[Teszt] Curse of the Sea Rats

Curse of the Sea Rats

dragCsető Zsolt2023.03.31. 10:00

Egy kézzel rajzolt, kalózos-patkányos metroidvania? Ide vele – gondolhatták sokan, amikor annak idején elstartolt a Curse of the Sea Rats kampánya a Kickstarteren, hiszen ekkor még minden új megjelenésnek önfeledten örültünk a műfajon belül. Az indie fejlesztőknek hála azonban mostanra nemhogy reneszánszról, hanem valódi fénykorról beszélhetünk a szekvenciális akció-platformerek zsánerén belül, így aztán a Petoons Studio csapatának nincs egyszerű dolga most, amikor eljött végre a bizonyítás ideje, hiszen az a bizonyos léc igencsak magasra került az évek során.

Kalózokkal és foglyokkal teli hajó tér vissza Nagy-Britannia partjaihoz, ahol a söpredékre jó eséllyel már csak a kötélhalál vár, sorsunk azonban váratlan fordulatot vesz, amikor a gonosz boszorkány, Flora Burn mindenkit patkánnyá változtat, majd megszökik – méghozzá az admirális fiával a hóna alatt. A tengernagy minket (és három bajtársunkat) bíz meg azzal, hogy csípjük nyakon a kalózt, szerezzük meg a nála lévő nagy hatalmú relikviát, és persze mentsük meg szegény Timothyt – mindezt a szabadságunkért cserébe. Ideje tehát kardot ragadni, hogy bejárjuk ezt a veszélyes vidéket, megküzdve ellenfelek tucatjaival.

A mesébe illő alaphelyzet szuperül harmonizál a klasszikus Disney-műveket eszünkbe juttató karaktergrafikákkal és a kézzel festett animációkkal, melyek talán mondhatjuk, hogy a kezdetek óta a Curse of the Sea Rats legfőbb selling pointjaiként lettek lebegtetve. Nagy kár, hogy mindezt meglehetősen semmilyen 3D-modellek támogatják meg háttér gyanánt, valamint a szinkronmunkának is inkább a jelenlétét lehet értékelni, mintsem a színvonalát. Összességében azonban így sem lehet panasz a hangulatra: garantáltan lelkesen fog mindenki kalandra indulni, változatos helyszíneket bejárva a megfeneklett hajótól és a homokos partról indulva. Hamar kiderül azonban, hogy valami nagyon nem stimmel – és sajnos itt jön az a rész, amikor a játékdizájnról vagyunk kénytelenek értekezni...

Nyilván szinte minden műfajra igaz, hogy rendkívül fontos az egyes játékelemek harmóniája, a metroidvaniák esetében azonban ez még inkább kritikus pont: ahogy maga a felépítés is erősen rétegelt, úgy az alkotószervek szimbiózusa is elengedhetetlen az igazán szórakoztató végeredményhez. Gondoljunk csak bele: a pályadizájn a karakterfejlődésen, a mozgásrepertoáron és az irányításon keresztül kihat a komplett harcrendszerre is – és ez csak néhány a számos összefüggés közül, melyet szem előtt kell tartaniuk a fejlesztőknek. Ehhez képest a Curse of the Sea Rats sajnos teljesen elemi hibákat vét, olyan alapvető baklövésekkel, melyek – csúnya tükörfordítással élve – „eltörik” a játékot. Az ellenfelekre például egy nagyon fura kettősség jellemző. A nagy részük simán staggerelhető, ugyanakkor jelentős contact damage is jelen van, méghozzá piszok rövid i-frame átmenettel, ami igencsak szembemegy a műfajban megszokott iparági standarddal. Magyarra fordítva: az ilyenekből jönnek az afféle anomáliák, hogy rögtön a második bossnál belefutottam egy olyanba, hogy sarokba szorított, és úgy bedarált, hogy semmit nem tudtam tenni ellene. A főnökök nyilván nem torpannak már meg az ütéseinktől, regenerálódni sem volt elég idő, és hát azt még nem is említettem, hogy nincs semmiféle érdemi dodge-mechanika – később megnyílik ugyan egy ilyen mozdulat, de ez is inkább az ugrándozás során bizonyul hasznosnak. A nagyon fura időzítésű parryről pedig kár is beszélni, annyira kevés szituációban hasznos.

Ez az egész ráadásul csak a jéghegy csúcsa, még hamarabb kiderül ugyanis, hogy a spanyol fejlesztők képtelenek voltak megteremteni egy egészséges játékegyensúlyt. Kezdjük ott, hogy az ellenfelek brutálisan sokat sebeznek: még a leggagyibb mobok is pillanatok alatt eltesznek bennünket láb alól. A gyógyítás ezzel szemben ritka kincs: szó szerint, hiszen ládákban találhatunk csak ilyen itemeket nagy ritkán, illetve a boltban tudunk venni a nehezen összekuporgatott pénzünkből, ez azonban érthetetlen aránytalanság. Gondolhatnánk, hogy esetleg a pályákon szétszórt hordókból esik némi energia, de nem: azok szinte mindig üresek – kivéve akkor, amikor egy-egy kalóz ugrik elő belőlük. Mondjam tovább? Oké: a gonoszok minden egyes képernyőváltással újratermelődnek, ha pedig véletlenül lepottyansz egy szakadékba, akkor azonnal meghalsz és mehetsz vissza a legutóbbi checkpointra. Ha most egy brutálisan nehéz és könyörtelen játék rajzolódott ki lelki szemeid előtt, akkor mondanám, hogy tévedsz, van ugyanis még egy csavar a történetben! A folyamatos újratermelődés miatt ugyanis a Curse of the Sea Rats egészen pofátlan és egyszerű módon farmolható, hiszen van karakterfejlődés és szintlépés (bár az XP-t sehol nem jelöli, WTF?), és szerencsére hamar kiszúrtam a nem túl terebélyes képességfán, hogy az egyik skill gyógyítást ad a sikeres ütéseink után. Miután ez meglett (nagyjából már a játék negyedénél), onnantól minden kihívás kiveszett a játékból, és még csak a közelébe sem jutottam annak, hogy meghaljak harc közben. Na nem mintha mechanikailag bármi komolyabbat fel tudna mutatni: még a bossok is nagyon primitív patternekkel dolgoznak. A sebzés-gyógyulás egyensúly ilyen szintű el nem találása azonban totálisan érthetetlen számomra.

Ami különösen fájó, hogy a Curse of the Sea Rats metroidvaniaként is elbukik. A közlekedésünket és az előrehaladásunkat befolyásoló képességekből alig pár van csak például, a továbbjutáshoz a legtöbb esetben inkább kulcsokat kell gyűjtenünk, ami pont a műfaj lényegét nyírja ki. Emiatt a korábbi helyszínekre való visszalátogatás sem rejt különösebben sok titkot (az is inkább „X megszerzett tárgyat vigyük vissza Y karakternek” jellegű), illetve – ahogy arra már utaltam – mechanikailag sem mélyül így érdemben a játék. Ami még érdekes lehetett volna, az a karakterváltási lehetőség, a négy patkánypajtás ugyanis eltérő harcstílussal és képességfával rendelkezik, de maga a játék semmivel sem motivál erre (főleg ahogy fejlődsz és haladsz előre), így aztán az volt a benyomásom, hogy ez inkább a 4 fős kooperatív lehetőség egyfajta maradványa csupán. És ha már metroidvania alapvetések: nem tudok elmenni szó nélkül a térkép mellett sem, ez ugyanis már a sokadik olyan indie alkotás, amely rosszul implementálja ezt az esszenciális funkciót. Itt maguk a szobák éppenséggel jól lettek felrajzolva, viszont nagyjából semmi nincs jelölve (pedig ez elengedhetetlen lenne a rengeteg karakter miatt), így bár szinte minden műfajbeli címet ki szoktam maxolni a gyűjtögetnivalók tekintetében, itt nagyon hamar elillant a motiváció.

Tudjátok, mi a legszomorúbb az egészben? Az, hogy a Curse of the Sea Rats hiányosságai már régóta látszódtak: egy jó ideje csúszó játékról beszélünk, melyet több ízben is ki lehetett már próbálni korábban – volt tehát visszajelzés dögivel. A Steam fórumait böngészve azonban a fejlesztők szinte semmin sem javítottak érdemben – hogy itt arroganciáról, esetleg tehetségtelenségről van szó, vagy simán csak elfogyott a pénz, arról legfeljebb csak találgatni lehet. Az azonban biztos, hogy iszonyatosan szomorú érzés volt nézni a végigjátszást követően a stáblistát, az ott felsorolt több ezer támogató nagy része ugyanis biztosan csalódott lesz, amikor a megjelenés napján kézhez kapja ezt a meglehetősen gyenge játékot.

PLATFORM PC (tesztelt), PS5, PS4, Xbox Series, Xbox One, Switch
KIADÓ PQube FEJLESZTŐ Petoons Studio
MEGJELENÉS 2023. április 6. ÁR €29.99

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Drágul az EA Play, jön az új Remnant 2 DLC - ez történt csütörtökön

Továbbá: Fallout 4, WRATH: Aeon of Ruin, Beyond the Ice Palace II, Nanuka: Secret of the Shattering Moon, Heading Out, Ascendant Studios, Warhorse Studios.

21 órája
8

PlayStation Game Catalog: az áprilisi felhozatal

Tales of Kenzera: ZAU. DAVE THE DIVER. Animal Well. Indie premier dömping az előfizetéses szolgáltatás kínálatában!

1 napja

A The Triple-i Initiative-en túl – ez történt szerdán

Benne: Dead Space, The Bridge Curse 2: The Extrication, Let Bions Be Bygones, Super Monkey Ball Banana Rumble, Reigns: Beyond.

1 napja
1

Ilyen volt a The Triple-i Initiative

45 perc, majdnem ugyanennyi játék. Összefoglaljuk a lényeget.

2 napja
5

Hungame.Blog: TOP 50 magyar játék és interjúsorozat

A Hungame.blog alkotói folyamatosan próbálják a hazai játékfejlesztés történelmét és különböző aspektusait érdekes-színes formában tálalni a nagyközönség számára. Toplisták, interjúk, mutatjuk a tutit!

2 napja
5

Final Fantasy progmetál koncert: MondoConra jön a Chocobo Band

Remek hírt hozott a tavaszi szél, meg a MondoCon szervezőcsapata, akik a Final Fantasy zenei felhozatalát a progresszív metál stílusában fogják nektek asztalra teríteni a Chocobo Band segítségével.

2 napja

Augusztusban jön a Star Wars Outlaws, bővül a Mortal Kombat 1 – ez történt kedden

Továbbá: Dredge filmadaptáció, Battlefield, 63 Days, Blizzard x NetEase, Runa, Amber Isle, Echoes of Elysium, Tales from Candleforth, Dicefolk, Hidden Grove, Prince of Persia: The Sands of Time Remake.

2 napja
9

Nevet vált a Gearbox Publishing, előbb jön a Fallout-sorozat – ez történt hétfőn

Továbbá: Konami fizetésemelések, Singularity 6 leépítés, Ready, Steady, Ship! megjelenési dátum.

3 napja
8

Heti megjelenések

4 napja
1

Bulwark: Falconeer Chronicles - az Ursee úttörői

A Bulwark egy különleges, teljesen egyedi világlátást közvetítő, művészi városépítő játék, amely egy egyszemélyes fejlesztő kreatív csatornáinak teljes keresztmetszetében kínálja az áramlást a játékosok irányába. Tesztlaborba vittük az egész Urseet.

5 napja
1

Dragon Quest producer váltás, Stellar Blade DLC-k - ez történt pénteken

Továbbá: Gears of War 6, Star Wars Outlaws, Sam Lake a Kojima Productions-nél.

6 napja
3

Llamasoft: The Jeff Minter Story

7 napja
1

Eternal Strands bossfight, Tameem Antoniades leköszönt- ez történt csütörtökön

Továbbá: Flint: Treasure of Oblivion, C-Smash VRS, Pinball FX, Crypt of the NecroDancer, Divine Rush.

7 napja
1

Horizon: Forbidden West - Complete Edition (a PC változat)

Aloy visszatér, hogy másodjára is felrázza a PC-s zsiványokat! A Horizon: Forbidden West - Complete Edition maga a megtestesült blockbuster, PlayStation-gúnyában, a mesterplatformon. Lássuk a Nixxes képes volt-e újra beváltani ígéreteit! Teszt!

7 napja
1

Open Roads - Sétaszimulátor teljes gázzal

A Gone Home és a Tacoma mögött álló Fullbright emberei saját bevallásuk szerint már 2018-ban megkörnyékezték az Annapurnát egy utazásra épülő sétaszimulátor ötletével, a 2020-as bemutatkozás után pedig szinte fű alatt jelent meg a játék. Miért? Hogyan? Lássuk!

8 napja
5

Ubisoft Forward a láthatáron, bemutatkozott a Windblown – ez történt szerdán

Továbbá: NeoSprint, Castaway, Age of Water, SaGa Emerald Beyond, Kamaeru: A Frog Refuge, Timothy and the Tower of Mu, TriggerHeart EXELICA.

8 napja
1

Pepper Grinder - Kicsi a bors, de őröl!

A Devolver Digitalra mindig lehet számítani, ha izgalmas címekről van szó - most itt van például egy platformer, amiben pont ugrálni nem kell, de mégis a műfaj klasszikus képviselőihez áll közelebb.

9 napja
6

Contra: Operation Galuga

Hosszú idő után a Konami leporolta a népszerű run-and-gun játékukat, így egy újabb Contrával örvendeztették meg a nagyérdeműt. Sajnos rengeteg gyenge próbálkozás volt korábban, melyek rombolták a sorozat renoméját, de most a trailerek és a minden platformon elérhető demó után bizakodók lettünk.

9 napja
5

Bemutatkozott az Eternal Strands, megnyugszik az Embracer – ez történt kedden

Továbbá: MechWarrior 5: Clans, Dragon's Dogma II, Class of Heroes, Square Enix, Pathless Woods.

9 napja
8

PlayStation Game Catalog: dupla indie premier

A Dave the Diver és a Tales of Kenzera: Zau is a szolgáltatás részeként debütál PlayStation platformon a hónap második felében!

2024.04.02.
3

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==