[Teszt] Cult of the Lamb

Cult of the Lamb

StingerCsere Krisztián Gábor2022.09.10. 07:37

Má’ megin’ egy indián róglájk’, horkantak fel többen a 42-es számú italkimérő spirituális alkoholfertőjében ténfergő kommenterek, mikor elébük tárult a balhés prezijeiről ismert Devolver legújabb kántálása, a Cult of the Lamb. Nem is tévedhettek volna nagyobbat - jelen esetben a Massive Monster ugyanis nem csak őket verte át, hanem kvázi mindenkit, aki egy pillanatra is leírta magában a kultista szeparátorok viccesre nyesett anekdotáját. Amennyire cukimuki az egész, annyira kilóg a sorból: gyerekmesébe illő, de nem gyerekeknek való - bosszúról és áldozatokról szól, miközben egy Animal Crossingba oltott Hades az egész. Öszvér, de bírja a terhet, cserébe még jól is néz ki - ez pedig már önmagában paradoxon, de az ilyesféle dolgokhoz kifejezetten ért a Devolver Digital elmenyúzója.

Nos, a groteszk mondanivaló jelen esetben csalogató és csillogó papírmaséval van felcicomázva: egyrészt az ártatlannak tűnő mesebeli karakterek, másrészt a kézzel és digitális technikával megálmodott, rétegszerű ábrázolásmódnak köszönhetően, amellyel leginkább egy képeskönyv-szerű mesével vetekszik a játék. Színes és szagos, a kántáló vokálok illetve a zenei betétdallamok pedig még inkább vonzzák a kíváncsi tekinteteket, pedig... kapaszkodj, gyilkossággal kezdődik a kaland. Mégpedig a tieddel, kedves játékos: a kultista négy sámán konkrétan a halálba küld, ahol a csontvázak szegélyezte ösvény végére érve fejed a porba hull - azaz csak hullana, hiszen “Az egy, aki vár” Razielt megszégyenítő módon emeli fel kis báránykánkat a dögvész és pusztulás hamvaiból, hogy félistenként újjáteremtve hithű csatlósává tegye. "Vadássz a gyenge és csapzott lelkekre, gyűjts sereget, követőket és belülről pusztítsd el a négy eltévedt öreg által uralt világot, s elnyered jutalmad a káosz és a pusztulás útvesztőjében."

Itt veszi kezdetét az őrület, az átmenet egy klasszikus dungeon-crawler és egy vallási menedzsment közt, amely feltételesen, de az Animal Crossing logikai felépítését emeli magához. Egyrészt ugye kalandozgatunk szépen a procedurálisan generált apróbb, rövidebb katakombákban el-eldöntve, hogy mi a fontosabb: egy-egy nyersanyag, vagy élelmiszer-alapanyag bezsákolása, esetleg egy jobb bökő megszerzése ?, Egy új képesség, vagy a potenciális kiábrándult jelölt behálózása, amelyről tulajdonképp a játék szól ? Valahol mindegyik. A fő cél végső soron a kommuna és a hitvallásod terjesztése, illetve bővítése - a nyájad követőinek áhitatából nyered ugyanis az életerőd, az energiád és ez lesz a legfőbb fegyver a fejlődéshez, illetve a négy eltévedt próféta megleckéztetéséhez is. Ha elbuksz időközben, semmi probléma: a gonosz (némi apanázsért) ismét feltámaszt - cserébe elvárja, hogy még durvábban told a kultista macsót és a szekta alapítás mókuskerekét.

Ami a Cult of the Lamb-ban igazán kiemelkedő, az a kommuna menedzsment maga: a fő cél természetesen a követőid imádatának elnyerése, de hogy azt hogyan és milyen lépések mentén éred el, az egészen páratlan: egy dolog, hogy a kis birodalmad fenn kell tartani: ételt-italt, lakhelyet és megfelelő életkörülményeket (ebbe beletartozik a kklapátolás is!) biztosítasz nekik, de el kell nyerned az odaadásukat és totálisan magadba kell bolondítanod őket. A dolog titka a titkos tanok és a szekta bulik bugyrában keresendő: ahogy szép lassan szintet lépsz, úgy építheted fel a saját csillogó, egyben viszont félelmetes eszközökkel operáló egyházadat, amely végső soron vicces formában majmolja le a sátánizmus alapköveit. Lesz itt minden: díjazás, büntetés, sanyargatás, szektatánc, totem imádat, missziók, spirituális felemelkedések, átkok és egy rakás sötét nyalánkság - amellett, hogy a fő hangsúly valahol az egyensúly megtalálásán lesz, de a kísérletezés számtalan útvonalon és szociális módon történhet, a skill-tree és az inventory ugyanis rogyásig van jobbnál-jobb szerkezetekkel, épületekkel és a stílusodra (félelem és rettegés vs. megbecsülés) jellemző újabb tulajdonságokkal.

A Massive srácai bizonyos esetekben talán kicsit túl messzire is mentek, az ürülék-evés (amelyre egy quest is épül), a kannibalizmus és egymás legyilkolászása eléggé abúzálja már a cringé faktor felső küszöbét. Talán épp ezért van az, hogy a végletek ellenére a Cult of the Lamb telis-tele van abszurd és komikusan bizarr jelenetekkel, de csak a játékoson múlik, milyen játékstílust választ: megvan benne a klasszikus, támogató és erőszakosan pozitív irányba húzó szimuláció, de a félelem és terror elvén működő hardcore agymenés is, sőt! Ha túlontúl elbillen a mérleg az egyik irányba, a játék szépen ellensúlyozásba kezd - ha például a jó utat választod, és önellátó növénytermesztésre, isteni prédikációkra tanítod a követőidet, ne csodálkozz, ha a négy hamis próféta dögvészt, járványokat és éhinséget tol az arcodba.

Ezek a jól felismerhető ún. reakciós minták sokkal kevésbé találhatóak meg a játék akció-orientált fejezetében, azaz a rövidke, 8-10 perces szakaszokra bontott dungeon-crawler etapokban. A randomizált kifejezés alapvetően a szint layoutra értendő: négy, egymástól elkülönített irány, amelynek állomásai ugyan meghatározhatóak (dönthetsz, hogy szekta tagot húzol be, esetleg egy újabb kézifegyvert, nyersanyagot), de mindegyik végén egy kisebb-nagyobb stage-boss vár, aki tulajdonképpen előrelendíti a sztorit is. A harc egyébként nincs igazán túlbonyolítva: egy normál és egy ún. “átok” támadásból áll a repertoár, amit kiegészíthetünk egy dodge funkcióval, illetve a tarot-kártyákból megszerezhető (néhol egészen brutál oder vicces) speckó buffokkal, melyek a kampány során gyűjtögethetőek össze. A véletlenszerűség egyébként nem csak a pályagenerálásban köszön vissza: minden dungeon elején egy random fegyverrel sorsol össze minket a játék és bár ezek időről-időre erősebbek lesznek nem biztos, hogy a bejárás közben találunk majd másikat helyettük. A lassú bárdoktól a gyors és erősebb kombó enderrel végződő kardokig minden egyes bökőnek megvannak a maga sajátosságai, amelyek eltérő taktikákat igényelnek majd a stage-monszták ellen is.

A kettő tevékenység, azaz a szekta “dédelgetése” és az egyébként klasszikusan jól felépített felfedezés/harc mellett egyéb dolgokkal is lehet múlatni az időt: a világunkban nem mi vagyunk/voltunk az egyetlenek, a történéseket felölelő lore-t néhány, főként a háttérsztori homályosabb részeit is felfedő karakter is színesíti: példának okáért Ratau, a vén öreg patkány valaha hasonló szerepet töltött be, mára azonban már szerencsejátékba menekülő figura vált belőle - ennek ellenére szívesen sztorizgat a régmúltról, érdemes néha vissza-visszalátogatni hozzá. Persze a CotL-ben semmi sincs ingyen: a sok elrévedésnek ára van, a követők a sok kalandozás és harc okán meg is halhatnak és meg is fognak halni: vagy az idő múlásával, vagy amiatt, mert kiéheztettük őket, vagy túlzott kínzásra kárhoztattak, hogy a földi porhüvelyüket végül kannibalisták zabálják fel egy kolostorban, a túlélés érdekében. A sith oldal mellett persze ott van a jedi irányvonal is: a játék néha erőszakkal próbálja meg humánusabbá tenni az elszabadult játékost, ilyenkor bukkannak fel azok a fajta feladatok, amelyek a szektatagok szeretteire irányulnak, esetleg szépészeti beavatkozásokra - hiszen mennyivel jobb a helyzet, mikor csontik és kakaréteg helyett színes virágok díszítik a lakóhelyedet, igaz ?

A Cult of the Lamb emiatt talán sokkal több, mint egy roguelike-ba oltott ökoszisztéma-menedzser: az egész léte az imádat és a feláldozás peremén billeg arra ösztökélve a játékost, meddig bír elmenni az óhajtott célért cserébe. Bőven túlmutat azon, hogy jó vezető leszel-e, vagy éppenséggel pont azzá válsz, amely ellen felesküdtél - gyakorlatilag az odáig vezető út az, amiről a játék szól. Autonómia, vallási központ, paradicsom? Vágóhíd, terror és megfélemlítés ? Ezt ki-ki döntse el maga, de az biztos, hogy a Cult of the Lamb az utóbbi évek egyik legfurcsább és legmeghökkentőbb módján csikarja majd ki a választ belőlünk.

Pontosan
8
Cult of the Lamb
Platform: XO(X),XSS,XSX, PS4-5, Switch, PC Steam (tesztelt)
Kiadó: Devolver Digital | Fejlesztő: Massive Monster
Megjelenés: 2022. augusztus 11. | Ár: kb. ~23 EUR

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Wildgate

Manapság egyre inkább trendi a közös kalandozós stílus, aminek egyik legjobb képviselője a Sea of Thieves. A Wildgate le sem tagadhatná, hogy a Rare közel hibátlan üdvöskéje nagyon erős inspirációt nyújtott a fejlesztés során. Első imrpressziónk következik.

5 órája

THQ Nordic bejelentések - ez történt pénteken

Benne: Darksiders 4, Reanimal, The Eternal Life of Goldman, Sacred 2: Fallen Angel, SpongeBob SquarePants: Titans of the Tide, Fatekeeper, Wreckreation, The Guild: Europa 1410, Tides of Tomorrow, Gothic Classic.

7 órája
2

Killing Floor 3

Senki sem panaszkodhat, hiszen a bétateszterek már előre megkongatták a vészharangot – és valóban, a zedmészárlás láthatóan túljutott a csúcspontján. Tesztlaborban a Killing Floor harmadik része.

1 napja
3

Nintendo Direct bejelentések, Battlefield 6 bemutató - ez történt csütörtökön

Benne: Monster Hunter Stories 3: Twisted Reflection, Pac-Man World 2 Re-Pac, Cronos: The New Dawn, Once Upon a Katamari, Shinobi: Art of Vengeance, Plants vs. Zombies: Replanted, Octopath Traveler 0, Marvel Tōkon: Fighting Souls, The Adventures of Elliot: The Millennium Tales.

1 napja
3

Time Flies - legyünk legyek!

Egzisztenciális merengés? Paint.exe-ből fogant minimalista fricska? Zümmentésnyi világnézet és társadalmi kritika? A Time Flies egy kicsit mindegyik egyszerre.

2 napja
5

Architect Life

Egy kor felett a Sims legérdekesebb része leginkább a házak megépítése, berendezése. Maga az életszimulátor már nem tud minket lekötni, elég a valódi élet… Erre jön az Architect Life és megforgatja az elvárásokat. Sikerül neki többet is letenni a tervezőasztalra? Lássuk!

2 napja
1

Frissítések minden mennyiségben – ez történt szerdán

Benne: Microsoft üzleti jelentés, Assassin's Creed Shadows, Clair Obscure: Expedition 33, Hell is Us, Nintendo Direct bejelentés, Drag x Drive.

2 napja
8

Wild Hearts S - a Switch 2 változat

A Capcom 2004-ben valami igazán különlegeset tett le az asztalra, mivel életre hívott egy új műfajt a Monster Hunterrel. A szörnyvadászós formula, amely elsőre talán rétegjátéknak tűnt, hamar megtalálta a saját közönségét és sokunknak lett belőle életre szóló játékélmény. Bár azóta sokan próbálkoztak a nyomdokaiba lépni, de igazán senkinek nem sikerült megragadnia azt az esszenciát, amit a Capcom annak idején megteremtett.

3 napja
9

Wonder Boy: Asha in Monster World - a legfrisebb generáción

A Monster Boy sorozat a SEGA ikonikus brandjének fontos tartópillére volt annak idején. A Wonder Boy/Monster Boy széria újrakiadott elemeit többször is teszteltük már, most a PS5 és Xbox Series X (valamint Microsoft Store)-ba megérkezett Wonder Boy: Asha in Monster World, ebből kaptunk friss tesztpéldányt.

3 napja
2

PlayStation Plus: az augusztusi hármas

Az utóbbi évek egyik legjobb soulslike debütálása. Egy masszív többjátékos cím. Némi anime csihipuhi. Ez várja az előfizetőket a következő hónapban.

3 napja

Asterix & Obelix újból akcióban, Thunderful felvásárlás – ez történt kedden

Továbbá: Godbreakers, Cronos: The New Dawn, I Hate This Place, Slime Rancher 2.

3 napja
1

Tony Hawk's Pro Skater 3+4 - a Switch 2 változat

A Tony Hawk’s Pro Skater 1+2 után sokan azt hittük, hogy az Activision már elengedte az újabb gördeszkás remake gondolatát, de egy új epizóddal lepett meg minket az Iron Galaxy Studios. Lássuk, hogy a Nintendo Switch 2 változatnak megy-e a kickflip!

4 napja
12

God of War-sorozat infómorzsák, Hollow Knight: Silksong életjelek – ez történt hétfőn

Továbbá: FlexStrike, Witchfire, Sony vs. Tencent.

4 napja
5

Heti megjelenések

5 napja
2

Bambas!

A sétaszimulátorok az indie-szcéna előretörésével virágkorukat élik, mégsem született olyan alkotás, ami _konkrétan_ a séta mikéntjére, a séta működésének mélyebb értelmezésére (...) helyezte volna a fókuszt - egészen eddig. Bár lehet meglettünk volna nélküle is.

5 napja
5

Songs of Conquest - Roots

Gyökereket eresztett a HoMM 3-ra hajazó stratégia második faj DLC-je, hogy kiteljesítse az élet körforgását. Zöldek, előre!

5 napja
2

Old Skies

Egy klasszikus point and click receptet követő lineáris, világépítés tekintetében mégis grandiózusnak ható kaland a Wadjet Eye Games legújabb címe, a korokon át is örökérvényű emberi érzéseket boncolgató Old Skies.

6 napja
5

Wolfenstein sorozat a láthatáron - ez történt pénteken

Továbbá: Elden Ring Nightreign, Frostpunk 2, Dying Light: The Beast, Code Violet.

7 napja
1

Chinese Frontiers - épül-szépül a Nagy Fal

Van az úgy, hogy az ember belefárad a sok menekülésbe és folyamatos túlélési kényszerbe és valami nyugira vágyik. A SolidGames játéka megkísérli a kettőt elegyíteni: egy alapvetően feszített rendszert átültetni egy lassabb folyású keretbe.

8 napja
3

Battlefield 6 trailer, Sony-Namco partnerség - ez történt csütörtökön

Továbbá: Borderlands 4, Lollipop Chainsaw, Wuchang: Fallen Feathers, Invincible VS, Assassin's Creed Shadows.

8 napja
12