[Teszt] The Legend of Zelda: A Link Between Worlds

The Legend of Zelda: A Link Between Worlds

WarhawkLusztig Zsolt2013.12.02. 20:45

Komoly kockázatot vállalt azzal a Nintendo, hogy ahelyett, hogy tiszta lappal kezdtek volna, úgy döntöttek, hogy inkább visszatérnek az alapokhoz és egy folytatást gyártanak a már jócskán nagykorú Link to the Pasthez. Kockázatos, hiszen a sorozat egyik emblematikus tagjához nyúlni már önmagában kihívás, pláne úgy, hogy asztali konzol helyett most egy teljesen más igényeknek megfelelni kívánó hordozható masinára kell szabni a kalandot. Ha pedig ez nem lenne elég, akkor ráadásul úgy kell ezt megtenni, hogy a játék egyszerre tudjon ismerős húrokat megpendíteni a SNES-re megjelent előd rajongóinál és keltse fel az azt talán nem is ismerő, az eltelt időszakban felnőtt generáció figyelmét. Sikerült hát a Nintendonak ezt a közel lehetetlennek tűnő feladatot megoldania? Igen, vagy legalábbis javarészt igen.

Ahogy Linknek, úgy a játék készítőinek is két dimenzió között kellett egyensúlyozniuk, azonban nem a sötét és világos Hyrule-l, hanem a Régi és az Új világ között kellett harmóniát találniuk. Elsőre mindenképp az előbbi hagyatéka fog feltűnni: hosszú idő után újra egy top-down, felülnézetes Zelda játékot kapunk, melynek világa szinte megszólalásig hasonlít a LttP-ben megismert Hyrule-ra. A két évtized persze nem múlt el nyomtalanul, a pixeleket és sprite-kat felváltották a poligonok és textúrák, mindez pedig a kicsit oldschool nézőponttal vegyítve egyszerre kölcsönöz a játéknak modern és kicsit retro kinézetet. Embere válogatja, hogy ez kinek mennyire jön be, számomra rendkívül felüdítő volt ez a modern formába öntött visszatérés az alapokhoz. Függetlenül azonban az egyéni ízléstől, az vitán kívül áll, hogy pusztán technikai oldalról rendkívül profi prezentációt kapunk, sehol, még egy pillanatra se vehetünk észre reccenést a képfrissítésben, a vizuális (sőt, bármilyen) bugok pedig nem létező jelenségek. És bár a 2DS miatt nem volt alkalmam élőben megtapasztalni, a konszenzus az, hogy az utóbbi idők egyik legjobb 3D élményét kapják azok, akik megfelelő masinával (és ezzel kompatibilis aggyal) rendelkeznek. Hasonló szuperlatívuszokkal lehet csak a zenei aláfestést is jellemezni: a Nintendo mindig is profi volt ezen a téren és ezen képességük most sem hagyta cserben őket. Vegyesen kapunk újrakevert változatokat a LttP melódiáiból, de új dallamok is felbukkannak, szinte mindegyikük fülbemászó, egyedi, megjegyezhető. Olyannyira, hogy nagyon remélem, hogy lesz a játéknak valamilyen soundtrack kiadványa - egy vevőjük már biztos van.

A játékmenet alapjai is ismerősek lehetnek a sorozat rajongóinak: nyilvánvaló, hogy időnk java részét most is dungeonök felfedezésével töltjük, természetesen felbukkan a Master Sword, a Triforce és minden, ami a sorozatot jellemzi. Azonban a Link Between Worlds már egy modern kor játéka, ez pedig jó néhány alapvető változást hozott magával. Mindezek közül a nagyjából a sorozattal egyidős fegyver-rendszer megreformálása a leginkább szembetűnő: a kapitalista szellemiség elérte Hyrule világát is, így ahelyett, hogy különböző labirintusokat túrnánk fel az értékesebb tárgyak után, most nagyjából a játék kezdete után egy órával lehetőségünk lesz megvenni, pontosabban kikölcsönözni őket. Bármelyiket. Bármikor.

A vaskalapos rajongók most valószínűleg a szívükhöz kapnak, pedig ez a változás néhány igen pozitív hozadékkal jár: kezdetnek mindjárt azzal, hogy megszűnik a sorozatra jellemző linearitás, a Link Between Worlds dungeonait bármilyen sorrendben végigjárhatjuk, sőt, akár félbe is hagyhatjuk egyiket, csak hogy belekezdjünk egy másikba. Oké, erre nem látok logikus indokot, azonban a lehetőség megvan és ez a lényeg. Az említett helyeken fellelhető feladványok még mindig egy adott eszköz köré épülnek, azonban azzal, hogy az adott tárgyat nem magában a kazamatában kell megkeresnünk a készítők egy nagy adag helyet szabadíthattak fel, így ezeket a pályákat lényegesen kompaktabbra, feszesebbre szabhatták. Ez nem feltétlen jelenti azt, hogy összementek, inkább csak kikerültek belőlük a felesleges “töltelék” szobák, kompaktabbak, akár úgy is mondhatnánk, hogy handheldre szabottak lettek. Az áramvonalasítás azonban itt nem állt meg, az új rendszer mellé kapunk egy egységes “lőszerkészletet” is, melyből az összes különleges fegyver és tárgy táplálkozik. Vége annak az időnek, mikor újra és újra vissza kellett mennünk egy bombáért: ha kibéreltük / megvettük, akkor annyiszor és ott használhatjuk amennyiszer és ahol akarjuk - feltéve, hogy van elég “energiánk” rá.

A kölcsönzéses rendszernek egyfajta rizikófaktoraként hivatott szolgáltatni az, hogy esetleges elhalálozásunk esetén a bérelt tárgyak visszakerülnek a boltba, majd onnan újra el kell őket hoznunk. Mondanom se kell, mennyire zavaró lett volna, ha egy főellenféllel szembeni harc balsikere után újra és újra vissza kellett volna szaladnom a házunkat saját kis üzleteként használó Raviohoz. Itt jön azonban képbe egy újabb okos újdonság: Hyrule és a kifordított másaként szolgáló Lorule tele van tömve szélkakasokkal, melyek mentési pont mellett azonnali utazást is lehetővé tesznek. Ezzel pedig a távolságok azonnal megszűnnek, egy-egy dungeon kapujából is egy pillanat alatt bárhol máshol lehetünk. És bár elsőre talán aggályosnak tűnhet, hogy egyazon tárgyra újra és újra költenünk kell, a helyzet az, hogy ez sokkal kevésbé veszélyes annál, mint ahogyan hangzik. Egyrészt a zsebünk általában tömve lesz rupeeval, másrészt a tárgyak jellemzően elhanyagolható összegbe kerülnek, még a megvásárlásuk is bőven megoldható lesz a játék első harmadában, harmadrészt - és ez mind közül a legfontosabb - a Link Between Worlds elég könnyűre sikerült. Még az én, igencsak Zelda- és DS-szűz kezeim között is mindössze hatszor halt meg Link, ráadásul ezek kétharmada a játék elején, a betanulási időszakban történt. Ezzel pedig kicsit elveszti a ez a pénzkockáztatásos szisztéma a súlyát, viszonylag ritkán érezzük azt, hogy “Hú, itt most vigyáznom kell, mert kutyagolhatok (oké, repülőseprűzhetek) vissza újra elkölteni egy kisebb vagyont!”.

Persze a kisebb pályák és az egyszerűbb csaták ellenére azért nem fogunk szélvészként végigsuhanni a játékon, hiszen végeredményben egy Zeldáról beszélünk, azaz az időnk java részében inkább az agyunkra, mintsem a reflexeinkre lesz szükségünk. És mivel nincsen Zelda játék valamilyen furmányosabb gimmick nélkül, így itt is kapunk egy ilyet: a képekből, trailerekből már megismert falba olvadás képességét. Nem lövöm le, hogy hogyan és miért kapjuk meg ezt, azonban az biztos, hogy ritka jó ötlet volt a bevezetése, kitűnően együttműködik a játék többi részével. Még a történet vége felé is többször volt részem abban a tipikus homlokunkra csapós pillanatban, mikor egy látszólag megoldhatatlan feladványról kiderül, hogy rendkívül egyszerű, csak képesnek kell lennünk átlépni a megszokott konvenciókon. És természetesen tömve van a játék egy rakás olyan, nem szorosan a történethez kapcsolódó lehetőséggel, melyek kitűnően meg tudják toldani a játékidőt jó néhány órával. A legjobb, hogy ezek egyike sem pusztán céltalan időrabló, legyen az baseball, polip csemete gyűjtögetés vagy futóverseny - a minimum az, hogy egy szívdarabot kapunk, de például fegyvereink fejlesztését is ezek teljesítésével tudjuk megoldani. Ha pedig még ez se lenne elég, akkor ott vannak a StreetPass csaták: átküldhetjük saját Linkünket harcolni egy másik masinára és ugyanígy fogadhatunk kihívókat. Bár néha volt olyan érzésem, hogy inkább a szerencse mintsem a képességek domináltak, azért ezek a párbajok rendkívül jó kikapcsolódást nyújtottak egy-egy dungeon között.

Talán érződik, rendkívül kellemes volt az a nagyjából harminc óra, melyet a Link Between Worlds világában töltöttem el. Nem mondom, hogy nem viseltem volna el egy kicsit több kihívást, de mondjuk azt, hogy így inkább egy mesét, mintsem egy kalandot kapunk. A Nintendonak sikerült úgy felmelegítenie egy régi formulát, hogy a legkisebb mértékben sem érezzük dohosnak vagy idejétmúltnak, viszont mindeközben száz százalékosan tiszteletben tartja annak hagyatékát. Ha másért nem, már csak ezért is érdemes megemelnünk a kalapunkat előtte.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Apróságok a hét közepére - ez történt szerdán

Benne: Senua’s Saga: Hellblade II Enhanced, Neverness to Everness, Everybody’s Golf: Hot Shots, Fatal Run 2089.

36 perce

RoadCraft - szurkoljunk együtt!

A SnowRunner és MudRunner játékok neve sokak számára ismerős lehet; most itt a képzeletbeli folytatás, a RoadCraft. Lássuk, mire jutunk, ha aszfaltra megy a játék!

10 órája

PlayStation Plus: a júliusi hármas

Egy legendás akció-szerepjáték sorozat legújabb része. Felejthetetlen hegymászás. Féktelen bunyók. Ez várja az előfizetőket a következő hónapban.

16 órája
5

Little Nightmares bejelentések - ez történt kedden

Benne: Little Nightmares III, Little Nightmares Enhanced Edition, Little Nightmares VR: Altered Echoes, System Shock 2: 25th Anniversary Remaster, Pera Coda, Dreams of Another, Painkiller, Rematch, Meta Quest 3S Xbox Edition.

1 napja
9

Cronos: The New Dawn napló, Hytale kasza - ez történt hétfőn

Továbbá: Arc System Works, Dune: Awakening, THQ Nordic, Build a Rocket Boy.

2 napja
3

Lies of P: Overture

Némi megvárakoztatás után a Round8 a semmiből bedobta a Lies of P kiegészítőjét, mi pedig felkerekedtünk hogy megnézzük, mit is kínál az Overture.

2 napja
7

Demónéző 2025 június: Nioh 3, Dispatch, Hell is Us és a Morbid Metal

A demók intézménye végérvényesen visszatért, és nem csak a Steam felületén, de konzolon is betekintést kaphattunk jó néhány várt tételbe. Ismét merítettünk egyet az aktuális Steam Next Fest végtelennek tűnő kínálatából, és mellécsaptuk a Nioh 3-at is. Nézzünk meg néhány címet, amire mindenképpen érdemes lesz odafigyelni a következő hónapokban!

2 napja
2

Heti megjelenések

3 napja
13

Date Everything

Szeretem a szokatlanul nagy marhaságnak hangzó elképzeléseket, pláne szellemes írással és igényes szinkronnal megtámogatva, így a Date Everything igazi nekem való őrületnek tűnt, de vajon tényleg érdemes közelebbi kapcsolatba kerülni egy háztartási eszközzel?

3 napja
7

Stellar Blade - a PC változat

Bayonetta és 2B után újra nedves az otaku álma, és végre nem csak Playstation-ön, hanem immár pécén is nyomul az új üdvöske. A Stellar Blade jött, és lenyűgöző portjával minket is elvarázsolt.

4 napja
11

Blood Message bejelentés, aranylemezen a Mafia: The Old Country - ez történt pénteken

Benne: Blood Message, Lies of P, Mafia: The Old Country és Powerwash Simulator 2.

5 napja
8

Bravely Default: Flying Fairy HD Remaster

A Bravely Default egy nagyon korrekt kis JRPG volt a maga idejében. 2012-ben jelent meg 3DS-re, egy olyan platformra, ami bőven túlmutatott a korábbi handheldek prezentációs képességein, és emellett vakította a nagyérdeműt olyan speciális dolgokkal, mint például az azóta is páratlan szemüveg nélküli 3D látvány. Lássuk, mit tud a Switch 2-re készült átirat.

5 napja
9

Cyberpunk 2077: Ultimate Edition - robbantás az Ezüstkéz utcában

Azt, hogy Zeldákkal és Mario Kart-tal indítani egy új Nintendo gépet egy remek ötlet, már megállapítottuk. A nyitókínálat egyik legmeglepőbb darabja, a CDProject RED Cyberpunk 2077 portja viszont kétéltű vibropenge, lássuk mit tud az Ultimate Edition.

5 napja
11

Dedikált stream bejelentések - ez történt csütörtökön

Benne: Capcom Spotlight, PowerWash Simulator 2, Pinball FX, Little Nightmares, Assassin's Creed Shadows, Elden Ring Nightreign, Stasis.

6 napja

Donkey Kong Direct, Climate Station megjelenés – ez történt szerdán

Továbbá: Patapon 1+2 Replay, Tsarevna, The House of the Dead 2: Remake, Motel Nightmares.

7 napja
1

Raidou Remastered: The Mystery of the Soulless Army

“Ahova sütnek a napsugarak, ott az árnyék is megveti a lábát.” Biztos vagy benne, hogy logikusan megmagyarázható az ami előtted történik? Az ATLUS klasszikus történetében nem teljesen. Ha valamilyen bűneset van, akkor a túlvilágra is át kell pillantsunk.

7 napja
6

Xbox X AMD együttműködés, Marathon csúszás – ez történt kedden

Továbbá: Death Stranding 2: On the Beach, Dragon Ball: Sparking! Zero, Final Fantasy VII, Simon the Sorcerer Origins, Golden Tee Arcade Classics.

8 napja
46

Game Pass: mozgolódás június második felében

A SIFU fejlesztőitől érkező Rematch debütál hamarosan a szolgáltatásban. Azon kívül azonban leginkább a PC Game Pass felhasználók örülhetnek.

8 napja

Mandragora: Whispers of the Witch Tree

Mindig hatalmas öröm amikor kishazánk játékfejlesztése valami igazán érdekeset tesz le az asztalra, pláne akkor ha egy olyan stílusban próbálkoznak, amiben eddig, itthon még senki más. Lássuk, mit is tud a Mandragora, ami évek óta formálódik pár lelkes fejlesztő műhelyében.

8 napja
8

Prince of Persia életjelek, Borderlands 4 előrendelés – ez történt hétfőn

Továbbá: Crash Team Racing Nitro-Fueled, Nintendo Direct.

9 napja
73