[Teszt] Gears of War 3

Gears of War 3

dragCsető Zsolt2011.09.15. 09:00

Bigger, better, more badass. A szlogen minden bizonnyal sokak emlékezetében ott lapul: Cliff Bleszinski vezető dizájner anno ezekkel a szavakkal jellemezte a Gears of War második részét. És bár hazugság nem volt benne, a hangzatos kijelentés alaposat mélyített azon a skatulyán, amelyben az Epic Games sorozata amúgyis jócskán benne volt már: ő volt A Játék, Amiben A Benga Páncélos Katonák Lemennek A Föld Alá És Megb@sszák A Sáskákat. És akkor jött a Gears of War 3...

...az a Gears of War 3, amely teljesen váratlan módon egy szép játék. Persze csak a maga módján: nincs benne szivárvány, de csókjelenet és könnyek sem. Láncfűrészes szeletelés és vér már annál inkább. És mégis: van mélysége, van benne érzelmi töltet, rendelkezik azzal az esszenciával, amely képes megragadni a játékost, és amely képes többezer elhullajtott töltényhüvelyt és egy tíz órás történetet maradandó élménnyé formálni. A Gears of War 3 egy szerethető játék. Szerethető, mert végre rájött arra, hogy miként vegye komolyan saját magát, és hogy a karakterek többek figuráknál, amelyek pusztán a ravasz meghúzására hivatottak. Jóízű, sőt, már-már szívmelengető kiteljesedése ez egy trilógiának.

A játékosban megbúvó érzések kibontakoztatásához egy nevetségesen egyszerű, mégis zseniálisan hatékony katalizátort használ a Gears of War 3: színeket. Az Epic Games mesterien ismerte fel az Unreal Engine és a sorozat köré felhúzott sztereotípiát - nevezetesen hogy minden a szürke és a barna sokféle, ámde unalmas árnyalatában pompázik -, és ahol lehet, megpróbál szembemenni azzal - persze csak ízlésesen, a túlzó megoldásokat nélkülözve. Így kapunk tündöklő kék égboltot, csillogóan zöldellő növényzetet és szemet gyönyörködtető, ámulatba ejtő látképeket egy olyan játékban, ahol a legkevésbé sem számítunk efféle dolgokra.

Maga a kampány felépítése remekül szolgálja az előző bekezdésben felvázolt koncepciót: változatosságát és méretét tekintve a Gears of War 3 öt fejezete a legsokrétűbb, legügyesebben kigondolt kaland a sorozat történetében, rengeteg emlékezetes helyszínnel. A legkomolyabb hangulatbeli tüskék a második részhez hasonlóan most is a speciális szekvenciákhoz köthetők: számomra az egyszerre gyönyörű és hátborzongató atmoszférájú vízalatti pályarész maradt a legkedvesebb emlék. Mást engedelmetekkel nem is lőnék le - már csak azért sem, mert az Epic Games most is ügyesen figyelt arra, hogy ne nagyon hasznosítsa újra az egyedi ötleteket.

A játékmenet oldaláról nem véletlenül nem érintettem még a Gears of War 3-at: a sorozat eddig is a legmagasabb szintet képviselte ilyen téren, így nem meglepő, hogy a harmadik rész is csúcsminőségű TPS-élményt szolgáltat. Nagyon ne is keressünk újdonságokat: akad néhány új fegyver, amelyek jól kiegészítik az eddigi arzenált, és néha egy-egy mechába is bepattanhatunk, ám összességében továbbra is a szuper fedezékrendszer és a jó időzítésünket apró bónuszokkal jutalmazó aktív újratöltés viszi el a hátán a játékmenetet.

A tesztnek még nincs vége, katt az oldalválasztóra a folytatásért!

Hogy mi dobja fel akkor a harcot? Leginkább az új ellenfelek, amelyekből akad dögivel - a sztori egyik fő mozgatórugójának számító Emulzió által megfertőzött Fénylők explozív hada sok veszélyes (és néhány igencsak méretes) csúfsággal bővíti az eddigi sáskarepertoárt. Említést kell tenni a csataterekről is, ahol folytatódott az előző epizód által elindított tendencia, és ismét egy kategóriával szellősebbé vált a játék: lineáris pályatervezés ide vagy oda, a rengeteg nyílt terep miatt nagyon ritkán lesz csak olyan érzésünk, hogy valójában egy folyosón vagyunk végigterelve. A tágas pályarészekkel néha maguk a fejlesztők sem tudtak mit kezdeni, van ugyanis néhány zavaróan üres helyszín, ahol nincs különösebb funkciója a nagy térnek: egy adag plusz fedezék vagy néhány extra környezeti elem bőven elfélt volna ezekre a helyekre.

Az élmény mellett a látvány is csúcsra ért a Gears of War 3-ban. Az egészen elképesztő látképekről már szót ejtettem korábban, de a különféle fényeffektek terén is lélegzetelállító dolgokra képes a harmadik rész, amely első sorban a vadonatúj bevilágítás-rendszernek köszönhető, ami kitűnően végzi a dolgát. Ezek a pazar technológiai megoldások a vadonatúj színpalettával kiegészítve a platform leglátványosabb exkluzívjának járó trónra emelik az új Gearst. Az audiovizuális mezsgye túloldalára lépve is elégedetten bólogathatunk: az emlékezetes, erőteljes zenei témák valamint a minőségi hangeffektek és szinkronok szerencsére eddig sem hiányoztak a sorozatból.

Jócskán a megjelenés előtt járva a multiplayer szerverekre értelemszerűen még nem volt alkalmunk fellátogatni, a többjátékos kínálat újdonságaiba azonban szerencsére így is bele tudtunk kóstolni. Az egyik ilyen a kampányt érinti: a kooperatív játéklehetőség mellett van egy úgynevezett Ügyességi (Arcade) mód, amely egyfajta versengéssel dobja fel a történetet. A lényeg a pontgyűjtés, amit különféle mutátorokkal tehetünk szórakoztatóbbá, vagy éppen nehezebbé. Szintén a kampány kapcsán említeném meg, hogy a teljesítményünk alapján kapott tapasztalati pontok minden játékmódban járnak, így akkor is van lehetőségünk új multiplayer-finomságok megnyitására, ha épp másféle szórakozásra adjuk a fejünket.

Nem maradt érintetlen a Horda (Horde) mód, ahol ugyebár a hullámokban özönlő Locust-hordákkal kell összecsapnunk. Az újdonságot a vásárlás jelenti: bázisokat, fedezékeket, muníciót és fejlesztéseket vehetünk a leölt Sáskákért kapott pénzből, ami egy plusz taktikai réteggel egészíti ki az egyébként is remek játékmódot. Nem csak részleges, hanem totális újdonság a Bestia (Beast) mód, ami lényegében egy fordított Horda: különféle Locust lényekkel kell legyőznünk az embereket és a COG katonákat. A kezdeti kínálat - például a normál Locust katona, vagy az önrobbantásra képes Ticker - a szerzett pontok függvényében folyamatosan egyre veszedelmesebb lényekkel bővül.

Hiába több, szebb és jobb az Epic játéka, mint a második rész, a legnagyobb előrelépésének mégsem ez tekinthető, a trilógia lezáró darabja ugyanis sokkal több egy fényesebbre polírozott folytatásnál. A Gears of War 3 - kissé valószínűtlen módon - egy tiszta szívből szerethető játék, amiben megvan az, ami elődjeiből hiányzott: az érzelmi töltet, ami napokra, hetekre elkísér. Így lesz a játékélményből simán élmény - erre pedig csak a legnagyobbak képesek.

A Gears of War 3 méltó lezárása egy trilógiának: változatos, látványos, hosszú távú és minőségi TPS-élmény, amely kissé meglepő, ám mégis példaértékű módon teljesíti ki a platform jelenleg talán legkiemelkedőbb sorozatát.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Kaku: Aincent Seal (卡库远古封印)

A kínai játékláz következő állomása a Kaku: Ancient Seal, amely megpróbál a nyílt világú akció-kalandjátékok vonalán alkotni. Vetettünk néhány pillantást a Bingobell fejlesztőcsapat első játékára.

14 órája
1

Hunt: Showdown 1896 leleplezés, újabb S.T.A.L.K.E.R. 2 késés – ez történt csütörtökön

Továbbá: Dark Light: Survivor, PlayStation VR2 App, The Game Kitchen, Stellar Blade, Iron Meat, Deathbound, Armored Core VI: Fires of Rubicon.

19 órája
2

Nintendo World Championships: NES Edition

A NES időszak egyik nagy durranása a Nintendo World Championships volt, amely elvitte a videójátékokat az emberek közé, és emellett az e-sport előfutáraként látványos versengésre sarkallta a legügyesebb játékosokat. A Nintendo ezt a szellemet próbálja megidézni új címével.

1 napja
1

Battle pass nélküli Concord, Rise of the Ronin demó - ez történt szerdán

Továbbá: Bleak Faith: Forsaken, Shadows of the Damned: Hella Remastered, Bleach: Rebirth of Souls.

1 napja
10

City Bus Manager: Márpedig az én buszaimon lesz klíma!

A menedzser játékokat és tycoonokat talán nem kell bemutatni senkinek, hiszen már az ősidők óta létezik a műfaj. A City Bus esetében azonban - nem dolgozókat vegzálunk, és - kevésbé a telephely menedzselése a fontos, sokkal inkább minden egyéb - például a tömegközlekedés - lesz prioritás.

2 napja
2

Nagy Helldivers 2 frissítés, Modern Warfare III a Game Pass-ben - ez történt kedden

Továbbá: Truckful, Zoochosis, Skautfold: Into the Fray, DEVIATOR, Railroads Online, The Run: Got Next.

2 napja
2

The Operator - Összeesküvés a biliben

A The Operator hasonlóval próbálkozik, mint Sam Barlow. Visszatér a Her Story desktop nézetéig, a sztorit egy fiktív FBI-iroda küldetéstámogató operátorának nézőpontjába helyezi, a hangulathoz pedig hozzácsap némi összeesküvés-elméletesdit, X-Aktákat és egy notórius hekkert.

2 napja
3

Targeted: maffiás anomália kereső játék, hazai fejlesztőktől

Hamarosan megjelenik a Glitchy Frame Studio első játéka, a Targeted, ennek kapcsán számolunk be a hazai játék fejleményeiről.

3 napja
10

Over Horizon x Steel Empire

Ebben a konzolgenerációban szinte minden korábbi címet kiadnak gyűjtemény formában, mivel kis anyagi ráfordítással, nagy bevételt lehet elérni. Az Over Horizon x Steel Empire is így készült? Lássuk!

3 napja
2

EVO trailerhalom, új Game pass szintek - ez történt hétfőn

Benne: Tekken 8, Guilty Gear: Strive, Street Fighter 6, Granblue Fantasy Versus: Rising, Player First Games, Skull and Bones.

3 napja
17

Ez volna a 10 legszebb grafikájú Nintendo Switch játék? A pixelszámlálóból jelentjük...

A Digital Foundry munkatársai összeszedték, hogy szakmailag melyik 10 játékot látják legcsinosabbnak a korosodó Switch könyvtárából.

4 napja
3

Heti megjelenések

4 napja
1

Riven

Az 1993-as ős-Myst négy évig váratta a rajongóit a folytatással, annak újraálmodása viszont most csak három évet vett igénybe: végre a Riven is megkapta az őt megillető gondoskodást.

5 napja
2

CONCORD

A PlayStation Studios 2018-ban alapított új fejlesztőstúdiójának debütáló alkotását vihettük el egy próbakörre a hétvégén. Az első benyomások alapján profi munkával van dolgunk, de nehezen látjuk a helyét a piacon.

6 napja
24

Kaszálták a Halo TV sorozatot - ez történt pénteken

Továbbá: koROBO, River City Saga: Three Kingdoms Next, Pacific Drive, Forestrike.

6 napja
7

Splitgate 2 bejelentés, A Quiet Place gameplay - ez történt csütörtökön

Továbbá: PowerWash Simulator, Unknown 9: Awakening, BioGun, The Mortuary Assistant, Gimmick! 2, Guayota, C-Smash VRS: New Dimension.

7 napja
2

Folytatódik az Orcs Must Die! és az EA Sports FC – ez történt szerdán

Továbbá: The Plucky Squire, Hollow Cocoon, Just Crow Things, Nocturnal II, No Man's Sky, Emio – The Smiling Man: Famicom Detective Club.

8 napja
1

Still Wakes The Deep - Vérvörös olaj

A leginkább a történetre fókuszáló játékairól elhíresült The Chinese Room nemrég ügy döntött, hogy a 2013-as Amnesia: A Machine for Pigs után visszatér a horrorhoz, méghozzá egy eléggé érdekes koncepcióval, ami a Dolog hangulatát vegyíti a tengeri olajfúrótornyok zárt és veszélyes világával.

9 napja
9

NeoSprint - Mázli újratöltve

A már veterán-korúnak számító Atari NeoSprint c. játékával a klasszikus izometrikus versenyek kedvelőinek készített be némi adrenalinpótlékot: színpadon a Sprint 2 ük-ükunokája!

9 napja
2

Game Pass: mozgolódás július második felében

Izgalmas premier címek érkeznek a következő napokban, de elvileg hamarosan újabb bejelentések várhatóak!

9 napja

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==