[Teszt] EA Sports FC 24

EA Sports FC 24

GhzSzabó Ákos2023.10.19. 22:20

Kicsit ilyen kutya-macska kapcsolatban vagyok a FIFA (FC) sorozattal, ami annak köszönhető, hogy közel egy évtizeden keresztül (vagy talán annál is régebben) igazi PES fan voltam. Már akkor rajongtam a sorozatért, amikor még International SuperStar Soccer néven elindult (Winning Eleven néven kell keresni Amerikában és Európában) és végtelen időt töltöttem a SNES és N64 verziókkal. Utána egyenes ágon következett a PES imádat, hiszen nagyon sokáig sokkal közelebb állt a sorozat a rendes Focihoz, mint a FIFA. Abba most nem mennék bele, hogyan sikerült a Konaminak pillanatok alatt kinyírni a sorozatot, mert egy külön cikket megérdemelne a történet, viszont az vitathatatlan, hogy a PES hanyatlása még tovább növelte az EA üdvöskéjének amúgy is elég nagy népszerűségét. Az én személyes teóriám az, hogy a FIFA sokáig tudatosan inkább az arcade (gyors, pörgős, látványos) játékmenetre koncentrált, amihez egy elképesztő körítést tudott nyújtani. A PES hanyatlásával viszont megnyílt egy olyan célközönség, akik sokkal inkább szerették a szimuláció részét a Konami játékának, így az EA jól ráérezve a piaci résre, ráfeküdt erre a területre is. Ez természetesen egy hosszú folyamat volt, elég sok "hit and miss" változtatással, de azt kell, hogy mondjam jó sok óra FC 24 után, hogy megérkeztünk. Nem hiszem, hogy valaha is játszottam ennél realisztikusabb Foci szimulátorral attól függetlenül, hogy azért még bőven van hova fejlődnie.

Abban persze biztos vagyok, hogy ezért a kijelentésért fogok kapni hideget is meg meleget is, viszont az szerintem vitathatatlan, hogy az idei rész áll a legközelebb egy valódi foci szimulátorhoz. Ennek minden negatívumával egyetemben. Amiről muszáj már most beszélni, az az agyonreklámozott mesterséges intelligenciával rendelkező csapattársak, illetve a mindenféle tanulási folyamat, amit, hogy őszinte legyek így közel 100 online meccs után sem érzek megalapozottnak. A gépi társak még mindig képesek egészen botrányos döntéseket hozni, amiken most már simán meccsek tudnak elmenni, mivel az idei részben sokkal nehezebb lett gólt lőni. Ami persze szintén egy jó dolog, hiszen a való életben is sokkal gyakoribbak a pár gólos meccsek, mint a 7 - 0-lák, viszont a még tovább lassított játékmenet, a rengeteget nehezedett passzok és a jóval több gyakorlást igénylő védekezés miatt ez simán tűnhet frusztrálónak, pláne, ha az emberfia nem egy FIFA veterán. Mivel én sem vagyok az, így cserébe elmondható, hogy az úgynevezett tanulási görbe viszont sokat finomodott. Ott vannak első körben a tréning opciók, ahol tényleg hatékony és hasznos megoldásokkal vezetik rá a játékost a legfontosabb skillek elsajátítására. Aztán a “my player/pro” játékmódok is nagyon jól vannak összerakva, ahogy lépjük a szinteket és osztjuk el a pozíciónkhoz illő pontokat, úgy érződik meccsről meccsre a fejlődés. Nem is beszélve az új “szuper képességekről” az úgynevezett játékstílus modifikátorokról, amikből az elért szintünktől függően tudunk egyre többet választani és használni.

Tennivaló ezen kívül is akad bőven, hiszen egy újonc számára még mindig nagyon könnyű elveszni a játékmódok tengerében, mivel ebben a FIFA (FC) sosem fukarkodott. A csupán szórakozni vágyók számára elsődleges úti cél lehet a VOLTA football mód, ami egy jó kis grundfoci hangulatát ülteti egy modernebb köntösbe, rengeteg cicomával, őrült trükkökkel, villámgyors játékmenettel és minijátékok garmadájával. Tipikusan az a "bonts egy sört és have fun a haverokkal" mód, ahol többször van nagyobb szerepe a vak szerencsének, mint a játéktudásnak. Természetesen továbbra is a játék fő attrakciója az egyszerre imádott és gyűlölt Ultimate Team. Itt a való életben is komoly szenvedélybetegségnek azonosítható kártya gyűjtögetésre építettek rá egy online játékmódot. Állást foglalni a léte fölött felesleges és nem is tisztem, pénzköltés nélkül is remekül lehet benne szórakozni, de vitathatatlan, hogy aki akár egy ház árát is rá tudja költeni, az lényeges előnyben lesz az online focipályákon. A mostani idényt azonosíthatnák akár a nemek harcával is, hiszen először a sorozat történelmében teljes integrálást kaptak a női focisták. Mindenféle megkötések nélkül tudunk idéntől női játékosokat igazolni a csapatunkba, és a játékmenetet tekintve nem nagyon fogjuk tudni megkülönböztetni őket a férfi társaktól. Ez, bár, egy teljesen érthető dizájn döntés, azért kavart némi hullámokat a közösség berkeiben, hiszen néhány női játékos képességei és statisztikái vetekednek a legnagyobb férfi sztárok pontjaival. Ez természetesen attól függetlenül, hogy nem teljesen tükrözi a valóságot, legalább eléri azt, hogy szinte lehetetlen nem vegyes csapatokkal találkozni online. Engem személy szerint egyáltalán nem zavar, sőt, csak még inkább változatosabbá teszi a meccseket. A másik nagy újdonság az úgy nevezett evolúció bevezetése, aminek köszönhetően végre tudjuk fejleszteni a nehezen megszerzett kártyáinkat. Ehhez nem kell mást tennünk, mint teljesíteni különböző kihívásokat, amiket szépen be is kategorizáltak nekünk, így attól függően tudjuk őket teljesíteni, hogy éppen mihez van kedvünk.

A Hypermotion V technológiának köszönhetően még sosem volt ennyire élethű a karakterek mozgása és animációja, ez igaz az egyéni megmozdulásokon keresztül a megjelenésen át mindenre. Igazából tényleg nincs két egyforma játékos, amint elkezdjük valamelyiket irányítani, rögtön érezni fogjuk közöttük a különbséget. Ettől függetlenül ahogy fentebb is említettem, nem minden fenékig tejfel, mivel a rengeteg gépi hibán kívül néha teljesen érthetetlen, hogy miért nem az történik a pályán, amit szeretnénk. Ez főleg a passzolás tekintetében szembetűnő, mert bár valahol érthető, hogy még a legmagasabb értékekkel rendelkező játékos sem képes 100%-osan passzolni, így is baromi nehéz oda helyezni a golyszlit, ahova szeretnénk. Most is elérhető a manuális passzolás, ami lényegesen megkönnyíti a dolgunkat, cserébe viszont elképesztő sok időbe telik mire rá áll az izommemóriánk a komolyabban helyezett passzokra. A EA saját Frostbite motorja még ennyi idő után is remekül teljesít, tényleg elképesztően realisztikusak a karakterek és a megjelenítés, attól függetlenül, hogy valami furcsa okból kifolyólag jelentősen megvágták a meccsek előtti ceremóniákat. Nincsenek már rendes bevonulások és sokkal többet koncentrál az operatőr a játékosok meccs előtti felkészülésére, mint bármikor korábban. Muszáj megemlíteni a UI rendszer átláthatatlanságát is. Azt hinné az ember, hogy ennyi év után végre tudnak elég időt és energiát szánni arra, hogy logikusabban, vagy legalább jobban kezelhetően rakosgassák a végtelen menü pontokat egymásra, de sajnos idén sem jobb a helyzet, mint akár tavaly. Elképesztő bonyolult néha egy-egy beállítás megtalálása, illetve maga a főmenü is inkább hasonlít egy listára mint egy jó átgondolt UX „flow”-val rendelkező 2023-as játékra. A másik elég elkeserítő dolog a játék általános állapota. Talán még sosem sikerült egy ennyire félkésznek érződő játékot kiadniuk, egyszerűen a megjelenés után lassan egy hónappal is annyi bug van a játékban, hogy az már bőven eléri a zavaró szintet. Sajnos gyakori a matchmaking hiba, ahol egy vagy több játékost egyszerűen nem tesz be a meccsbe, előfordulnak még fagyások, illetve olyan hibák, amikor egy kihívás után egyszerűen egy semmire sem reagáló állapotba kerül a játék, aminek az egyetlen megoldása az újraindítás. Azért egy ekkora fejlesztő csapatnak, akik nem is ma kezdték a bulit, sokkal jobban oda kellett volna figyelniük arra, hogy ne csak hetekkel a megjelenés után kerüljön a játék egy elfogadható állapotba, amit sajnos még mindig csak jóindulattal értek el.

Az FC 24 bár nevében változott, valójában még mindig ugyanazokra az alapokra épít, mint az előző kiadások. Ennek minden pozitív és negatív oldalával együtt. Megint egy fokkal javult a játékélmény, kaptunk pár új funkciót, tovább csiszolták a körítést (embertelen jó zenék vannak a játékban például), de az biztos, hogy a komolyabb változások még mindig váratnak magukra. Aki attól félt, hogy a FIFA jogok elvesztése megmutatkozik majd a játék tartalmi felhozatalában is, az megnyugodhat, talán még sosem volt ennyi csapat és játékos egyik korábbi verzióban sem. A számok szerelmeseinek ez 19000 igazolt játékost, 700 csapatot és 30 női ligát jelent, ami abszolút rekord a sorozat történetében. A kiemelkedő foci élménytől és látványtól függetlenül teljesen érthető viszont sok játékos régóta növekedő frusztrációja, hiszen igazán nagy újdonsággal évek óta nem találkozhattunk. Azt pedig már nem is említem meg, hogy a Switch verziót teljes áron árulják úgy, hogy lényegében a grafika és a játék változatlan évek óta. Mégis az az igazság, hogy több mint 400 óra Diablo IV után, nagyon hosszú ideje az FC 24 az első olyan játék, amit jelenleg inkább szívesebben tolok online a barátaimmal, mert hatalmas élmény egy saját klub menedzselése és vállvetve, közösen összehozni egy szép gólt. Lehet utálni, lehet gyűlölni, de azért valamit nagyon tudnak az EA boszorkánykonyhájában. Bízzunk benne, hogy akarnak és mernek is drasztikusabban változtatni a jövőben, mert az vitathatatlan, hogy a potenciál (az elképesztő játékosbázis) és a tudás a rendelkezésükre áll. Reméljük a legjobbakat.

PLATFORM Xbox, PlayStation, PC, Nintendo Switch
KIADÓ Electronic Arts FEJLESZTŐ EA Vancouver, EA Romania
MEGJELENÉS 2023. szeptember 29. ÁR 24.000 Ft

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

Carmen Sandiego - Elég okos vagy, hogy megtaláld a tolvajt?

Az 1980-as évek közepén gondoltak egyet és megalkották Carmen Sandiego karakterét, aki edutainment játékok sorának volt főszereplője. Most, majd’ 40 évvel az első kiadás után egy újabb játékban eredhetünk tolvajok nyomába.

1 órája

Sony-People Can Fly együttműködés a hét végére - ez történt pénteken

Továbbá: Star Wars: Hunters, Void Martyrs, Star Wars: Knights of the Old Republic.

16 órája
3

Space Marine III bejelentés, Mountaintop bezárás - ez történt csütörtökön

Továbbá: Split Fiction, Clair Obscur: Expedition 33, Hello Sunshine, Teenage Mutant Ninja Turtles: Tactical Takedown, PowerWash Simulator 2, Silent Hill f.

1 napja
25

Tomb Raider IV-VI Remastered

Valentin-napra megkaptuk a második csokor klasszikus Tomb Raider játékot a Core Design-érából, ez a válogatás azonban jóval vegyesebb, mint a tavalyi trilógia, itt ugyanis az eredeti ötletek mellett már erősen érződött a fejlesztőcsapat végkimerülése a több évnyi crunch-öt követően.

2 napja
11

Már idén érkezik az Xbox handheld?

Minden amit eddig hallottunk a nyílt titokként kezel Project Kennan-ről és a Microsoft Xbox részlegének irányváltásáról.

2 napja
33

PlayStation Game Catalog: márciusi érkezők

UFC5. Prince of Persia: The Lost Crown. Arcade Paradise. Többek között ezek a címek várják az előfizetőket hamarosan.

2 napja
4

Apró bejelentések hét közepére - ez történt szerdán

Benne: Wall World 2, Bubble Ghost Remake, Wild Blue, Bo: Path of the Teal Lotus, Town of Zoz, ANTRO, IXION.

2 napja

BlizzCon-visszatérés és VR-újdonságok – ez történt kedden

Továbbá: Aerial_Knight's Dropshot, The Triple-i Initiative, Many Nights a Whisper, Amerzone - The Explorer's Legacy, Steel Hunters, JDM: Japanese Drift Master, Out of Sight VR, Surviving Mars: Pioneer, Postal 2 VR.

3 napja
17

Like a Dragon: Pirate Yakuza in Hawaii

Kalózos Yakuza? Yakuzás kalózosdi? Ez meg mi a szösz? Teszteltük a Ryu Ga Gotoku legújabb agymenését!

3 napja
9

Suikoden I & II HD Remaster - The Gate Rune And Dunan Unification Wars

Megváltoztatható a végzet? Merre vezet a 108 csillag útja? A Suikoden I & II HD Remaster The Gate Rune And Dunan Unification Wars tesztünkből kiderül!

4 napja
26

Death Stranding 2 megjelenési dátum, Split Fiction sikerek – ez történt hétfőn

Továbbá: Rootbound, Steel Seed, Forgotlings, Silent Hill Transmission, Urban Jungle.

4 napja
10

Urban Myth Dissolution Center - Vajon hihetünk a szemünknek?

Lépjünk be egy olyan világba, ami tele van rejtélyes igazságokkal! Bár itt nem Jonathan Frakes fog vezetni minket, hanem helyette inkább a józan gondolkodásunkra és a bizonyítékokra hagyatkozva kell döntéseket hoznunk. Szerinted hol van a valóság határa és hol kezdődik a fikció?

5 napja
2

Bajusz és gokart: friss Lego készlettel ünnepeljük Super Mario napját

Március 10-e a hivatalos Super Mario nap, ennek megfelelően a LEGO egy friss készletet mutatott be Mario Kart - Mario & Standard Kart címen.

5 napja
4

Heti megjelenések

5 napja
4

Rift of the NecroDancer

A nekromanta kriptáját már évekkel ezelőtt kipucoltuk, úgy tűnik azonban, hogy a zene még nem csendesült el teljesen, hőseinkkel együtt ugyanis a gonosz is visszatért, így itt az ideje, hogy újból megmentsük a világot a reanimált undormányoktól. Szerencsére csak egyetlen dologra lesz szükségünk: a ritmusérzékünkre.

6 napja
5

Egy csendes nap zárásként - ez történt pénteken

Benne: Killing Floor III, Bleach: Rebirth of Souls, Cookie Cutter Overkill Edition, Resident Evil film.

7 napja
4

Steam Next Fest 2025 február #3: Arctic Awakening, Demon Tides, Islands and Trains, Glum, Promise Mascot Agency

Bár a Steam Next Fesztiválnak már vége, van pár játék, amit mindenképp szerettünk volna nektek megmutatni. Alaszka, vonatok, kabalák, démonok... ez sem lesz egyszerű menet!

8 napja

Xbox 360 játékok kaphatnak natív PC átiratot egy új módszernek köszönhetően

A Sonic Unleashed lett az első fecske a sorban.

8 napja
11

Nacon Connect bejelentések, AC Shadows gameplay - ez történt csütörtökön

Továbbá: The Sinking City 2, The Occultist, RoboCop: Rogue City, Edge of Memories, Styx: Blades of Greed, Hell is Us, The Fading of Nicole Wilson, Cthulhu: The Cosmic Abyss.

8 napja
10

Turbo Overkill

Bár kellemes retro lövöldéből igazán nincs hiány, a képek és a fantáziátlan cím senkit se tévesszen meg: a Turbo Overkill mögött jóval komolyabb ambíciók húzódnak, mint egy sokadszorra elsütött múltidézés. Teszt!

9 napja
3