[Teszt] Curse of the Sea Rats

Curse of the Sea Rats

dragCsető Zsolt2023.03.31. 10:00

Egy kézzel rajzolt, kalózos-patkányos metroidvania? Ide vele – gondolhatták sokan, amikor annak idején elstartolt a Curse of the Sea Rats kampánya a Kickstarteren, hiszen ekkor még minden új megjelenésnek önfeledten örültünk a műfajon belül. Az indie fejlesztőknek hála azonban mostanra nemhogy reneszánszról, hanem valódi fénykorról beszélhetünk a szekvenciális akció-platformerek zsánerén belül, így aztán a Petoons Studio csapatának nincs egyszerű dolga most, amikor eljött végre a bizonyítás ideje, hiszen az a bizonyos léc igencsak magasra került az évek során.

Kalózokkal és foglyokkal teli hajó tér vissza Nagy-Britannia partjaihoz, ahol a söpredékre jó eséllyel már csak a kötélhalál vár, sorsunk azonban váratlan fordulatot vesz, amikor a gonosz boszorkány, Flora Burn mindenkit patkánnyá változtat, majd megszökik – méghozzá az admirális fiával a hóna alatt. A tengernagy minket (és három bajtársunkat) bíz meg azzal, hogy csípjük nyakon a kalózt, szerezzük meg a nála lévő nagy hatalmú relikviát, és persze mentsük meg szegény Timothyt – mindezt a szabadságunkért cserébe. Ideje tehát kardot ragadni, hogy bejárjuk ezt a veszélyes vidéket, megküzdve ellenfelek tucatjaival.

A mesébe illő alaphelyzet szuperül harmonizál a klasszikus Disney-műveket eszünkbe juttató karaktergrafikákkal és a kézzel festett animációkkal, melyek talán mondhatjuk, hogy a kezdetek óta a Curse of the Sea Rats legfőbb selling pointjaiként lettek lebegtetve. Nagy kár, hogy mindezt meglehetősen semmilyen 3D-modellek támogatják meg háttér gyanánt, valamint a szinkronmunkának is inkább a jelenlétét lehet értékelni, mintsem a színvonalát. Összességében azonban így sem lehet panasz a hangulatra: garantáltan lelkesen fog mindenki kalandra indulni, változatos helyszíneket bejárva a megfeneklett hajótól és a homokos partról indulva. Hamar kiderül azonban, hogy valami nagyon nem stimmel – és sajnos itt jön az a rész, amikor a játékdizájnról vagyunk kénytelenek értekezni...

Nyilván szinte minden műfajra igaz, hogy rendkívül fontos az egyes játékelemek harmóniája, a metroidvaniák esetében azonban ez még inkább kritikus pont: ahogy maga a felépítés is erősen rétegelt, úgy az alkotószervek szimbiózusa is elengedhetetlen az igazán szórakoztató végeredményhez. Gondoljunk csak bele: a pályadizájn a karakterfejlődésen, a mozgásrepertoáron és az irányításon keresztül kihat a komplett harcrendszerre is – és ez csak néhány a számos összefüggés közül, melyet szem előtt kell tartaniuk a fejlesztőknek. Ehhez képest a Curse of the Sea Rats sajnos teljesen elemi hibákat vét, olyan alapvető baklövésekkel, melyek – csúnya tükörfordítással élve – „eltörik” a játékot. Az ellenfelekre például egy nagyon fura kettősség jellemző. A nagy részük simán staggerelhető, ugyanakkor jelentős contact damage is jelen van, méghozzá piszok rövid i-frame átmenettel, ami igencsak szembemegy a műfajban megszokott iparági standarddal. Magyarra fordítva: az ilyenekből jönnek az afféle anomáliák, hogy rögtön a második bossnál belefutottam egy olyanba, hogy sarokba szorított, és úgy bedarált, hogy semmit nem tudtam tenni ellene. A főnökök nyilván nem torpannak már meg az ütéseinktől, regenerálódni sem volt elég idő, és hát azt még nem is említettem, hogy nincs semmiféle érdemi dodge-mechanika – később megnyílik ugyan egy ilyen mozdulat, de ez is inkább az ugrándozás során bizonyul hasznosnak. A nagyon fura időzítésű parryről pedig kár is beszélni, annyira kevés szituációban hasznos.

Ez az egész ráadásul csak a jéghegy csúcsa, még hamarabb kiderül ugyanis, hogy a spanyol fejlesztők képtelenek voltak megteremteni egy egészséges játékegyensúlyt. Kezdjük ott, hogy az ellenfelek brutálisan sokat sebeznek: még a leggagyibb mobok is pillanatok alatt eltesznek bennünket láb alól. A gyógyítás ezzel szemben ritka kincs: szó szerint, hiszen ládákban találhatunk csak ilyen itemeket nagy ritkán, illetve a boltban tudunk venni a nehezen összekuporgatott pénzünkből, ez azonban érthetetlen aránytalanság. Gondolhatnánk, hogy esetleg a pályákon szétszórt hordókból esik némi energia, de nem: azok szinte mindig üresek – kivéve akkor, amikor egy-egy kalóz ugrik elő belőlük. Mondjam tovább? Oké: a gonoszok minden egyes képernyőváltással újratermelődnek, ha pedig véletlenül lepottyansz egy szakadékba, akkor azonnal meghalsz és mehetsz vissza a legutóbbi checkpointra. Ha most egy brutálisan nehéz és könyörtelen játék rajzolódott ki lelki szemeid előtt, akkor mondanám, hogy tévedsz, van ugyanis még egy csavar a történetben! A folyamatos újratermelődés miatt ugyanis a Curse of the Sea Rats egészen pofátlan és egyszerű módon farmolható, hiszen van karakterfejlődés és szintlépés (bár az XP-t sehol nem jelöli, WTF?), és szerencsére hamar kiszúrtam a nem túl terebélyes képességfán, hogy az egyik skill gyógyítást ad a sikeres ütéseink után. Miután ez meglett (nagyjából már a játék negyedénél), onnantól minden kihívás kiveszett a játékból, és még csak a közelébe sem jutottam annak, hogy meghaljak harc közben. Na nem mintha mechanikailag bármi komolyabbat fel tudna mutatni: még a bossok is nagyon primitív patternekkel dolgoznak. A sebzés-gyógyulás egyensúly ilyen szintű el nem találása azonban totálisan érthetetlen számomra.

Ami különösen fájó, hogy a Curse of the Sea Rats metroidvaniaként is elbukik. A közlekedésünket és az előrehaladásunkat befolyásoló képességekből alig pár van csak például, a továbbjutáshoz a legtöbb esetben inkább kulcsokat kell gyűjtenünk, ami pont a műfaj lényegét nyírja ki. Emiatt a korábbi helyszínekre való visszalátogatás sem rejt különösebben sok titkot (az is inkább „X megszerzett tárgyat vigyük vissza Y karakternek” jellegű), illetve – ahogy arra már utaltam – mechanikailag sem mélyül így érdemben a játék. Ami még érdekes lehetett volna, az a karakterváltási lehetőség, a négy patkánypajtás ugyanis eltérő harcstílussal és képességfával rendelkezik, de maga a játék semmivel sem motivál erre (főleg ahogy fejlődsz és haladsz előre), így aztán az volt a benyomásom, hogy ez inkább a 4 fős kooperatív lehetőség egyfajta maradványa csupán. És ha már metroidvania alapvetések: nem tudok elmenni szó nélkül a térkép mellett sem, ez ugyanis már a sokadik olyan indie alkotás, amely rosszul implementálja ezt az esszenciális funkciót. Itt maguk a szobák éppenséggel jól lettek felrajzolva, viszont nagyjából semmi nincs jelölve (pedig ez elengedhetetlen lenne a rengeteg karakter miatt), így bár szinte minden műfajbeli címet ki szoktam maxolni a gyűjtögetnivalók tekintetében, itt nagyon hamar elillant a motiváció.

Tudjátok, mi a legszomorúbb az egészben? Az, hogy a Curse of the Sea Rats hiányosságai már régóta látszódtak: egy jó ideje csúszó játékról beszélünk, melyet több ízben is ki lehetett már próbálni korábban – volt tehát visszajelzés dögivel. A Steam fórumait böngészve azonban a fejlesztők szinte semmin sem javítottak érdemben – hogy itt arroganciáról, esetleg tehetségtelenségről van szó, vagy simán csak elfogyott a pénz, arról legfeljebb csak találgatni lehet. Az azonban biztos, hogy iszonyatosan szomorú érzés volt nézni a végigjátszást követően a stáblistát, az ott felsorolt több ezer támogató nagy része ugyanis biztosan csalódott lesz, amikor a megjelenés napján kézhez kapja ezt a meglehetősen gyenge játékot.

PLATFORM PC (tesztelt), PS5, PS4, Xbox Series, Xbox One, Switch
KIADÓ PQube FEJLESZTŐ Petoons Studio
MEGJELENÉS 2023. április 6. ÁR €29.99

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Bővül a Mortal Kombat 1, indul a Valorant konzolos bétája – ez történt pénteken

Tovább: Lost Soul Aside, The Behemoth, Mirthwood, Kill the Shadow.

3 órája
1

Kaku: Aincent Seal (卡库远古封印)

A kínai játékláz következő állomása a Kaku: Ancient Seal, amely megpróbál a nyílt világú akció-kalandjátékok vonalán alkotni. Vetettünk néhány pillantást a Bingobell fejlesztőcsapat első játékára.

21 órája
1

Hunt: Showdown 1896 leleplezés, újabb S.T.A.L.K.E.R. 2 késés – ez történt csütörtökön

Továbbá: Dark Light: Survivor, PlayStation VR2 App, The Game Kitchen, Stellar Blade, Iron Meat, Deathbound, Armored Core VI: Fires of Rubicon.

1 napja
2

Nintendo World Championships: NES Edition

A NES időszak egyik nagy durranása a Nintendo World Championships volt, amely elvitte a videójátékokat az emberek közé, és emellett az e-sport előfutáraként látványos versengésre sarkallta a legügyesebb játékosokat. A Nintendo ezt a szellemet próbálja megidézni új címével.

1 napja
2

Battle pass nélküli Concord, Rise of the Ronin demó - ez történt szerdán

Továbbá: Bleak Faith: Forsaken, Shadows of the Damned: Hella Remastered, Bleach: Rebirth of Souls.

2 napja
10

City Bus Manager: Márpedig az én buszaimon lesz klíma!

A menedzser játékokat és tycoonokat talán nem kell bemutatni senkinek, hiszen már az ősidők óta létezik a műfaj. A City Bus esetében azonban - nem dolgozókat vegzálunk, és - kevésbé a telephely menedzselése a fontos, sokkal inkább minden egyéb - például a tömegközlekedés - lesz prioritás.

2 napja
3

Nagy Helldivers 2 frissítés, Modern Warfare III a Game Pass-ben - ez történt kedden

Továbbá: Truckful, Zoochosis, Skautfold: Into the Fray, DEVIATOR, Railroads Online, The Run: Got Next.

3 napja
2

The Operator - Összeesküvés a biliben

A The Operator hasonlóval próbálkozik, mint Sam Barlow. Visszatér a Her Story desktop nézetéig, a sztorit egy fiktív FBI-iroda küldetéstámogató operátorának nézőpontjába helyezi, a hangulathoz pedig hozzácsap némi összeesküvés-elméletesdit, X-Aktákat és egy notórius hekkert.

3 napja
3

Targeted: maffiás anomália kereső játék, hazai fejlesztőktől

Hamarosan megjelenik a Glitchy Frame Studio első játéka, a Targeted, ennek kapcsán számolunk be a hazai játék fejleményeiről.

3 napja
10

Over Horizon x Steel Empire

Ebben a konzolgenerációban szinte minden korábbi címet kiadnak gyűjtemény formában, mivel kis anyagi ráfordítással, nagy bevételt lehet elérni. Az Over Horizon x Steel Empire is így készült? Lássuk!

4 napja
2

EVO trailerhalom, új Game pass szintek - ez történt hétfőn

Benne: Tekken 8, Guilty Gear: Strive, Street Fighter 6, Granblue Fantasy Versus: Rising, Player First Games, Skull and Bones.

4 napja
17

Ez volna a 10 legszebb grafikájú Nintendo Switch játék? A pixelszámlálóból jelentjük...

A Digital Foundry munkatársai összeszedték, hogy szakmailag melyik 10 játékot látják legcsinosabbnak a korosodó Switch könyvtárából.

4 napja
3

Heti megjelenések

5 napja
1

Riven

Az 1993-as ős-Myst négy évig váratta a rajongóit a folytatással, annak újraálmodása viszont most csak három évet vett igénybe: végre a Riven is megkapta az őt megillető gondoskodást.

5 napja
2

CONCORD

A PlayStation Studios 2018-ban alapított új fejlesztőstúdiójának debütáló alkotását vihettük el egy próbakörre a hétvégén. Az első benyomások alapján profi munkával van dolgunk, de nehezen látjuk a helyét a piacon.

6 napja
24

Kaszálták a Halo TV sorozatot - ez történt pénteken

Továbbá: koROBO, River City Saga: Three Kingdoms Next, Pacific Drive, Forestrike.

7 napja
7

Splitgate 2 bejelentés, A Quiet Place gameplay - ez történt csütörtökön

Továbbá: PowerWash Simulator, Unknown 9: Awakening, BioGun, The Mortuary Assistant, Gimmick! 2, Guayota, C-Smash VRS: New Dimension.

8 napja
2

Folytatódik az Orcs Must Die! és az EA Sports FC – ez történt szerdán

Továbbá: The Plucky Squire, Hollow Cocoon, Just Crow Things, Nocturnal II, No Man's Sky, Emio – The Smiling Man: Famicom Detective Club.

9 napja
1

Still Wakes The Deep - Vérvörös olaj

A leginkább a történetre fókuszáló játékairól elhíresült The Chinese Room nemrég ügy döntött, hogy a 2013-as Amnesia: A Machine for Pigs után visszatér a horrorhoz, méghozzá egy eléggé érdekes koncepcióval, ami a Dolog hangulatát vegyíti a tengeri olajfúrótornyok zárt és veszélyes világával.

9 napja
9

NeoSprint - Mázli újratöltve

A már veterán-korúnak számító Atari NeoSprint c. játékával a klasszikus izometrikus versenyek kedvelőinek készített be némi adrenalinpótlékot: színpadon a Sprint 2 ük-ükunokája!

2024.07.17.
2

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==