[Teszt] Forza Motorsport 4

Forza Motorsport 4

mcmackoGéczy Attila2011.10.06. 09:01

Egy korábbi cikkünkben elmélkedtünk arról a tényről, hogy a motorsport játékok kínálata kis túlzással soha nem volt ennyire színes és minőségi, mint mostanában. A fejlesztők és a kiadók helyén kezelik a zsánert; talán nincs is még egy ilyen stílus, amelyet ennyire komolyan és fegyelmezetten gondoznának az alkotói. A Forza Motorsport negyedik epizódjánál sincsen ez másképpen. Miközben az intro képkockái peregnek, Jeremy Clarkson (a Top Gear atyaúristene) szól hozzánk. Azaz hozzád és hozzám, valamint minden kiválasztotthoz, akik megértik, hogy a lóerők ünnepét miért csak ilyen hozzáállással lehet feldolgozni. Aztán eltelik néhány játékóra, és a Forza Motorsport 4 élőben is bizonyítja, hogy Dan Greenawalt és csapata továbbra is méltó a fentebb vázolt feladathoz.

A Forza 3 az Xbox 360-as közönség számára egy komoly mérföldkő volt annak idején, hiszen olyan fejlődést mutatott be a korábbi epizódokhoz képest, amelyet sokan nem is vártak. A grafika javult, a tartalom bővült, az online funkciók pedig példátlan módon építkeztek a közösség stabil összetartó erejére. A negyedik rész hasonló varázslatra készül: a Forza-formulát ismét ott csiszolták, ahol csak érték.

Kezdjük mindjárt a játékmenetet ért vérfrissítéssel, amelynek szinte minden apró szeletkéjét finomhangolták a brit stúdióban. Az egyjátékos mód javát kitöltő karriermód ezúttal egy világ körüli turné kulisszáihoz hasonlít leginkább, ahol minden egyes versenyosztályban több országot, több helyszínt látogatunk meg. A helyszíneken a verseny típusát, és a hozzá tartozó jutalmakat, bónuszokat mi választhatjuk ki a három felajánlott lehetőségből, amely a preferált (és éppen aktív) autónk szerint változhat. Taktikázhatunk is a bónuszvariációk által nyújtott szabadsággal, így magunk választjuk meg, hogy az anyagias úton szeretnénk haladni, vagy a pilótánk szintjét szeretnénk magasabbra tornászni.

Autónyeremény esetén általában több lehetőség közül is választhatunk, amely szintén egyfajta flexibilitást nyújt a saját stílusunk és preferenciánk erősítésére. Az autókínálat egyébként a műfajhoz mérten igen impresszív számokkal operál: 80 gyártó kábé ötszáz automobilja várakozik ránk a két korongot betöltő játék virtuális garázsaiban.

A Forza 3 egyik legmeghökkentőbb momentuma az volt, mikor rádöbbentünk a CPU által vezérelt autók képességeire. A négyes epizód esetében a kóderek még inkább arra törekedtek, hogy emberi stílusban vezessenek az ellenséges pilóták. A mesterséges intelligencia ugyanis harcol, küzd a pályán, erősebb autó esetén kitör a hosszú egyenesekben, a kanyaroknál viszont teret enged az ügyesen kiszámított előzéseinknek. Edzett Forza pilótaként is meglepő momentumok sorozatait éljük majd át a gépi ellenfelek mellett, ahol az MI erősebb fokozaton is hibázik, lehetőségeihez mérten próbál minket leelőzni, és első pozíció esetén sem lehetünk biztosak a győzelemben. Hogy miért? Mert CPU hátulról is próbára tesz minket, szinte végig nyomás alatt tartva a figyelmünket.

A visszatekerés gomb használatával még arra is felfigyelhetünk, hogy egy adott helyzetben sem történik kétszer ugyanaz az esemény; egy újrajátszott pillanatban az ellenfél ugyanis lehet, hogy épp a másik oldalról próbál majd minket beelőzni, vagy épp egy jól időzített fékezéssel próbál a mögötte jövőkre ráijeszteni. Nyilvánvaló, hogy a mesterséges intelligencia által vezérelt autók nem csak minket tekintenek elsődleges célpontnak - a CPU járgányok egymás között is vadul kakaskodnak a kívánatos pozícióért. Az ellenfelek nem hiper-agresszívek, de a dinamikus kergetőzés közepette még így is nehéz koccolások nélkül venni az akadályokat. Apropó koccanások - az autók sérülésmodellje ezúttal sem a destruktív játékosok lelkivilágához van igazítva, de moderáltan azért kopik a festék, horpadnak a kasztnik, nagyobb ütközésekkor pedig repülnek a lökhárítók.

A tesztnek nincs vége - a következő oldalon folytatódik a játék elemzése!

Minden autós játéknál, ahol a szimuláció és életszerűség alapkövetelmény, kulcsfontosságú szerepet kap a fizika. A Forza 4 esetében komoly meglepetésekre számíthat az, aki az előzményekben szerzett tapasztalatát óhajtja kamatoztatni. A játék vezetési modellje ugyanis sokkal természetesebbnek, életszagúbbnak tűnik, mint eddig bármelyik Turn 10 autóverseny esetében. Ennek érezhető velejárója, hogy az autók kicsit hajlamosabbak csúszkálni, de ez csak tovább fokozza az amúgy kielégítően szórakoztató vezetési élményt.

Próbaképp egymás mellé tettük a 3-as és 4-es epizódokat, felállítottunk a Maple Valley-n egy versenyt teljesen megegyező paraméterekkel, ugyanazzal a Ford Mustanggal a főszerepben. A tapasztalatok a Forza 4 felé billentik a mókafaktor mérlegét: az autó súlya sokkal jobban átjött az új fizikai modellezésnek hála és a Mustang feneke is úgy táncolt, ahogyan mi fütyültünk. Bár a különböző gyorsulási vektorokat, gumihőmérsékletet, súrlódási erőket és kismillió egyéb más paramétert is kiírattuk a képernyőre, ezt a sok, aprólékos információt már nem tudtuk pontosan feldolgozni. Csak abban lehettünk ösztönösen biztosak, hogy az átadott érzés kiforrottabb, természetesebb, mint a 2009-es epizód esetében. A nehézségi szintek egyébként ismét sok-sok rétegen keresztül hangolhatók, így az abszolút kezdők is megtalálják a nekik megfelelő irányítási modellt, egyúttal a profik is találnak ínyükre való beállításokat. Sok más játékkal ellentétben a Forza 4 vezetési segítségek nélkül is tanulható, a befektetett munka pedig az aszfalton hozza meg a gyümölcsét, ahol egy idő után élményszámba megy majd minden tökéletesen bevett kanyar, vagy szépen kidolgozott előzési manőver.

A platformok és exkluzív címek csatájában általában a legkézenfekvőbb fegyvertény a grafika szokott lenni. Mit csináltak a Turn 10 grafikusai? Fogták a korábbi bevilágítási modellt, majd azt a kukába dobták. Ezt követően szóltak néhány halivúdi cimborának, akik segítettek a kép alapú bevilágítási modell elkészítésében. (Ehhez hasonlót láthattunk tavaly a rivális platform autós csodajátékában is.) A technikának köszönhetően a fényhatások közvetlenül függnek a környezettől, valamint az ég textúrájától. Az összhatás pompás, az atmoszféra élethű és lágyan stimulálja az érzékeinket. Ráadásul a Forza 4 látványmesterei nem teketóriáztak a hátterekkel sem, így több objektum, néhány extra effekt (pl. füst), valamint rafináltabb shaderek díszítik az új és régi pályákat egyaránt. Maple Valley például kapott egy fedett hídszakaszt, ahol a vakító HDR effektust demonstrálja az ablakokon beszűrődő napfény, Fujimi Kaido pedig végre kezd úgy kinézni, ahogyan azt a generáció vége felé el is várjuk tőle. Az új színhelyekről meg nem is érdemes áradoznunk, hiszen legyen szó a GPS technológiával centiről-centire modellezett Hockenheimringről, vagy a Berni Alpok szájtátós hótakaróiról - minden tekintetben az Xbox 360 legjavát kapjuk, atomstabil 60 FPS-el prezentálva.

Már-már egy álomban érezhetnénk magunkat, ám a régi kívánságok közül sajna nem teljesülhet minden. Idén sincsen éjszakai versenyzés, és az esős, havas Forza futamok debütálásának sincs még itt az ideje. Vannak viszont hajnali kvalifikációk, ahol a hűvösebb viszonyok miatt másképpen viselkedik az autó, mint ugyannak a versenysorozatnak a délutáni, napsütéses fordulójában. Ez is valami, bár túl sokáig nem halogathatják már az általános elvárás beteljesítését a Turn 10 munkatársai.


AZ AUTOVISTA MÓD

Az igazi autófetisiszták álma válik valóra, amikor a Top Gear stáb hangárja megnyitja kapuit. Itt közelebbről is megvizsgálhatjuk a külön erre a módra szelektált autócsodákat és ekkor láthatjuk igazán, hogy milyen irdatlan befektetett munka lehetett lemodellezni az autókat. A járgányok poligonokból komponált műalkotásként járhatók körbe, természetes alapszínek esetén pedig fotorealisztikusnak tűnik minden egyes kamerabeállítás. A narrátor szinte az összes jellegzetes autóegységről tud nekünk mesélni valamit, amikor pedig Jeremy Clarkson veszi át a mikrofont, akkor a show is átvált magasabb fokozatba. A sztár fanyar humorával színesíti a mondanivalóját, mindeközben mi magyar felirattal követhetjük a prédikációit.

Az Autovista mód is egy kézzel fogható bizonyítéka annak, hogy a Forza Motorsport 4 az autók szerelmeseitől készült az autók szerelmeseinek.

A tesztnek nincs vége - a következő oldalon folytatódik a játék elemzése és megnézzük, hogy a KINECT funkciók mit tesznek hozzá az összképhez!

A platform szempontjából fontos esemény volt tavaly a Kinect megjelenése - mint zászlóshajó, a Forza 4 sem engedheti meg magának, hogy kihagyja a játékból a Kinect funkcionalitást. Ennek segítségével akár kézzel, kontroller nélkül is kormányozhatjuk a játékot. Ilyenkor csak az irányokra kell koncentrálni, a gáz- és fékpedálokat magától kezeli a program. A Kinectes kormányzás a szenzor limitációihoz képest úgy működik, ahogyan azt egy maximalista fejlesztőstúdió esetében elvárjuk, mindenesetre a módszer inkább csak kiegészítő, és az eseti játékosok számára vonzó kísérlet, mintsem a kontrollert, vagy a kormányokat helyettesítő irányítási fundamentum. Az Autovista esetében is használható a szenzor, ahol az autó felderítésében segítenek gesztusaink. Nekünk mégis leginkább a fejkövetés mozgatta meg a fantáziánkat. A Forza 4 először meri bevállalni az Xbox 360 játékok történetében, hogy a Kinect a tényleges játékmenetet logikusan kiegészítő funkciókat is az élményhez csempésszen. A fejlekövetés teljesen korrektül működik (az egyetlen követelmény, hogy ülve ne nagyon süppedjünk bele a fotelunkba), sőt skálázható is. A játékmenetre gyakorolt hatása pedig hosszú távon érvényesül, hiszen szokni kell azt, hogy a fejünk mozgatásával, csak a kameranézet változik, a négykerekűnk iránya nem.

El sem tudunk ma már Forza játékot képzelni masszívan kidolgozott többjátékos lehetőségek nélkül. Nem kell messzire menni: ha a mai napig részese vagy a különböző versenyeknek, fotóbajnokságoknak az oldalon, bizony tudod miről beszélünk. Na de lássuk sorban, hogy miben is bővült a community-szolgáltatás.

A Forza 4 Rivals módja hasonló az Autologhoz, ahol a barátaink-riválisaink idejét szégyeníthetjük meg, a másik aktuális hálózati állapotától függetlenül is. Dicsérendő kezdeményezés az Autó Klubok kialakítása, ahol viszont már magunk mellé gyűjthetjük a cimborákat, hogy közösen domináljuk a LIVE rendszer többi klubját. Kíváncsian várjuk, hogy idővel miként forrja ki magát ez a klán-jellegű lehetőség, és hogy hányan kapnak rá például a nagy csinnadrattával beharangozott négykerekű focira.

A szokásos fotó- és videómód most is elérhető, mint ahogy a leaderboardok, direkt versenyek, autópingálások és aukciók is a nagyközönség rendelkezésére vannak bocsátva. Van egy olyan érzésünk, hogy a F3 közösség hamarosan átáll majd az új rendszerre, az online komponens igazi erősségei-gyengeségei viszont csak hónapok múlva kristályosodnak igazán ki, miután az eddig kialakult kommuna összefonódik a frissen érkezett, Forza 4 által nevelt lelkes újoncokkal.

Mint azt említettük, a vágyaink nem teljesültek minden tekintetben. A Forza 4 iránti hardcore rajongói elvárások nem csak az éjszakai és időjárással bolondított körökben rejlenek. A karrier mód bizony a hangulatos narráció és kellemes műholdas Föld-túra ellenére is szárazzá válik idővel, és ezen az sem segít, hogy a Top Gear pályán bowlingozunk, vagy épp aktív forgalom színesíti a következő kihívást. Tudjuk, hogy a steril, letisztult műfajba nem illik bele a túlságosan harsány pörgés, de nem is erre vágyunk. Pusztán egy kicsit vibránsabb, változatosabb kampányra, amely nem csak a kihívások porciózásán képes ütős újítást felmutatni.

Apróság, kukacoskodás és egyéni sirám, de picit hiányoltuk a komolyabb zenei körítést a játék mögül. Az elhangzó elektronikus dallamok ugyan passzolnak a korszellemhez és jól is szólnak, de valahogy hiányzik egy-két éneklős dal, ami a F3 esetében is képes volt egy-egy visszajátszást, vad futamot feldobni. A kemény mag persze úgyis a motorhangra koncentrál, de az legalább annyira rendben van, mint az egyéb ambiens háttérzajok, vagy a sokszor dicsért kommentár.

Nem nagyon érdemes tovább ragoznunk a dolgot: a Forza Motorsport 4 követi a már-már közhelyesen hangzó több-szebb-jobb elvet, és ott javult, ahol csak lehetett. A játék minden szegletéből süt a fejlesztői precizitás, és bár a Turn 10 stúdió ezúttal sem vállalta túl magát, az ígéreteket legalább sikerült ezúttal is betartani. Ennek eredménye a platform legjobb, legkifinomultabb motorsport játéka lett. Nem nagyon látjuk, hogy a fentebb ragozott tartalmi variációkon túl hová lehetne még ebben a generációban fejlődni, de egy biztos: a Forza 4 ismét hónapokra, sőt évekre szóló szórakozást nyújt majd neked, nekem, és mindenkinek, akit kicsit is megmozgat az autósportok világa.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj5cbjxkaXYgY2xhc3M9XCItLWJuci17e2lkfX1cIj5cbjxhIGhyZWY9XCJ7e3VybH19XCIgdGFyZ2V0PVwiX2JsYW5rXCI+XG5cdDxpbWcgc3JjPVwie3twYXRofX1wYXRyZW9uLW1wdS1iaWcucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDo2MDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj5cblxuPHN0eWxlPlxuLi0tbXB1LXt7aWR9fSwgLi0tYm5yLXt7aWR9fXtkaXNwbGF5Om5vbmV9XG4ubGFyZ2U+Li0tYm5yLXt7aWR9fSwgLm1lZGl1bT4uLS1ibnIte3tpZH19e2Rpc3BsYXk6YmxvY2s7fVxuLnNtYWxsPi4tLW1wdS17e2lkfX17IGRpc3BsYXk6YmxvY2s7fVxuPFwvc3R5bGU+IiwiaW1hZ2VzIjpbIlwvfmZzXC9iYW5uZXJcLzAwXC8wMFwvMHpcL3BhdHJlb24tbXB1LWJpZy5wbmciLCJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB6XC9wYXRyZW9uLW1wdS5wbmciXSwidXJsIjoiaHR0cHM6XC9cL3d3dy5nYW1lcjM2NS5odVwvYXJ0aWNsZVwvcGF0cmVvbiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB6XC8iLCJpZCI6MzV9
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

A Nintendo kihagyja a Gamescomot, Keanu Reeves lesz Shadow hangja – ez történt hétfőn

Továbbá: No Rest for the Wicked, One Piece Odyssey: Deluxe Edition, Sand Land, Telebbit, Horrific Xanatorium.

1 órája

Ereban: Shadow Legacy – Árnyakkal sunnyogó

A sunnyogást az árnyakba olvadással keverő koncepciójával az Ereban már korán felhívta magára a figyelmet. A játékot a régi idők nagy lopakodós címei iránt érzett határtalan tisztelet hívta életre. De ebből vajon mennyit sikerült átemelni és jól értelmezni? Teszt!

22 órája

EDGE #397 pontszámok

Dragon's Dogma 2. Rise of the Ronin. Alone in the Dark. Princess Peach: Showtime! Izgalmas címek. Rendkívül vegyes pontozás.

1 napja
17

Heti megjelenések

1 napja
1

Stellar Blade fejlesztői napló, Final Fantasy VII Remake harmadik rész morzsák- ez történt pénteken

Továbbá: Sea of Thieves, Palworld, GTA+, The Rogue Prince of Persia, Crash Bandicoot 4: It's About Time.

3 napja
14

Drágul az EA Play, jön az új Remnant 2 DLC - ez történt csütörtökön

Továbbá: Fallout 4, WRATH: Aeon of Ruin, Beyond the Ice Palace II, Nanuka: Secret of the Shattering Moon, Heading Out, Ascendant Studios, Warhorse Studios.

4 napja
8

PlayStation Game Catalog: az áprilisi felhozatal

Tales of Kenzera: ZAU. DAVE THE DIVER. Animal Well. Indie premier dömping az előfizetéses szolgáltatás kínálatában!

5 napja

A The Triple-i Initiative-en túl – ez történt szerdán

Benne: Dead Space, The Bridge Curse 2: The Extrication, Let Bions Be Bygones, Super Monkey Ball Banana Rumble, Reigns: Beyond.

5 napja
2

Ilyen volt a The Triple-i Initiative

45 perc, majdnem ugyanennyi játék. Összefoglaljuk a lényeget.

5 napja
6

Hungame.Blog: TOP 50 magyar játék és interjúsorozat

A Hungame.blog alkotói folyamatosan próbálják a hazai játékfejlesztés történelmét és különböző aspektusait érdekes-színes formában tálalni a nagyközönség számára. Toplisták, interjúk, mutatjuk a tutit!

5 napja
6

Final Fantasy progmetál koncert: MondoConra jön a Chocobo Band

Remek hírt hozott a tavaszi szél, meg a MondoCon szervezőcsapata, akik a Final Fantasy zenei felhozatalát a progresszív metál stílusában fogják nektek asztalra teríteni a Chocobo Band segítségével.

5 napja

Augusztusban jön a Star Wars Outlaws, bővül a Mortal Kombat 1 – ez történt kedden

Továbbá: Dredge filmadaptáció, Battlefield, 63 Days, Blizzard x NetEase, Runa, Amber Isle, Echoes of Elysium, Tales from Candleforth, Dicefolk, Hidden Grove, Prince of Persia: The Sands of Time Remake.

6 napja
9

Nevet vált a Gearbox Publishing, előbb jön a Fallout-sorozat – ez történt hétfőn

Továbbá: Konami fizetésemelések, Singularity 6 leépítés, Ready, Steady, Ship! megjelenési dátum.

7 napja
8

Heti megjelenések

8 napja
1

Bulwark: Falconeer Chronicles - az Ursee úttörői

A Bulwark egy különleges, teljesen egyedi világlátást közvetítő, művészi városépítő játék, amely egy egyszemélyes fejlesztő kreatív csatornáinak teljes keresztmetszetében kínálja az áramlást a játékosok irányába. Tesztlaborba vittük az egész Urseet.

8 napja
1

Dragon Quest producer váltás, Stellar Blade DLC-k - ez történt pénteken

Továbbá: Gears of War 6, Star Wars Outlaws, Sam Lake a Kojima Productions-nél.

2024.04.06.
3

Llamasoft: The Jeff Minter Story

2024.04.05.
1

Eternal Strands bossfight, Tameem Antoniades leköszönt- ez történt csütörtökön

Továbbá: Flint: Treasure of Oblivion, C-Smash VRS, Pinball FX, Crypt of the NecroDancer, Divine Rush.

2024.04.05.
1

Horizon: Forbidden West - Complete Edition (a PC változat)

Aloy visszatér, hogy másodjára is felrázza a PC-s zsiványokat! A Horizon: Forbidden West - Complete Edition maga a megtestesült blockbuster, PlayStation-gúnyában, a mesterplatformon. Lássuk a Nixxes képes volt-e újra beváltani ígéreteit! Teszt!

2024.04.05.
1

Open Roads - Sétaszimulátor teljes gázzal

A Gone Home és a Tacoma mögött álló Fullbright emberei saját bevallásuk szerint már 2018-ban megkörnyékezték az Annapurnát egy utazásra épülő sétaszimulátor ötletével, a 2020-as bemutatkozás után pedig szinte fű alatt jelent meg a játék. Miért? Hogyan? Lássuk!

2024.04.04.
5

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==