Gyermekkorom egyik kedvenc meséje volt a francia Az elsüllyedt világok. A mostani tesztanyag hangulata, vizualitása, karakterei mind az ott látottakat idézi, ami nagyon jó kiindulási pont. Nem csoda a hasonlóság, ugyanis a játékért is francia fejlesztők a felelősek.
A Chant of Sennaar egy nyelvi fordításra összpontosító, rejtvényekkel teli kalandjáték. A főszerepben egy magányos utazó van, akiről azt regélik, hogy ő egyesíti a torony népeit, lefordítja nyelvjárásaikat és ledönti a nyelvi akadályokat. A mese Mózes I. könyve 11. fejezetének elbeszélése alapján íródott, azaz a Bábel tornya mitológiáját dolgozza fel. Noé leszármazottjai mind egy nyelvet beszéltek. Sineár földjén egy tornyot akartak építeni, melynek csúcsa az égig ért volna. Isten meghiúsította a törekvést és megbüntette a népet, összezavarta nyelvüket, így nem értették egymást, majd azok szétszéledtek a földön. Azóta kerülik, megvetik egymást és bizalmatlanok egymással szemben. A mi feladatunk megfejteni a nyelveket és ezzel összekapcsolni a népeket.
A kalandban 5 különböző nyelv van. Minden civilizációnak megvan a saját kultúrája, meghatározó vonása. Az egyik például békés, rendezett, szabadabb világban lelt otthont, míg a másik szigorú szabályok melletti, tekintélyalapú katona államban képzeli el az életét. Minden népnek megvan a saját művészete, zenéje, divatja, építészete és célja. A civilizációk nyelve sokat elárul a kultúrájukról is. A népek nyelvezeteit különböző szimbólumokkal ábrázolják, melyeket más-más kultúra ihlette. Van itt például közel-keleti, európai, de még északi típusú is. A nyelvek írásmódjában jól látható különbségek vannak. A szavak sorrendje, a kérdések és többes számok képzése is kultúránkként eltérő. A rejtvények megoldásához elengedhetetlen, hogy folyékonyan beszéld az adott nyelvet.

Miként tanulhatunk? Szótárként az elején csak egy üres könyvünk van. Minden egyes jel olvasása, illetve az emberekkel való kontakt után megjelennek az idegen betűkarakterek a jegyzetben. Switch-en az X gomb lenyomása után az idegen betűkészlet megjelenik lista formájában. Ezek az írásjelek logografikusak/ hierografikusak, azaz képírások. Az adott szituáció, helyszín vagy tárgy ad az írás jelentésének következtetésre okot. Mi a betűhöz beírhatjuk a naplóban, hogy szerintünk ez mit is jelenthet - ez beszélgetések közben megjelenik a szövegben is. Sokszor egy adott helyzetnél karakterünk előveszi a naplóját, melyben megjelennek rajzok, melyek a gyanúnkat erősítik meg. Itt már a képek mellé beilleszthetőek a betűk is. Amennyiben helyesen párosítunk, akkor a karakter valós jelentése aktiválódik.

A játék erőssége abban rejlik, hogy nem elég, hogy kitalálod melyik kapcsolót kell megnyomnod megfelelő sorrendben, vagy egy szólamot megfelelően eljátszani, hanem még a rejtvény szövegét is meg kell előtte értenünk. A játékmenet lassú, és folyamatos gondolkodást igényel. Kicsit olyan érzés, mintha a Resident Evil reciprokával játszanánk, azaz szinte csak rejtvényeket kell fejteni egymás után, amit nagyon ritkán akció színesit. Itt is hasonló feladatok vannak. Forgasd a szobrot a megfelelő irányba, rakd ki a kirakóst a begyűjtött ereklyék segítségével vagy tologasd a tárgyakat a szabad út eléréséhez. Az akció kimerül a menekülésben, a lopakodásban, valamint a Plague Tale-ben látott „dobjuk meg a tárgyat és annak zajával csaljuk el az őröket” trükkben. A játékot pár minigame is színesíti, mint egy táblás kártyás játék. Ami rendkívül kényelmetlen, hogy nincsen térkép, valamint az elhangzott beszélgetések sem olvashatóak le a naplóból, így minden szobát memorizálni kell, valamint újra és újra visszakell menni az adott eseményhez és meg kell nézni az emlékeket. Az elején nem értjük a kontextust, mivel csak krikszkrakszok vannak, később tudjuk csak elolvasni és megérteni azokat.

Vizuálisan nagyon minimalista és művészi a Chants. Talán az Another World látványa áll hozzá a legközelebb. Minden nép világa más színekben pompázik, és jól adják vissza a színek azok lelkivilágát. Például a katonaállamban minden sötét és kék, míg a szabadabb világban minden világos és színes. Az irányítás is rendben van. Egyedül az érintőképernyő kihasználásának hiányát sajnálom. PC-n ez point&click, Switch-en csupán a szövegbevitelnél a billentyűzetként él az érintés lehetősége.

Összeségében kreatív ötletei miatt tudom ajánlani a játékot, valamint a ’80-as és ’90-es francia animációs filmek és videójátékok vizualitása és hangulata miatt. Nagyjából 15 óra az első végigjátszása, így a tartalommal sem lesz gondja senkinek sem, aki rászánja magát a biblikus történet átélésére
PLATFORM PC, PS4, Xbox One, Switch
KIADÓ Focus Home Interactive FEJLESZTŐ Rundisc
MEGJELENÉS 2023. szeptember 05. ÁR 18 EUR