[Teszt] Dying Light

Dying Light

ne5hVáradi Dániel2015.02.09. 15:25

Nem mindennapi felállást sejtet, amikor egy játékban két, meglehetősen sokat használt és kis átütő erőt képviselő sztorielemet kombinálnak, a Dying Light azonban pontosan ezt teszi. A már sokszor ellőtt zombijárványt megfejelik egy katonai akciós, titkos ügynökös, beépülős szállal is, ami előrevetíti, hogy mire is számíthatunk a történet során. Továbbá az sem feltétlenül írható fel piros pontként, hogy a történések hátterét egy intróban meg az első ingame átvezetőben ledarálják. Nem feltétlenül vártam 7000 oldalas regény mélységű narratívát, de ennél azért többre is futhatta volna.

Nyilván nem a sztori a legerősebb része egy zombis játéknak, ezért mostantól a játékmeneté a főszerep. Azé, ami két jól elkülöníthető részből épül fel: elsőként adva van (szinte) minden, amit a korábbi Dead Island játékokban megismerhettünk, másodikként ezekhez társul be a napszakváltozás és parkour párosa. Visszatérőként köszönthetjük a viszonylagos nagy játékteret, a kraftolási lehetőségeket, a mellékes teendőket, természetesen a skillfát és a fejlesztéseket a fegyverek terén.

És kezdődhet a kétkapus játék a játékmechanikát illetően. A Dying Light majdnem összes eleme rendelkezik pozitív tulajdonsággal, de ezekhez legalább ennyi esetben társul valami negatív utóhang is. Induljunk onnan, ahonnan a játékban is kezdhetünk, nevezetesen Harran városától. A játéktér nagyságára nem igazán lehet panasz, nem dönt rekordokat virtuális négyzetkilométerek tekintetében, viszont kellő tartalom van belepakolva. Pláne igaz ez a kijelentés, ha számba vesszük, hogy az egyes kisebb interaktív elemek rendre respawnolnak teljesítés után, így aztán meglehetősen könnyen lehet bizonyos készletekből felhalmozni. Az urbánus környezet megalkotásakor jó érzékkel figyeltek rá, hogy a folyamatos közlekedést nem zavarja meg semmi, leszámítva a tengernyi zombit. A hörgő lődörgök rendre képesek magukat méteres távolságokból is ránk vetni, amivel alapjáraton nem lenne probléma, viszont ezzel rákényszerítenek minket a parkour hangsúlyos használatára. Ennél viszont egy másik probléma üti fel a fejét.

Méghozzá a fejlődési rendszerhez köthető gikszer. Adva van egy három ágból álló skillfa, melynek egyes részei más és más kategóriákat képviselnek. Az első a Survivor, ami az általános tulajdonságokat foglalja magában, főként passzív bónuszokat tartalmazva. Ennél a klasszikus XP alapú rendszert találjuk, vagyis fő- és mellékküldetések teljesítése után kapott pontokkal lépünk szinteket, majd nyitunk meg újabb és újabb képességeket. A másik kettő azonban már trükkösebb. Az Agility könnyen kikövetkeztethető módon a mozgásunk javítására koncentrál, míg a Power a harci repertoárunkat gyarapítja. Ezeknél is tapasztalati pontokat kell gyűjtenünk, azonban van egy kis csavar a dologban.

Pusztán annyi, hogy ezeknél az XP használat útján generálódik. Vagyis minél többet használjuk az adott ágat, annál gyorsabban fejlődünk. Ez pedig azt jelenti, hogy ha követjük a fejlesztők útmutatását, viszonylag gyorsan válhatunk a járvány sújtotta város Eziojává, cserébe viszont egy 5 éves kislány is nagyobbat fog ütni nálunk. Ráadásul a harc megvalósítása teljesen alkalmatlan az emberi ellenfelekkel való összecsapásokra, ugyanis pillanatok alatt lenulláznak minket. Szerencsére akadnak challenge-ek, amikkel a hátrányunkat faraghatjuk le, viszont bizonyos skillek hiányában ezek teljesítése is nehézkes lehet.

A fejlődési rendszer mellett a kraftolási szisztéma a másik sarkalatos pontja a játéknak. A Dying Lightban csökkentették a fegyverek előfordulási számát, cserébe különböző alkatrészek segítségével megjavíthatjuk őket. Ha már alapanyagoknál tartunk, a városban tonnányi biszbaszt szedhetünk össze, a gyógynövényektől egészen az elektronikai cuccokig, melyekből egyszer használatos fegyvereket és eszközöket vagy fejlesztési tárgyakat barkácsolhatunk.

A támadóeszközeink javításának ezúttal is akad gyorsabb és lassabb módja. Az időigényesebb metódus, hogy folyamatosan gyűjtögetünk, esetleg árusoktól vásárolunk, majd tervrajzokat megnyitva jutunk újabb módosítókhoz. A másik a korábban már említett újratermő tevékenységek farmolása. A város bizonyos pontjain random események kezdődnek, ahol beavatkozásunk után fejlesztési egységekkel gazdagodhatunk. Arra viszont figyelni kell, hogy egy ilyen akció után mindig ugyanazt a bónuszt kapjuk, amivel vagy több fegyverünket fejlesztjük, vagy a fölösleget a boltokban elpasszoljuk és így jutunk extra pénzmaghoz.

Ennyi nosztalgia után ideje az újdonságoknak szentelni a főszerepet. A parkour megléte szinte az egyetlen érdemi újítás a játékban, aminek kivitelezésében azért akadnak megakasztó tényezők. Emlékszünk a Mirror's Edge Faith-ének folyamatos, már-már akadálytalan mozgására a nagyváros épületdzsungelében? Na, ezt nyugodtan felejtsük el, helyi futkorászónk jóval darabosabb mozgáskultúrával rendelkezik és ezek egy része még tetemes mennyiségű fejlesztés után is megmarad. A nehézkesebb közlekedés még nem lenne annyira problémás, ráadásul a készítők ügyesen szemléltetik, hogy főhősünk bizony nem gép, adott idő után kifárad, lelassul, idő kell, mire újra száguldhat. Az irányításbeli akadályok azonban már jóval zavaróbbak, az ugrások kivitelezésébe rendre hiba csúszhat, akárcsak a keskeny tárgyakon való egyensúlyozásnál.

A másik komolyabb változó tényező a nappal és éjszaka kettőse. Napfényes időben nyugodtan közlekedhetünk a városban, pusztán csak a nagyobb, különlegesebb zombikat kell elkerülnünk. Éjszaka viszont a legkisebb Hannibal Lecter is életveszélyes fenyegetést jelent, ezért megfontoltan kell taktikát választanunk. A naplemente beállta után Agilty és Power pontjaink megduplázódnak, így gyorsabban fejlődhetünk és nagyobb valószínűséggel maradunk életben, amíg egy biztonságos menedékig eljutunk. Itt aztán újra kezdődhet a farmolás, az óvóhely környékén nyugodtan ugrabugrálhatunk, hogy könnyű XP-hez jussunk (harcolni viszont nem érdemes), sőt, néha a biztonságot jelentő falak mögül sem kell kimozdulnunk.

Sok hiányosságról esett már szó, a legnagyobb hiba azonban eddig nem került szóba. Ez pedig az, hogy a játék fittyet hány a saját maga által lefektetett alapokra. A sztoriküldetések közül az elsők között tapasztaljuk, hogy a tűz hatásos fegyver az élőholtakkal szemben. Vagyis lenne, ha nem akadna köztük olyan, akik egy erdőtűz közepén is sztoikus nyugalommal néznek ki bambán a fejükből. Az sem feltétlen jelent plusz pontot, hogy bizonyos helyeken átesnek tereptárgyakon vagy beleesnek azokba.

A végére hagytam a multiplayer lehetőséget, jó eséllyel ezekkel fogod a legkevesebb időt eltölteni. A Cooperative lehetőség jó mód arra, hogy többedmagunkkal szenvedjük végig a játék zavaró aspektusait, a Be The Zombie pedig az utóbbi idők legoptimalizálatlanabb többjátékos módja. Ha valaki az Evolve aszimmetrikus multijától tart, már készítheti is a doboz nyugtatót, a Dying Light jelenleg jóval összecsapottabbnak tűnik ezen a téren. Emberként majdhogynem esélytelenek vagyunk a túltápolt zombival szemben, fordított esetben pedig egyértelmű a helyzet. A zombit irányítva gond nélkül hidalunk át hatalmas magasságokat és távolságokat - akár Pókember-szerű közlekedéssel is -, harc esetén pedig egy jól időzített támadással azonnal végezhetünk ellenfelünkkel.

Ezek után már meg sem kell lepődnünk, hogy a szinkronhangoknál a gagyi akcentusok viszik a pálmát, valamint, hogy látvány tekintetében tökéletesen igaz a régi mondás a Dying Lightra is: jól áll neki a távolság.

A Techland továbbra sem képes a (felső)középkategóriás játékoknál jobbal előállni, ami nem is feltétlen jelentene akkora problémát (láttunk már élvezetes B-ligás címeket), viszont az unalomig ismételt zombis formula újabb és újabb elsütésével csak maguk alatt vágják a fát. A Dying Light az iskolapélda arra, hogy néhány újszerű játékelem sem képes megváltást hozni, ha az alap, amikre építkezik, továbbra is ugyanolyan gyenge kivitelezésű. A játék reklámszövegének második felét bátran ajánlhatjuk a lengyel srácoknak, ugyanis ha nem állnak elő valami tényleg drasztikusan mással, könnyen nehéz helyzetben találhatják magukat. Tehát, kedves Techland, Good Luck.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Aranyon a Death Stranding 2, Doom: The Dark Ages launch trailer – ez történt pénteken

Továbbá: The First Berserker: Khazan, Dragon Ball Z: Kakarot, Risk of Rain 2, Sir Whoopass: Immortal Death, Killing Floor III.

1 napja
4

Fatal Fury: City of the Wolves

Huszonhat év dühe kellett ahhoz, hogy a patinás SNK verekedős széria feltámadjon hamvaiból. Megérkezett a Fatal Fury: City of the Wolves és pusztítóbb, mint valaha!

2 napja
8

Nikoderiko: Director's Cut

Jó platformerekre mindig szükség van, a Nikoderiko pedig a rendezői változatnak köszönhetően csak jobb lett. Teszt!

2 napja
2

Nintendo üzleti jelentés, Mafia: The Old Country megjelenési dátum – ez történt csütörtökön

Továbbá: Alien: Rogue Incursion Evolved Edition, Europa Universalis V, Gex Trilogy, Spray Paint Simulator, Section 11, Shantae Advance: Risky Revolution, Titan Quest II.

2 napja
5

Tempest Rising

Nincs többé új Command & Conquer? Oké, akkor megcsináljuk a sajátunkat - gondolhatta a Slipgate Ironworks... és mi lett a vége?Tényleg megcsinálták!

3 napja
6

Új Sony-stúdió a láthatáron – ez történt szerdán

Továbbá: Yakuza 0 Director's Cut, Nikoderiko: The Magical World, Gloomy Eyes.

3 napja
5

Days Gone - Remastered

Hiába sikerült átlépniük idővel a 10 milliós mérföldkövet is, a rendkívül vegyes kritikai fogadtatás örökre rányomta a bélyegét a Bend Studio alkotására. Sőt. Feltételezhetően a csapat jövőjére is. Tudnak esetleg szépíteni ezzel a ráncfelvarrással?

4 napja
8

Az új GTA 6 trailer árnyékában – ez történt kedden

Benne: Destiny 2, Clair Obscur: Expedition 33, I Am Ripper, Battlefield, Split Fiction, Day of the Shell, Tales of the Shire, Knock on the Coffin Lid.

4 napja
4

Game Pass: mozgolódás május első felében

Hamarosan premiernapon érkezik a Revenge of the Savage Planet és a DOOM: The Dark Ages a szolgáltatás kínálatába!

5 napja
2

Itt a második Grand Theft Auto VI trailer!

Megérkezett a Rockstar Games következő alkotásának második előzetese, amivel ismét beléphetünk picit Vice City utcáira.

5 napja
48

The Elder Scrolls IV: Oblivion Remastered

Egy ideje már hallani lehetett olyan pletykákat, hogy a Bethesda a Skyrim sokadik újrakiadása után az Obliviont is szeretné ismét piacra dobni, ezek a híresztelések pedig végül igaznak is bizonyultak.

5 napja
9

Gears of War: Reloaded bejelentés – ez történt hétfőn

Továbbá: Kingdom Come: Deliverance, The Hundred Line: Last Defense Academy, Tinkerlands, Ecco the Dolphin.

5 napja
10

PlayStation Plus: a májusi hármas

Dinoszauruszos túlélés. Népszerű rougelike. Egy kiváló boomer-shooter. Ezek várják a szolgáltatás előfizetőit ebben a hónapban.

6 napja
4

Heti megjelenések

6 napja
5

Amerzone - The Explorers Legacy

Utazás az ismeretlenbe, utazás egy idegen helyre, utazás Föld és ég között, utazás a semmibe. Benoit Sokal életműve előtt ekkorát még nem tisztelgett soha senki.

7 napja
2

GTA 6 csak jövőre, Elden Ring Nightreign áttekintő – ez történt pénteken

Továbbá: The Shadow Syndicate, Zoochosis, Preserve, Project Caesar.

8 napja
13

Drágulnak az Xbox konzolok és játékok – ez történt csütörtökön

Továbbá: The Age of Bhaarat, StarRupture, Fomography.

9 napja
12

Two Falls (Nishu Takuatshina)

A videójátékok kulturális jelentőségéről meglehetősen kevés szó esik, pedig a többi művészeti ághoz hasonlóan itt is megvan ez az aspektus – még ha jóval ritkábban is kerül előtérbe.

2025.05.01.
7

Lost Soul Aside csúszás, Borderlands 4 áttekintő – ez történt szerdán

Továbbá: Returnal, Switch rendszerfrissítés, Formula Legends, Sea of Stars, Kathy Rain 2, Teenage Mutant Ninja Turtles: Splintered Fate, SHovel Knight Dig, Hypercharge: Unboxed, Moadra.

2025.05.01.
2

Borderlands 4 State of Play, leépít az EA - ez történt kedden

Továbbá: Wuchang: Fallen Feathers, Against the Storm, Splitgate 2, Duck Detective: The Secret Salami, Duck Detective: The Ghost of Glamping, The Siege and the Sandfox.

2025.04.30.
12