[Teszt] Blur

Blur

mcmackoGéczy Attila2010.06.04. 17:30

A Bizarre Creations már a Dreamcast-érában megmutatta, miként lehet pörgős, modern és játszhatóság szempontjából kiemelkedő autóversenyes játékot készíteni konzolra. Kilenc évvel a Metropolis Street Racer és három évvel a legutóbbi Project Gotham epizód után szemléletváltás történik; a Blur az eddigi tapasztalatokat neonban lubickoló, power-upokkal megtűzdelt finomságokkal bővíti. A kérdés az, hogy szükség volt-e ilyen fordulatra.

Hamar beavatjuk a Kedves Olvasót, a válaszunk ugyanis egyértelmű igen. A Blur laza eleganciával vegyíti az utcai autózás árkád élményét a Mario Kartból ismerős fegyverhasználattal. A mozgalmas mezőnyben nem csak a sofőr-ösztönünkre lesz szükségünk, a pályákon ugyanis kész háború dúl. A Chevy épp egy aknát kerül, a Focus szögeli az előtte levő Audi farát, a moddolt Renault egy hullámmal löki szét az őt közrefogó Land Rovereket ... és ez csak az előttünk zajló parádé. Mellettünk és mögöttünk hasonló mocorgással kell számolnunk, a pályán száguldó húsz gépállat teljes energiával támadja egymást. Amíg mi a Blurrel játszunk, addig a program a mi érzékszerveinkkel teszi ugyanezt.

Az egyjátékos mód a gyakorlatilag a Blur-élmény felvezetése. Minden bajnokságot egy-egy főnök felügyel, a szintek legyűrésének feltétele a boss kíméletlen elverése. A nagymenők persze nem adják könnyen magukat, az 1-1 elleni versenyeknek kemény feltételeket állítanak, így a főnök-küzdelmeket előkészítő pályákon a kritériumoknak megfelelő mennyiségű őrültséget kell elkövetnünk (pl. aknázzunk le 5 ellenfelet), és persze dobogós helyezést kell elérnünk, mert e nélkül bukjuk a futamot és az elért eredményeket. A helyezés függvényében gyűjthetjük a fénypontjainkat, amelyeket rajongóbázis-növeléssel - mintegy a kudos-rendszert helyettesítő ponthalmozással - és specifikus fan-feladatokkal (kapuszlalomozással például) tudunk tovább gyarapítani. A fénypontok jelentik a kulcsot a következő főnökökhöz, és ez így megy a karrier végéig.

Sajnos a single player szekció sok helyen hemzseg a bugyuta és átgondolatlan elemektől. A játék nehézsége az egyik legnagyobb probléma: még easy módban is brutális és irgalmatlan az AI. Nincs baj azzal, ha egy játékban van kihívás, de a Blur esetében alkalmazott szigorhoz nem könnyen tudunk hozzáidomulni. A nehézségi tüskék teljesen véletlenszerűen bukkannak fel, ilyenkor csak a türelem, vagy a könnyű szintre váltás segít. Az ellenfél autói közel hibátlanul alkalmazzák a fegyvereiket, a legváratlanabb pillanatban csapódnak nekünk, hogy aztán ők kaparinthassák meg az úton elszórt power-upot. Ha elől megyünk, garantáltan mindenki a mi fogunkra pályázik. A főnökök jellegtelen figurák (az első három úr pl. mind idétlen, csúnyán elrajzolt szakállas pofa), a rajongópontokhoz kikötött célok pedig sokadszorra is elérhetetlennek tűnnek. Mintha az egyjátékos mód kidolgozására és súlyozására nem jutott volna elég idő...

A játékmechanikai alapok viszont olyanok, amit a fejlesztők nevét ismerve várunk. A többféle fegyver között van kifejezetten támadó (tűzlabda, szögelő), de védekező (pajzs, hullámlöket) változat is. Nagy ötlet, hogy a lövedékeket előre-hátra is el tudjuk ereszteni, a felénk irányzott támadásokat pedig semlegesíthetjük egy jól időzített hullámmal, vagy egy defenzív céllal elsütött sorozattal. A nitróval is variálhatunk, hiszen a kanyarokban egy hátrafelé aktivált gyorsító - ki gondolná - belassít minket, így könnyebben vehetjük be a trükkös fordulókat. Látszik a béta teszt hatása, ugyanis a felvehető eszközök jól súlyozottak, mindnek megvan a maga szerepe, a hármas tárunk pedig biztosít minket arról, hogy minden szituációra ki tudjunk magunknak stratégiázni egy okos megoldást.

A vezetési modell is tisztességes, de nem mondanám kiemelkedőnek. Egy ilyen játéknál a szimuláció szerepét teljesen elfelejthetjük, de az árkádos szentháromság (gáz-fék-drift) sem mindig reagál úgy ahogy szeretnénk. A vas viselkedését az autó típusa és néhány statisztikai adat jellemzi, de a fegyverekkel mindenképp jelentősebb előnyre lehet szert tenni, mint ha pusztán a vezetésre koncentrálnánk. A járművek egyébként csinosak, szépek és licenszeltek. Minimális törésmodell is helyt kapott a kódban; ennek szerepe inkább a hangulatfokozás, mintsem precíz modellezés.

Ahol a játék igazán domborít, az a többjátékos hirigek levezénylése. A főmenüben szinte teljesen elkülönül a multi-mód, ahol a rajongóink számának növelése lesz a feladat. Ez persze csak egy csavar a jól ismert XP-gyűjtögetős formulán, a fanok gyakorlatilag a versenyzésért/helyezésekért kapott tapasztalatpontokat jelentik. Szintlépésekkel új cuccokat (ne tuning jellegű szeretetcsomagokra gondoljunk), autókat nyitunk meg. A játékmódok száma is vastagon bővül, ahogy haladunk előre az online-pályafutásunkban. A lobbi jól átlátható és funkcionalitásában tökéletes, kár hogy a játékostárs kereső algoritmus néha percekig bukdácsol; még akkor is, ha a kurrens adatok szerint több ezren tanyáznak az aktuális időben a szervereken.

De ha eljutunk az első online meccsig, hatalmas nagy élményre számítsunk. Egészen más ritmusa lesz a vezetésnek, ha látjuk, hogy nem gépi ellenfelek ellen, hanem hús-vér arcokkal játszunk. Az érzés mondjuk egy húszfős futamnál át tud váltani hektikus darálásba, de szerencsére a single kampány alap keserűségei nem kerülnek elő a netes futamokban. A program masszív osztott képernyős támogatással is rendelkezik, amely a baráti társaságok kedvence lehet. Tapasztalat igazolja, hogy a gamepad-idegen játékosok is könnyedén belerázódnak a barátságos kezelésbe, az engine pedig prímán bírja a strapát az osztott játéktér képernyőre varázslásánál. Egyre figyeljünk - a gépi ellenfelek itt sem kegyelmeznek, a legjobb őket kikapcsolni, ha többedmagunkkal ülünk le játszani.

Ha már az előbb a játék alatt szuszogó motorról esett szó, nézzük a Blur prezentációs oldalát. A látvány első pillanatokban nem tűnik valami eget rengetőnek. Az éjszakai pályák egy része (és pl. a főmenü) az előző generációt idézi, a nappali/hajnali terepek pedig picit egyhangúnak tűnnek. Aztán észrevesszük, hogy a képfrissítés baromi folyamatos, miközben 20 autó csatázik a képernyőn. Feltűnnek a leheletfinom effektek, az ötletes háttérelemek, és megbarátkozunk a látvánnyal. Kellő idő után már pofásnak érezzük az összhatást, ezt az benyomást pedig az osztott képernyő sem ássa alá.

A művészeti design nagyon simulékony és trendi. A neonos, menő verdákat villogtató képi világ a közízlést is kellően kiszolgálja; mondhatni eszetlenül jól reklámozhatónak és eladhatónak tűnik a dolog. Az alapokat szolgáltató elektronikus zene is erre a vonalra van ráhúzva. Bár akármennyire is kommersznek tűnik a dolog, ha valaki fogékony erre a stílusra, annál érthető okokból működőképes lesz a Blur hangulata. A Bizarre csapata nem hagyja figyelmen kívül a közösségi funkciókat sem. A játék azonnal összefonható a Facebook vagy a Twitter profilunkkal. A fotó módban készített csinos képeket (a teszt melletti fotók is mind így készültek) a közösségi galériánkba is feltölthetjük.

Érdekes és üde színfolt tehát a Blur a késő tavaszi (kora nyári?) játék kínálatban. Sajnos egy olyan időszakban jelent meg, ahol nem maradt konkurencia nélkül. A vásárlást és a döntést szerintem mindenkinél a játékok egyedi hangulata fogja meghatározni. Ha multiplayer élményekre vágysz, eszetlen tartalommal és tonnaszám elővarázsolható bónuszokkal, akkor a Blur a te játékod. Ha viszont magányos farkas vagy, akkor a pontszámból nyugodtan levonhatsz egy értéket és eszerint mérlegeld a választásod. Közel sincs arról szó, hogy a Blur egy félresikerült alkotás volna egyjátékos módban, de az igazi erejét és hangulatát akkor mutatja meg, ha a barátaid is odaülnek melléd a kanapéra játszani.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Apróságok a hét közepére - ez történt szerdán

Benne: Senua’s Saga: Hellblade II Enhanced, Neverness to Everness, Everybody’s Golf: Hot Shots, Fatal Run 2089.

55 perce

RoadCraft - szurkoljunk együtt!

A SnowRunner és MudRunner játékok neve sokak számára ismerős lehet; most itt a képzeletbeli folytatás, a RoadCraft. Lássuk, mire jutunk, ha aszfaltra megy a játék!

10 órája

PlayStation Plus: a júliusi hármas

Egy legendás akció-szerepjáték sorozat legújabb része. Felejthetetlen hegymászás. Féktelen bunyók. Ez várja az előfizetőket a következő hónapban.

17 órája
5

Little Nightmares bejelentések - ez történt kedden

Benne: Little Nightmares III, Little Nightmares Enhanced Edition, Little Nightmares VR: Altered Echoes, System Shock 2: 25th Anniversary Remaster, Pera Coda, Dreams of Another, Painkiller, Rematch, Meta Quest 3S Xbox Edition.

1 napja
9

Cronos: The New Dawn napló, Hytale kasza - ez történt hétfőn

Továbbá: Arc System Works, Dune: Awakening, THQ Nordic, Build a Rocket Boy.

2 napja
3

Lies of P: Overture

Némi megvárakoztatás után a Round8 a semmiből bedobta a Lies of P kiegészítőjét, mi pedig felkerekedtünk hogy megnézzük, mit is kínál az Overture.

2 napja
7

Demónéző 2025 június: Nioh 3, Dispatch, Hell is Us és a Morbid Metal

A demók intézménye végérvényesen visszatért, és nem csak a Steam felületén, de konzolon is betekintést kaphattunk jó néhány várt tételbe. Ismét merítettünk egyet az aktuális Steam Next Fest végtelennek tűnő kínálatából, és mellécsaptuk a Nioh 3-at is. Nézzünk meg néhány címet, amire mindenképpen érdemes lesz odafigyelni a következő hónapokban!

2 napja
2

Heti megjelenések

3 napja
13

Date Everything

Szeretem a szokatlanul nagy marhaságnak hangzó elképzeléseket, pláne szellemes írással és igényes szinkronnal megtámogatva, így a Date Everything igazi nekem való őrületnek tűnt, de vajon tényleg érdemes közelebbi kapcsolatba kerülni egy háztartási eszközzel?

3 napja
7

Stellar Blade - a PC változat

Bayonetta és 2B után újra nedves az otaku álma, és végre nem csak Playstation-ön, hanem immár pécén is nyomul az új üdvöske. A Stellar Blade jött, és lenyűgöző portjával minket is elvarázsolt.

4 napja
11

Blood Message bejelentés, aranylemezen a Mafia: The Old Country - ez történt pénteken

Benne: Blood Message, Lies of P, Mafia: The Old Country és Powerwash Simulator 2.

5 napja
8

Bravely Default: Flying Fairy HD Remaster

A Bravely Default egy nagyon korrekt kis JRPG volt a maga idejében. 2012-ben jelent meg 3DS-re, egy olyan platformra, ami bőven túlmutatott a korábbi handheldek prezentációs képességein, és emellett vakította a nagyérdeműt olyan speciális dolgokkal, mint például az azóta is páratlan szemüveg nélküli 3D látvány. Lássuk, mit tud a Switch 2-re készült átirat.

5 napja
9

Cyberpunk 2077: Ultimate Edition - robbantás az Ezüstkéz utcában

Azt, hogy Zeldákkal és Mario Kart-tal indítani egy új Nintendo gépet egy remek ötlet, már megállapítottuk. A nyitókínálat egyik legmeglepőbb darabja, a CDProject RED Cyberpunk 2077 portja viszont kétéltű vibropenge, lássuk mit tud az Ultimate Edition.

5 napja
11

Dedikált stream bejelentések - ez történt csütörtökön

Benne: Capcom Spotlight, PowerWash Simulator 2, Pinball FX, Little Nightmares, Assassin's Creed Shadows, Elden Ring Nightreign, Stasis.

6 napja

Donkey Kong Direct, Climate Station megjelenés – ez történt szerdán

Továbbá: Patapon 1+2 Replay, Tsarevna, The House of the Dead 2: Remake, Motel Nightmares.

7 napja
1

Raidou Remastered: The Mystery of the Soulless Army

“Ahova sütnek a napsugarak, ott az árnyék is megveti a lábát.” Biztos vagy benne, hogy logikusan megmagyarázható az ami előtted történik? Az ATLUS klasszikus történetében nem teljesen. Ha valamilyen bűneset van, akkor a túlvilágra is át kell pillantsunk.

7 napja
6

Xbox X AMD együttműködés, Marathon csúszás – ez történt kedden

Továbbá: Death Stranding 2: On the Beach, Dragon Ball: Sparking! Zero, Final Fantasy VII, Simon the Sorcerer Origins, Golden Tee Arcade Classics.

8 napja
46

Game Pass: mozgolódás június második felében

A SIFU fejlesztőitől érkező Rematch debütál hamarosan a szolgáltatásban. Azon kívül azonban leginkább a PC Game Pass felhasználók örülhetnek.

8 napja

Mandragora: Whispers of the Witch Tree

Mindig hatalmas öröm amikor kishazánk játékfejlesztése valami igazán érdekeset tesz le az asztalra, pláne akkor ha egy olyan stílusban próbálkoznak, amiben eddig, itthon még senki más. Lássuk, mit is tud a Mandragora, ami évek óta formálódik pár lelkes fejlesztő műhelyében.

8 napja
8

Prince of Persia életjelek, Borderlands 4 előrendelés – ez történt hétfőn

Továbbá: Crash Team Racing Nitro-Fueled, Nintendo Direct.

9 napja
73