[Teszt] Saint's Row: The Third

Saint's Row: The Third

liquidSomosi László2011.12.01. 17:05

A Volition-nél valószínűleg pezsgőt bontottak, amikor kiderült, hogy a Grand Theft Auto széria komolyabb, sztoriközpontúbb irányba kanyarodik a negyedik résszel. Nem a GTA komolyságának örültek persze, hanem a saját komolytalanságuknak, a most futó konzolgeneráció elején megjelent Saint's Row így kapta meg - az akkor már javában készülő második résszel - a saját arcát, és kevesebb okot arra, hogy nekifutásból leGTAklónozza az egyszeri játékos. Az SR a gengsztertémán kívül ugyanis azt vette át a Rockstar sorozatából, ami a korai GTA epizódokat sokak számára annyira élvezetessé tette: a mindenféle, jobbára erőszakos őrültségek elkövetésének lehetőségét.

A második rész éppen ezért egy az egyben erre a keretre építette fel magát. Alaposan kibővített karaktergyártás, nagypályásabb akció, több mellékküldetés, és egy határozottan pszichopata főhős - de még mindig ugyanabban a városban, a némileg átalakított és bővített Stillwater-ben. A harmadik epizód, a Saint's Row The Third sem fordít a fejlődés irányán. A város új, a játék egy fokkal őrültebb lett, névtelen hősünk most jóval kevésbé pszichopata, egyes lehetőségeknek búcsút mondhatunk, másokat meg integetve üdvözölhetünk.

Sztori is van, mondjam? Mondom, legalábbis az elejét. Stillwater teljes bekebelezése után a Saints-banda megacéggé alakítja magát, saját boltláncuk és energiaitaluk van, beléptek a szórakoztatóiparba, filmszerepre készülnek, bankot pedig már csak rutinból rabolnak. Az SR3 elején egy ilyen rutin-rablás szalad mellékvágányra, hőseink pedig sok kilométerrel a föld felett, egy repülőben jönnek rá, hogy a sztárélet nem tart örökké, más (jelesül: egy másik városból érkező bűn-szindikátus) is harapna az ízletes tortából. A felismerés későn jön, az egyik Saints-alapító elhalálozik, a maradék csapat pedig Steelportban találja magát, a pénzüket elhekkelték, a városban mindenki utálja őket, azaz sikerült összehozni maguknak a jó öreg „nagyon magasról lehet igazán nagyot zuhanni” szituációt.

Nagyon alacsonyról meg ismét nagyon magasra lehet emelkedni, ugye. Pontosan ezt fogjuk tenni, ha már új városba kerültünk. De milyen Steelport? Őszintén szólva karakterisztikájában és felépítésében is leginkább olyan, mint Stillwater. Nem klónváros, de az ott megszokott elemekből építkezik. Félreértés ne essék, nincs vele semmi különösebb baj, a tevékenységünknek, és a sztori (spoilerezés okán most nem tárgyalt) későbbi fordulatainak köszönhetően néhol még át is alakul, de hangulatában és lehetőségeiben nem nagyon kínál újat Stillwaterhez képest. Viszont sokkal jobban néz ki - nem építészetileg, hanem grafikailag. Köszönhetően elsősorban annak, hogy a Volition így, a harmadik részre végre technológiai fronton is összekapta magát. A Saint's Row soha nem a hajlepakolós grafikájáról volt híres (az első rész mai szemmel nézve határozottan csúnyácska), a harmadik epizód sem az a mindent elsöprő grafikai atombomba, de sokkal jobban össze van rakva, mint az előző két próbálkozás, végre nem szub-HD-ban fut, a stílust pedig jó (stilizáltabb, karakteresebb) irányba tolta el a stúdió. Sebesség (nagyobb, robbantgatós csaták) és v-sync problémák (az Xbox 360 verziónál választhatunk a töredező kép és a visszafogott képfrissítés között) ugyan még mindig előfordulnak, de nem a játékélményt befolyásoló mértékben.

Ami szerencse, mert maga a játékélmény még mindig ott van a szeren, a felhőtlen, a való világ szabályaira fittyet hányó bolondozásban az SR mindig is erős volt, és most sincs másként. Alapnak ott vannak a sztori-küldetések, kissé hullámzó színvonalon. Az SR3 nagyon erősen indít ilyen szempontból, aztán a közepére némileg leül, a végére viszont ismét komolyan beerősít (sajnálom is, hogy az előzetes videókban elég sok egyedi helyszínt lelőttek, még az utolsó szakaszból is). Ezek azonban tényleg csak az alapot jelentik, a harmadik rész túlzás nélkül tucatnyi egyéb lehetőséget kínál. A megszokott mellékküldetések (az „aktivitások”) részben visszatérnek, részben pedig újak lépnek a hiányzók helyébe.

Nincs Crowd Control, nincs Sepctic Avenger (kár, bájosan botrányos volt a fekálialocsolás), nincs Fuzz, és legnagyobb sajnálatomra eltűnt minden dedikált (autós, demolition derbis, repülős) versenyszám is - a járműves feladatok erős mellőzése egyébként az egész SR3-ra jellemző. Jöttek viszont új fiúk. A Gang Operation szimpla banda-felszámolás adott helyszíneken, a Survival teljesen véletlenszerűen beeső „éld túl a hullámokban támadó ellenfeleket” küldetéssor, a Guardian Angel helikopteres (rakétavető + sznájper a levegőből) védő-misszió, a Professor Genki's Super Ethical Reality Climax pedig agyament, időre és pénzre kihegyezett lövöldözős, csapdákkal felturbózott aréna-túlélőshow. Az SR3 ezeken kívül a régebbi mellékküldetések új variációit is bedobja, méghozzá ezeket: Tank Mayhem (Mayhem, csak tankkal), egy Escort-variáció (ezúttal dühös tigrissel az autóban) és egy alternatív Trail Blazer, ezúttal a kibertérben. Ennyi? Dehogy. A teljessége igénye nélkül az SR3-ban tudsz autókon egyensúlyozni; embereket megragadni, pajzsként használni és eldobni; ejtőernyőzni; magadat (igen, AZT a testrészedet) mutogatni; üzleteket rabolni; bérgyilkolni; nagy értékű autókat lopni, és… sok minden mást, az „unalom” lenne a legutolsó szó, ami az eszembe jut a játékról.

Az „áramvonalasított” szó viszont nagy eséllyel pályázik arra, hogy többször is elhangozzék az SR3 kapcsán. Ugyanis ez történt, a kezelőfelület és az irányítás is jóval kézre állóbb és kompaktabb, mint korábban. A fejlődési rendszer teljesen átalakult például, a Volition dobta az eddigi „respektet gyűjtök, hogy előrébb léphessek a sztoriban” szisztémát. Respektet ugyan továbbra is gyűjtesz, de most tapasztalati pontként funkcionál a szintlépésekhez, a szintek meglépésével pedig (tádááám!) egy rakás megvásárolható képességhez jutunk hozzá. A skilleket érdemes fejleszteni. Példát mondok, hogy miért: negyvensokadik szint környékén olyan karaktered lesz, akit nem fog a golyó, nem fog a tűz, két (szintén több lépcsőben fejleszthető) fegyverből szóra a robbanógolyókat, tucatnyi nevesített bandatagot (őket a sztori során lehet megnyitni, vannak köztük meglepetések is) hívhatsz segítségül, de akár egy tankot, vagy egy helyből felszálló vadászgépet is behívhatsz, ha úgy tartja úri kedved. Apropó, járművek és fegyverek: itt is akad pár egészen eszement eszköz, fegyverek frontján már az elején kapsz irányítható predator-drónt, például. Azt erősen viszont sajnálom (sőt: morcos vagyok miatta), hogy az igazán eszement fegyverek (cáparakéta, emberágyú) javarészt DLC vagy előrendelői bónusz formájában állnak rendelkezésre…

Ha multiplayert keresel, közepesen csalódni fogsz. A kompetitív multi teljes egészében eltűnt a harmadik részből, a kétfős kampány koop maradt, és mellé jött egy (koopban is játszható) Whored mód - igen, a nevéből is kitalálható, hogy ez egy túlélős horda-mód. Utóbbi egy darabig élvezetes, de mivel könnyű, nincs benne semmi mélység (nincsenek plusz cuccok) a menetek pedig extrém rövidek (jellemzően egy-két percesek, de akad 20 másodperces is) nem ez lesz az a játékmód, ahol órákat tölt majd el az ember. Arra ott van a single player: egy ilyen típusú játéknál mindig relatív a végigjátszáshoz szükséges idő, ezért a saját konkrét példámat karcolom ide. Az utolsó sztori-misszió után: 26 óra és 9 perc, hetven százalékos teljesítettség (a mellékküldetések úgy 40 százaléka, és a többféle gyűjthető cucc 70 százaléka hiányzik), 43-as szint. Ebben volt úgy 2-3 óra céltalan őrültködés, de az SR3 még ezzel együtt is nagyjából 35 órás szórakozást kínál.

Summa summarum: jól szórakoztam. A versenyek eltűnését fájlalom, a harmadik rész normál fokozaton könnyű (veteránok teljes lelki nyugalommal nyomják fel hard-ra az elején), Steelport ismerős elemekből építkezik, de a Saint's Row sajátos bája, a „minél furcsább, annál jobb” megközelítés megmaradt, és a játék a gyermeteg és az elvetemült között ingadozó, a durva toalett- és szexuális témájú tréfáktól sem visszariadó humora is a helyén van. Valószínűleg ez az utolsó rész ebben a generációban, így akár maga a sorozat is értékelhető: kissé bizonytalan kezdés után a második résszel érlelték ki a koncepciót, a harmadikkal pedig gatyába rázták grafika, és kezelhetőség szempontjából is. A Saint's Row the Third nem a legszebb, és nem is a legeredetibb nyitott világba helyezett akciójáték a piacon, de kétségtelenül a legőrültebb.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Two Falls (Nishu Takuatshina)

A videójátékok kulturális jelentőségéről meglehetősen kevés szó esik, pedig a többi művészeti ághoz hasonlóan itt is megvan ez az aspektus – még ha jóval ritkábban is kerül előtérbe.

21 órája
2

Lost Soul Aside csúszás, Borderlands 4 áttekintő – ez történt szerdán

Továbbá: Returnal, Switch rendszerfrissítés, Formula Legends, Sea of Stars, Kathy Rain 2, Teenage Mutant Ninja Turtles: Splintered Fate, SHovel Knight Dig, Hypercharge: Unboxed, Moadra.

22 órája
2

Borderlands 4 State of Play, leépít az EA - ez történt kedden

Továbbá: Wuchang: Fallen Feathers, Against the Storm, Splitgate 2, Duck Detective: The Secret Salami, Duck Detective: The Ghost of Glamping, The Siege and the Sandfox.

1 napja
12

Glorious Model I2 egér - gyors, könnyű és roppant kényelmes

A Glorious mindig is próbálkozott az ár-érték arány finom balanszát megtalálni, és többnyire sikerül is nekik ez a mutatvány. A mostani vezetékes egér is pont egy ilyen középpontban landol. Tudása remek, fogása kényelmes, ára jó helyre van belőve. Kell ettől több egy perifériától?

2 napja
6

Steel Seed

Nagyszabású, jól felépített és hangulatos világokra akkor is szükség van, ha a készítők bőven megelégszenek azzal, hogy több száz óra helyett “csupán” 1-2 hétvégére szeretnének minket szórakoztatni.

2 napja
1

Kisebb bejelentések - ez történt hétfőn

Benne: Mycopunk, Elden Ring, Bridge Constructor Studio, VIractal, Eternal Evil, Crystal of Atlan, Little Kitty, Big City.

2 napja
1

Ian Livingstone - A Végzet Erdeje

Folytatjuk a magyar nyelven megjelenő lapozgatós könyveket bemutató sorozatunkat egy újabb darabbal, "A Végzet Erdejével" Ian Livingstone-tól.

3 napja
3

Heti megjelenések

3 napja
1

Post Trauma

Régimódi túlélő-horror modern köntösben? Ezt már sokszor hallottuk - nézzük, mit tud ehhez a kiindulási ponthoz hozzátenni a Red Soul Games első játéka, a Post Trauma.

4 napja
8

Lushfoil Photography Sim

Az ausztráliai Matt Newell egyszemélyes szerelemprojektje a túrázás és a tájfotózás hangulatát igyekszik digitális formába önteni a legújabb Unreal technológia segítségével. Sikerült neki?

5 napja
1

Apróságok zárásként - ez történt pénteken

Benne: Street Fighter 6, Double Dragon Revive, Resident Evil 4, Doom: The Dark Ages, Tainted Grail: The Fall of Avalon, Clair Obscur: Expedition 33.

5 napja
2

The Talos Principle: Reawakened

Több mint tíz év és egy folytatás után a Croteam visszatért az első The Talos Principle-höz. Hogy volt-e értelme? A választ a frissen megjelent Reawakened kiadás adja meg.

6 napja
5

Premierdátumok egy csokorban - ez történt csütörtökön

Benne: FBC: Firebreak, Frostpunk 1886, RoboCop: Rogue City – Unfinished Business, EA Sports FC 25, Madden NFL 26, College Football 26, Clair Obscur: Expedition 33, The First Berserker: Khazan.

6 napja
5

Ghost of Yōtei megjelenés - ez történt szerdán

Továbbá: Dead as Disco, Sonic x Shadow Generations, Spiritfall, Rooftops & Alleys, Chickenhare and the Treasure of Spiking Beard, Haneda Girl.

7 napja
3

Forza Horizon 5 - A PlayStation változat

Közel négy évvel azután, hogy felhúzták a Playground Games versenysorozatának következő állomását, most először a PlayStation tulajdonosok is meghívót kaptak Mexikóba.

8 napja
25

Clair Obscur: Expedition 33

Az idei legvártabb címem volt a Clair Obscur: Expedition 33, ez a festményszerű és egyedi stílusú szerepjáték, amelyről egy kis francia csapat első játéka. A szívfacsaró történeten és a szürreális helyszíneken túl a valós idejű mechanikákkal felturbózott körökre osztott harcok miatt függtem rá teljesen.

8 napja
67

Oblivion Remastered és Top Hat Studios kínálat - ez történt kedden

Benne: Bombshell Blitz, Labyrinth Of The Demon King, Silly Polly Beast, Motorslice, Trident’s Tale, The Guiding Spirit.

8 napja
10

5 dolog, amit tudnod kell az Onimusha 2 felújításáról

Az első rész néhány évvel ezelőtt megjelent felújítását követően az Onimusha 2: Samurai’s Destiny is újrahangszerelt kiadást kap, és bár a megjelenésig kerek egy hónap még hátravan, már most belepillanthattunk a remastered verzióba. Nézzük, milyen újdonságok várnak ránk!

9 napja
6

Hollywood Animal - Szennyes lelkű angyalok

Én tuti jobb filmeket készítenék! - szinte biztos, hogy te magad is mondtál már hasonlót, a Hollywood Animal-ben pedig (részben) választ kaphatsz arra, hogy valóban helyt tudnál-e állni ebben az iparágban.

9 napja
6

Bethesda érdekeltségek - ez történt hétfőn

Benne: Doom: The Dark Ages, Riven Crown, The Elder Scrolls IV: Oblivion Remastered, Knock on the Coffin Lid, Quantic River, Dragon Ball: Sparking! ZERO.

9 napja
3