[Teszt] Singularity

Singularity

dragCsető Zsolt2010.07.06. 07:30

Mindig jó érzés egy olyan játékkal találkozni, amely képes eredményesen szembeszállni napjaink gaming trendjeivel. A Singularity pontosan ezt teszi. Na nem arról van szó, hogy mostantól a Raven Software fejlesztésére kell etalonként tekinteni, hiszen nincs itt semmiféle revolúció, vagy innováció, egész egyszerűen csak arról, hogy a Singularity annak ellenére is képes abszolút élvezetes és szórakoztató játékélményt biztosítani, hogy kicsit olyan, mintha a generáció korai szakaszából ugrott volna közénk.

A Singularity-ben nincs regenerálódás, sem fedezékrendszer, hiába keressük benne az epikus szkripthalmazokat, és még a pályadizájn is kissé folyosószerűnek tűnhet első blikkre. Hogy lesz ebből élvezetes játék? A kulcsszó: Time Manipulation Device. Egy szovjet fejlesztésű ördögi készülék, aminek kifejlesztése egy rejtélyes incidensbe - nevezzük Szingularitásnak - torkollott a Kamcsatka melletti Katorga-12 elnevezésű szigeten a hidegháború hajnalán. Ötvenöt évvel később mi leszünk azok, akik a kezünkre húzhatjuk majd: Nate Renko egy Black Ops küldetés túlélőjeként kap lehetőséget arra, hogy belepillantson a Katorga-12 múltjába. Nem csak képletesen.

A TMD fantasztikus találmány, amely a negyedik dimenzió hathatós birizgálásával természetfeletti erőket ad a kezünkbe - szó szerint. Olyannyira igaz ez, hogy a ránk támadó fegyveres erők sokkal inkább ettől, mintsem hagyományos arzenálunktól fognak tartani: a katonákat egyetlen gombnyomással előre-, illetve visszaküldhetjük az időben. Ne tessék naív gondolatokat dédelgetni, az említett tevékenység nem azt takarja, hogy vidám kalandra küldjük őket a tér-idő kontinuum valamelyik másik pontjára: végeredményként csak egy marék hamu, illetve egy degenerált mutáns kreatúra fog maradni belőlük. Így van, meglehetősen brutális - a Singularity egy ilyen játék.

Sok minden mást is tud még a TMD: többek között tárgyakat lebegtetni. A készülék ezen funkciója szintén nagy segítségünkre van a harcok során, hiszen ezáltal kiragadhatjuk például az egyébként elpusztíthatatlan pajzsot az ellenfeleink kezéből, vagy ami még jobb, elkaphatjuk a felénk küldött gránátokat és rakétákat, és ügyesen visszaküldhetjük őket a feladójukhoz. Előszeretettel dobálózhatunk emellett a tereptárgyakkal is - a különféle gyúlékony és robbanékony tartályok például képesek erőteljesen megcsócsálni az emberi szövetet -, a közel kerülőket pedig pusztító lökéshullámmal tarthatjuk távol magunktól. Hatalom ez, nagybetűs Hatalom.

Még mindig TMD, a kütyü ugyanis amellett, hogy egy elképesztően ízletes és vastag réteget ken a fegyveres harc tetejére, még továbbjutásunkban is nagy segítséget nyújt. A Singularity a jelenre és a múltra, 2010-re és 1955-re épít, és gyakran hajít elénk olyan tárgyakat és berendezéseket, amelyeknek az adott állapotukban nem vesszük túl sok hasznát. A probléma megoldásához szerencsére nem kell átugranunk a másik évezredbe - bár bőséges látogatást fogunk tenni mindkettőben -, hiszen itt is egyetlen gombnyomással elővarázsolhatjuk az adott objektum korábbi, illetve későbbi állapotát. Egy leomlott lépcső, vagy egy elromlott kapcsoló? Egyik sem akadály!

A Raven csapata ügyesen beleintegrálta a készüléket a történetmesélésbe is, a háttértörténet és a katasztrófát megelőző események felgöngyölítése ugyanis a játékosra marad. Barangolásunk alatt számtalan jegyzetre, vázlatra, feliratra és hangfelvételre bukkanunk, melyeket gyakran át kell rántanunk a szomszédos idősíkból, így aki nem csak végigrohanni szeretne a Singularity-n, hanem a Katorga-12 történetére is kíváncsi, az alaposan belemerülhet a játékba ezeknek az apróságoknak köszönhetően.

Van az akciójátékoknak egy olyan tulajdonsága, amely döntően befolyásolja az élvezeti faktort, ez pedig nem más, mint a tempó. És lám, a Singularity is pont emiatt lett annyira jó: mint azt korábban említettem, szigorúan a "magot" vizsgálva a Raven alkotása nehezen rakható bármelyik aktuális vetélytárs mellé, és az első fél óra alapján akár még fantáziátlan folyosó-shooternek is tűnhet, ám a fejlesztők egy olyan eseménysoron, olyan szituációkon és olyan helyszíneken rángatnak keresztül bennünket, aminek a végén tényleg csak elismerő bólogatás lehet a lelkiismeretes válasz. Változatos, izgalmas, és cseppet sem válik unalmassá.

Az imént említett dolgokról a fegyverarzenál is gondoskodik, ami azért természetesen jelen van a TMD mellett. A felhozatalban minden megtalálható, aminek egy magára valamit is adó FPS-ben helye van, megspékelve néhány kreatívabb példánnyal: a nagy kedvenc bizonyára mindenkinél az irányítható és szuperhalálos lövedékekkel operáló Seeker lesz. A repertoár mindegyik tagja remekül használható egyébként, köszönhető többek között a növelhető tűzerőnek, tárkapacitásnak és újratöltési sebességnek, és ha már fejlesztések: a TMD, illetve rajta keresztül maga a karakterünk is erősíthető, így van mibe fektetni a fizetőeszközként működő E99 pakkokat.

Kár lenne tagadni, hogy a dícséretesen kimunkált alapok mellett azért vannak jó esetben is csak közepes jelzővel illethető dolgai is a Singularity-nek. A látvány például mindenképpen ilyen: a játék alatt dolgozó Unreal technológia kissé már megkopottnak hat, és egyetlen, a játék közepén bedobott monumentális szekvenciát leszámítva nem is igazán alkalmas arra, hogy szájtátásra bírja a játékost. Ez pedig nagy kár: a játékmenet még szebben ragyoghatna, ha első osztályú külcsín párosulna mellé. A karakterdizájnt illetően sem parádéztak a fejlesztők: mind a katonák (akik egyébként rettentő bután viselkednek), mind pedig a mutánsok úgy néznek ki, mintha valamiféle random ellenfél-generátor pottyantotta volna ki magából őket.

Érdekes eset a sztori is. Magával a történettel nincs gond, már csak a fentebb már említett háttér miatt sem, és mint minden időutazós kalandban, itt sem marad el a Végső Csavar, ám a karakterek már legalább egy kategóriával alsóbb ligából érkeztek. Az átlagos szintet épp hogy csak megütő szinkron még elfogadható (ilyenkor fájó a felirat hiánya), a baj inkább a szereplőkkel van, akiknek egész egyszerűen nincs kellően nagy súlyuk. És itt most főleg a főhősre gondolok, aki egyébként elegáns némasággal abszolválja a kalandot, és csak a sztori legeslegvégére jut el odáig, hogy a játékos valamelyest azonosulni tudjon vele. Hol van ez a csendes protagonisták királyához, Gordon Freemanhez képest?


A MULTIPLAYER

A Singularity esetében a többjátékos móka egyértelműen másodlagos lehetőség csupán, ami a mennyiségen is látszódik, hiszen mindössze két játékmód áll rendelkezésünkre az online csatározások során: a Creatures vs. Soldiers lényegében egy Team Deathmatch módot takar, az Extermination pedig egy objektívás támadó-védekező variáns. A mennyiséggel ellentétben a minőség szerencsére teljesen rendben van, és némi plusz mélységet nyújt a multinak az, hogy nem csak a két oldal (emberek és szörnyek) szolgáltatják a változatosságot, hanem különféle kasztok és perkek is vannak, melyek egyébként a kezdetektől fogva elérhetők.

A hercegnő egy másik kastélyban van. Elnézést, elkalandoztam egy kicsit - csak elgondolkoztam azon, hogy mikor játszhattunk utoljára igazán jó időmanipulálós játékkal, és eszembe jutott, hogy a Braid mennyire mély jelentéssel volt képes megtölteni az egyik leghíresebb mondatot, ami valaha videojátékban elhangzott. Na, a Singularity ilyet biztos nem tesz: nem értelmezi újra az FPS-eket, nem duzzad szét az innovációtól, nincs benne érzelmi töltet. És az az igazán jó benne, hogy ezt tökéletesen tudja magáról: a Raven játéka csak egy klasszikus FPS akar lenni, egy-két remek ötlettel. Semmi több.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Rooftops & Alleys: The Parkour Game

Michel Losch hiánypótló alkotása bő egy év után kilépett a korai hozzáférés fázisából és vele együtt megérkeztek a konzolos portok is. Sikerült megalkotni a free running elemek "Skate" szintű evolúcióját? Tesztünkből kiderül!

2 órája

Leköszön az Anthem, törölt projektek a Techlandnél - ez történt csütörtökön

Továbbá: Helldivers II, Once Human, Destiny: Rising.

5 órája
10

Hatalmas leépítést jelentett be a Microsoft – ez történt szerdán

Továbbá: Bandai Namco újdonságok, 9 Years of Shadows, Donkey Kong Bananza.

1 napja
44

Rise of Industry 2: ráfér még az ipari léptékű fejlesztés

A Rise of Industry első része nem a legegyszerűbb menedzsment játék volt, viszont a kanyarban itt a folytatás, így megnéztük, mire juthat a fotel-businessman 2025-ben.

1 napja
1

VA-sztárok a Dead Take-ben, System Shock 2 utánpótlás – ez történt kedden

Továbbá: Donkey Kong Bananza, WWE 2K25, Day of the Shell, Quit Today

2 napja
3

Új kosárlabdás játék az EA Sportstól, 30 éves az Ace Combat – ez történt hétfőn

Továbbá: Fruitimo, Supervive.

3 napja
9

Ruffy and the RIverside - Kócos kis mackóördög

A 3D platformerek reneszánszát az indie fejlesztők bátorsága és tenni akarása indította be. Most itt a következő cím, ami egy chaotic-good beállítottságú, izgő-mozgó mackóval próbál a szívünkbe zuhanni. Teszt!

4 napja
4

Heti megjelenések

4 napja
1

Still Wakes the Deep: Siren’s Rest – Mélymerülés

A Still Wakes the Deep remekül fogta meg a tengeri terror atmoszféráját, most pedig itt a folytatás egy DLC formájában. Lássuk, merre pihennek a szirének!

5 napja
3

PS5-re költözik a Rennsport, konzolos verziókat kap a Delta Force – ez történt pénteken

Továbbá: Bubble Bobble: Sugar Dungeons, Super Mario Strikers, Turok Trilogy Bundle.

6 napja
9

System Shock 2: 25th Anniversary Remaster

Sokak szerint a modern FPS műfaj többet köszönhet a System Shocknak, mint a többi nagy öregnek együttvéve. Ezen persze lehet vitatkozni, de az tuti, hogy az első két Shock-játék tényleg őrületes innovációkat tartogatott.

7 napja
5

Fókuszban a Capcom Spotlight – ez történt csütörtökön

Továbbá: Death Stranding 2: On the Beach, Spy Drops, Anger Foot, Two Point Museum.

7 napja
4

Stellar Blade x Goddess of Victory: Nikke

A külsős együttműködés után ezúttal hazai pályáról kollaborál a Shift Up, és bővíti a Stellar Blade-et olyan módon, amit talál kevesen gondoltak volna.

7 napja
3

Apróságok a hét közepére - ez történt szerdán

Benne: Senua’s Saga: Hellblade II Enhanced, Neverness to Everness, Everybody’s Golf: Hot Shots, Fatal Run 2089.

8 napja
5

RoadCraft - szurkoljunk együtt!

A SnowRunner és MudRunner játékok neve sokak számára ismerős lehet; most itt a képzeletbeli folytatás, a RoadCraft. Lássuk, mire jutunk, ha aszfaltra megy a játék!

8 napja
9

PlayStation Plus: a júliusi hármas

Egy legendás akció-szerepjáték sorozat legújabb része. Felejthetetlen hegymászás. Féktelen bunyók. Ez várja az előfizetőket a következő hónapban.

8 napja
14

Little Nightmares bejelentések - ez történt kedden

Benne: Little Nightmares III, Little Nightmares Enhanced Edition, Little Nightmares VR: Altered Echoes, System Shock 2: 25th Anniversary Remaster, Pera Coda, Dreams of Another, Painkiller, Rematch, Meta Quest 3S Xbox Edition.

9 napja
9

Cronos: The New Dawn napló, Hytale kasza - ez történt hétfőn

Továbbá: Arc System Works, Dune: Awakening, THQ Nordic, Build a Rocket Boy.

2025.06.24.
3

Lies of P: Overture

Némi megvárakoztatás után a Round8 a semmiből bedobta a Lies of P kiegészítőjét, mi pedig felkerekedtünk hogy megnézzük, mit is kínál az Overture.

2025.06.23.
13

Demónéző 2025 június: Nioh 3, Dispatch, Hell is Us és a Morbid Metal

A demók intézménye végérvényesen visszatért, és nem csak a Steam felületén, de konzolon is betekintést kaphattunk jó néhány várt tételbe. Ismét merítettünk egyet az aktuális Steam Next Fest végtelennek tűnő kínálatából, és mellécsaptuk a Nioh 3-at is. Nézzünk meg néhány címet, amire mindenképpen érdemes lesz odafigyelni a következő hónapokban!

2025.06.23.
2