[Teszt] Gravity Rush

Gravity Rush

liquidSomosi László2012.05.28. 19:05

Elgondolkoztál már azon, hogy ha holnap a nyakadba szakadna valami tetszőlegesen választott szuperképesség, pontosan mi lenne az? A lehetséges válaszok száma nagy, de a „olyan irányba kapcsolom át a gravitációt, amilyenbe csak akarom” egészen biztosan nem lenne benne az első tízben. A Gravity Rush szuperhősnőjének, Kat-nek nem adatott meg a szabad választás lehetősége, szimplán (és a szó legszorosabb értelmében) belezuhant egy furcsa város kellős közepébe, találkozott egy furcsa macskával, aztán rengeteg furcsa dolog történt vele. A fentiek alapján megállapítható: a PlayStation Vitás Gravity Rush furcsa játék.

No, annyira rettenetesen azért nem furcsa, inkább csak első blikkre, a sok szokatlan dolgon viszonylag hamar túlteszed magad. A sztori remekül ágyaz meg a kezdeti értetlenségnek, a játékos (te) a hősnővel teljes összhangban nem tudja, hogy hol van, miért került ide, miért tud repkedni a magasban, és úgy általában - valójában ki is ő? A válaszok nem rögtön érkeznek, de érkeznek: a Gravity Rush a kezdeti kuszaságból szerethető, izgalmas, humorban sem szűkölködő történetet kerekít. A sztori meglepően jó, a történetmesélés módja pedig még jobb, a fontosabb történéseket felvázoló képregény-betétek a Vita döntögetésével dögös térbeliséget kapnak, az effekt olyan, mintha egy táblára rögzített képsorozat felett suhannál. Ha valaki elkezd kiadni Vitára „rendes” képregényeket ilyen formában (játék nélkül) már most beszámolhat a potenciális vásárlók közé.

A Gravity Rush nyitott világba helyezett akció-platformer, a nyitott világ neve Hekseville, egy furcsa, darabokra szabdalt, az égben lebegő város. A város dizánja (teljesen szubjektív meglátás következik) telitalálat, két nagy kedvencemet elegyíti sikeresen, Jules Verne találkozik a Blade Runnerrel - a fene se gondolta volna, hogy a kettő együtt működhet, de működik. A nyitottság nem teljes, a Gravity Rush egy szuszra egy-egy nagyobb városrészt kezel, nem az egész várost. De ennyi is elég Kat képességeinek maradéktalan kiaknázásához: a vertikális felépítésű városrészek kitűnő lehetőséget biztosítanak a gravitáció vad kapcsolgatásához.

A kapcsolgatás leírva egyszerűnek tűnik: gravitáció kikapcs, elkezdesz lebegni, megcélzol egy falat vagy egy épületet, gravitáció bekapcs a kívánt irányba, és már repülsz (zuhansz) is a célod felé. A trükk: a gravitáció-kapcsolgatás véges képesség, adott időt tölthetsz így a levegőben, ha az idő lejár, minden visszaáll normális kerékvágásba, és irány az eredeti irány, vagyis az aszfalt, vagy a végtelen mélység. Érdemes a játék első fél óráját a feladatok mellőzésével tölteni, és inkább repkedni egy jót, a gravitáció manipulálása kezdetben trükkös feladatnak tűnik majd - aztán ráérzel, és a kamera állandó forgatásából származó orientációs problémákat leszámítva Kat nagyjából ott és akkor landol majd, ahol és amikor akarod. Mivel Hekseville nem biztonságos hely (a várost szaggató gravitációs viharok bizarr szörnyeket köpnek ki magukból) harcolni is fogsz, jó sokat. A harc a Gravity Rush kevésbé sikerült eleme. Gyengének nem nevezném, mert kezelhető, és elég hatékony tudsz lenni benne. A probléma: nem elég precíz. A harcokban általában pontokra célzott támadásokat használsz, ami a gyakorlatban azt jelenti, hogy lebegve becélzol valakit, és a levegőből lecsapsz rá a választott támadással. Mivel a célzás kap némi automata támogatást, a kisebb, egy sebezhető ponttal rendelkező ellenfeleket elég hatékonyan szét lehet csapni így, a játék későbbi szakaszában érkező nagyobb dögökkel (több, gyakran rejtett sebezhető pont) viszont meggyűlik a bajunk, mert a lebegő, egyik ellenfélről a másikra ugró Katet gyakran problémás pontosan ráfordítani (analóg + gyroscope módszerrel) az új célra, a műveletet egymás után gyorsan és pontosan elismételni pedig még problémásabb.

Ahogy a nyitott világba helyezett játékoknál megszokhattuk, a sztorit előrelendítő fő-küldetéseken kívül melléktevékenységeket is kapunk, ezek a Gravity Rushnál a különböző, általában időre menő versenyeket és küzdelmeket jelentik. Túlságosan sok nincs belőlük, viszont érdemes csinálgatni őket, mert a cserébe kapott (a városban elszórva is megtalálható) drágakövek gyűjtögetése jelenti a képességeink fejlesztéséhez szükséges valutát. Igen, képességeket lehet (sőt: a siker érdekében kell) fejleszteni, a rendszert bevallottan a Crackdown inspirálta, és alapjaiban ahhoz is hasonlít leginkább. A Gravity Rush az erősen ajánlott melléktevékenységek okán nem rövid játék, egy átlagos végigjátszás 10+ órát vesz igénybe (és akkor nem csináltál meg mindent).

A Gravity Rush nem hibátlan játék, a harcrendszer problémáin kívül a hosszú töltési időket is fel lehet hozni, ha a kevésbé tetszetős oldaláról beszélünk. Az összkép viszont határozottan jó, helyenként varázslatos: a GR-nak hangulata van, jó leülni mellé, repül vele az idő, Kat szerethető főhős, a humor a helyén van, az irányítás némi gyakorlás után belemászik a kezedbe, és iszonyatosan jó érzés keresztülzuhanni egy lebegő steampunk városon. A Gravity Rush június közepén jelenik meg Európában, és jó helye lesz Vita tulajdonosok lassan bővülő játék-könyvtárában.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Bionic Bay

Emlékszünk még azokra a pixelpontos, fluid, böngészős platformerekre, amelyekben mindig elakadtunk? Ha eddig hiányérzetünk volt ezzel kapcsolatban ne keseregjünk tovább: a Bionic Bay rövid formátumban újra visszahozza a forma legjobb emlékeit.

22 órája

Switch 2 frissítések, Jade Raymond távozik – ez történt pénteken

Továbbá: Call of Duty: Warzone Mobile, Killer Instinct Gold, Warhammer 40,000: Speed Freeks.

23 órája
1

Stellar Blade PC-megjelenés, Kingdom Hearts IV életjelek – ez történt csütörtökön

Továbbá: Lost in Random: The Eternal Die, No Heroes Here, Future Games Show, Copycat, Locomoto.

1 napja
2

TGS 2025: idén szeptember végén

Lasssan ünnepelnünk kell a dedikált játékos expókat: TGS szerencsére idén is lesz, és kiderült, hogy hol és mikor.

2 napja
5

Kiadói tervek - ez történt szerdán

Benne: Square Enix, Blades of Fire, DreadOut 3, DreadOut Remastered Collection, S.T.A.L.K.E.R.: Legends of the Zone Trilogy – Enhanced Edition, Ubisoft, PlayStation.

2 napja
20

Capcom Fighting Collection 2

A Capcom Fighting Collection 2 most nyolc újabb ikonikus címet hozott el felújítva, újgenerációs konzolokra optimalizálva. Megtalálhatók benne ikonikus 2D-s verekedős játékok, háromdimenziós különlegességek, crossover címek, és kevésbé ismert kuriózumok is.

3 napja
4

Megint leépít a Microsoft - ez történt kedden

Továbbá: The Sinking City Remastered, Marvel 1943: Rise of Hydra, Fallout, Capcom.

3 napja
10

Stellar Blade PC-n, bezárhat a Moon Studios - ez történt hétfőn

Továbbá: Blades of Fire, FBC: Firebreak, Dragon is Dead.

4 napja
22

Doom: The Dark Ages

Szerencsére a Mars-Föld-Pokol háromszögből már az előző epizódban is kizoomoltunk, a Doom háttérvilága így lényegesen gazdagabb és karakteresebb dark fantasy rémálommá bővült. Lássuk, mit hoznak a Sötét Korok!

5 napja
31

Heti megjelenések

5 napja
5

Aranyon a Death Stranding 2, Doom: The Dark Ages launch trailer – ez történt pénteken

Továbbá: The First Berserker: Khazan, Dragon Ball Z: Kakarot, Risk of Rain 2, Sir Whoopass: Immortal Death, Killing Floor III.

7 napja
5

Fatal Fury: City of the Wolves

Huszonhat év dühe kellett ahhoz, hogy a patinás SNK verekedős széria feltámadjon hamvaiból. Megérkezett a Fatal Fury: City of the Wolves és pusztítóbb, mint valaha!

8 napja
13

Nikoderiko: Director's Cut

Jó platformerekre mindig szükség van, a Nikoderiko pedig a rendezői változatnak köszönhetően csak jobb lett. Teszt!

8 napja
2

Nintendo üzleti jelentés, Mafia: The Old Country megjelenési dátum – ez történt csütörtökön

Továbbá: Alien: Rogue Incursion Evolved Edition, Europa Universalis V, Gex Trilogy, Spray Paint Simulator, Section 11, Shantae Advance: Risky Revolution, Titan Quest II.

8 napja
6

Tempest Rising

Nincs többé új Command & Conquer? Oké, akkor megcsináljuk a sajátunkat - gondolhatta a Slipgate Ironworks... és mi lett a vége?Tényleg megcsinálták!

9 napja
6

Új Sony-stúdió a láthatáron – ez történt szerdán

Továbbá: Yakuza 0 Director's Cut, Nikoderiko: The Magical World, Gloomy Eyes.

9 napja
5

Days Gone - Remastered

Hiába sikerült átlépniük idővel a 10 milliós mérföldkövet is, a rendkívül vegyes kritikai fogadtatás örökre rányomta a bélyegét a Bend Studio alkotására. Sőt. Feltételezhetően a csapat jövőjére is. Tudnak esetleg szépíteni ezzel a ráncfelvarrással?

2025.05.07.
9

Az új GTA 6 trailer árnyékában – ez történt kedden

Benne: Destiny 2, Clair Obscur: Expedition 33, I Am Ripper, Battlefield, Split Fiction, Day of the Shell, Tales of the Shire, Knock on the Coffin Lid.

2025.05.07.
4

Game Pass: mozgolódás május első felében

Hamarosan premiernapon érkezik a Revenge of the Savage Planet és a DOOM: The Dark Ages a szolgáltatás kínálatába!

2025.05.06.
2

Itt a második Grand Theft Auto VI trailer!

Megérkezett a Rockstar Games következő alkotásának második előzetese, amivel ismét beléphetünk picit Vice City utcáira.

2025.05.06.
49