[Teszt] Anomaly Collapse

Anomaly Collapse

Oldern2024.04.20. 23:08

Van, amikor az ember és a játék nem kompatibilis egymással. Az Anomaly Collapse-al eltöltött első órák során valamiért ezt éreztem. Akármennyire is szimpatikusan hangzott a gameplay körbeírása a trailerben és az útmutatókban, annyira taszítónak éreztem szinte mindent a játékkal kapcsolatban. (Picit lentebb részletezem majd, hogy mire gondolok pontosan). Azonban van, amikor a kezdeti taszítás nem jelenti azt, hogy egy rossz játékról lenne szó - sőt!

Így húsz+ év távlatából végre megértettem, hogy miért nem akartam a Paper Mario RPG-kkel játszani, akármennyire is érdekeltek a jól összerakott és egyéb műfajokat is belemixelő Nintendo-RPG-k: ha a dizájn valamiért nekem nem klappolt, akkor egyszerűen képtelen voltam arra, hogy rávegyem magam a játékra. Na, az Anomaly Collapse esetében is kicsit erről van szó: ezek a furry karakterek és a vicceskedő, inkább vígjátékokból idecsempészett dizájnok egyszerűen elemi szinten taszítottak, és ez sajnos az elmúlt időszakban egyáltalán nem változott meg. Száz százalékosan biztos vagyok benne, hogy valós pénzt lennék hajlandó fizetni egy olyan verzióért, ami mindezt egy baromi egyszerű darkos gótikus dizájnra cseréli. Aztán persze bilibe ér a kezem.

A játék maga a klasszikus roguelite körökre osztott RPG elemeket használja, azok minden velejárójával: új kasztokat nyitunk meg, erősödnek a karakterek által használt dolgok és bővül a repertoár, közben pedig a lootnál is van lehetőségünk a saját kombinációinkat erősíteni, ha ügyesek vagyunk, vagy totál szembemenni mindennel, amire eddig gyúrni akartunk, ha a mazohista spektrumon létezünk. Nem ez teszi igazán különlegessé ezt a játékot - pláne úgy, hogy nem csak a karakterdizájn, de kicsit a powerupok és tárgyak kijelzője is kifejezetten barátságtalannak érződik számomra, nehezen kivehető részletekkel, néhol teljesen feleslegesen bevezetett keywordökkel, amelyek néha egyáltalán nem emlékeztetnek semmire, amit máshol már láthattunk, így megzavarva a játékos agyát (vagy csak az enyémet :P)

De akkor hol a játék ereje? Nos, a játékmenetben, hol máshol. Az Anomaly Collapse “egy dimenziós” körökre osztott harcrendszere valóban különleges, még ha elsőre nem is értettem feltétlenül, hogy miért az. Sokat gondolkoztam azon, hogy miért zavart meg ez a definíció: hiszen technikailag a Darkest Dungeon meg a hasonló játékok is mind-mind “egy dimenziósok”, nem? A DD-s hasonlat amúgy egész közel landol a játékhoz - de az Anomaly esetében ennél is többről van szó. Itt ténylegesen lehet/kell mozogni az egy darab dimenzióban. Ennek az egy “apróságnak” rengeteg következménye van mindkét irányba: te és az ellenfeleid is területre ható támadásokkal operáltok, egymást lökitek ide-oda, és pozicionálástól tesztek különféle hatásokat függővé. Kvázi mint egy körökre osztott verekedős játék, vagy egy körökre osztott Smash. A lényeg, hogy sokkal kiszámíthatatlanabb, sokkal összetettebb az egész rendszer ennek köszönhetően, és több archetípust is lehetővé tesz, mint azt az elején, a játék egyszerűbb, letisztultabb fázisaiban bárki gondolná.

A fejlesztők egyébként roppant ügyesen nem hagyták kiaknázatlanul a térbeliséget: tényleg rengeteg olyan, egymást potenciálisan erősítő elemet szerezhetsz meg a végigjátszások során, amelyek brutál kellemes összhanghoz vezetnek. Csak egy kezdeti, valószínűleg sokak által elérhető ilyen cuccot mesélek el, hogy könnyebb legyen mindezt elképzelni. Adott egy passzív tárgy, ami azt tudja, hogy minden másik karakter, aki “elhagyja a pozíciódat”, extra erőt/sebzést kap. Igen ám, de a másik karakterem ritkán kezdi a kört ugyanazon a pozíción, mint a társunk - mindenki a saját helyét foglalja el kezdetben. Ok, eddig érthető - és ha találok egy olyan tárgyat, ami ad egy új képességet, amivel egészen a pálya végéig rohamozok, és egész szép sebzést vihetek be? Nos, máris adja magát a kombó: a karakterrel első cselekedetként ráállok ugyanarra a mezőre, ahol az előbb említett passzív képességet birtokló karakterem van, majd ráchargeolok az ellenfélre, és hát mivel így “elhagyom a kockát”, máris még nagyobb a sebzés. Organikus kombózás. Le a kalappal - ehhez nyilván szépen le kellett tisztázni a belső rendszerekben is, hogy mit jelent például elhagyni egy mezőt, simán léteznek olyan, nem feltétlenül ilyen precízen megírt kódok, ahol csak a mozgás számít elhagyásnak, nem pedig a támadással járó elmozdulás, vagy az ellökés. És mindez tényleg csak a legelső lépés, később még ezer dologgal kombinálható ez a támadás, például lángra robbannak az ellenfelek, ahol szintén ezzel a támadással megérkezünk, és a többi, és a többi. Organikus kombók.

Az előbb említett “mindenkire jellemző” rendszerek egyetlen komolyabb hátrányáról azért nem akarok elfeledkezni: mivel van egy csomó alapszabály (pl. “crowded” debuffot kap mindenki, ahol egy mezőn egynél több karakter van), ezért a körök végén rengeteg státuszüzenet lepi el a képernyőt, ami szerintem elkerülhető, és totálisan felesleges vizuális kavarodást tud okozni, pláne ha öt ugyanolyan üzenet és egy hatodik, valójában annál fontosabb extra is egy mező fölött lebeg át. Nem tudom száz százalékosan megmondani, hogy ezt hogyan lehetne kiküszöbölni, de lehet hogy a sok hasonló üzenet esetében kevéssé hangsúlyossá tenném őket, biztos lehet erre valami szabályt kitalálni, hogy a végeredmény jobban nézzen ki. De megint csak egy vizuális belekötésem van a dolgokba… (Hogy vizuálisan is illusztráljam mindezt, elég a fentebb látható képre tekinteni)

Az a helyzet a nap végén, hogy az Anomaly Collapse egy nagyon rendben lévő játék. Ha az ember túllendül a kezdeti katyvaszon, elfogadja a UI ad-hoc jellegét, és a számomra abszolút nem szimpatikus rajzstílust, akkor a felszín alatt egy nagyon komplex, a jelenleg piacon lévő roguelite darabok közül a lényegben, a játékmenetben határozattan egyedi játékot fog kapni. Panaszra tehát nincs okunk, az apró problémáimat meg valószínűleg idővel úgy is orvosolni fogják majd az érkező javítások és frissítések során.

PLATFORM PC (tesztelt) KIADÓ Spiral Up Games FEJLESZTŐ Rocket Punch Games MEGJELENÉS 2024. április 12. ÁR 19.50 USD

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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

Dino Crisis helyett – ez történt pénteken

Benne: Code Violet, Death Howl, Whisper Mountain Outbreak, Kriegfront Tactics, Dragon Ball: Sparking! Zero, Ender Magnolia: Bloom in the Mist, Phantom Brave: The Lost Hero, Warhammer 40,000: Space Marine II.

1 napja
14

A Switch 2 árnyékában – ez történt csütörtökön

Benne: Sony live service játékok, Until Dawn, Mortal Kombat 1, Final Fantasy VII Rebirth, Rune Factory: Guardians of Azuma, Bleach: Rebirth of Souls, Ace Combat 7: Skies Unknown.

2 napja
17

Tales of Graces f: Remastered - A barátság ereje

Egyes japán játékok egészen kalandos utat tesznek meg, amíg végre eljutnak hozzánk a Nyugatra, a Tales of Graces f pedig még a megszokottnál is több nehézséggel nézett szembe. ...

2 napja
4

Bemutatkozott a Nintendo Switch 2

Lerántották a leplet a Nintendo Switch utódjáról, amely még idén érkezik.

3 napja
70

PlayStation Game Catalog: januári érkezők

God of War Ragnarök. The Man Who Erased His Name. Atlas Fallen. Többek között ezek a címek várják az Extra és Premium szintek előfizetőit.

3 napja
7

Kisebb bejelentések hét közepére - ez történt szerdán

Benne: Like a Dragon: Pirate Yakuza in Hawaii, Party Animals, Lil Gator Game, Wartorn, Crashlands 2, Finding Frankie.

3 napja
1

Completely Stretchy

Rég elmúltak már azok az idők, amikor a szabadon bejárható pályák és a nyitottság önmagukban elegendőek voltak ahhoz, hogy meglegyen az a bizonyos varázs, a Completely Stretchy azonban jó érzékkel hozza vissza ezt a már modernnek mondható, de mégis nosztalgikus gaming-életérzést.

3 napja
3

Bezárások és bejelentések - ez történt kedden

Benne: Counterplay Games, Street Fighter 6, Toadman Interactive, Piranha Games, Rusty Rabbit, PGA TOUR 2K25, Freejam, Tomb Raider IV-V-VI Remastered, Forest Reigns, Until Dawn, Project Pantheon.

4 napja

Switch 2 bemutató pletykák - ez történt hétfőn

Továbbá: Bleach: Rebirth of Souls, Assassin's Creed Shadows, Hyper Light Breaker, FULL STEAM: Fluffy X Machina, Blood of the Dawnwalker.

5 napja
4

Amíg a világ a Grand Theft Auto 6-ot várja, mások a GTA3-at portolják Sega Dreamcast-re

Döbbenetes Grand Theft Auto 3 átirat készül a rajongók boszorkánykonyhájában.

6 napja
14

Naiad

A Journey műfaja a mai napig tartja magát, és érkeznek a szép, nyugodtságot árasztó kellemes utánpótlás játékok. A Naiad is egy ilyen cím, amelyben egy vízi tündérrel kell hosszú kalandra indulnunk. Teszt!

6 napja
8

Heti megjelenések

6 napja
2

Atomfall bemutató, Elden Ring Nightreign próbakör - ez történt pénteken

Továbbá: The First Berserker: Khazan, Hell Maiden, The House of the Dead 2: Remake, Deficit.

8 napja
6

Kingdom Come: Deliverance 2 - öt dolog amit az első harminc órából megtudtunk

Nyakunkon a Kingdom Come: Deliverance 2 megjelenése: a fantasy elemeket teljes egészében nélkülöző középkori szerepjáték masszív térképpel és száz órányi játékidővel kecsegtet. Kipróbáltuk - lássuk az első harminc óra tapasztalatait!

8 napja
5

Megint csúszik az AC Shadows, új Nintendo "konzol" - ez történt csütörtökön

Továbbá: Xenoblade Chronicles X: Definitive Edition, Final Fantasy VII Rebirth, Hyper Light Breaker, PowerWash Simulator, Coridden, Botany Manor, Robobeat, V Rising.

9 napja
7

Gamer365 Ünnep 2024 | Aerosoft Bundle (PC)

Az ünnepekre várva, az adventi izgalmak közé kanyarodva elindítjuk a nagy év végi nyereményjáték-sorozatunkat, amiben teljes verziós játékkódokat, hardvereket és csecsebecséket sorsolunk ki közöttetek.

9 napja
366

Project Tower – Toronyiránt!

Vannak azok az indie játékok, amiken minden limitációjuk ellenére megakad az ember szeme, és sokunknak pont ilyen cím volt a Project Tower. A Yummy Games alkotása elsőre csak egy erősen felvizezett Returnal másolatnak tűnhet, a fejlesztők azonban csavartak egy merészet a Housemarque receptjén, és a roguelike mechanikák helyett alakváltással dobták fel a 3D-s bullet hell lövöldéjüket.

9 napja
1

Xbox Developer_Direct

DOOM: The Dark Ages, South of Midnight, Clair Obscur: Expedition 33, valamint még egy további meglepetés cím várható az év első műsorában!

9 napja
2

Monster Hunter Wilds béta, Transformers: Reactivate kasza – ez történt szerdán

Továbbá: Big Helmet Heroes, Gravelord, Tiny Terry's Turbo Trip.

2025.01.09.
4

Savant: Ascent REMIX

Most már ott tartunk, hogy az indie játékok is megkapják a maguk újragondolt változatát. A Savant: Ascent REMIX egy különleges, pörgős élményt nyújtó lövöldözős játék, amely a 2013-as eredeti kiadás modernizált változata, amelyet a Switch tulajdonosai is élvezhetnek.

2025.01.08.
2