[Teszt] Death Crown

Death Crown

elvisLaborci Gergely2021.06.01. 00:00

A Death Crown a végletes egyszerűség játéka; végletekig retro, végletekig desztillált grafika, és a valós idejű stratégia legesszenciálisabb esszenciája. Ha bármelyik ponton többet nyújtana annál, mint amit nyújt, akkor elrontaná az élményt; kevesebbet meg nem nyújthat, mert akkor már lenne értelmezhető videójátékként.

Fekete-fehér pixelek. Nem valami flancos, pixeles, historizáló C64 szerű paletta, mint az amúgy csodálatos Loop Hero, hanem fekete és fehér. Két szín. És milyen szép két szín! A legkoraibb videójáték nosztalgia húrjait pendítette meg bennem ez a látványvilág. Nem tudok írni úgy a Death Crownról, hogy ne meséljek a múltról.

Sinclair ZX Spectrum... amin én kezdtem - ezen a platformon néztek ki úgy a játékok, mint ahogy most circa 40 évvel később a Death Crown kinéz. Bár a ZX Spectrum nevében a "spectrum" szó arra utal, hogy az elődjéhez (ZX80) képest színek (16 csudaszép szín!) megjelenítésére is képes volt a masina, a játékokban ezt a lehetőset bizonyos színkezelési limitációk miatt nem igazán használták ki. De ha mégis színes lett volna egy-egy játék, számomra anno ez nem jelentett sokat, hiszen az apró fekete-fehér Junoszty tv képernyőjét nézve ez maximum a fekete és a fehér közé illesztett néhány új árnyalatot hozott a virtuális világomba.

Hú, de szép idők voltak! És ha már rajta ülünk, akkor nem is szállunk le a nosztalgia vonatról - egy kicsit visszatekintünk a stratégiai játékok gyökereihez.

Hexagonális pálya. Ezzel először Amigán találkoztam a Battle Isle játékban (1991), mely nem csak ezen a téren volt forradalmi, hanem a körökre osztott játékokra jellemző lassúságot egy ügyes trükkel rázta fel: amíg az egyik játékos a lépéseit (egységet mozgását) tervezte, addig a másik játékos a támadó műveletekre adott utasításokat. Miután mindketten végeztek, a gép lejátszotta a támadásokat, majd a lépéseket. Aztán csere és folytatás. Egész érdekes koncepció volt a korábbiakhoz képest.

A Battle Isle, bár körökre osztott stratégia volt, már reagált a mutatkozó igényre a pörgősebb stratégiai játékokra. Egy évre rá, 1992-ben jelent meg a Dune II, ami viszont tényleg valami újat hozott a zsánerbe. Igazából nem ez volt az első valós idejű stratégia, mégis a real-time strategy, mint kifejezés ehhez a játékhoz köthető - oké, a játék tervezőjéhez, Brett Sperry-hez. Erőforrás menedzsment, épületek, egységek, támadások, útvonalválasztás, stratégia, mindezek valós időben.

És pont ezeket tudja a Death Crown is: erőforrás menedzsment, épületek, egységek, támadások, útvonalválasztás, stratégia, mindezek valós időben, hexagonális pályán, ráadásul feketén, fehéren.

A Death Crown története izgalmas, csavaros, horrorba hajló élmény, ami nagyban épít a játékos korábbi tapasztalatára és fantáziájára. A sztorit átvezető videókból ismerhetjük meg, amik - talán a fekete-fehér design hatására - a némafilmeket idézik; érdekes, furcsa videók vagány zenei aláfestéssel, abszolút - kimondott vagy leírt - narráció nélkül. Szóval van történet, de ennek megismerése a kizárólag játékos privilégiuma, nagy hiba lenne magyarázatokkal és spekulációkkal előre befolyásolni bárki fantáziáját!

Stratégiai játékról beszélünk, de már a bevezető is arról szólt, hogy egy végtelenül leegyszerűsített valós idejű stratégiáról. Mitől egyszerű?

  • nincs minimap - annyira kicsi a térkép, hogy teljes egészében ráfér a képernyőre,
  • összesen 3 féle építhető épület áll rendelkezésre (védekező, támadó, termelő),
  • összesen 1 féle nyersanyag létezik, a pénz,
  • összesen 1 féle egység létezik,
  • egy scenario sem tart tovább néhány percnél.

A játék három fejezetre bontja a kampány módot, az elsőben a halottak seregeit irányíthatja, a másodikban az emberek dicső hadvezérének (Conan basszus! Mondom mégegyszer: Conan!) bőrébe bújhat, a harmadikban pedig a démoni hordákat vezetheti pokoli dicsőségre a játékos.

A játékmenet nehézségeiről és komplex mechanikájáról, annak hiányában nem is vesztegetnénk a karaktereket. Az a pár sajátos térkép elem, ami megjelenik egy-egy újabb pályán, folyamatosan bemutatásra kerül, a fejlődési lehetőségek - vannak ilyenek - olyan szinten korlátozódnak a három alapelemre (termelés, védekezés, támadás), hogy említésük méltatlan lenne ahhoz, hogy ezt a cikket alapvetően olvasni tudóknak szánjuk.

Értékeljünk!

Bár az egyes pályák önállóan csak pár percesek, ha eltekintünk a sétagalopp szerű könnyű mód kipróbálásától, jó pár újrakezdésre számíthatunk minden pályán. Ebben a formában a Death Crown több órányi játékidőt garantál, ami a 13 Eurós digitális árcédulát tekintve egész jónak tűnik.

Az 1 bites grafikáról a mellékelt képek alapján mindenki eldöntheti, hogy tetszik e neki vagy sem, a bemutatottakon felül az opciókban további néhány színséma közül lehet még választani (sárga-fekete, kék-fekete, piros-fekete, stb...), de ettől a monokróm pixelgrafika még monokróm pixelgrafika marad.

A Switch verzió nekem csalódást okozott. Egyrészt a pici kontrasztos pixelek a pici képernyőn nagyon fárasztják a szemet, másrészt a hexagonális pályán a d-paddal navigálni - touch vezérlés hiányában - kicsit frusztráló egy pörgős RTS esetében! Még szerencse, hogy nem ezen múlik az élmény. Mert a Death Crown élményszerű. Egyszerű. Zsigeri. Hatásos. A hibái ellenére is. Mint ahogy fehér sincsen fekete nélkül.

Death Crown | Pontosan: 7/10
CO5MONAUT, Stas Pisarev, BadLand | PC, XO, PS, Nintendo Switch | 2021. 05. 13. | kb. 5000 Ft

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Elmarad a BlizzCon, törölt People Can Fly játék - ez történt csütörtökön

Továbbá: Stellar Blade, Gears of War, Exodus, Deathbound, Capcom takarítás a Steamen.

6 órája
3

Szigorít a Steam, meglepetés megjelenések - ez történt szerdán

Továbbá: Sand Land, Bit.Trip ReRunner, Lords of the Fallen, Insurmountable, Rotwood, Island of Winds.

1 napja
15

Stellar Blade

A Shift Up mérnöki pontossággal tervezte meg első konzolos játékának köztudatba emelését. De vajon van-e több a csinos külcsín alatt?

1 napja
10

Feltámad az Infogrames, Metaphor: ReFantazio megjelenés - ez történt kedden

Továbbá: Stellar Blade, Destiny 2, Morbid: The Lords of Ire, Remnant 2, 2XKO, Indika, Karma: The Dark World.

2 napja
11

Meghasad az Embracer, új Gyűrűk Ura játék - ez történt hétfőn

Továbbá: Starlight Games, Tales of the Shire, Star Wars Jedi: Survivor, ID@Xbox Digital Showcase, PowerWash Simulator, The Whims of the Gods.

3 napja
13

Heti megjelenések

4 napja
3

The Smurfs 2 - The Prisoner of the Green Stone - Hupizöld Törpikék

A Microids tavaly év végi felhozatala igen kellemesen alakult, sajnos nem is volt időnk minden fontosabb címükre ránézni. Most a tavaszi üresjáratot kihasználva vissaztérünk a Hupikék Törpikékhez!

4 napja

Anomaly Collapse

Teszteltük a legújabb roguelite próbálkozást, ami ezúttal az egy dimenziós csataterekből próbálja kihozni a maximumot - és mindezt nem is akárhogyan teszi.

5 napja
1

Eiyuden Chronicle folytatás, Prison Architect 2 csúszás - ez történt pénteken

Továbbá: Kena: Bridge of Spirits, Sclash, Biped 2, Unending Dawn.

6 napja
3

Új projektek a Lariannál, bemutatkozott a Kingdom Come: Deliverance II - ez történt csütörtökön

Továbbá: F1 24, Fabledom, Darkest Dungeon II, V Rising, Human Fall Flat 2, Cozy Caravan, Remnant 2.

7 napja
2

Lovagregény újratöltve: bejelentették a Kingdom Come: Deliverance 2-t

Mi már egy hete tudjuk, de csak most szabad róla beszélni. A Plaion és a Warhorse Studios párosa bejelentette a sikeres lovagregényük folytatását, a Kingdom Come: Deliverance II-t.

7 napja
1

Botany Manor

Egyedül sétálgatni egy viktoriánus kori udvarházban, feljegyzéseket olvasgatni és virágokat növeszteni? Izgalmasabb, mint hinnéd! Tesztlaborba vittük a Botany Manort.

7 napja
6

Baldur's Gate fejlesztővadászat, Ghost of Tsushima gépigény – ez történt szerdán

Továbbá: Sea of Thieves, Potionomics, Crow Country, Mullet Mad Jack, Dementium: The Ward.

8 napja
3

Sok jó indie 20 percben is elfér - Nintendo Indie World Showcase összefoglaló

A kis címek is tudnak izgalmasak lenni: a Nintendo legújabb indie-specifikus adásában láttunk is jó néhányat - nem csak Switch-re! Összegyűjtöttük nektek a látottakat.

8 napja
6

Children of the Sun

A Devolver Digital továbbra is remek érzékkel karolja fel az ígéretes, egyedi, kreatív projekteket. René Rother debütáló alkotása sem lóg ki a texasi kiadó portfoliójából. Na de miért érdemes odafigyelni rá? TESZT!

8 napja
1

Műsoron az indie-k, folytatódnak a leépítések – ez történt kedden

Benne: Nintendo Indie World Showcase beharangozó, Take-Two és Kwalee leépítés, Rolling Hills bejelentés, Capes és Athenian Rhapsody megjelenési dátumok.

9 napja
4

Game Pass: mozgolódás április második felében

A hónap második fele talán elsőre csendesebbnek tűnik a megszokottnál, de még így is számos izgalmas premier címet találhatunk a listában.

9 napja
1

A Nintendo kihagyja a Gamescomot, Keanu Reeves lesz Shadow hangja – ez történt hétfőn

Továbbá: No Rest for the Wicked, One Piece Odyssey: Deluxe Edition, Sand Land, Telebbit, Horrific Xanatorium.

2024.04.16.
17

Ereban: Shadow Legacy – Árnyakkal sunnyogó

A sunnyogást az árnyakba olvadással keverő koncepciójával az Ereban már korán felhívta magára a figyelmet. A játékot a régi idők nagy lopakodós címei iránt érzett határtalan tisztelet hívta életre. De ebből vajon mennyit sikerült átemelni és jól értelmezni? Teszt!

2024.04.15.

EDGE #397 pontszámok

Dragon's Dogma 2. Rise of the Ronin. Alone in the Dark. Princess Peach: Showtime! Izgalmas címek. Rendkívül vegyes pontozás.

2024.04.15.
21

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==