[Teszt] Limbo

Limbo

dragCsető Zsolt2010.07.21. 11:30

A pokol tornáca - így nevezték, de mégis mi ez a hely valójában? Azt hiszem éppen ez járt a fejemben, amikor kalandom során először a fény utat vágott magának a nagy sötétlő erdő lombjai között. Csodálatos volt, nem evilági. Még az élet első apró csíráját is maga köré vonzotta. Az utolsót is: a kisfiú a fehérségben gyönyörködve a vesztébe szaladt, és élettelenül csuklott össze a sötétségben megbúvó medvecsapda harapásától. Mi ez a hely?

A Limbo logikai platformer, egy kézzelfogható történettel nem rendelkező játék. Nincsenek benne dialógusok, nincs narráció, nincsenek átvezetők. Mint ilyen, a Limbo tökéletesen szubjektív élmény, melynek értelmezése teljességgel a befogadóra van bízva - a megszokott kapaszkodók hiányában a fantázia akadálytalanul szárnyalhat, a játék komplexitása éppen az egyszerűségében rejlik.

Nem csak a komplexitása, hanem a zsenialitása is. A Limbo művészi monokróm képi világa előbb magába szippant, mint bármelyik csillogó blockbusteré, az egyetlen sziluettből és egy szempárból álló kisfiúval hamarabb azonosulsz, mint az idei év bármelyik másik játékhősével, a zenei betéteket szinte teljes egészében mellőző audio pedig rekordidő alatt körülírhatatlanul hátborzongató légkört varázsol. Igen, egyszerű, de éppen ezért az első porcikájától az utolsóig a végletekig ki is lett gondolva. A Limbo bizonyos szempontból tökéletes.

Hogy mi még a Limbo? Négy óra tömény trial-and-error, leginkább. Ezen kijelentés nálam egészen biztosan kicsapná a biztosítékot - nagy eséllyel nálad is -, a Limbo azonban képes arra, amire nagyon sok játék nem: hogy levegye a frusztrációt a válladról. Pedig meg fogsz halni, méghozzá rengetegszer, bánni azonban egyszer sem fogod: vagy azért, mert egy olyan meglepetésnek, váratlan húzásnak fogsz az áldozatává válni, aminek átéléséért - vicc, de - megéri meghalni, vagy pedig azért, mert épp ez fogja a kezedbe adni a továbbjutás kulcsát.

A Limbo emellett elképesztően okos, pedig csak három gombot használ: egyet a mozgásra, egyet az ugrásra, egyet pedig a környezettel történő interakcióra. Ez is elég neki: amikor azt hiszed, hogy már mindent láttál, amit videojátékban látni lehet, akkor a Limbo alaposan képen töröl, amikor pedig már éppen úgy gondolnád, hogy végre őt is sikerült kiismerned, akkor gyorsan változtat egyet a játékszabályokon - nem sokat, csak éppen annyit, hogy ismét legyen alkalmad gondolkodóba esni. A Limbo valójában nem más, mint egy harc a logikáddal és a szürkeállományoddal, melynek minden lényeges momentuma katartikus élmény.

Katartikus, nem csak szellemileg, hanem érzelmileg is. Egységes egészként mindenképpen - ha végigviszed, legalább fél napig ezen fogsz kattogni. Részleteiben nézve inkább megrázó: nem feltétlenül tűnik annak, de a Limbo valójában egy végtelenül erőszakos játék. Az erdőben csapdák és félelmetes ízeltlábúak fognak felnyársalni, a kihalt városban összeomló épületek és neonlámpák fognak a halálba rántani, a hátborzongató gyárban pedig körfűrészek és gépágyúk fogják a vesztedet okozni, te pedig minden egyes alkalommal végig fogod nézni ennek a kisfiúnak a néha már felzaklatóan kegyetlen halálát. Az ezt követő két másodperc csendben több érzelmi töltet van, mint sok más játékban összességében - a nagy kép szemponjából talán nem is céltalanul.

Azt mondják, hogy ami szabadon interpretálható, az valójában művészet. A Limbo szabadon interpretálható. A Limbo művészet.

A Limbo a mai naptól tölthető az Xbox Live Arcade-ről. Ár: 1200 MS Pont.

A Last of Us és Mario találkozik az SNL friss-fergeteges paródiájában

Az HBO filmsorozatát és a játékadaptációkat is parodizálja a legújabb SNL-kisfilm. Főszerepben Pedro Pascal!

16 órája
1

Még egy demót kap a Wo Long: Fallen Dynasty

Egy héttel a megjelenés előtt újra belekóstolhatunk a három királyság harcaiba.

18 órája

Dread Templar

A Dread Templar minden előnye és hátránya egyaránt a letisztult és egyszerű koncepciójából ered. De most ennyire nem szaladunk előre, lássuk, mi lett a boomer shooter játékból!

1 napja

Deliver Us Mars: itt a megjelenési trailer

A játék már elérhető szinte minden fő platformon.

1 napja

Suffer the Night: jön a sápadt ember

Játék-a-játékban elemek, na meg egy krézi főgonosz a frissen bejelentett horrorban.

1 napja

Wordless: szótlan maradsz a trailer után

Indie csoda, 2D platforming, akció és egyedi látvány kombinációja.

1 napja

Resident Evil 4 Remake: 12 perc gameplay

Hosszabb betekintés a március végén megjelenő játék ötödik fejezetébe.

1 napja
1

Csúszik a The Last of Us Part I PC-verziója

Néhány héttel tovább kell várni a számítógépes átiratra.

1 napja
2

Elképesztő mérföldkövet lépett át az It Takes Two

Több mint 10 millió példány fogyott már kooperatív platformer-kalandból.

1 napja
4

Game Informer: Resident Evil 4 (Remake)

Ismét a Game Informer szállít friss információkat és rengeteg mozgóképet egy régóta várt megjelenéshez. Hírünk folyamatosan frissül!

2 napja
11

A Gran Turismo 7 virtuális kagylóülésében

Néhány szerencsés elvihette egy órás próbakörre a Polyphony Digital simcade versenyjátékát PlayStation VR2 headsettel a fején.

2 napja
6

Mikrotranzakciók nélkül jön a Wild Hearts

A megjelenés után pedig ingyenes DLC-kkel fog bővülni.

2 napja
2

The Excavation of Hob’s Barrow

A ködös Albionban játszódó point and click horror-kaland folklór és természetfeletti elemekkel, némi száraz angol humorral és kimértséggel, méretes pixelekbe csomagolva. Teszteltük a rettentően hangulatos The Excavation of Hob’s Barrow-t.

2 napja
7

The Day Before: 10 perc vágatlan gameplay

Az orosz Fntastic hányatott sorsú nyílt világú MMO túlélő-lövöldéje görcsösen igyekszik bizonyítani, hogy nem csak pénznyelő.

2 napja
5

Kirby’s Return to Dream Land Deluxe: vár Magoland!

Az új trailer a multiplayer minijátékokat mutatja be.

2 napja
2

A Knockout City is lehúzza a rolót

A barátokkal azonban továbbra is kidobósozhatunk majd, méghozzá privát szervereken keresztül.

2 napja
2

PlayStation 5: teszt alatt az új rendszerfrissítés

Integrált Discord Voice Chat. VRR támogatás 1440p alatt. Hozzáférhetőség és kényelmi funkciók továbbfejlesztése.

3 napja
6

Atomic Heart: gameplay áttekintő

Az orosz Mundfish stúdió régóta készülő ígéretes projektje pár napon belül megjelenik, így kaptunk hozzá egy útikönyvet!

3 napja
3

Érkezik a Shadow Warrior 3: Definitive Edition

4K és 60FPS grafikai opciók. New Game+. Survival játékmód. Hero nehézségi fokozat. Teljes DualSense támogatás.

3 napja

Gameplay bemutatót kapott az Exekiller

Közel öt percen át mozog a lengyel stúdió debütáló alkotása. Portyázik a retro futurisztikus fejvadász!

3 napja
2