regényéhez hasonlóan arra a kérdésre próbál választ találni, hogy lehetnek-e egy androidnak önálló érzelmei, gondolatai és személyiségjegyei, az Echostasis pedig inkább a VR-t helyezi a középpontba, azt mutatva be, hogy milyen lenne egy olyan világ, ahol precízen megalkotott algoritmusok döntik el, hogy mit érzékelhetünk a környezetünkből és mit nem.

Ez a téma már önmagában is elég súlyos és sokrétű, ráadásul Gavinnak sikerült egy meglehetősen izgalmas sztorit is felhúznia köré. A pontos részletekbe most nem mennénk bele, hogy ne lőjünk le egyetlen csavart se, de a lényeg nagyjából annyi, hogy az Echostasisban egy személyre szabott, száz százalékban valóságosnak érződő VR utópiákkal házaló cég egyik rendszergazdáját alakíthatjuk, aki épp az esti műszakját tölti, amikor valaki kibertámadást indít az általa üzemeltetett szerverek ellen. A rendszerbe jutott vírus rövid úton magához ragadja a hatalmat a vállalat központjában, és túszul ejt három felhasználót a saját virtuális mennyországukban, nekünk pedig innentől kezdve az lesz a feladatunk, hogy behatoljunk az áldozatok tudatának a legmélyére, és kiszabadítsuk őket az eltorzított utópiáik börtönéből, mielőtt túl késő lenne.

És bár az Echostasis története önmagában is fogyasztható, azért az élményhez sokat hozzá tud tenni, ha ismerjük az Enigma trilógia két korábbi darabját, a The Enigma Machine-t és a Motheredet, is. Egyrészt azért, mert a fenti két játék roppant érdekes témákat boncolgat kimondottan egyedi módon, másrészt pedig azért, mert az Echostasis háttere és mondanivalója is elmélyül, ha tudjuk, milyen események vezettek a kibertámadásig.

Egy szó mint száz, a sztori összetett és csavaros, a játékmenet terén azonban már jóval egyszerűbb megoldásokkal fogunk találkozni. A kampány lényegében két területen játszódik: az egyik a minket alkalmazó vállalat irodája, ahol egy konzol segítségével követhetjük nyomon a vírus által elkapott emberek mentális állapotát, a másik pedig a virtuális valóság, ahol az áldozatok megfertőzött és lassan széteső személyes utópiáiban merülhetünk el, hogy megkíséreljük kiszabadítani az elméjüket a VR karmaiból.

Műfaját tekintve az Echostasis leginkább kapkodós sétaszimulátorként jellemezhető. A célunk minden pályán az, hogy eljussunk egy-egy túsz tudatának a velejéig, ahhoz pedig, hogy ez sikerülhessen, rengeteg járkálásra, valamint különféle, helyenként kimondottan absztrakt logikai feladványok megoldására lesz szükségünk. Ezek mellett a játékban helyet kapott egy lézerirányzékos shotgun is, amivel a néha felbukkanó ellenfeleket tessékelhetjük vissza a nemlétbe, de maradjunk annyiban, hogy ez utóbbi mechanika nincs olyan mélyen kidolgozva, hogy sok vizet zavarjon, és inkább érződik egy mellékgondolatnak, mintsem a program szerves részének.

Így leírva ezek a megoldások talán nem hangoznak túl izgalmasnak, de az Echostasist elsősorban nem is a játékmenete adja el, hanem a tálalása. A virtuális világ tájai egy lázálomban is simán megállnák a helyüket retrós grafikájukkal és az analóg horror eszköztárából átemelt képi hibáikkal, a folyamatosan felbukkanó, nyugtalanítóan torz vizuális glitch-ekhez pedig hátborzongató hanghatások is társulnak a kellően nyomasztó atmoszféra érdekében. Továbbá érdemes azt is kiemelni, hogy az egész játékot áthatja egy kellemesen egyedi, és egyben precízen egységes művészi vízió, ami remekül ráerősít mind a kampány hangulatára, mind annak témáira.

Egy pár évvel ezelőtti interjúban Gavin kifejtette, hogy alkotásaival azt az érzést szeretné visszaadni, ami akkor járta át, mikor gyerekkorában összeomlott egy PS2-es programja, ezzel meggyőzve őt arról, hogy el van átkozva a konzolja, ez a törekvés pedig az Enigma trilógia minden egyes darabján tetten érhető. Az Echostasissal játszani olyan érzés, mintha egy lassan, de folyamatosan összeomló program darabkáit próbálnánk összefoltozni annyi időre, amíg végig nem visszük azt, ez pedig végeredményben egy bitang erős atmoszférát teremt, ami megül a lelkünk legmélyén, és sokáig velünk marad azután is, hogy befejeztük a kampányt.

Röviden és tömören az Echostasis egy pozitív értelemben művészies darabja lett az indie felhozatalnak, aminek minden egyes porcikáján érződik, hogy az alkotója szívét-lelkét beletette a létrehozásába, ráadásul a stílusos külső alatt érdekes tartalom is lapul, hála a sci-fi irodalom örökzöld kérdéseit napjaink problémáival vegyítő témáknak. Nagy kár, hogy akad itt egy apró probléma, ami elsőre nem tűnik olyan komolynak, de így is majdnem hazavágja a teljes játékélményt. Ez pedig nem más, mint a tény, hogy minden pálya időre megy. Méghozzá elég kevés időre.

Alapvetően arról van szó, hogy mihelyst belépünk valakinek a szétzilált utópiájába, egyből elindul a bal felső sarokban egy visszaszámláló, ami azt jelzi, hány másodpercünk van még hátra, mielőtt az illető tudata kilökne magából, és elölről kéne kezdenünk az adott pályát. Az elképzelés itt az lenne, hogy különböző útlevágások megnyitásával egyre mélyebbre és mélyebbre hatolunk a virtuális világba, míg végül megannyi próbálkozás után el nem jutunk a célunkig, a megvalósítás azonban sajnos inkább frusztráló, semmint szórakoztató lett.

A legtöbb pálya ugyanis meglehetősen szerteágazó, kriptikus logikai feladványokkal, sötét foltokba rejtett átjárókkal, és nem ritkán kegyetlenül hosszú útvonalakkal, melyeket esélyünk sincs időben bejárni, ha valahol akár csak egy pillanatig is megtorpanunk. Ráadásul a folyamatos rohanás nemcsak a játékmenetre, hanem a hangulatra is erősen rányomja a bélyegét. Ahogy korábban már előkerült, az Echostasisnak kimondottan nyomasztó és hátborzongató atmoszférája van, ami szinte könyörög azért, hogy kicsit jobban is elmerüljünk benne, ilyesmire azonban általában nincs idő, hiszen a visszaszámlálás miatt nem állhatunk meg, mennünk kell előre a következő megnyitandó útlevágás felé.

A helyzet azért nem teljesen reménytelen, avagy pár óra után hozzá lehet szokni a feszített tempóhoz és a folyamatos újrakezdésekhez egyaránt, de arra így is érdemes felkészülni, hogy a kampány elején nagyjából olyan érzés lesz az Echostasissal játszani, mintha folyamatosan egy falat fejelgetnénk, abban a reményben, hogy előbb-utóbb rátalálunk egy ajtóra ezzel a módszerrel.

De senki se hagyja, hogy egyetlen szerencsétlenül sikerült mechanika eltántorítsa az Echostasis kipróbálásától, főleg akkor, ha amúgy bejönnek neki a misztikumot az élet nagy kérdéseivel vegyítő, és mindeközben a horror zsánerétől sem idegenkedő sci-fi alkotások. Az Enigma trilógia záródarabja ugyanis minden negatív aspektusa ellenére egy elképesztően egyedi játék lett, ami egy pillanatig sem fél a legkényelmetlenebb témáktól se, és ami lézerpontossággal adja át alkotójának a vízióját az emberiség helyzetéről modern világunkban. Az indie ipar valódi gyöngyszeme ez, amiről kár lenne lemaradni, hiszen az ilyen összeszedett és tartalmas programok még a kreativitásukról híres független fejlesztők körében is ritkaságszámba mennek.

PLATFORM PC
KIADÓ ENIGMA STUDIO FEJLESZTŐ ENIGMA STUDIO
MEGJELENÉS 2024. május 30. ÁR 20 EUR

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Berserk Boy

Nem mondhatjuk el, hogy szana-szét lennénk kényeztetve Mega Man játékokkal, sőt még klónokkal se nagyon, de szerencsére a berzerkerek gondolnak ránk és elénk vetik a fiukat - ezzel is betöltve az űrt.

9 órája
1

Steam Next Fest 2024 nyár #2: varázslók, háborúk, háborgó önmagunk klónjai

A Next Fest következő állomásán megállunk, hogy varázslóként kommandózzunk, elnézzünk az emberiség egyik legsötétebb korszakába, a háborgó mélységbe, valamint önmagunk háborgó klónjainak segítségével éljünk túl egy vad bolygó viszontagságai között.

1 napja
1

Beyond Good & Evil 2 életjel, kevesebb belsős PS VR2 játék jöhet- ez történt pénteken

Továbbá: PowerWash Simulator, Fate Seeker II, Stray Gods: The Roleplaying Musical.

1 napja
5

Tiny Terry's Turbo Trip - Tipli van, Terry!

A Short Hike, a Lil' Gator és hasonló társaik felnyitották szemünket a falatnyi élvezetek irányába. Végy egy aprócska világot, egyszerű, de szemnek tetszetős látvánnyal, majd tömd tele kedves-rendes karakterekkel, pöttöm tennivalókkal, pár óra alatt teljesíthető sztorival.

2 napja
4

Visszatér a Beyond Good & Evil, tovább nosztalgiázik a Limited Run Games – ez történt csütörtökön

Továbbá: Warhammer 40,000: Space Marine 2, Dune: Awakening, Otherskin, The Berlin Apartment, Nivalis, Crash Bandicoot N. Sane Trilogy, Pepper Grinder, Teenage Mutant Ninja Turtles: Splintered Fate, Deliver Us the Moon.

2 napja
13

Steam Next Fest 2024 nyár #1: szörnyek, futárok, szájberpunkok

Indulhat a nyári Steam Next Fest zúzás? Első felvonásunkban egy John Wick szimulátorral, igazságosztókkal, futárkodással és cyberpunk városnézéssel szolgálunk. Öveket becsatolni!

3 napja
1

Kihagyja a Sony a Gamescomot, PlayStationre jön a Fesztáv – ez történt szerdán

Továbbá: Creatures of Ava, Eden Genesis, Monster Hunter Stories 2: Wings of Ruin.

3 napja
2

Kamaeru: A frog refuge – Hippity-hoppity

Chloe megunta a nagy hajtást és helyette nyugodtabb életre vágyik. Ezt a motivációját segítő szándékkal is ötvözi: békáknak akar menhelyet létrehozni. Ennek kialakításában és menedzselésében segítünk mi a Kamaeru játékmenetében.

4 napja
2

Game Pass: mozgolódás június második felében

Érkezik az EA Sports FC 24 az EA PLAY kínálatába, ezen kívül azonban túl sok nagy név nem tűnik fel a hónap második felében.

4 napja
1

Egy Direct és más szinte semmi - ez történt kedden

Továbbá: Yars Rising, Baten Kaitos I & II HD Remaster, Evotinction, Bandai Namco.

4 napja
3

Games to Get Excited About Fest 2024 - a mágikus szám: 105!

Vajon mennyi indie játék fér bele egy órányi műsorba?

5 napja
1

Új Metroidot és Zeldát hozott a nyári Nintendo Direct - összefoglaló

Metroid Prime 4: Beyond, The Legend of Zelda: Echoes of Wisdom, Mario & Luigi: Brothership, Super Mario Party Jamboree, Donkey Kong Country Returns HD, Dragon Quest III HD-2D REMAKE, és még sok minden más...

5 napja
26

Elden Ring – Shadow of the Erdtree

Hogy mit nyújthat több száz óra után a FromSoftware legutóbbi souls-műremeke? Természetesen még több kihívást, még több kegyetlen főellenfelet - és ezzel együtt még több katarzist és felfedezést, amik kárpótolnak szenvedéseinkért.

5 napja
24

Játékadaptációt kap a Hang nélkül, bezár a Pieces Interactive - ez történt hétfőn

Továbbá: Graven, Captain Blood, Uncharted, Forza Horizon 5, Life By You, Lords of the Fallen.

5 napja
9

Heti megjelenések

6 napja
4

Alan Wake 2: Night Springs – szörnyen vicces rémálmok

Hasonlóan az alapjátékhoz a Remedy munkásságának ismerői ismét komoly előnyben vannak, de az Alkonyzóna nyomán született fiktív tévésorozat abszurd humortól sem mentes interaktív epizódjai bárki számára emlékezetes perceket tartogatnak. Night Springsbe látogattunk!

7 napja
5

Shovel Knight bejelentések, bezár a Galvanic Games - ez történt pénteken

Továbbá: Mina the Hollower, John Hight, Until Dawn.

8 napja
2

PS5-ön is nagyot ment a Sea of Thieves, masszív Life is Strange betekintés – ez történt csütörtökön

Továbbá: Lollipop Chainsaw RePop, THQ Nordic, PS5 x Discord, Dragon Ball: Sparking! Zero, Super Monkey Ball Banana Rumble.

9 napja
4

Summer Game Fest: információ-morzsák

Dragon Age: The Veilguard. Gears of War: E-Day. Astro Bot. Perfect Dark. LEGO Horizon Adventure. Phantom Blade Zero.

2024.06.13.
9

Astor: Blade of the Monolith

Bármelyik elemét is nézzük, az Astor igencsak attraktív és csalogató képet sugároz magáról. A figurák jellegzetesek és megkapóak, a környezet és az art style mesébe illő, a leírásban hangoztatott akció-rpg műfaj pedig az élvezetes harcok, illetve egy jól felépített fejlődési rendszer ígéretét hordozza. Valóban csábítóan hangzik, de vizsgáljuk meg behatóbban, hogy mi is lapul a maszk mögött.

2024.06.13.

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==