[Teszt] Dragon Age: Origins

Dragon Age: Origins

LotharFuchs Róbert2009.11.12. 17:50

Vegyük sorra. Mit is szeretünk egy RPG-ben? A sztorit, ami hosszú és csavarokkal teli. A karaktereket, akiknek jellemrajzai túlmutatnak a részeges törpén, a lokálpatrióta elfen, vagy a gonosz varázslón. A karakterfejlesztés rejtelmeit, a rengeteg felszerelést és dialógust, a magas újrajátszhatósági értéket. Mindebben a Dragon Age pedig...

...kiemelkedő. Ezzel akár le is tudhatnánk a tesztet, de ha már itt vagyunk, vegyük csak górcső alá, hogy miért is annyira jó. Aki ismeri a Bioware munkáját, az a zsánertől függetlenül tudhatta, hogy a Dragon Age nagy durranás lesz. Igen ám, csakhogy a bejelentés még a 2004-es E3 alatt érkezett, amikor szerepjátékos berkekben még javában dúlt a Neverwinter Nights 2 őrület. És hajdanán joggal vetődött fel a kérdés: mi szükség még egy komplex RPG-re, amikor az NWN 2 még meg sem jelent, és akkor, amikor a konzolos piac látszólag a hack'n'slash-sel is képes kitölteni a pénzügyi űrt? Nos, a szívmelengető válasz ha öt év árán is, de megérkezett: azért, mert klasszikus RPG sosem fog kihalni. Legalábbis addig biztosan nem, amíg a Bioware erről gondoskodik.

A Mass Effect egy tökéletes példa volt arra, hogy hogyan kell egy amúgy hajszálvékony mezsgye mentén megnyerni a lehető legtöbb játékost. Az alkalmi szerepjátékosokat a grafikával, filmszerű jelenetekkel, az érthető, mégis epikus történettel, míg a "maradiabbakat" a sok dialógussal és lehetőséggel láncolta a gép elé. Kompromisszumok természetesen voltak, de a végeredmény magáért beszélt. A legjobb pedig az, hogy a Dragon Age mindezt új szintre emelte.

Többek közt azért, mert következetesen szortírozták a szükséges és a hanyagolható elemeket. Búcsút intettek a nagyközönség számára bonyolult D&D szabályrendszernek, a harcok jóval dinamikusabbak és látványosabbak lettek. PC-n a taktikai nézet, valamint a bármikor megállítható idő stratégiai érzetet is csempészik bele. A bődületes háttérirodalom anyagát folyamatosan csepegtetik, ám a továbbjutáshoz bőven elég a napló kivonatait és a térképet használni, a dialógusokról pedig csak szuperlatívuszokban lehet beszélni. Sokan bevallottan azért tartják a tisztes távot a régimódi RPG-től, mert sok bennük a párbeszéd. A zsáner hívei azonban pont ezt szeretik. Mi a megoldás? Filmszerűen koreografált, színpadi mimikával és testbeszéddel előadott, egytől-egyik alábeszélt, következményekkel járó, egy szóval élvezetes beszélgetések. Nyugodt szívvel kijelenthető, hogy ilyen téren a Dragon Age máris etalon.

És ez nem csak holmi tisztelgés az ősök előtt... nem véletlenül kapott az eszmecsere ekkora szerepet. Az alapkonfliktus a szokásos világot fenyegető, túlvilági rosszfiúk inváziója mellett „csöppet” mélyebbre nyúl: politika, belső viszályok, árulás. Vagyis olyasféle gubancok, amiket nem lehet puszta izommal kibogozni. Az igazsághoz hozzátartozik, hogy bár sokszor látszólag több kimenetele is lehet egy-egy feladatnak, de olykor ez csak illúzió. A sztori gerincét képező quest-vonalat nem hághatjuk át, minthogy az lineáris, döntéseinkkel pedig nem mindig változtatunk annak kimenetelén. A felhozatal azonban még így is tiszteletre méltó. A számtalan feladat mellett ugyanis folyamatosan gyarapodó csapatunk tagjaival is beszédbe elegyedhetünk, amelyekkor hatványozottan érdemes megválogatni szavainkat. Az előbb említett élethű előadásmód, a legtöbb esetben minimum három válaszlehetőség, a mély jellemrajzok, és a tény, hogy csak nekik annyi mondanivalójuk van, mint más RPG-ben minden NPC-nek összesen, karakteressé, élővé és felejthetetlenné teszi őket. Kommentárjaikkal nem hogy a kulcs momentumokban, de a szürke hétköznapokon sem kímélnek, és ezeket nem csak a levegőbe mondják, sokszor alkalmi, humoros csevegésbe keverednek egymással. És mint hogy már szinte élő, lélegző, érző emberekről van szó, a románc és a szerelem is benne van a pakliban.

A nagyjából 60-70 órás kampány folyamatosan szippantja be a játékost, gyakorlatilag egyszer sem ül le. A kezdeti megpróbáltatások után - sorsunkból fakadóan - nagy világot járhatunk be relatíve szabadon (értsd: mehetsz bármerre, de egyes helyszínek csak akkor lesznek elérhetőek, ha a hozzá tartozó quest is megvan), találkozhatunk a fantasy-ben kötelező helyszínekkel (elf erdők, földalatti törpe város, mocsár, kastély, katakombák, és így tovább), azonban a technikailag testvér Mass Effect-tel ellentétben itt a kisebb, zónákra osztott, szigorúan körbehatárolt, de gazdagon dekorált pályákkal találkozni. Ez a recept egy az egyben a Neverwinter Nights-tól származik, ergo a műfaj kedvelői biztosan nem bánják, de a nagy és szabad terekhez szokott játékosoknak elsőre valószínűleg természetellenesnek fog hatni a látvány. Ebből fakadóan a hangsúly a kidolgozott textúrákon van, azon belül is a karakterekén. PC-n elképesztő részletességű páncélokat és fegyvereket látni, hogy a már említett arcjátékot ne is említsük. És valljuk be, szépek a romos templomok, a törpék a városa, de legtöbbet mégis karaktereinket látjuk, és szeretjük azt látni, ahogy a nehezen megszerzett felszereléseink rajtuk feszülnek.

Technikai kitérő következik. Konzolon tárgytalan a téma, azonban PC-n mindenképp szükséges ejteni pár szót a gépigényről. A Dragon Age különlegessége az, hogy sok mai játékkal ellentétben inkább támaszkodik a processzorra, mintsem a videokártyára. Ez egy üdvözölendő sajátossága a motornak, ugyanis még manapság sem dívik kihasználni nem hogy a négy, de még a két magos processzorokat sem. Egy korhűnek már nem mondható Athlon 64 X2-es / X1950 Pro kombóval ellátott konfiguráción (legnagyobb meglepetésemre) magas (de nem maximum) grafikai beállításokkal, valamint 1440x900-ban gyönyörűen fut. Őszintén szólva a Neverwinter Nights 2 után - ami csúnyább és lassabb is volt - nem számítottam ilyen áttörésre, de a tesztalany ilyen téren is jelesre vizsgázott.

Ajnározhatnám tovább, hisz zeneileg szintúgy kiváló, itthon lokalizált feliratot kapott (bele se merek gondolni, hogy mennyi munka lehetett) a kasztonként eltérő felvezető példátlan, jó néhány momentuma kenterbe veri a hasonszőrű filmeket, a kezelőfelület egyszerre művészi, klasszikus és PC-n remekül használható, a tartalom és a körítés is egyszerűen fenomenális és profi. Akkor hol a mágikus tíz pont? Nos, hibái azért neki is vannak. Nagy hiányát érzem a felmenőkben már alkalmazott parancs-láncnak, vagyis a lehetőségnek, hogy egy-egy embernek akár több műveletet is kiadhassunk, nem csak egyet. Néha pedig ezt az egyet sem végzik el tökéletesen, ami egy komolyabb csata során akár döntő is lehet. Konzolon a radial menü nem tudja pótolni a gyorsbillentyű-egér párost, és kimaradt belőle a taktikai nézet is. Sokan kritizálták a már nulladik napon fellőtt DLC-t. Tény, hogy pénzszagú a taktika, de ne veszítsük szem elől azt a tényt, hogy egy bő 60 órás tartalommal bíró példányról van szó. A legfájóbb nemes egyszerűséggel az, hogy nincs mód a többjátékos mókára.

Összegezve mindezt örömmel jelenthetem ki, hogy a Bioware megcsinálta a lehetetlent. Egy kihaltnak vélt műfajba lehelt életet, méghozzá művészi szinten. Sikeresen hozott közös nevezőre a mai kor igényeinek tükrében egy olyan játékstílust, ami világ életében csak egy bizonyos rétegnek szólt, platform szinten pedig a PC-re áldozták a legtöbb energiát, ami meg is látszik, és ami megint csak ritka jelenség egy multiplatform játéknál. Iskolapéldája az arany középútnak. A Dragon Age a klasszikus RPG vérvonalának ifjú bajnoka, és ezt a címet senki nem veheti el tőle.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Iparági apróságok - ez történt hétfőn

Benne: Electronic Arts, Odds Chronicles, Fantastic Pixel Castle, Fatal Fury: City of the Wolves.

2 órája

Programajánló: Telekom PlayIT Show, TECHXPO és Hungarian Game Awards

Hamarosan újra a játékok és a technológia világába ugorhatunk a Hungexpón megrendezésre kerülő Telekom PlayIT Show és a TECHXPO konferencia keretein belül.

19 órája

Chickenhare and the Treasure of Spiking-Beard

Már a 8-bites korszak óta alapvetés, hogy a gyerekeknek szánt mozifilmek mellé érkeznie kell valamilyen videojátékos feldolgozásnak, vagy tie-in játékprogramnak. Lássuk, Pipiána Hoppsz új kalandját hogy sikerült feldolgozni!

21 órája

Heti megjelenések

1 napja

Farthest Frontier - Poros Polgi

Középkori városépítős témában az utóbbi 10 évben igen kevés érdekes játékot sikerült kiizadnia a játékiparnak; a nagy stúdiók helyett rendszerint az indie fejlesztők találják fején a szöget. Most a Farthest Frontier 1.0-ás verziója került be a tesztlaborba. Lássuk is, mire megyünk poros utak polgármestereként.

1 napja
1

DLC-k és átiratok - ez történt pénteken

Benne: Arknights: Endfield, Frostpunk 2, Silent Hill 2, Turok 2: Seeds of Evil, Triarchy, Fatal Fury: City of the Wolves.

3 napja

Tormented Souls II

Caroline és Anna csak ideiglenesen menekültek meg a borzalmakról, a Tormented Souls folytatásában ugyanis valami még szörnyűbb vár a nővérekre.

3 napja
5

Call of Duty mozi, Gyűrűk Ura MMO kasza - ez történt csütörtökön

Továbbá: Thief VR: Legacy of Shadow, Animal Crossing: New Horizons.

4 napja
4

PlayStation Plus: a novemberi hármas

Egy visszatérő macskás kaland, az utolsó EA Sports dagonyázás és egy őrült csataszimulátor. Ez várja az előfizetőket a következő hónapban.

4 napja

Limited Run Games újdonságok, Resident Evil Requiem előrendelés – ez történt szerdán

Továbbá: Shantae 7, Pine Creek, Viewfinder, NBA The Run.

5 napja
3

Dispatch S0E1-2 - A várva várt szuperhős

A szuperhősös alkotások népszerűsége a 2008-as Vasember filmmel egyből az egekbe emelkedett, ami - szerintem - a 2012-es Bosszúállók filmmel a csúcsra ért. Az azóta bekövetkezett apátia és menekülés egyik friss eredménye a Dispatch is, amely szokatlan dolgokkal próbálkozik a videojátékos mezsgyén. Betekintő!

5 napja
14

Battlefield, horror és sci-fi – ez történt kedden

Benne: Battlefield REDSEC, The Florist, Darkwood 2, Routine, over the hill, Aphelion, UnGodly.

6 napja

EA Sports FC 26 - a Nintendo Switch 2 változat

Több kutatás is foglalkozott azzal, hogy melyik játék váltja ki a legtöbb káromkodást a játékosokból. Ebben a listában a Mario Kart és a Fif… akarom mondani az FC széria áll az első két helyen. A Switch 2 megjelenésével az új FC-játék lehetővé teszi, hogy a felgyülemlett frusztrációt a játékosok mindenféle módon kiélhessék ezen a platformon is.

6 napja
5

F2P Battlefield a láthatáron, mozgásban a Loulan – ez történt hétfőn

Továbbá: Descent of Lunaris, Retrace the Light, Two Point Museum, Incantation, Brotato,Vampire: The Masquerade – Bloodhunt.

7 napja
3

Heti megjelenések

8 napja
2

Fekete csütörtök: így omlott össze a Counter-Strike 2 gazdasága

Az update, ami sokaknál mindent vitt.

8 napja
23

Bye Sweet Carole

Nem tagadom, engem is a fantasztikusan kinéző horror Disney rajzfilm látvány ragadott meg, az Alice csodaországban meseregény és a Clock Tower játéksorozat hatását is magán viselő Bye Sweet Carole játszhatósága azonban hagy némi kívánnivalót maga után.

9 napja
6

Egyedi formában tér vissza a Halo: Combat Evolved - ez történt pénteken

Továbbá: Hyrule Warriors: Age of Imprisonment, Pokémon Legends: Z-A.

2025.10.25.
8

Just Dance 2026

Újabb év, újabb Just Dance. A sorozat éves megjelenése mára olyan biztos ponttá vált, hogy akár a naptárba is beírhatnánk, mint eseményt. Tesztlaborban a 2026-os csomag.

2025.10.24.
3

Új bejelentések és átiratok - ez történt csütörtökön

Benne: Nightholme, Kirby Air Riders, Project TAL, Defect, Cthulhu: The Cosmic Abyss, Mouse: P.I. For Hire, Skinwalker, Warhammer 40,000: Rogue Trader, Assassin's Creed Shadows, System Shock, Elden Ring, Fallout 4.

2025.10.24.
3