Eragon - sárkány ellen sárkányfű

Eragon - sárkány ellen sárkányfű

StingerCsere Krisztián Gábor2006.12.21. 13:00

Gyűrűk Ura és Narnia Krónikái... Mindegyik az emberi képzelőerő által megálmodott nagy fantasy birodalmak meseszép története, melyeket giga-költségvetésű mozifilmjeik próbáltak újfent Oscar-szoborként megformálni. A korai fantasy axiómákból származó döbbenetes siker sokakat megihletett mostanság, így nem is csodálkozunk azon, hogy szép lassan gyermekkorunk elfeledett hősei mind visszatérnek előbb, vagy utóbb az ezüstvásznon - az idei karácsony legifjabb sarja a szintén hatalmas univerzum, Alagaesia földjének történetét meséli el, amelyet még nem hagyott el a sárkányok nemzetsége. Ahogy az lenni szokott, a szórakoztatóipar többi szegmense ráharapott a parasztgyermekből daliás hőssé érő sárkánylovas történetére, így videojáték formájában is feltálalja azt a fantasy iránt fogékony játékosok számára.

Christopher Paolini zseniális elméje még 16 éves korában alkotta meg azt a csodálatos tolkieni mondavilágba illő univerzumot, mely Eragon (Hivatalos oldal), a hétköznapi gyermek daliás sárkánylovassá válását meséli el. Az Alagaeisa földjére kalauzoló mozifilm egy háromrészes fantasy regény, az “Örökség” című trilógia első felvonásából született, melynek története a messzi múltban gyökerezik. Hosszú évekkel ezelőtt a sárkányok ugyanis békét kötöttek az emberekkel, hogy együttesen harcolhassanak a gonosz ellen. Egy nap azonban sötétség borult a birodalomra, mert egy rossz útra tért sárkánylovas egyeduralomra vágyva titkolt tervének köszönhetően az általa ismert összes sárkány lovast kivégeztette. A film (és a játék is) azt a történeti síkot meséli el, amelyben már a zsarnok kegyetlen sárkánylovas, Galbatorix király tartja rettegésben a birodalmat. Ekkor lép a színre Eragon a szegény sorsú falusi fiú személyében, aki mindezidáig csak a mesékből és mondákból hallotta a sárkánylovasok történetét. A tiszta szívű bátor fiatalember azonban tudta nélkül kiválasztott személy - egy nap rálel egy bámulatos zafírkőre, melyről csak később derül ki, hogy valójában egy sárkánytojást rejt. Mivel a sárkányok mindig az általuk kiválasztott és megfelelőnek tartott gazdánál kelnek csak ki a tojásból, megtörténik a váratlan csoda: Eragon egy szemvillanás alatt a sárkánylovasok hősies nemzedékének tagja lesz, és megkezdődik a harc a zsarnokság, valamint a gonoszság ellen. Meglehetősen rég nem volt már szerencsém fantasy RPG-hez, így kaptam az alkalmon, hogy a Gauntlet: Seven Sorrows után szabadon rávessem magam az Eragon Xbox és PC verzióira. Nos az előzetes információk alapján egyből a roppant hangulatos Surreal Software által összekalapált 1999-es Psygnosis játék, a Drakan: Order of the Flame mesés pillanatai villantak fel előttem, de az Eragonnal való próbálkozások után olyan érzésem támadt, hogy... valami karácsonyi tréfának vagyok szem- és fültanúja.

Az Eragon PC-s verzióján egyébként első blikkre látszik, hogy eredetileg konzolos fejlesztésnek indult, és a számítógépre átírt változat csak később került bele a program portfoliójába. Az indítások alkalmával ugyanis mindaddig kontrollerért sikítozik, amíg nem csatlakoztatunk a géphez egyet. Hasznos dolog, ugyanis egérrel nem megyünk semmire, a kalandok kezdetével alapból mindent billentyűzettel kell irányítani, így a konzolhoz szokott társaság előnyben lesz a PC-sekkel szemben. Az alap felállás szerint a felfegyverzett Eragon látványos kombók és mozgások közepette próbálja halomra kaszabolni a gonosz hordáit a gombok nyomogatásának köszönhetően, amelybe néha Saphira, a házisárkány is besegít egy keveset. Ha ez nem lenne elég, a játékos a minimális RPG elemnek köszönhetően tűzlabdákat és mindenféle mágikus támadást is végrehajthat az ellennel szemben, sőt: tárgyakat is mozgathat, ha éppen ahhoz van kedve. A videó-bejátszásokkal tarkított helyszínek teljes takarítása alkalmával jobb páncélt, pajzsot és fegyvereket szerezhetünk magunknak, melyekkel véresebb és hathatósabb mozdulatokat csikarhatunk ki Eragonból, ha megfelelő gyorsaságban és sorrendben nyomkodjuk a gombkombinációkat.


A film - magyar vonatkozásban

Nem véletlen, hogy a magyar sajtó ennyire felfigyelt a fantasy mozifilmre, ugyanis a középkori díszleteket ötvöző világot teljes egészében Magyarországon forgatták le. A helyszíneknek **Budapest**, **Celldömölk** és **Pilisborosjenő** adott otthont, ráadásul magyar statiszták segítségével, így Jeremy Irons és Robert Carlyle mellett Bánfalvy Ágnes és Haumann Máté is feltűnik néhány jelenet erejéig. Ha kíváncsiak vagytok Alagaesia szépségeire, látogassatok ki a Teve-sziklához, Pilisborosjenőre - megéri.

A mozdulatokból legnagyobb sajnálatunkra meglehetősen kevés akad: már az első és második helyszínen kipróbálhatjuk az összes variációt, ráadásul olyan untató és kioktató stílusban, amelytől még a játékhoz való kedv is elillan. Ez a tutorial központú bevezetés egyébiránt az egész játékra jellemző: alig ad lehetőséget a gondolkozásra, még a kevéske logikai fejtörőt is szó szerint a szánkba rágja. A figyelemfelkeltő segítséget nem lehet kikapcsolni, így sokadszorra is kénytelenek vagyunk azon tippeket tudomásul venni, amik az egyes helyszíneken használható mágikus képességeinkre utalnak. A kényszerű segítség még a szabadság alig látható illúzióját is lerombolja: ordenáré módon tolja az arcunkba a követendő irányt, amelytől még csak eltérni sem lehet. Ha mégis megpróbálnánk, láthatatlan falba ütközünk, amely egyébiránt a lehető legótvarabb megoldás szerintem, amelyet 2006 végén videojátékban alkalmazni lehet. A kevés számú pályát természetesen számtalanszor újra lehet játszani, és végig lehet kaszabolni - feltéve, ha mindenáron szükségét érezzük a játék “így készült” werkfilmjeinek megtekintését. Utóbbiakhoz ugyanis csak a szintenként elrejtett kék tojások megszerzésével vezet út, így kénytelenek vagyunk észrevenni őket. A legnagyobb hiányosság azonban pontosan a háttértörténetben és a stílusban rejlő ötletek megvalósítását érinti: míg pl. a Surreal-Psygnosis házasságból született Drakan egy az egyben a cooperative, sárkányos-kalandozós, mászkálós és repkedős játékmenetre épít, itt mindössze néhány pályán keresztül élvezhetjük a lovaglósdit. Hősünk az esetek döntő többségében ugyanis még a pálya elején elhagyja Saphita-t, hogy szegény sárkánylédi ritkán segítségére siessen, mikor Eragon térdig gázol a halomra kaszabolt ellenfelek maradványai között. A játékot fejlesztő Stormfront beharangozott újdonsága, a sárkányháton történő fejleharapás és tűzokádás egyébiránt egy az egyben Drakan koppintás, ráadásul meglehetősen szűken adagolt mennyiségben. A repkedős részek szintén minimális mennyiségben fordulnak elő: aki hasonló mókára vár, az bizony térjen inkább vissza a Drakanhoz és Rynnhez, garantáltan több és hangulatosabb kalandban lesz része. Az egyetlen pozitívumnak a cooperative játékmódot említhetném, amelyben többedmagunk vehetjük fel a küzdelmet a sötétség erőivel szemben.

Sajnos az Eragonnal is az a helyzet, mint a legtöbb filmadaptációból készült játékkal: gyors, rövid idejű fejlesztés, amely látvány tekintetében még csak-csak megállja a helyét (pici túlzással), de tartalmilag maximum hármast érdemel egy tízes skálán. Bár az egyes helyszínek között található átvezetők kiváló minőségűek és szép számmal akadnak belőlük, nem sikerül lefedniük a történetet. Gyakran nem tudni, mi miért történik a pályákon: kevés az utalás és egy idő után unalmassá is válik a folyamatos kaszabolás. Kevés az ötlet, a kalandelem, pediglen a sárkányos-harcolós alapsztorik rengeteg olyan extra feature-t vonultatnak fel, melyekből nyugodtan inspirációt meríthettek volna a Stormfront srácai (megint csak a Drakan: Order of the Flame című klasszikust, vagy annak folytatását, a Drakan: The Ancient Gates-re keresztelt Playstation 2-es játékot tudom felhozni példának). Fantasy játékról lévén szó, a hangulathoz megfelelő dallamok és zenei aláfestés is tartozik - ez esetben legalább nincs ok a csalódásra, mesterien eltalált szimfonikus hangfoszlányok kényeztetik a hallóidegeinket, melyek akár a játéktól függetlenül is abszolút élvezhető minőségben pumpálják a dallamokat. Mit is mondhatnánk: íme egy újabb tucatjáték, amely minden tekintetben közepes alkotás, fogyasztása csak sárkányfű-árusok és Eragon film rajongók számára javasolt. Többieknek viszont inkább a mozi!

Pro: Kiemelkedő sárkányos fantasy

Kontra: Lehetett volna, ha a fejlesztőcsapat komolyan veszi a munkát

Cikkírói kommentár: Próbáljátok ki, aztán az igazi sárkányos sztoriért irány a múlt! (Drakan: Order of the Flame)

7 / 10

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

Dragon Quest I&II HD-2D Remake

1986. május 27. Történelemi dátum, minden JRPG-t kedvelő játékos számára. Ezen a napon jelent meg a Dragon Quest. Az alkotó Yuji Horii, egy olyan játékot akart létrehozni, ami túlmutatott a korban inspirációt jelentő Wizardy-n és Ultimán, és lehetőséget teremt megreformálni a szerepjátékokat....

5 órája
4

Heti megjelenések

7 órája
3

Simon the Sorcerer Origins

A 90-es évek nagyszájú tini varázslója egy előzménytörténetben tér vissza, hogy a régi rajongók mellett újakat szerezzen magának. A Simon the Sorcerer Origins mögött álló csapat nem csak a régóta tetszhalott állapotú sorozatot támasztotta fel, de az újonnan érkezők számára is egy szórakoztató kalandot tett le az asztalra.

1 napja
5

The Outer Worlds 2

1 napja
3

Apróságok levezetésként - ez történt pénteken

Benne: Code Vein II, Lollipop Chainsaw RePOP, Metroid Prime 4: Beyond, Hi-Fi Rush, Astroneer.

2 napja
1

Elhalasztott jelentés, tartalmas bemutató - ez történt csütörtökön

Benne: Ubisoft, Fallout, Ride 6, Pokémon Pokopia, The Blood of Dawnwalker, Vampire Survivors, KinForge, Red Dead Redemption, Anno 117: Pax Romana.

3 napja
4

Syberia - Remastered

Az Amerzone év eleji igényes felújítása után reménykedhettünk abban, hogy a Microids a Syberia sorozat nyító darabjával is hasonló szintet próbál megütni. Lássuk, hogy sikerült.

4 napja
6

A Steam Machine árnyékában – ez történt szerdán

Benne: Horizon Steel Frontiers, Silent Hill f, The Rogue Prince of Persia, Showa American Story, Ratchet & Clank: Ranger Rumble, Broken Sword: Shadow of the Templars - Reforged, Death Stranding Isolations.

4 napja
12

Itt az új Steam Machine!

A Valve ismét a nappalinkba vágyik. A Steam Deck után a nagyobb képernyőket célozva, egyedi kontrollerrel és VR szemüveggel!

4 napja
46

PlayStation Game Catalog: novemberi érkezők

The Talos Principle II. Still Wakes the Deep. Pacific Drive. Na és visszatér a Grand Theft Auto V is a kínálatba!

4 napja

A Super Mario mozifilm folytatása Galaxisba repíti a hőseit

Vicces, hangulatos és továbbra is nagyon bájos a Super Mario univerzum mozgókép formában. A Galaxy Movie traileréből több ismerős elem is visszaköszön.

4 napja
2

Yakuza Kiwami + Yakuza Kiwami 2 (Nintendo Switch 2)

A Dragon Engine végre a Nintendo konzolján is megmutathatja, hogy mit tud.

5 napja
4

The Falconeer: Revolution Remaster

A Falconeer első megjelenése furcsa iparági anomália volt: egy solodev játékról beszélünk, amely ennek ellenére iszonyat látványosan nézett ki, tartalmas is volt, ráadásul Xbox Series platformokon 120 Hz-es képfrissítést...

5 napja
2

Új Elden Ring: Nightreign DLC, Fatal Frame II Remake megjelenés – ez történt kedden

Továbbá: BrokenLore: Ascend, BrokenLore: Unfollow, Gran Turismo 7, BlazBlue: Entropy Effect X, Tokyo Xtreme Racer, Marvel Tokon: Fighting Souls, Octopath Traveler 0, Let it Die: Inferno, Damon and Baby, Never Grave: The Witch and the Curse.

5 napja
3

ARC Raiders sikerek, PS5-eladások – ez történt hétfőn

Továbbá: The Super Mario Galaxy Movie, Junkster, Ereban: Shadow Legacy, Storm Lancers, Resident Evil: Survival Unit, Switch 2 kompatibilitás.

6 napja
14

Onirism

Te emlékszel a legutóbbi álmodra? Carol igen, aki épp egy furcsa utazáson megy keresztül: kisnyusziját Bunbunt elrabolták! Tesztlaborban az Onirism.

6 napja
2

Heti megjelenések

7 napja
10

Painkiller

Lássuk, hogy a 2025-ös Fájdalomcsillapító, és a klasszikus játékmenet drasztikus mutációja boomernek való vidék-e.

7 napja
6

Halo: Combat Evolved Remake - A Varacskosdisznó újjászületése

Kedvcsináló minden idők legkedvesebb Halo játékának friss remake-jéhez, egy Warthog-rajongó sisakrostélyán át.

8 napja
16

Nemze7i ünnep – ez történt pénteken

Benne: Mass Effect, Canyons, The Awakener: Forgotten Oath, Static Dread: The Lighthouse.

9 napja