[Teszt] City of Gangsters

City of Gangsters

ChochoSmejkál Péter2021.08.08. 10:39

„Szevasz Jimmykém, üdvözöllek itt, az árnyékos Chicagóban, én, a te drága Kathrine nénikéd! Micsoda? Hogy becsületes munka ígérete miatt jöttél ide oly messziről, és anyád-apád kicsinál, ha bajba keveredsz? Ugyan már, gyermekem, hát nem gondolod, hogy hagylak elkallódni! Egy fenét! Na gyere, itt van a szatócsboltom alatti pince, nyissunk gyorsan egy illegális lepárlót, aztán csesszük szét a szomszéd utca bandáját, mert unom a pofájukat!”

Oké, ennyire talán nem indít nyersen a City of Gangsters, de akárhányszor is kezdünk új játékot, mindig egy segítőkész néninél indul az alvilág meghódításával kecsegtető karrierünk. Az eddig is menedzserjátékokban utazó (1849, Project Highrise) SomaSim legfrissebb játékában az 1920-as évek szesztilalmat nyögő amerikai nagyvárosait próbáljuk uralmunk alá hajtani. Nincs történet vagy sok segítség, itt kérem magunknak kell boldogulnunk, és szisztematikusan építkeznünk a semmiből. A játékmenet a klasszikus menedzsment-játékmenetet ötvözi a döntéshozásra fókuszáló szerepjátékokkal, bűnbirodalmunk alapjait pedig a segítőkész ismerősök adják. Tudjátok, hogy van ez az üzleti világban: megvakarod valaki hátát és cserébe ő is megvakarja a te hátad.

Ez a gyakorlatban úgy néz ki, hogy a nagynéni bemutat egy-két helyi üzlettulajdonosnak, akik rövid, szöveges felületen bonyolított beszélgetést követően elsírják, hogy kéne még pár üveg a sutyi sörhöz, szóval, ha jó bizniszt akarsz, hozz! Ha hozunk, cserébe újabb embereknek mutatnak be minket, esetleg vállalják, hogy szerény profitért és a bővülés lehetőségéért alánk dolgoznak, így terjesztve ki befolyásunkat, utcáról-utcára. A City of Gangsters első két órája kínkeserves küzdelem a bagóért, amit hamarosan elmélyült szociális háló és részletes termelésszervezési feladatok váltanak. Mindenhez ismerősök kellenek és mindenki ismer valakit, aki hasznunkra válhat, ezek a kapcsolatok pedig elengedhetetlenek az üzleti potenciál maximalizálásához. A többi, khm, vállalkozóval is kialakíthatunk üzleti kapcsolatokat, ha pedig eldurvul a helyzet, harcra kerül a sor – oké, nem kell látványos küzdelmet várni, tulajdonképpen kő, papír, olló csaták döntenek az alapján, hogy mennyire felszereltek galerink tagjai. Mert persze egyedül nem hódíthatjuk meg a várost: idővel lesznek saját embereink, akiket akár vállalkozások élére is kijelölhetünk.

A játék körökre osztott, vannak cselekvési és mozgási pontok, ezek mentén tudunk lépdelni a durván egy évtizedet felölelő meccsen, aminek végén négy lehetséges cél szerint élhetünk tovább. A hírnév, a kapcsolatok, a gazdaság és a versengés mind-mind eltérő befejezéssel kecsegtetnek, ezeket pedig átissza a korszellem cinizmusa – megfelelő kapcsolatokkal és hírnévvel például adja magát, hogy a vagyonunkat a vérből kimosva politikai karrierre törjünk.

Mindez nagyon jól hangzik, és a játék tulajdonképpen azt adja, amit ígér, de sajnos a minimalista kivitelezés miatt hamar monotonná válik ez az egész. Kezdjük ott, hogy a zene változatlan, és mivel hangeffektek alig vannak, a sok-sok órás játékban végig ugyanazt az eleinte kellemes, később már inkább idegesítő melódiát halljuk. Másrészt a szintén minimalista grafikai tálalás bájos ugyan, de sajnos szintén nem kecsegtet változatossággal; kis túlzással élve minden sarok egyforma, a térképen csak a piktogramok segítenek tájékozódni. Az interfész ezen segíthetne, de az is feleslegesen bonyolult – már az is három kattintás, hogy megtudjuk: egyáltalán mennyi pénzünk van, nem hogy az üzleti statisztikáink böngészése és értelmezése.

Pedig ugye ez is része a játéknak, sőt elengedhetetlen, hogy tudjuk, hányadán áll a cég, mert az ellenség mindig túlerőben van és úgy kipofoz bennünket az egyre növekvő területéről, mint az adóhivatal Al Caponét. Mi több, az ismerősökkel való interakciók is elég fapadosak – egy óra játék után már kívülről fújjuk a beszélgetéseket, és csak ránézésre, ásítva kattintunk a megfelelő ikonra. (Azt már csak zárójelben jegyzem meg, hogy érdemes sűrűn menteni, mert a teszt alatt a játék többször is eljátszotta, hogy teketóriázás nélkül kidobott az Asztalra – ugyanakkor a megjelenés előtti változatnak még lehettek később kigyomlált bugjai.)

Mindez nem jelenti azt, hogy a City of Gangsters rossz játék lenne, épp csak egy nagyon szűk rétegnek kedvez, akik lassú, komótos kikapcsolódásra vágynak, és szeretik az üzleti szimulációkat. Kár, hogy a szerepjátékos elemek – mint a beszélgetések vagy a diplomácia – nem domborodnak jobban, ahogy egy echte történetorientált karriermódot is szívesen látnék a menüben. De ez a játék ilyeneket nem ígért, így nem is ad – és hát végül is erről szól az üzlet, nemde?

Pontosan
6
Kiadó / Fejlesztő: Kasedo Games / SomaSim
Platform: PC | Megjelenés: 2021. augusztus 09. | Ár: 30 €

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Wildgate

Manapság egyre inkább trendi a közös kalandozós stílus, aminek egyik legjobb képviselője a Sea of Thieves. A Wildgate le sem tagadhatná, hogy a Rare közel hibátlan üdvöskéje nagyon erős inspirációt nyújtott a fejlesztés során. Első imrpressziónk következik.

22 órája

THQ Nordic bejelentések - ez történt pénteken

Benne: Darksiders 4, Reanimal, The Eternal Life of Goldman, Sacred 2: Fallen Angel, SpongeBob SquarePants: Titans of the Tide, Fatekeeper, Wreckreation, The Guild: Europa 1410, Tides of Tomorrow, Gothic Classic.

1 napja
3

Killing Floor 3

Senki sem panaszkodhat, hiszen a bétateszterek már előre megkongatták a vészharangot – és valóban, a zedmészárlás láthatóan túljutott a csúcspontján. Tesztlaborban a Killing Floor harmadik része.

1 napja
3

Nintendo Direct bejelentések, Battlefield 6 bemutató - ez történt csütörtökön

Benne: Monster Hunter Stories 3: Twisted Reflection, Pac-Man World 2 Re-Pac, Cronos: The New Dawn, Once Upon a Katamari, Shinobi: Art of Vengeance, Plants vs. Zombies: Replanted, Octopath Traveler 0, Marvel Tōkon: Fighting Souls, The Adventures of Elliot: The Millennium Tales.

2 napja
3

Time Flies - legyünk legyek!

Egzisztenciális merengés? Paint.exe-ből fogant minimalista fricska? Zümmentésnyi világnézet és társadalmi kritika? A Time Flies egy kicsit mindegyik egyszerre.

2 napja
5

Architect Life

Egy kor felett a Sims legérdekesebb része leginkább a házak megépítése, berendezése. Maga az életszimulátor már nem tud minket lekötni, elég a valódi élet… Erre jön az Architect Life és megforgatja az elvárásokat. Sikerül neki többet is letenni a tervezőasztalra? Lássuk!

2 napja
1

Frissítések minden mennyiségben – ez történt szerdán

Benne: Microsoft üzleti jelentés, Assassin's Creed Shadows, Clair Obscure: Expedition 33, Hell is Us, Nintendo Direct bejelentés, Drag x Drive.

3 napja
8

Wild Hearts S - a Switch 2 változat

A Capcom 2004-ben valami igazán különlegeset tett le az asztalra, mivel életre hívott egy új műfajt a Monster Hunterrel. A szörnyvadászós formula, amely elsőre talán rétegjátéknak tűnt, hamar megtalálta a saját közönségét és sokunknak lett belőle életre szóló játékélmény. Bár azóta sokan próbálkoztak a nyomdokaiba lépni, de igazán senkinek nem sikerült megragadnia azt az esszenciát, amit a Capcom annak idején megteremtett.

3 napja
9

Wonder Boy: Asha in Monster World - a legfrisebb generáción

A Monster Boy sorozat a SEGA ikonikus brandjének fontos tartópillére volt annak idején. A Wonder Boy/Monster Boy széria újrakiadott elemeit többször is teszteltük már, most a PS5 és Xbox Series X (valamint Microsoft Store)-ba megérkezett Wonder Boy: Asha in Monster World, ebből kaptunk friss tesztpéldányt.

3 napja
2

PlayStation Plus: az augusztusi hármas

Az utóbbi évek egyik legjobb soulslike debütálása. Egy masszív többjátékos cím. Némi anime csihipuhi. Ez várja az előfizetőket a következő hónapban.

3 napja

Asterix & Obelix újból akcióban, Thunderful felvásárlás – ez történt kedden

Továbbá: Godbreakers, Cronos: The New Dawn, I Hate This Place, Slime Rancher 2.

4 napja
1

Tony Hawk's Pro Skater 3+4 - a Switch 2 változat

A Tony Hawk’s Pro Skater 1+2 után sokan azt hittük, hogy az Activision már elengedte az újabb gördeszkás remake gondolatát, de egy új epizóddal lepett meg minket az Iron Galaxy Studios. Lássuk, hogy a Nintendo Switch 2 változatnak megy-e a kickflip!

4 napja
12

God of War-sorozat infómorzsák, Hollow Knight: Silksong életjelek – ez történt hétfőn

Továbbá: FlexStrike, Witchfire, Sony vs. Tencent.

5 napja
5

Heti megjelenések

6 napja
2

Bambas!

A sétaszimulátorok az indie-szcéna előretörésével virágkorukat élik, mégsem született olyan alkotás, ami _konkrétan_ a séta mikéntjére, a séta működésének mélyebb értelmezésére (...) helyezte volna a fókuszt - egészen eddig. Bár lehet meglettünk volna nélküle is.

6 napja
5

Songs of Conquest - Roots

Gyökereket eresztett a HoMM 3-ra hajazó stratégia második faj DLC-je, hogy kiteljesítse az élet körforgását. Zöldek, előre!

6 napja
2

Old Skies

Egy klasszikus point and click receptet követő lineáris, világépítés tekintetében mégis grandiózusnak ható kaland a Wadjet Eye Games legújabb címe, a korokon át is örökérvényű emberi érzéseket boncolgató Old Skies.

7 napja
5

Wolfenstein sorozat a láthatáron - ez történt pénteken

Továbbá: Elden Ring Nightreign, Frostpunk 2, Dying Light: The Beast, Code Violet.

8 napja
1

Chinese Frontiers - épül-szépül a Nagy Fal

Van az úgy, hogy az ember belefárad a sok menekülésbe és folyamatos túlélési kényszerbe és valami nyugira vágyik. A SolidGames játéka megkísérli a kettőt elegyíteni: egy alapvetően feszített rendszert átültetni egy lassabb folyású keretbe.

8 napja
3

Battlefield 6 trailer, Sony-Namco partnerség - ez történt csütörtökön

Továbbá: Borderlands 4, Lollipop Chainsaw, Wuchang: Fallen Feathers, Invincible VS, Assassin's Creed Shadows.

9 napja
12