[Teszt] Anomaly Collapse

Anomaly Collapse

Oldern2024.04.20. 23:08

Van, amikor az ember és a játék nem kompatibilis egymással. Az Anomaly Collapse-al eltöltött első órák során valamiért ezt éreztem. Akármennyire is szimpatikusan hangzott a gameplay körbeírása a trailerben és az útmutatókban, annyira taszítónak éreztem szinte mindent a játékkal kapcsolatban. (Picit lentebb részletezem majd, hogy mire gondolok pontosan). Azonban van, amikor a kezdeti taszítás nem jelenti azt, hogy egy rossz játékról lenne szó - sőt!

Így húsz+ év távlatából végre megértettem, hogy miért nem akartam a Paper Mario RPG-kkel játszani, akármennyire is érdekeltek a jól összerakott és egyéb műfajokat is belemixelő Nintendo-RPG-k: ha a dizájn valamiért nekem nem klappolt, akkor egyszerűen képtelen voltam arra, hogy rávegyem magam a játékra. Na, az Anomaly Collapse esetében is kicsit erről van szó: ezek a furry karakterek és a vicceskedő, inkább vígjátékokból idecsempészett dizájnok egyszerűen elemi szinten taszítottak, és ez sajnos az elmúlt időszakban egyáltalán nem változott meg. Száz százalékosan biztos vagyok benne, hogy valós pénzt lennék hajlandó fizetni egy olyan verzióért, ami mindezt egy baromi egyszerű darkos gótikus dizájnra cseréli. Aztán persze bilibe ér a kezem.

A játék maga a klasszikus roguelite körökre osztott RPG elemeket használja, azok minden velejárójával: új kasztokat nyitunk meg, erősödnek a karakterek által használt dolgok és bővül a repertoár, közben pedig a lootnál is van lehetőségünk a saját kombinációinkat erősíteni, ha ügyesek vagyunk, vagy totál szembemenni mindennel, amire eddig gyúrni akartunk, ha a mazohista spektrumon létezünk. Nem ez teszi igazán különlegessé ezt a játékot - pláne úgy, hogy nem csak a karakterdizájn, de kicsit a powerupok és tárgyak kijelzője is kifejezetten barátságtalannak érződik számomra, nehezen kivehető részletekkel, néhol teljesen feleslegesen bevezetett keywordökkel, amelyek néha egyáltalán nem emlékeztetnek semmire, amit máshol már láthattunk, így megzavarva a játékos agyát (vagy csak az enyémet :P)

De akkor hol a játék ereje? Nos, a játékmenetben, hol máshol. Az Anomaly Collapse “egy dimenziós” körökre osztott harcrendszere valóban különleges, még ha elsőre nem is értettem feltétlenül, hogy miért az. Sokat gondolkoztam azon, hogy miért zavart meg ez a definíció: hiszen technikailag a Darkest Dungeon meg a hasonló játékok is mind-mind “egy dimenziósok”, nem? A DD-s hasonlat amúgy egész közel landol a játékhoz - de az Anomaly esetében ennél is többről van szó. Itt ténylegesen lehet/kell mozogni az egy darab dimenzióban. Ennek az egy “apróságnak” rengeteg következménye van mindkét irányba: te és az ellenfeleid is területre ható támadásokkal operáltok, egymást lökitek ide-oda, és pozicionálástól tesztek különféle hatásokat függővé. Kvázi mint egy körökre osztott verekedős játék, vagy egy körökre osztott Smash. A lényeg, hogy sokkal kiszámíthatatlanabb, sokkal összetettebb az egész rendszer ennek köszönhetően, és több archetípust is lehetővé tesz, mint azt az elején, a játék egyszerűbb, letisztultabb fázisaiban bárki gondolná.

A fejlesztők egyébként roppant ügyesen nem hagyták kiaknázatlanul a térbeliséget: tényleg rengeteg olyan, egymást potenciálisan erősítő elemet szerezhetsz meg a végigjátszások során, amelyek brutál kellemes összhanghoz vezetnek. Csak egy kezdeti, valószínűleg sokak által elérhető ilyen cuccot mesélek el, hogy könnyebb legyen mindezt elképzelni. Adott egy passzív tárgy, ami azt tudja, hogy minden másik karakter, aki “elhagyja a pozíciódat”, extra erőt/sebzést kap. Igen ám, de a másik karakterem ritkán kezdi a kört ugyanazon a pozíción, mint a társunk - mindenki a saját helyét foglalja el kezdetben. Ok, eddig érthető - és ha találok egy olyan tárgyat, ami ad egy új képességet, amivel egészen a pálya végéig rohamozok, és egész szép sebzést vihetek be? Nos, máris adja magát a kombó: a karakterrel első cselekedetként ráállok ugyanarra a mezőre, ahol az előbb említett passzív képességet birtokló karakterem van, majd ráchargeolok az ellenfélre, és hát mivel így “elhagyom a kockát”, máris még nagyobb a sebzés. Organikus kombózás. Le a kalappal - ehhez nyilván szépen le kellett tisztázni a belső rendszerekben is, hogy mit jelent például elhagyni egy mezőt, simán léteznek olyan, nem feltétlenül ilyen precízen megírt kódok, ahol csak a mozgás számít elhagyásnak, nem pedig a támadással járó elmozdulás, vagy az ellökés. És mindez tényleg csak a legelső lépés, később még ezer dologgal kombinálható ez a támadás, például lángra robbannak az ellenfelek, ahol szintén ezzel a támadással megérkezünk, és a többi, és a többi. Organikus kombók.

Az előbb említett “mindenkire jellemző” rendszerek egyetlen komolyabb hátrányáról azért nem akarok elfeledkezni: mivel van egy csomó alapszabály (pl. “crowded” debuffot kap mindenki, ahol egy mezőn egynél több karakter van), ezért a körök végén rengeteg státuszüzenet lepi el a képernyőt, ami szerintem elkerülhető, és totálisan felesleges vizuális kavarodást tud okozni, pláne ha öt ugyanolyan üzenet és egy hatodik, valójában annál fontosabb extra is egy mező fölött lebeg át. Nem tudom száz százalékosan megmondani, hogy ezt hogyan lehetne kiküszöbölni, de lehet hogy a sok hasonló üzenet esetében kevéssé hangsúlyossá tenném őket, biztos lehet erre valami szabályt kitalálni, hogy a végeredmény jobban nézzen ki. De megint csak egy vizuális belekötésem van a dolgokba… (Hogy vizuálisan is illusztráljam mindezt, elég a fentebb látható képre tekinteni)

Az a helyzet a nap végén, hogy az Anomaly Collapse egy nagyon rendben lévő játék. Ha az ember túllendül a kezdeti katyvaszon, elfogadja a UI ad-hoc jellegét, és a számomra abszolút nem szimpatikus rajzstílust, akkor a felszín alatt egy nagyon komplex, a jelenleg piacon lévő roguelite darabok közül a lényegben, a játékmenetben határozattan egyedi játékot fog kapni. Panaszra tehát nincs okunk, az apró problémáimat meg valószínűleg idővel úgy is orvosolni fogják majd az érkező javítások és frissítések során.

PLATFORM PC (tesztelt) KIADÓ Spiral Up Games FEJLESZTŐ Rocket Punch Games MEGJELENÉS 2024. április 12. ÁR 19.50 USD

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj5cbjxkaXYgY2xhc3M9XCItLWJuci17e2lkfX1cIj5cbjxhIGhyZWY9XCJ7e3VybH19XCIgdGFyZ2V0PVwiX2JsYW5rXCI+XG5cdDxpbWcgc3JjPVwie3twYXRofX1wYXRyZW9uLW1wdS1iaWcucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDo2MDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj5cblxuPHN0eWxlPlxuLi0tbXB1LXt7aWR9fSwgLi0tYm5yLXt7aWR9fXtkaXNwbGF5Om5vbmV9XG4ubGFyZ2U+Li0tYm5yLXt7aWR9fSwgLm1lZGl1bT4uLS1ibnIte3tpZH19e2Rpc3BsYXk6YmxvY2s7fVxuLnNtYWxsPi4tLW1wdS17e2lkfX17IGRpc3BsYXk6YmxvY2s7fVxuPFwvc3R5bGU+IiwiaW1hZ2VzIjpbIlwvfmZzXC9iYW5uZXJcLzAwXC8wMFwvMHpcL3BhdHJlb24tbXB1LWJpZy5wbmciLCJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB6XC9wYXRyZW9uLW1wdS5wbmciXSwidXJsIjoiaHR0cHM6XC9cL3d3dy5nYW1lcjM2NS5odVwvYXJ0aWNsZVwvcGF0cmVvbiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB6XC8iLCJpZCI6MzV9
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Bővül a Mortal Kombat 1, indul a Valorant konzolos bétája – ez történt pénteken

Tovább: Lost Soul Aside, The Behemoth, Mirthwood, Kill the Shadow.

4 órája
1

Kaku: Aincent Seal (卡库远古封印)

A kínai játékláz következő állomása a Kaku: Ancient Seal, amely megpróbál a nyílt világú akció-kalandjátékok vonalán alkotni. Vetettünk néhány pillantást a Bingobell fejlesztőcsapat első játékára.

23 órája
1

Hunt: Showdown 1896 leleplezés, újabb S.T.A.L.K.E.R. 2 késés – ez történt csütörtökön

Továbbá: Dark Light: Survivor, PlayStation VR2 App, The Game Kitchen, Stellar Blade, Iron Meat, Deathbound, Armored Core VI: Fires of Rubicon.

1 napja
2

Nintendo World Championships: NES Edition

A NES időszak egyik nagy durranása a Nintendo World Championships volt, amely elvitte a videójátékokat az emberek közé, és emellett az e-sport előfutáraként látványos versengésre sarkallta a legügyesebb játékosokat. A Nintendo ezt a szellemet próbálja megidézni új címével.

1 napja
2

Battle pass nélküli Concord, Rise of the Ronin demó - ez történt szerdán

Továbbá: Bleak Faith: Forsaken, Shadows of the Damned: Hella Remastered, Bleach: Rebirth of Souls.

2 napja
10

City Bus Manager: Márpedig az én buszaimon lesz klíma!

A menedzser játékokat és tycoonokat talán nem kell bemutatni senkinek, hiszen már az ősidők óta létezik a műfaj. A City Bus esetében azonban - nem dolgozókat vegzálunk, és - kevésbé a telephely menedzselése a fontos, sokkal inkább minden egyéb - például a tömegközlekedés - lesz prioritás.

2 napja
3

Nagy Helldivers 2 frissítés, Modern Warfare III a Game Pass-ben - ez történt kedden

Továbbá: Truckful, Zoochosis, Skautfold: Into the Fray, DEVIATOR, Railroads Online, The Run: Got Next.

3 napja
2

The Operator - Összeesküvés a biliben

A The Operator hasonlóval próbálkozik, mint Sam Barlow. Visszatér a Her Story desktop nézetéig, a sztorit egy fiktív FBI-iroda küldetéstámogató operátorának nézőpontjába helyezi, a hangulathoz pedig hozzácsap némi összeesküvés-elméletesdit, X-Aktákat és egy notórius hekkert.

3 napja
3

Targeted: maffiás anomália kereső játék, hazai fejlesztőktől

Hamarosan megjelenik a Glitchy Frame Studio első játéka, a Targeted, ennek kapcsán számolunk be a hazai játék fejleményeiről.

3 napja
10

Over Horizon x Steel Empire

Ebben a konzolgenerációban szinte minden korábbi címet kiadnak gyűjtemény formában, mivel kis anyagi ráfordítással, nagy bevételt lehet elérni. Az Over Horizon x Steel Empire is így készült? Lássuk!

4 napja
2

EVO trailerhalom, új Game pass szintek - ez történt hétfőn

Benne: Tekken 8, Guilty Gear: Strive, Street Fighter 6, Granblue Fantasy Versus: Rising, Player First Games, Skull and Bones.

4 napja
17

Ez volna a 10 legszebb grafikájú Nintendo Switch játék? A pixelszámlálóból jelentjük...

A Digital Foundry munkatársai összeszedték, hogy szakmailag melyik 10 játékot látják legcsinosabbnak a korosodó Switch könyvtárából.

4 napja
3

Heti megjelenések

5 napja
1

Riven

Az 1993-as ős-Myst négy évig váratta a rajongóit a folytatással, annak újraálmodása viszont most csak három évet vett igénybe: végre a Riven is megkapta az őt megillető gondoskodást.

5 napja
2

CONCORD

A PlayStation Studios 2018-ban alapított új fejlesztőstúdiójának debütáló alkotását vihettük el egy próbakörre a hétvégén. Az első benyomások alapján profi munkával van dolgunk, de nehezen látjuk a helyét a piacon.

6 napja
24

Kaszálták a Halo TV sorozatot - ez történt pénteken

Továbbá: koROBO, River City Saga: Three Kingdoms Next, Pacific Drive, Forestrike.

7 napja
7

Splitgate 2 bejelentés, A Quiet Place gameplay - ez történt csütörtökön

Továbbá: PowerWash Simulator, Unknown 9: Awakening, BioGun, The Mortuary Assistant, Gimmick! 2, Guayota, C-Smash VRS: New Dimension.

8 napja
2

Folytatódik az Orcs Must Die! és az EA Sports FC – ez történt szerdán

Továbbá: The Plucky Squire, Hollow Cocoon, Just Crow Things, Nocturnal II, No Man's Sky, Emio – The Smiling Man: Famicom Detective Club.

9 napja
1

Still Wakes The Deep - Vérvörös olaj

A leginkább a történetre fókuszáló játékairól elhíresült The Chinese Room nemrég ügy döntött, hogy a 2013-as Amnesia: A Machine for Pigs után visszatér a horrorhoz, méghozzá egy eléggé érdekes koncepcióval, ami a Dolog hangulatát vegyíti a tengeri olajfúrótornyok zárt és veszélyes világával.

9 napja
9

NeoSprint - Mázli újratöltve

A már veterán-korúnak számító Atari NeoSprint c. játékával a klasszikus izometrikus versenyek kedvelőinek készített be némi adrenalinpótlékot: színpadon a Sprint 2 ük-ükunokája!

2024.07.17.
2

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==