[Teszt] Quantum Theory

Quantum Theory

liquidSomosi László2010.09.27. 15:33

Bizonyára sokan ismerik a régi viccet a két svéd favágóról. A két jóbarát javában dolgozik egy fenyőn, az egyik hirtelen megfordul, és lecsapja másik kezét. Emberünk döbbenten néz a barátjára: “Figyelj, ezt most vicc, vagy komoly?” - kérdezi. “Naná, hogy komoly” - kapja a választ. “Akkor jó” - sóhajt a másik - “mert viccnek azért durva lett volna”.

No, pontosan így vagyok én a Quantum Theory-val: a Tecmo Koei remélhetőleg komolyan gondolta, mert viccnek meglehetősen ízléstelen.

A sokat csúszó Kvantum Teória pár évvel ezelőtt megejtett bejelentésekor sokan mondták azt, hogy ez lesz a japán Gears of War. Így utólag csak részben volt igazuk. A QT egyrészt valóban Gears-klón, méghozzá a lehető legpofátlanabb, több elemében is szolgai módon próbálja másolni az Epic játékát. Másrészről viszont egy IGAZI japán Gears of War nem így nézne ki. Jellemzően japán lenne, különleges, talán furcsa, de mindenképpen friss ötletekkel teli. A Quantum Theory-ban nincsenek friss ötletek. Van benne pár újításnak szánt valami, de ezek nem működnek. Igen, néhány pályán dobálhatod az alkalmi partnerként melléd szegődő leányzót, Filénát, aki közelharci támadással nyesi ketté, vagy gyors lövésekkel bénítja meg az ellenfelet. A dobás ugyanakkor kétségbeejtően pontatlan, a kiscsaj szinte soha nem ott landol, ahová szántad, és ritkán csinálja, amit elvárnál tőle. Igen, a trailerekben hatalmas betűkkel hirdetett “folyamatosan átalakuló pályák” néha valóban átalakulnak - no nem folyamatosan, pár pályaszakaszról van csupán szó, a változás pedig abszolút mechanikus, és a legkevésbé sem látványos. Ahogy maga a játék sem az: ez a vizuális színvonal a generáció legelején sem lett volna elég, mostanság pedig még a garázsfejlesztők is többre tartják a saját közönségüket annál, hogy a hatéves World of Warcraft-ból átemelt (lásd: elf dándzsönök), alacsony felbontású, önismétlő textúrákkal kitapétázott épületbelsőkkel, és szörnyűségesen egyszerű, doboz-objektumokkal telepakolt, folyosószerű külső helyszínekkel riogassák az egyszeri játékost. A vizuális gödörből talán csak a helyenként beugró CG animációk emelkednek ki, de ezek extrém rövidek, és kevés van belőlük.

A sztori méretes, rosszul felépített katyvasz. A Quantum Theory első pár órájában halvány lila segédfogalmad sincs arról, hogy mi történik. Adott egy Syd nevezetű, részben a Gears-es Marcus-ból, részben a Berserk-es Gatsu-ból összepakolt, kilúgózott bőrű és személyiségű főhős. Vannak Tornyok, és Bárkák, nagybetűvel. Van egy Diabolisis kódnéven futó fenyegetés. Az összefüggéseket alig látni, Syd haragszik a Tornyokra, a mellé keveredő Filena először meg akarja ölni, rá két percre rá már cimborák. A párbeszédek retardáltak, a töltőképernyőkön olvasható rossz angolsággal összefércelt ál-filozófikus maszlag röhejes, Syd folyamatosan ismételt öt darab keménykedő beszólásától pedig lassan, de biztosan idegbajt lehet kapni. A QT által erősen nyúlt Gears of War története sem vádolható filozófiai mélységekkel, de a Quantum Theory-hoz képest Márkuszék kalandjai klasszikus szépirodalomnak tűnnek.

A Quantum Theory ettől függetlenül lehetne rossz történettel megvert, de alapvetően élvezetes játék. Nem az, sőt: a szórakozás antitézise, olyan játékmechanikai megoldásokkal, hogy többször is megnyúlt, csodálkozó képpel bámultam a képernyőt - ezt vajon hogy képzelték? Ki tartotta jó ötletnek azt a pályaszakaszt, ahol az első másodpercben összezárnak egy három négyzetméteres szobában fél tucat, halálos közelharci támadásokkal operáló ellenféllel? Ki tartotta jó ötletnek azt a pályát, ahol fél órán keresztül bolyongasz egy töksötét, barna alagútban, a kivezető utat keresve? Ki tartotta jó ötletnek azt a pályát, ahol neked, és a melléd adott, végletekig buta segítőtársadnak egyszerre kell megvédenetek a terem két sarkában lecövekelt társaitokat, úgy, hogy két oldalról özönlenek az ellenfelek? Ki tartotta jó ötletnek azt, az átlagosan alacsony színvonalat is messze alulmúló boss-harcot, ahol a sebezhetetlen Főnök, és a folyamatosan a pályára bedobált segítői elől kell menekülnöd egy körfolyosón, a kör közepére helyezett Bigyót alkalmanként verdesve, és a boss halálos távolsági támadásait kerülgetve? Ki tartotta... ehh, nem írok többet, pedig lehetne. Jellegtelen, esetenként használhatatlan, balanszolatlan fegyverarzenál. Ostoba partner / ellenséges MI. Csőszerű, láthatóan kockás füzetből kitépett papíron tervezett pályák. Ugrálós feladatok, sok-sok instant-halál lehetőséggel. Három darab, a végletekig fapados multi játékmód, koop nélkül. Mondjam még? Nem mondom.

A legjobb dolog, amit a Quantum Theory-ról el lehet mondani, hogy funkcionális lövöldözős játék. Emberünk gombnyomásra fedezékbe húzódik, fut, vetődik, a ravaszt meghúzva lő. Egyébként pedig romhalmaz, interaktív szórakozásnak csúfolt digitális szemétkupac. Az egyetlen épkézláb magyarázat: a Quantum Theory tényleg durva vicc, a Tecmo görbe tükre - ilyennek látnak ők minket, nyugati játékosokat. Böszmének, ostobának, és idegbajra hajlamosnak. Ha erről van szó, innen üzenem: legközelebb a kétes erkölcsű nőági felmenőkkel tessék viccelődni, uraim, ne velünk.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Days Gone - Remastered

Hiába sikerült átlépniük idővel a 10 milliós mérföldkövet is, a rendkívül vegyes kritikai fogadtatás örökre rányomta a bélyegét a Bend Studio alkotására. Sőt. Feltételezhetően a csapat jövőjére is. Tudnak esetleg szépíteni ezzel a ráncfelvarrással?

13 órája

Az új GTA 6 trailer árnyékában – ez történt kedden

Benne: Destiny 2, Clair Obscur: Expedition 33, I Am Ripper, Battlefield, Split Fiction, Day of the Shell, Tales of the Shire, Knock on the Coffin Lid.

22 órája
3

Game Pass: mozgolódás május első felében

Hamarosan premiernapon érkezik a Revenge of the Savage Planet és a DOOM: The Dark Ages a szolgáltatás kínálatába!

1 napja
2

Itt a második Grand Theft Auto VI trailer!

Megérkezett a Rockstar Games következő alkotásának második előzetese, amivel ismét beléphetünk picit Vice City utcáira.

1 napja
48

The Elder Scrolls IV: Oblivion Remastered

Egy ideje már hallani lehetett olyan pletykákat, hogy a Bethesda a Skyrim sokadik újrakiadása után az Obliviont is szeretné ismét piacra dobni, ezek a híresztelések pedig végül igaznak is bizonyultak.

1 napja
7

Gears of War: Reloaded bejelentés – ez történt hétfőn

Továbbá: Kingdom Come: Deliverance, The Hundred Line: Last Defense Academy, Tinkerlands, Ecco the Dolphin.

1 napja
9

PlayStation Plus: a májusi hármas

Dinoszauruszos túlélés. Népszerű rougelike. Egy kiváló boomer-shooter. Ezek várják a szolgáltatás előfizetőit ebben a hónapban.

2 napja
4

Heti megjelenések

2 napja
5

Amerzone - The Explorers Legacy

Utazás az ismeretlenbe, utazás egy idegen helyre, utazás Föld és ég között, utazás a semmibe. Benoit Sokal életműve előtt ekkorát még nem tisztelgett soha senki.

3 napja
2

GTA 6 csak jövőre, Elden Ring Nightreign áttekintő – ez történt pénteken

Továbbá: The Shadow Syndicate, Zoochosis, Preserve, Project Caesar.

4 napja
13

Drágulnak az Xbox konzolok és játékok – ez történt csütörtökön

Továbbá: The Age of Bhaarat, StarRupture, Fomography.

5 napja
12

Two Falls (Nishu Takuatshina)

A videójátékok kulturális jelentőségéről meglehetősen kevés szó esik, pedig a többi művészeti ághoz hasonlóan itt is megvan ez az aspektus – még ha jóval ritkábban is kerül előtérbe.

6 napja
7

Lost Soul Aside csúszás, Borderlands 4 áttekintő – ez történt szerdán

Továbbá: Returnal, Switch rendszerfrissítés, Formula Legends, Sea of Stars, Kathy Rain 2, Teenage Mutant Ninja Turtles: Splintered Fate, SHovel Knight Dig, Hypercharge: Unboxed, Moadra.

6 napja
2

Borderlands 4 State of Play, leépít az EA - ez történt kedden

Továbbá: Wuchang: Fallen Feathers, Against the Storm, Splitgate 2, Duck Detective: The Secret Salami, Duck Detective: The Ghost of Glamping, The Siege and the Sandfox.

7 napja
12

Glorious Model I2 egér - gyors, könnyű és roppant kényelmes

A Glorious mindig is próbálkozott az ár-érték arány finom balanszát megtalálni, és többnyire sikerül is nekik ez a mutatvány. A mostani vezetékes egér is pont egy ilyen középpontban landol. Tudása remek, fogása kényelmes, ára jó helyre van belőve. Kell ettől több egy perifériától?

8 napja
8

Steel Seed

Nagyszabású, jól felépített és hangulatos világokra akkor is szükség van, ha a készítők bőven megelégszenek azzal, hogy több száz óra helyett “csupán” 1-2 hétvégére szeretnének minket szórakoztatni.

8 napja
1

Kisebb bejelentések - ez történt hétfőn

Benne: Mycopunk, Elden Ring, Bridge Constructor Studio, VIractal, Eternal Evil, Crystal of Atlan, Little Kitty, Big City.

8 napja
1

Heti megjelenések

9 napja
1

Ian Livingstone - A Végzet Erdeje

Folytatjuk a magyar nyelven megjelenő lapozgatós könyveket bemutató sorozatunkat egy újabb darabbal, "A Végzet Erdejével" Ian Livingstone-tól.

9 napja
3

Post Trauma

Régimódi túlélő-horror modern köntösben? Ezt már sokszor hallottuk - nézzük, mit tud ehhez a kiindulási ponthoz hozzátenni a Red Soul Games első játéka, a Post Trauma.

2025.04.27.
8