[Teszt] Dragon Age: Origins

Dragon Age: Origins

LotharFuchs Róbert2009.11.12. 17:50

Vegyük sorra. Mit is szeretünk egy RPG-ben? A sztorit, ami hosszú és csavarokkal teli. A karaktereket, akiknek jellemrajzai túlmutatnak a részeges törpén, a lokálpatrióta elfen, vagy a gonosz varázslón. A karakterfejlesztés rejtelmeit, a rengeteg felszerelést és dialógust, a magas újrajátszhatósági értéket. Mindebben a Dragon Age pedig...

...kiemelkedő. Ezzel akár le is tudhatnánk a tesztet, de ha már itt vagyunk, vegyük csak górcső alá, hogy miért is annyira jó. Aki ismeri a Bioware munkáját, az a zsánertől függetlenül tudhatta, hogy a Dragon Age nagy durranás lesz. Igen ám, csakhogy a bejelentés még a 2004-es E3 alatt érkezett, amikor szerepjátékos berkekben még javában dúlt a Neverwinter Nights 2 őrület. És hajdanán joggal vetődött fel a kérdés: mi szükség még egy komplex RPG-re, amikor az NWN 2 még meg sem jelent, és akkor, amikor a konzolos piac látszólag a hack'n'slash-sel is képes kitölteni a pénzügyi űrt? Nos, a szívmelengető válasz ha öt év árán is, de megérkezett: azért, mert klasszikus RPG sosem fog kihalni. Legalábbis addig biztosan nem, amíg a Bioware erről gondoskodik.

A Mass Effect egy tökéletes példa volt arra, hogy hogyan kell egy amúgy hajszálvékony mezsgye mentén megnyerni a lehető legtöbb játékost. Az alkalmi szerepjátékosokat a grafikával, filmszerű jelenetekkel, az érthető, mégis epikus történettel, míg a "maradiabbakat" a sok dialógussal és lehetőséggel láncolta a gép elé. Kompromisszumok természetesen voltak, de a végeredmény magáért beszélt. A legjobb pedig az, hogy a Dragon Age mindezt új szintre emelte.

Többek közt azért, mert következetesen szortírozták a szükséges és a hanyagolható elemeket. Búcsút intettek a nagyközönség számára bonyolult D&D szabályrendszernek, a harcok jóval dinamikusabbak és látványosabbak lettek. PC-n a taktikai nézet, valamint a bármikor megállítható idő stratégiai érzetet is csempészik bele. A bődületes háttérirodalom anyagát folyamatosan csepegtetik, ám a továbbjutáshoz bőven elég a napló kivonatait és a térképet használni, a dialógusokról pedig csak szuperlatívuszokban lehet beszélni. Sokan bevallottan azért tartják a tisztes távot a régimódi RPG-től, mert sok bennük a párbeszéd. A zsáner hívei azonban pont ezt szeretik. Mi a megoldás? Filmszerűen koreografált, színpadi mimikával és testbeszéddel előadott, egytől-egyik alábeszélt, következményekkel járó, egy szóval élvezetes beszélgetések. Nyugodt szívvel kijelenthető, hogy ilyen téren a Dragon Age máris etalon.

És ez nem csak holmi tisztelgés az ősök előtt... nem véletlenül kapott az eszmecsere ekkora szerepet. Az alapkonfliktus a szokásos világot fenyegető, túlvilági rosszfiúk inváziója mellett „csöppet” mélyebbre nyúl: politika, belső viszályok, árulás. Vagyis olyasféle gubancok, amiket nem lehet puszta izommal kibogozni. Az igazsághoz hozzátartozik, hogy bár sokszor látszólag több kimenetele is lehet egy-egy feladatnak, de olykor ez csak illúzió. A sztori gerincét képező quest-vonalat nem hághatjuk át, minthogy az lineáris, döntéseinkkel pedig nem mindig változtatunk annak kimenetelén. A felhozatal azonban még így is tiszteletre méltó. A számtalan feladat mellett ugyanis folyamatosan gyarapodó csapatunk tagjaival is beszédbe elegyedhetünk, amelyekkor hatványozottan érdemes megválogatni szavainkat. Az előbb említett élethű előadásmód, a legtöbb esetben minimum három válaszlehetőség, a mély jellemrajzok, és a tény, hogy csak nekik annyi mondanivalójuk van, mint más RPG-ben minden NPC-nek összesen, karakteressé, élővé és felejthetetlenné teszi őket. Kommentárjaikkal nem hogy a kulcs momentumokban, de a szürke hétköznapokon sem kímélnek, és ezeket nem csak a levegőbe mondják, sokszor alkalmi, humoros csevegésbe keverednek egymással. És mint hogy már szinte élő, lélegző, érző emberekről van szó, a románc és a szerelem is benne van a pakliban.

A nagyjából 60-70 órás kampány folyamatosan szippantja be a játékost, gyakorlatilag egyszer sem ül le. A kezdeti megpróbáltatások után - sorsunkból fakadóan - nagy világot járhatunk be relatíve szabadon (értsd: mehetsz bármerre, de egyes helyszínek csak akkor lesznek elérhetőek, ha a hozzá tartozó quest is megvan), találkozhatunk a fantasy-ben kötelező helyszínekkel (elf erdők, földalatti törpe város, mocsár, kastély, katakombák, és így tovább), azonban a technikailag testvér Mass Effect-tel ellentétben itt a kisebb, zónákra osztott, szigorúan körbehatárolt, de gazdagon dekorált pályákkal találkozni. Ez a recept egy az egyben a Neverwinter Nights-tól származik, ergo a műfaj kedvelői biztosan nem bánják, de a nagy és szabad terekhez szokott játékosoknak elsőre valószínűleg természetellenesnek fog hatni a látvány. Ebből fakadóan a hangsúly a kidolgozott textúrákon van, azon belül is a karakterekén. PC-n elképesztő részletességű páncélokat és fegyvereket látni, hogy a már említett arcjátékot ne is említsük. És valljuk be, szépek a romos templomok, a törpék a városa, de legtöbbet mégis karaktereinket látjuk, és szeretjük azt látni, ahogy a nehezen megszerzett felszereléseink rajtuk feszülnek.

Technikai kitérő következik. Konzolon tárgytalan a téma, azonban PC-n mindenképp szükséges ejteni pár szót a gépigényről. A Dragon Age különlegessége az, hogy sok mai játékkal ellentétben inkább támaszkodik a processzorra, mintsem a videokártyára. Ez egy üdvözölendő sajátossága a motornak, ugyanis még manapság sem dívik kihasználni nem hogy a négy, de még a két magos processzorokat sem. Egy korhűnek már nem mondható Athlon 64 X2-es / X1950 Pro kombóval ellátott konfiguráción (legnagyobb meglepetésemre) magas (de nem maximum) grafikai beállításokkal, valamint 1440x900-ban gyönyörűen fut. Őszintén szólva a Neverwinter Nights 2 után - ami csúnyább és lassabb is volt - nem számítottam ilyen áttörésre, de a tesztalany ilyen téren is jelesre vizsgázott.

Ajnározhatnám tovább, hisz zeneileg szintúgy kiváló, itthon lokalizált feliratot kapott (bele se merek gondolni, hogy mennyi munka lehetett) a kasztonként eltérő felvezető példátlan, jó néhány momentuma kenterbe veri a hasonszőrű filmeket, a kezelőfelület egyszerre művészi, klasszikus és PC-n remekül használható, a tartalom és a körítés is egyszerűen fenomenális és profi. Akkor hol a mágikus tíz pont? Nos, hibái azért neki is vannak. Nagy hiányát érzem a felmenőkben már alkalmazott parancs-láncnak, vagyis a lehetőségnek, hogy egy-egy embernek akár több műveletet is kiadhassunk, nem csak egyet. Néha pedig ezt az egyet sem végzik el tökéletesen, ami egy komolyabb csata során akár döntő is lehet. Konzolon a radial menü nem tudja pótolni a gyorsbillentyű-egér párost, és kimaradt belőle a taktikai nézet is. Sokan kritizálták a már nulladik napon fellőtt DLC-t. Tény, hogy pénzszagú a taktika, de ne veszítsük szem elől azt a tényt, hogy egy bő 60 órás tartalommal bíró példányról van szó. A legfájóbb nemes egyszerűséggel az, hogy nincs mód a többjátékos mókára.

Összegezve mindezt örömmel jelenthetem ki, hogy a Bioware megcsinálta a lehetetlent. Egy kihaltnak vélt műfajba lehelt életet, méghozzá művészi szinten. Sikeresen hozott közös nevezőre a mai kor igényeinek tükrében egy olyan játékstílust, ami világ életében csak egy bizonyos rétegnek szólt, platform szinten pedig a PC-re áldozták a legtöbb energiát, ami meg is látszik, és ami megint csak ritka jelenség egy multiplatform játéknál. Iskolapéldája az arany középútnak. A Dragon Age a klasszikus RPG vérvonalának ifjú bajnoka, és ezt a címet senki nem veheti el tőle.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

ARC Raiders sikerek, PS5-eladások – ez történt hétfőn

Továbbá: The Super Mario Galaxy Movie, Junkster, Ereban: Shadow Legacy, Storm Lancers, Resident Evil: Survival Unit, Switch 2 kompatibilitás.

5 órája
3

Onirism

Te emlékszel a legutóbbi álmodra? Carol igen, aki épp egy furcsa utazáson megy keresztül: kisnyusziját Bunbunt elrabolták! Tesztlaborban az Onirism.

15 órája

Heti megjelenések

1 napja
8

Painkiller

Lássuk, hogy a 2025-ös Fájdalomcsillapító, és a klasszikus játékmenet drasztikus mutációja boomernek való vidék-e.

1 napja
5

Halo: Combat Evolved Remake - A Varacskosdisznó újjászületése

Kedvcsináló minden idők legkedvesebb Halo játékának friss remake-jéhez, egy Warthog-rajongó sisakrostélyán át.

2 napja
10

Nemze7i ünnep – ez történt pénteken

Benne: Mass Effect, Canyons, The Awakener: Forgotten Oath, Static Dread: The Lighthouse.

3 napja

It Takes a War - Elégia 1.6

Elgondolkodtál már azon, hogy milyen régóta nem jártál az egykori kedvenc multiplayer pályádon? Hogy mikor beszéltél utoljára olyan online barátokkal, akikkel annak idején évekig hajkurásztátok egymást valamelyik virtuális terepen? Ott voltál te is a hőskorban, amikor egy-egy nullapontikszes update után, a kedvenc online lövöldédben, eltűntek a falak, esetleg a modellek bugzottak?

4 napja
1

Nem csak a GTA 6 csúszik, Switch megjelenésáradat – ez történt csütörtökön

Továbbá: Chicken Chicken, Suri: The Seventh Note, Pirates Outlaws 2: Heritage, Fright Train, Cash Cleaner Simulator, Etrange Overlord, MLB The Show 26.

4 napja
8

2026 végére csúszik a Grand Theft Auto VI

A Rockstar Games rövid közleményben jelezte, hogy még néhány hónapot várnunk kell mielőtt Leonida állam területére léphetünk.

4 napja
38

Beneath – Félelem és reszketés az óceán fenekén

A Beneath fejlesztőit nem kisebb cím isnpirálta, mint a 2005-ös F.E.A.R., de vajon fel tud-e nőni egy kis indie csapat alkotása a Monolith legendás horror FPS-éhez?

4 napja
6

Tervek a jövőre - ez történt szerdán

Benne: Insomniac, Unbeatable, PlayStation Portal, One Piece: Pirate Warriors 4, Nintendo, Planet Zoo.

5 napja
4

Konc (Bone): Sárkányok mégis léteznek

Kiteljesedett a Vad Virágok Könyvműhelynél kimondottan igényes kivitelben megjelent Omnibus-sorozat, mely nem kínál nagy újdonságokat, de amit nyújt, azt nagyon szerethető és emlékezetes formában teszi.

5 napja
3

Switch 2 menetelés - ez történt kedden

Továbbá: Darwin’s Paradox!, Leaf Blower Co., Warhammer Survivors, Metroid Prime 4: Beyond, VRacer Hoverbike, Audio Trip, Roboquest VR, Shadowgate VR: The Mines of Mythrok, Rager.

6 napja
9

Game Pass: november első hetei

Távozik a S.T.A.L.K.E.R. 2 Heart of Chernobyl. De rengeteg érdekes indie fejlesztés érkezik helyette a Black Ops 7 előtt!

6 napja
1

Iparági apróságok - ez történt hétfőn

Benne: Electronic Arts, Odds Chronicles, Fantastic Pixel Castle, Fatal Fury: City of the Wolves.

7 napja
5

Programajánló: Telekom PlayIT Show, TECHXPO és Hungarian Game Awards

Hamarosan újra a játékok és a technológia világába ugorhatunk a Hungexpón megrendezésre kerülő Telekom PlayIT Show és a TECHXPO konferencia keretein belül.

7 napja

Chickenhare and the Treasure of Spiking-Beard

Már a 8-bites korszak óta alapvetés, hogy a gyerekeknek szánt mozifilmek mellé érkeznie kell valamilyen videojátékos feldolgozásnak, vagy tie-in játékprogramnak. Lássuk, Pipiána Hoppsz új kalandját hogy sikerült feldolgozni!

7 napja
2

Heti megjelenések

8 napja

Farthest Frontier - Poros Polgi

Középkori városépítős témában az utóbbi 10 évben igen kevés érdekes játékot sikerült kiizadnia a játékiparnak; a nagy stúdiók helyett rendszerint az indie fejlesztők találják fején a szöget. Most a Farthest Frontier 1.0-ás verziója került be a tesztlaborba. Lássuk is, mire megyünk poros utak polgármestereként.

8 napja
3

DLC-k és átiratok - ez történt pénteken

Benne: Arknights: Endfield, Frostpunk 2, Silent Hill 2, Turok 2: Seeds of Evil, Triarchy, Fatal Fury: City of the Wolves.

2025.11.01.
1