Forza Motorsport 4

mcmackoGéczy Attila2011.10.06. 09:01

Egy korábbi cikkünkben elmélkedtünk arról a tényről, hogy a motorsport játékok kínálata kis túlzással soha nem volt ennyire színes és minőségi, mint mostanában. A fejlesztők és a kiadók helyén kezelik a zsánert; talán nincs is még egy ilyen stílus, amelyet ennyire komolyan és fegyelmezetten gondoznának az alkotói. A Forza Motorsport negyedik epizódjánál sincsen ez másképpen. Miközben az intro képkockái peregnek, Jeremy Clarkson (a Top Gear atyaúristene) szól hozzánk. Azaz hozzád és hozzám, valamint minden kiválasztotthoz, akik megértik, hogy a lóerők ünnepét miért csak ilyen hozzáállással lehet feldolgozni. Aztán eltelik néhány játékóra, és a Forza Motorsport 4 élőben is bizonyítja, hogy Dan Greenawalt és csapata továbbra is méltó a fentebb vázolt feladathoz.

A Forza 3 az Xbox 360-as közönség számára egy komoly mérföldkő volt annak idején, hiszen olyan fejlődést mutatott be a korábbi epizódokhoz képest, amelyet sokan nem is vártak. A grafika javult, a tartalom bővült, az online funkciók pedig példátlan módon építkeztek a közösség stabil összetartó erejére. A negyedik rész hasonló varázslatra készül: a Forza-formulát ismét ott csiszolták, ahol csak érték.

Kezdjük mindjárt a játékmenetet ért vérfrissítéssel, amelynek szinte minden apró szeletkéjét finomhangolták a brit stúdióban. Az egyjátékos mód javát kitöltő karriermód ezúttal egy világ körüli turné kulisszáihoz hasonlít leginkább, ahol minden egyes versenyosztályban több országot, több helyszínt látogatunk meg. A helyszíneken a verseny típusát, és a hozzá tartozó jutalmakat, bónuszokat mi választhatjuk ki a három felajánlott lehetőségből, amely a preferált (és éppen aktív) autónk szerint változhat. Taktikázhatunk is a bónuszvariációk által nyújtott szabadsággal, így magunk választjuk meg, hogy az anyagias úton szeretnénk haladni, vagy a pilótánk szintjét szeretnénk magasabbra tornászni.

Autónyeremény esetén általában több lehetőség közül is választhatunk, amely szintén egyfajta flexibilitást nyújt a saját stílusunk és preferenciánk erősítésére. Az autókínálat egyébként a műfajhoz mérten igen impresszív számokkal operál: 80 gyártó kábé ötszáz automobilja várakozik ránk a két korongot betöltő játék virtuális garázsaiban.

A Forza 3 egyik legmeghökkentőbb momentuma az volt, mikor rádöbbentünk a CPU által vezérelt autók képességeire. A négyes epizód esetében a kóderek még inkább arra törekedtek, hogy emberi stílusban vezessenek az ellenséges pilóták. A mesterséges intelligencia ugyanis harcol, küzd a pályán, erősebb autó esetén kitör a hosszú egyenesekben, a kanyaroknál viszont teret enged az ügyesen kiszámított előzéseinknek. Edzett Forza pilótaként is meglepő momentumok sorozatait éljük majd át a gépi ellenfelek mellett, ahol az MI erősebb fokozaton is hibázik, lehetőségeihez mérten próbál minket leelőzni, és első pozíció esetén sem lehetünk biztosak a győzelemben. Hogy miért? Mert CPU hátulról is próbára tesz minket, szinte végig nyomás alatt tartva a figyelmünket.

A visszatekerés gomb használatával még arra is felfigyelhetünk, hogy egy adott helyzetben sem történik kétszer ugyanaz az esemény; egy újrajátszott pillanatban az ellenfél ugyanis lehet, hogy épp a másik oldalról próbál majd minket beelőzni, vagy épp egy jól időzített fékezéssel próbál a mögötte jövőkre ráijeszteni. Nyilvánvaló, hogy a mesterséges intelligencia által vezérelt autók nem csak minket tekintenek elsődleges célpontnak - a CPU járgányok egymás között is vadul kakaskodnak a kívánatos pozícióért. Az ellenfelek nem hiper-agresszívek, de a dinamikus kergetőzés közepette még így is nehéz koccolások nélkül venni az akadályokat. Apropó koccanások - az autók sérülésmodellje ezúttal sem a destruktív játékosok lelkivilágához van igazítva, de moderáltan azért kopik a festék, horpadnak a kasztnik, nagyobb ütközésekkor pedig repülnek a lökhárítók.

A tesztnek nincs vége - a következő oldalon folytatódik a játék elemzése!

Minden autós játéknál, ahol a szimuláció és életszerűség alapkövetelmény, kulcsfontosságú szerepet kap a fizika. A Forza 4 esetében komoly meglepetésekre számíthat az, aki az előzményekben szerzett tapasztalatát óhajtja kamatoztatni. A játék vezetési modellje ugyanis sokkal természetesebbnek, életszagúbbnak tűnik, mint eddig bármelyik Turn 10 autóverseny esetében. Ennek érezhető velejárója, hogy az autók kicsit hajlamosabbak csúszkálni, de ez csak tovább fokozza az amúgy kielégítően szórakoztató vezetési élményt.

Próbaképp egymás mellé tettük a 3-as és 4-es epizódokat, felállítottunk a Maple Valley-n egy versenyt teljesen megegyező paraméterekkel, ugyanazzal a Ford Mustanggal a főszerepben. A tapasztalatok a Forza 4 felé billentik a mókafaktor mérlegét: az autó súlya sokkal jobban átjött az új fizikai modellezésnek hála és a Mustang feneke is úgy táncolt, ahogyan mi fütyültünk. Bár a különböző gyorsulási vektorokat, gumihőmérsékletet, súrlódási erőket és kismillió egyéb más paramétert is kiírattuk a képernyőre, ezt a sok, aprólékos információt már nem tudtuk pontosan feldolgozni. Csak abban lehettünk ösztönösen biztosak, hogy az átadott érzés kiforrottabb, természetesebb, mint a 2009-es epizód esetében. A nehézségi szintek egyébként ismét sok-sok rétegen keresztül hangolhatók, így az abszolút kezdők is megtalálják a nekik megfelelő irányítási modellt, egyúttal a profik is találnak ínyükre való beállításokat. Sok más játékkal ellentétben a Forza 4 vezetési segítségek nélkül is tanulható, a befektetett munka pedig az aszfalton hozza meg a gyümölcsét, ahol egy idő után élményszámba megy majd minden tökéletesen bevett kanyar, vagy szépen kidolgozott előzési manőver.

A platformok és exkluzív címek csatájában általában a legkézenfekvőbb fegyvertény a grafika szokott lenni. Mit csináltak a Turn 10 grafikusai? Fogták a korábbi bevilágítási modellt, majd azt a kukába dobták. Ezt követően szóltak néhány halivúdi cimborának, akik segítettek a kép alapú bevilágítási modell elkészítésében. (Ehhez hasonlót láthattunk tavaly a rivális platform autós csodajátékában is.) A technikának köszönhetően a fényhatások közvetlenül függnek a környezettől, valamint az ég textúrájától. Az összhatás pompás, az atmoszféra élethű és lágyan stimulálja az érzékeinket. Ráadásul a Forza 4 látványmesterei nem teketóriáztak a hátterekkel sem, így több objektum, néhány extra effekt (pl. füst), valamint rafináltabb shaderek díszítik az új és régi pályákat egyaránt. Maple Valley például kapott egy fedett hídszakaszt, ahol a vakító HDR effektust demonstrálja az ablakokon beszűrődő napfény, Fujimi Kaido pedig végre kezd úgy kinézni, ahogyan azt a generáció vége felé el is várjuk tőle. Az új színhelyekről meg nem is érdemes áradoznunk, hiszen legyen szó a GPS technológiával centiről-centire modellezett Hockenheimringről, vagy a Berni Alpok szájtátós hótakaróiról - minden tekintetben az Xbox 360 legjavát kapjuk, atomstabil 60 FPS-el prezentálva.

Már-már egy álomban érezhetnénk magunkat, ám a régi kívánságok közül sajna nem teljesülhet minden. Idén sincsen éjszakai versenyzés, és az esős, havas Forza futamok debütálásának sincs még itt az ideje. Vannak viszont hajnali kvalifikációk, ahol a hűvösebb viszonyok miatt másképpen viselkedik az autó, mint ugyannak a versenysorozatnak a délutáni, napsütéses fordulójában. Ez is valami, bár túl sokáig nem halogathatják már az általános elvárás beteljesítését a Turn 10 munkatársai.


AZ AUTOVISTA MÓD

Az igazi autófetisiszták álma válik valóra, amikor a Top Gear stáb hangárja megnyitja kapuit. Itt közelebbről is megvizsgálhatjuk a külön erre a módra szelektált autócsodákat és ekkor láthatjuk igazán, hogy milyen irdatlan befektetett munka lehetett lemodellezni az autókat. A járgányok poligonokból komponált műalkotásként járhatók körbe, természetes alapszínek esetén pedig fotorealisztikusnak tűnik minden egyes kamerabeállítás. A narrátor szinte az összes jellegzetes autóegységről tud nekünk mesélni valamit, amikor pedig Jeremy Clarkson veszi át a mikrofont, akkor a show is átvált magasabb fokozatba. A sztár fanyar humorával színesíti a mondanivalóját, mindeközben mi magyar felirattal követhetjük a prédikációit.

Az Autovista mód is egy kézzel fogható bizonyítéka annak, hogy a Forza Motorsport 4 az autók szerelmeseitől készült az autók szerelmeseinek.

A tesztnek nincs vége - a következő oldalon folytatódik a játék elemzése és megnézzük, hogy a KINECT funkciók mit tesznek hozzá az összképhez!

A platform szempontjából fontos esemény volt tavaly a Kinect megjelenése - mint zászlóshajó, a Forza 4 sem engedheti meg magának, hogy kihagyja a játékból a Kinect funkcionalitást. Ennek segítségével akár kézzel, kontroller nélkül is kormányozhatjuk a játékot. Ilyenkor csak az irányokra kell koncentrálni, a gáz- és fékpedálokat magától kezeli a program. A Kinectes kormányzás a szenzor limitációihoz képest úgy működik, ahogyan azt egy maximalista fejlesztőstúdió esetében elvárjuk, mindenesetre a módszer inkább csak kiegészítő, és az eseti játékosok számára vonzó kísérlet, mintsem a kontrollert, vagy a kormányokat helyettesítő irányítási fundamentum. Az Autovista esetében is használható a szenzor, ahol az autó felderítésében segítenek gesztusaink. Nekünk mégis leginkább a fejkövetés mozgatta meg a fantáziánkat. A Forza 4 először meri bevállalni az Xbox 360 játékok történetében, hogy a Kinect a tényleges játékmenetet logikusan kiegészítő funkciókat is az élményhez csempésszen. A fejlekövetés teljesen korrektül működik (az egyetlen követelmény, hogy ülve ne nagyon süppedjünk bele a fotelunkba), sőt skálázható is. A játékmenetre gyakorolt hatása pedig hosszú távon érvényesül, hiszen szokni kell azt, hogy a fejünk mozgatásával, csak a kameranézet változik, a négykerekűnk iránya nem.

El sem tudunk ma már Forza játékot képzelni masszívan kidolgozott többjátékos lehetőségek nélkül. Nem kell messzire menni: ha a mai napig részese vagy a különböző versenyeknek, fotóbajnokságoknak az oldalon, bizony tudod miről beszélünk. Na de lássuk sorban, hogy miben is bővült a community-szolgáltatás.

A Forza 4 Rivals módja hasonló az Autologhoz, ahol a barátaink-riválisaink idejét szégyeníthetjük meg, a másik aktuális hálózati állapotától függetlenül is. Dicsérendő kezdeményezés az Autó Klubok kialakítása, ahol viszont már magunk mellé gyűjthetjük a cimborákat, hogy közösen domináljuk a LIVE rendszer többi klubját. Kíváncsian várjuk, hogy idővel miként forrja ki magát ez a klán-jellegű lehetőség, és hogy hányan kapnak rá például a nagy csinnadrattával beharangozott négykerekű focira.

A szokásos fotó- és videómód most is elérhető, mint ahogy a leaderboardok, direkt versenyek, autópingálások és aukciók is a nagyközönség rendelkezésére vannak bocsátva. Van egy olyan érzésünk, hogy a F3 közösség hamarosan átáll majd az új rendszerre, az online komponens igazi erősségei-gyengeségei viszont csak hónapok múlva kristályosodnak igazán ki, miután az eddig kialakult kommuna összefonódik a frissen érkezett, Forza 4 által nevelt lelkes újoncokkal.

Mint azt említettük, a vágyaink nem teljesültek minden tekintetben. A Forza 4 iránti hardcore rajongói elvárások nem csak az éjszakai és időjárással bolondított körökben rejlenek. A karrier mód bizony a hangulatos narráció és kellemes műholdas Föld-túra ellenére is szárazzá válik idővel, és ezen az sem segít, hogy a Top Gear pályán bowlingozunk, vagy épp aktív forgalom színesíti a következő kihívást. Tudjuk, hogy a steril, letisztult műfajba nem illik bele a túlságosan harsány pörgés, de nem is erre vágyunk. Pusztán egy kicsit vibránsabb, változatosabb kampányra, amely nem csak a kihívások porciózásán képes ütős újítást felmutatni.

Apróság, kukacoskodás és egyéni sirám, de picit hiányoltuk a komolyabb zenei körítést a játék mögül. Az elhangzó elektronikus dallamok ugyan passzolnak a korszellemhez és jól is szólnak, de valahogy hiányzik egy-két éneklős dal, ami a F3 esetében is képes volt egy-egy visszajátszást, vad futamot feldobni. A kemény mag persze úgyis a motorhangra koncentrál, de az legalább annyira rendben van, mint az egyéb ambiens háttérzajok, vagy a sokszor dicsért kommentár.

Nem nagyon érdemes tovább ragoznunk a dolgot: a Forza Motorsport 4 követi a már-már közhelyesen hangzó több-szebb-jobb elvet, és ott javult, ahol csak lehetett. A játék minden szegletéből süt a fejlesztői precizitás, és bár a Turn 10 stúdió ezúttal sem vállalta túl magát, az ígéreteket legalább sikerült ezúttal is betartani. Ennek eredménye a platform legjobb, legkifinomultabb motorsport játéka lett. Nem nagyon látjuk, hogy a fentebb ragozott tartalmi variációkon túl hová lehetne még ebben a generációban fejlődni, de egy biztos: a Forza 4 ismét hónapokra, sőt évekre szóló szórakozást nyújt majd neked, nekem, és mindenkinek, akit kicsit is megmozgat az autósportok világa.

Nyüzsgős traileren a Persona 5 Strikers

Minden fókusz az akción - ilyen lesz az Atlus új őrülete.

8 órája

Scott Pilgrim visszatért, baby!

Ráadásul nem akármilyen gyűjtői jön Brian Lee O'Malley képregényének játékfeldolgozása, izé, annak is a remaster kiadása mellé.

8 órája

Squadron 51: lődd a csészealjat!

Végre egy játék, ami a régi idők zsé kategóriás sci-fi filmjeit parodizálja!

8 órája

TOHU: álomszép kaland január végére

Kézzel rajzolt, rajzfilmes stílusú, és ráadásul eszméletlenül hangulatos így első blikkre a Fireart játéka.

8 órája

Fantasian: egy darab screenshot

De nem akárkitől - magától Hironobu Sakaguchi mestertől!

8 órája

Samurai Shodown: tavaszi szamurájok

Tavaszi szél katanát áraszt - márciusban jön a következő generációs Samurai Shodown kiadás.

15 órája
2

Persona 5 Strikers

Rövid időre betekintést kaptunk a hamarosan megjelenő új Persona felvonásba, a Persona 5 Strikers-be. Első tapasztalatainkról pedig be is számolunk.

15 órája
3

Quixotic - Highway Violence

A Quixotic a hazai synthwave szcéna leígéretesebb előadója, így ő lesz az, akivel búcsúztatjuk a közepesen izgalmas csütörtök estét.

1 napja
11

Gamer365 Ünnep (Spellbreak - Chapter Pass (multi))

Az ünnepi hangulat sokszorosan fokozott - elrajtolt a nextgen, jön a karácsony, és végül itt az évek óta várt Gamer365 Next. Masszív nyereményjátékkal készültünk!

1 napja
370

Sunlight: napsütéses kerek erdő

Sétaszim Edvard Munch norvég festőművész ihletésével.

1 napja
2

New Pokémon Snap: megjelenési dátum

Április végén vehetjük magunkhoz a fényképezőgépet és indulhatunk a Lental régió felfedezésére. A virtuális szafari azonban nem lesz olcsó mulatság.

1 napja
3

Riders Republic: csak 2021 végén

Az utolsó kanyarnál végül kicsúszik a februárra tervezett Ubisoft extrémsport őrület. Valamikor az év végére állhat majd talpra.

1 napja
3

Resident Evil Showcase: egy hét múlva

A Capcom új mozgóképes anyagokkal készül a Resident Evil Village projektjéből, de további híreket is belengetett azért a sorozattal kapcsolatban.

1 napja
2

Nioh 2: bemutatkozik a PC változat

Hamarosan PC-re is megérkezik a Team Ninja nagyszerű akciójátéka. A The Complete Edition ráadásul már minden DLC-t tartalmaz!

1 napja

The Medium: élőszereplős trailer

Díjnyertes lengyel stúdió és rendező segített életre kelteni a játék hátborzongató, dimenziókon átívelő atmoszféráját. Lássuk hogyan sikerült!

1 napja
3

CD Projekt RED: a minőség elkötelezettje

Hivatalos videóban kér bocsánatot a vezetőség, betekintést nyújtanak a háttérben történtekbe és felvázolják az idei év terveit.

2 napja
53

Twin Mirror

Beragadt tesztek rovatunk legújabb alanya a Dontnod még decemberben megjelent kalandja, a Twin Mirror, amelynek végigjátszása után érthetővé vált a játék körüli csend. Sajnos ez most nem igazán sikerült.

2 napja
7

Hogwarts Legacy: csak 2022-ben!

A hatalmas érdeklődésre való tekintettel a kiadó több időt adott az ambíciózus Harry Potter szerepjáték fejlesztésére. Jövőre nyithat ki a Roxfort kapuja!

2 napja
3

Returnal: információ-morzsák

A Housemarque ezúttal szintén egy külső nézetű akciójátékot készít. De az arcade gyökereket és a töltény-poklot azért nem felejtette el!

2 napja
1

Lucasfilm Games x Ubisoft

Nyílt világú Star Wars játék készül a francia kiadónál! Az Electronic Arts továbbra is fontos stratégiai partner, de van hely másoknak is...

2 napja
38