[Teszt] Hitman Absolution

Hitman Absolution

liquidSomosi László2012.11.29. 18:46

Minden hosszan futó sorozat életében bekövetkezik az a pillanat, amikor a szériát gondozó csapat - az újítás szándékától vezérelve, vagy a kifáradástól való félelem miatt, kényszerűségből - hozzányúl a játékokat addig népszerűvé tevő formulához. A változás lehet kicsi vagy nagy, lehet ihletett, vagy ostoba, egy közös pont mindenképpen van bennük - történjen bármi, a sorozat addigi rajongóit egészen biztosan meg fogja osztani a dolog. A reakció az emberi természetből fakad: jobban szeretjük a kényelmeset és megszokottat a kockázatosnál és ismeretlennél. A Hitman széria esetében egy vaskos, hat éves szünet után jött el Változás Nagybetűs Pillanata, a Hitman Absolution nem cincálja ugyan szét az eddig megismert kereteket, de jóval túlmutat a bérgyilkosos sorozat szimpla grafikai és irányításbeli modernizálásának szándékán.

Még mielőtt jobban belemélyednénk a változásokba, tárgyaljuk ki a már első pillantásra is nyilvánvalót: az Absolution fantasztikusan néz ki, az új Glacier2 motor a generáció technológiai csúcsteljesítményei közé tartozik. Mindkét konzolverzió abszolút felsőkategóriás vizuális szempontból, a PC változat - megfelelő vason futtatva - pedig korrekt kóstolót nyújt abból, amit a következő (konzol)generációs nyitójátékoktól (el)várunk. Az IO Interactive grafikában mindig erős volt, de a Glacier2 még ennek tükrében is kiemelkedő, öröm látni, hogy nem csak a first-party fejlesztők próbálják kicsavarni az utolsó cseppnyi teljesítményt a most már kifejezetten öregecskének számító konzolokból. A prezentáció általánosan magas minőségéhez a jól összeválogatott (és nem egy neves közreműködőt felvonultató) szinkron is hozzájárul, a zenét ezúttal nem Jesper Kyd szolgáltatta (amit sajnálunk), de új muzsikák is jól működnek - leszámítva talán az Eredet-trailer óta divatba jött kürtök túlzott alkalmazását, ezek gyakran túlzott bombasztot adnak az annyira azért nem bombasztikus történéseknek.

És most mélyedjünk el azokban a bizonyos változásokban - illetve a mélyedés előtt tegyünk tisztába pár dolgot a Hitman sorozatot kevésbé, vagy egyáltalán nem ismerők kedvéért. A Hitman szériára sokszor szoktak úgy hivatkozni, mint lopakodós játékokra - pedig nem azok. Persze, lehet, sőt többször kell is bennük lopakodni, de nem erről szólnak. Hanem a merényletekről, és a hozzájuk vezető sok-sok útról. A sorozat korábbi epizódjaiban egy pálya egy küldetést, és egy vagy több célpontot jelentett. A helyszínek (pályák) jellemzően nagyok voltak, és a Hitman teljesen rád bízta, hogyan oldod meg az eléd dobott feladatot, számtalan lehetőséget biztosítva arra, hogy durván, csendben, óvatosan, észrevétlenül, vagy akár ész nélkül lövöldözve hajtsd végre a küldetést. Példa: az egyik kedvenc Blood Money misszióm, a Curtains Down, ahol a színpadon fellépő operaénekes jobblétre szenderítésének egyik furmányos módja az volt, hogy az öltözőben kicserélted a darabban alkalmazott kellék-fegyvert egy igazira.

A célpontok, és a többféle végrehajtási lehetőség természetesen az Absolutionből sem tűnt el (a rajongók simán rágyújtották volna a házat az IO-ra), de az új rész legalább annyira lopakodós játék, mint amennyit, és amennyire szabadon bérgyilkolni lehet benne. A küldetések ezúttal több pályából, vagy több szakaszból állnak, ami azt jelenti, hogy egy-egy részfeladat sikeres végrehajtása után újabb feladatot kapunk, gyakran egy teljes épület (példa: egy szálloda) alagsora, és két emelete van felosztva három pályára. A szakaszokon nyújtott teljesítményünk éppen ezért nem vetít következményeket a következő szekcióra: a nyolcadik emeleten durva gépfegyveres mészárlást rendezhetsz úgy, hogy a következő emeleten ismét teljes csend és nyugalom (és a lenti lövöldözésről mit sem sejtő őrök) fogadjanak. Az Absolution küldetésének egyes szakaszai hagyományos, többször teljesen lineráris lopakodós kihívások, a játék megoldásai itt leginkább a legutóbbi Splinter Cell epizódra emlékeztetnek.

Nincs vége, lapozz a folytatásért!

Ami részben nem baj, mert lopakodni jó, és az Absolution kompetens osonkodós játék - a lopakodás frontján saját ötletei nem nagyon vannak ugyan, de ügyesen rakja össze az utóbbi évek hasonszőrű játékainak jobb megoldásait. A „célpontokat levadászós” pályák többségükben érezhetően kisebbek, mint korábban, de hasonlóan tartalmasak, lehetőségekben nincs hiány, a sokat demózott King of Chinatown-ban (az első „normális” pálya az oktató küldetés után) legalább fél tucat egyedi módja van a célpont megölésének, ebből három „észrevétlen baleset”. A helyszínek, meg úgy általában a küldetések mérettől és terjedelemtől függetlenül szerencsére továbbra is minőségi darabok, az Absolution ritmusa jó, a gyilkoláshoz alkalmazható eszközök száma nagy, az ölések animációi pedig gönyörűségesek a maguk brutális módján.

A Hitman Contracts óta a sorozat egyébként is teljesen kompatibilis a rambós megközelítéssel, ez az Absolutionben sem változott, igény szerint sörétes puskával és automata fegyverekkel vághatunk véres ösvényt magunknak a célpontig. Meglepő, hogy az Absolution még így is élvezetes tud lenni, decens fedezékes akciójáték - ettől függetlenül mindenkit lebeszélnék róla, hogy így játssza, a Henessy XO konyakot is fel lehet önteni kólával a könnyebb fogyaszthatóság érdekében, de minek, a lényeg mindkét esetben elveszik.

Már csak azért sem bátorítanám a játékost a vad lövöldözésre, mert az Absolution abszolút barátjaként kezeli a szériával csak most ismerkedőket. Az új „Ösztön” rendszer ott segít, ahol kell, az aktiválásával átlátsz a falakon, kifigyelheted az őrök / karakterek pontos mozgását, időt lestoppolva lövöldözhetsz (ismét: mint a legutóbbi Splinter Cell), plusz, ha a lebukás szélére kerülsz az álcaruháddal, egyfajta gyors mentsvárként rövid időre „átláthatatlanul” álcázhatod vele magad. A rendelkezésedre álló Ösztön mennyisége, az alkalmazásának gyakorisága és lehetőség újratöltődése a játék elején választott nehézségi szinttől függ, a legalacsonyabb fokozaton pornográf mennyiségben áll rendelkezésre, aztán fokozatosan csökken / megszűnik. A nehézségi fokozatok egyébként remekül be vannak lőve, az Absolution nem csak a segítségeket építi le fokozatosan (a legmagasabb Purist-on már HUD sincs), de az ellenfelek számát, és reakcióidejét is megnöveli. A korábban már emlegetett álcaruhák nem nyújtanak teljes biztonságot, sőt, meglepően kevés biztonságot nyújtanak. A sikátorban lecsapott rendőrtől elkobzott egyenruhát a kollégák piszok gyorsan, és piszok távolról kiszúrják, egyes pályaszakaszokon kőkeményen rá vagy kényszerítve, hogy az egyik ujjad mindig az Ösztön-gomb felett lebegjen a lebukást elkerülendő. Most is vannak persze olyan (egyedi) álcák, amik többé-kevésbé szabad mozgást biztosítanak a pályákon, de a korábbi részekhez képest sokkal kevésbé tudunk „turistáskodni” a helyszíneken.

Az alacsonyabb fokozatokon rendelkezésünkre álló bónusz mentési pontok (meghatározott helyekre vannak letéve) rendkívül bizarr módon működnek, az állás visszatöltésekor a (célponton kívül) lecsapott, vagy megölt minden más karakter újraéled, és ismét ott grasszál a pályán. Az újfajta megoldás furcsa szituációkat eredményez (megkímélem az olvasót attól a hosszú sztoritól, amiben azt mesélném el, miképp szorultam egy emeleti szobába miatta, és miért kellett újrakezdenem a teljes pályát), a jelenlegi formájában legalább annyira gátolja, mint segíti a játékost.

Talán mégis el kellett volna mesélnem a szobába szorulós sztorit, mert jól rávilágított volna arra, hogyan tudod kiszívni a legfinomabb ízeket az Absolutionből (meg úgy általában minden Hitman játékból). Csendben. Mármint: nem te maradsz csendben, hanem 47-es ügynök, aki ezúttal abszolút személyes indokból végez szörnyű dolgokat, de ahogy korábban is, mindenki alaposan megérdemli, amit a keveset beszélő öltönyös kopaszembertől kap. A Hitman Absolution akkor a legjobb, ha te is a legjobb vagy, nem ölsz meg senkit a célponton kívül, nem vesznek észre, nem csinálsz zajt, nem lövöldözöl. A játék teljes mellszélességgel támogatja ezt a megközelítést, és a teljesítményedet folyamatosan értékelő pontrendszerrel, valamint a missziókhoz kötött (jó sok!) kihívással terel a helyes útra. A kihívások listáját folyamatosan érdemes nézegetni, mert segítenek az új módszerek, új megközelítések és útvonalak megtalálásában.

A single player kampány izgalmas, kellően hosszú (ha nem lövöd ki magad minden szituációból), sokszor újrajátszható, és jár mellé a Contracts mód is, ami az Absolution egyik remek húzása. A Contracts módban veszed az SP szekció helyszíneit, kijelölsz rajtuk egy vagy több célpontot, meghatározod a teljesítés feltételeit (milyen fegyverrel, milyen ruhában) bónusz-objektívákat rendelsz melléjük (legyen baleset, tüntesd el a hullákat…), egyszer teljesíted az egészet (hogy ne lehetetlen küldetéseket gyárts), aztán megosztod a világgal, és várod, hogy ki milyen pontszámot tud produkálni rajta. A kínálat már most bőséges, folyamatosan érkeznek az új kontraktusok, van pontlista, és az IO még bajnokságokat is szervez - jó nagy pirospontot érdemel ez a lehetőség.

Mint ahogy az Absolutionnek is jár a dicséret: a sokéves kihagyás után ügyesen modernizálta a sorozatot, az irányításból eltűnt a szériát eddig jellemző enyhe döcögősség, minden kézre áll, a kezelőfelület hasznos információkat nyújt, jól átlátható. A grafikát már méltattam több sorban, újabb epikus jelzőket nem aggatok rá, a történet rendben, a sorozatot jellemző sötét / morbid humor is rendben, továbbra is érdemes kihallgatni a karakterek egymás közti beszélgetéseit, sokat adnak a Hitman-univerzum atmoszférájához. A régi rajongók joggal hiányolhatják a szériát eddig jellemző nagyobb nyitottságot: az Absolution egy kategóriával zártabb, a játékost jobban kézen fogó, és egy bizonyos irányba terelő játék, mint az elődei voltak. A dolgok jelenlegi állása szerint a sorozat váltott fejlesztőkkel folytatódik: ha a Square Enix nem csak két fejlesztőt, hanem két külön megközelítést is választ folytatásonként (miszerint az IO marad a sandboxos játékmenetnél, az új montreáli csapat pedig akcióval társított lopakodásnál), a sorozatot régóta követők és a negyvenhetest éltükben először irányítók is elégedetten dőlhetnek hátra.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Heti megjelenések

1 órája
1

Berserk Boy

Nem mondhatjuk el, hogy szana-szét lennénk kényeztetve Mega Man játékokkal, sőt még klónokkal se nagyon, de szerencsére a berzerkerek gondolnak ránk és elénk vetik a fiukat - ezzel is betöltve az űrt.

11 órája
1

Steam Next Fest 2024 nyár #2: varázslók, háborúk, háborgó önmagunk klónjai

A Next Fest következő állomásán megállunk, hogy varázslóként kommandózzunk, elnézzünk az emberiség egyik legsötétebb korszakába, a háborgó mélységbe, valamint önmagunk háborgó klónjainak segítségével éljünk túl egy vad bolygó viszontagságai között.

1 napja
1

Beyond Good & Evil 2 életjel, kevesebb belsős PS VR2 játék jöhet- ez történt pénteken

Továbbá: PowerWash Simulator, Fate Seeker II, Stray Gods: The Roleplaying Musical.

2 napja
5

Tiny Terry's Turbo Trip - Tipli van, Terry!

A Short Hike, a Lil' Gator és hasonló társaik felnyitották szemünket a falatnyi élvezetek irányába. Végy egy aprócska világot, egyszerű, de szemnek tetszetős látvánnyal, majd tömd tele kedves-rendes karakterekkel, pöttöm tennivalókkal, pár óra alatt teljesíthető sztorival.

2 napja
4

Visszatér a Beyond Good & Evil, tovább nosztalgiázik a Limited Run Games – ez történt csütörtökön

Továbbá: Warhammer 40,000: Space Marine 2, Dune: Awakening, Otherskin, The Berlin Apartment, Nivalis, Crash Bandicoot N. Sane Trilogy, Pepper Grinder, Teenage Mutant Ninja Turtles: Splintered Fate, Deliver Us the Moon.

3 napja
13

Steam Next Fest 2024 nyár #1: szörnyek, futárok, szájberpunkok

Indulhat a nyári Steam Next Fest zúzás? Első felvonásunkban egy John Wick szimulátorral, igazságosztókkal, futárkodással és cyberpunk városnézéssel szolgálunk. Öveket becsatolni!

3 napja
1

Kihagyja a Sony a Gamescomot, PlayStationre jön a Fesztáv – ez történt szerdán

Továbbá: Creatures of Ava, Eden Genesis, Monster Hunter Stories 2: Wings of Ruin.

4 napja
2

Kamaeru: A frog refuge – Hippity-hoppity

Chloe megunta a nagy hajtást és helyette nyugodtabb életre vágyik. Ezt a motivációját segítő szándékkal is ötvözi: békáknak akar menhelyet létrehozni. Ennek kialakításában és menedzselésében segítünk mi a Kamaeru játékmenetében.

4 napja
2

Game Pass: mozgolódás június második felében

Érkezik az EA Sports FC 24 az EA PLAY kínálatába, ezen kívül azonban túl sok nagy név nem tűnik fel a hónap második felében.

4 napja
1

Egy Direct és más szinte semmi - ez történt kedden

Továbbá: Yars Rising, Baten Kaitos I & II HD Remaster, Evotinction, Bandai Namco.

5 napja
3

Games to Get Excited About Fest 2024 - a mágikus szám: 105!

Vajon mennyi indie játék fér bele egy órányi műsorba?

5 napja
1

Új Metroidot és Zeldát hozott a nyári Nintendo Direct - összefoglaló

Metroid Prime 4: Beyond, The Legend of Zelda: Echoes of Wisdom, Mario & Luigi: Brothership, Super Mario Party Jamboree, Donkey Kong Country Returns HD, Dragon Quest III HD-2D REMAKE, és még sok minden más...

5 napja
26

Elden Ring – Shadow of the Erdtree

Hogy mit nyújthat több száz óra után a FromSoftware legutóbbi souls-műremeke? Természetesen még több kihívást, még több kegyetlen főellenfelet - és ezzel együtt még több katarzist és felfedezést, amik kárpótolnak szenvedéseinkért.

5 napja
24

Játékadaptációt kap a Hang nélkül, bezár a Pieces Interactive - ez történt hétfőn

Továbbá: Graven, Captain Blood, Uncharted, Forza Horizon 5, Life By You, Lords of the Fallen.

6 napja
9

Heti megjelenések

7 napja
4

Alan Wake 2: Night Springs – szörnyen vicces rémálmok

Hasonlóan az alapjátékhoz a Remedy munkásságának ismerői ismét komoly előnyben vannak, de az Alkonyzóna nyomán született fiktív tévésorozat abszurd humortól sem mentes interaktív epizódjai bárki számára emlékezetes perceket tartogatnak. Night Springsbe látogattunk!

7 napja
5

Shovel Knight bejelentések, bezár a Galvanic Games - ez történt pénteken

Továbbá: Mina the Hollower, John Hight, Until Dawn.

9 napja
2

PS5-ön is nagyot ment a Sea of Thieves, masszív Life is Strange betekintés – ez történt csütörtökön

Továbbá: Lollipop Chainsaw RePop, THQ Nordic, PS5 x Discord, Dragon Ball: Sparking! Zero, Super Monkey Ball Banana Rumble.

2024.06.14.
4

Summer Game Fest: információ-morzsák

Dragon Age: The Veilguard. Gears of War: E-Day. Astro Bot. Perfect Dark. LEGO Horizon Adventure. Phantom Blade Zero.

2024.06.13.
9

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==