[Teszt] Mortal Kombat X

Mortal Kombat X

StingerCsere Krisztián Gábor2015.04.22. 20:20

Új generáció, új konzolok és egy régi ismerős: Vajon maradt-e a 2011-ben rebootolt legendás sorozatban annyi, hogy ismét látványosat villantson, vagy az oly’ sokat hangoztatott nextgen élményt tényleg a részletekben kell keresnünk ? Nos, a válasz elsőre talán nem is olyan egyszerű, de a Mortal Kombat X önmagához hűen ezúttal is tele van meglepetésekkel.

Ed Boon és csapata egy-két eltévedéstől eltekintve (MK. vs. DC Universe, Injustice) idestova lassan már bő húsz éve tolják a Halandók Harcának szekerét: generációkon átítvelve csűrik-csavarják a föld és a vele párhuzamos külső világ végtelennek tűnő kálváriáját, amelyben félelmetes harcosok vívják rendületlenül harcukat a végső ítéletig hol személyes bosszútól, hol önfeláldozástól vezérelve. Úgy tűnt, a két frakció csatlósai csak nem tudnak dülőre jutni egymással, míg aztán a NetherRealm gondolt egyet, és a sorozat történetének addigi legjobb játékát letéve - bár új köntösben, de - sztori szempontjából rebootolta a sorozatot. Változtatva a körülményeken és a klasszikus MK szellemiségén, ugrottak vagy 25 esztendőt előre az időben, amely egy rakás újdonsággal együtt érkezve kavarta fel a megszokott játékmenet állóvizét.

Valljuk be, kevés olyan verekedős franchise létezik, amely ilyen jól kitalált körítéssel igyekszik a játékosok kegyeibe férkőzni, azonban a Netherrealm az MK X esetében még rá is tett lapáttal. A sorozat igazi fenegyereke, a külső világ uralkodója Shao Kahn ugyanis meglakolt bűneiért, amellyel az ősi istenek szabályait megszegve az elvesztett bajnokság dacára mégis lerohanta a Földet. Az ármánykodó varázsló, Quan Chi és kompániája persze egyből talált megoldást a “helyettesítésére” az MK4-ben debütált bukott istenség Shinnok személyében, aki évezredes büntetését töltve alig várja, hogy bosszút állhasson - nem csak a földi síkon, de az időközben uralkodóvá vált Kotal Kahn kompániáján, mi több: magukon az idősebb isteneken is. Ennek folyamán az MK X sztorimódja az előző MK és az időközben született Injustice nyomdokain lépkedve csavarokkal teli kalandozást ígér, amelynek záró képsorai után bizsergetően kíváncsiak lettünk arra, hogy mégis milyen irányba indulnak majd el a srácok a következő epizód alkalmával... persze a nyitott kérdések mellett számos régi ismerőssel (Fujin, Bo’ Rai Cho, Baraka és még sokan mások) találkozhatunk a fejezetek előrehaladtával, akik bár teljes harcszettben, mozgás- és küzdési stílussal törnek az életünkre, mégsem választható karakterek az alapjátékban (egyelőre). Az időbeni ugrás legnagyobb nyertesi azonban az új karakterek, szereplők lettek - mondjuk, nagyon ráfért már a sorozatra egy kis vérfrissítés a gárdát illetően, de az időutazós klisé remekül statisztál ehhez a feladathoz. A fiatal nemzedék karakterei egyediek, stílusosak és van bennük fantázia, ráadásul egy keveset hordoznak szüleik hagyatékából is, már ami a harci morált illeti. Bár a hangulatot szépen megalapozó történet egyetlen délután alatt is végigpofozkodható, kellő lökést ad a játék igazi oldalához, a vérre menő és kihívásokkal teli bunyózáshoz.

Sok kritika érte a sorozatot korábban azért, mert kicsit erőltetett, a valóságtól túlzottan is elrugaszkodó mivolta miatt egyszerre akart Street Fighter, Killer Instinct és Mortal Kombat lenni. Szerencsére az X-ben erről szó sincs - a karakterek gondosan és érzékelhetően stíluskövekre épített módon harcolnak egymással - megfelelő (!!) gyakorlás esetén igazán látványos, láncolható és az Injustice hagyatékként kezelendő interaktív környezetet is kihasználó játékmenetben lehet részünk, amely kerekké varázsolja a két fél csatározását. Nem feltétlenül gyorsabb, de látványosabb és előzetesen balanszolt stílusban küzdhet a játékos, ráadásul az MK: Deadly Alliance-ban debütált többféle harcstílus választásának óvatos felélesztése is bolondíthatja a harci stratégiákat. Mit is jelent mindez ?

Azt, hogy a küzdőstílus ezúttal ugyan csak a karakterképernyőn választható, de összességében más speciális képességeket, eltérő erejű- és távolságú támadásokat jelent. Mindenki kedvenc Scorpionja például a Ninjitsu esetében a klasszikus dupla kardos támadásokra, a Hellfire esetén a Flame Aura, Demon Fire és Hell Ball képességekre, Infernot választva pedig a démoni sereg erejére alapozhatja a küzdelmet. Ezáltal minden karakter valójában két-háromféle szettre is építhető küzdőstílussal rendelkezik, ami szépen variálhatja az alapból is eltérő esélyeket. A NetherRealm azonban szépen megtalálta az egyensúlyt, így ennek köszönhetően egyik karakter sem lesz túlzottan overpowered a másikkal szemben, bónuszként pedig néhány korábbról ismerős karakter-specifikus mozdulatot is felfedezhetünk egyik-másik harcosnál (Jade-Kitana párhuzam pl.) Az csak külön öröm, hogy a Killer Instinct erőfitogtatása révén ismét visszatért a Brutality, így az előző részben debütált brutális X-Ray mozdulatokkal karöltve még jobban kiélhető a véres cafatok iránti vágy. Az már csak mellékesen megjegyzendő, hogy az MK esszenciáját jelentő kivégzések a viccesnek mondható morbid humortól kezdve a brutális és kegyetlen darabolásig széles skálán mozognak - talán itt érzékelhető legjobban a valóságtól való totális elrugaszkodás, amely még arra is kiváló, hogy a játék önnön maga paródiájává váljon...

Nincs vége, a következő oldalon folytatjuk!

Korábban említettem, hogy a küzdelmeknek helyet adó helyszínek bizonyos fokú interaktivitást adnak a játékos kezébe: ezek rendszerint felszedhető, eldobható tárgyak vagy NPC-k, esetleg passzív de jól használható környezeti elemek, mint amilyenek pl. a szobrok, amelyekhez jól odacsaphatjuk ellenfelünket, vagy rajtuk keresztül ugorhatunk egy nagyot, esetleg elkapva őket egyéb támadásokat is bevihetünk nekik. Utóbbira például remek példa a Dead Forest faága, amelyben megkapaszkodva akár le is rúghatjuk a a gyanútlan ellenfelet. A sokak által várt csatolt helyszínek (értsd: a fal kidöntésével elérhető alternatív pályaszakasz) egyelőre még nem érkeztek meg és a helyszínspecifikus kivégzések is eltűntek (lángoló tűz, daráló, vagy a klasszikus híd pl.), de van egy olyan érzésem, hogy a sokszor elítélt DLC modell keretein belül ezekkel is hamarosan találkozhatunk majd. Egyébként az MK X alapból nem vonultat fel túlzottan sok helyszínt (összesen tizenhármat), de amit kapunk a pénzünkért, azok mind egy szálig hihetetlenül aprólékos kidolgozást kaptak, a System of a Down basszusgitárosának hála pedig remekül passzoló zenei aláfestéssel borzolják az idegeket. A Lin Kuei templom jeges, hóesés áztatta fennsíkja, a Kove hullámzó és hullákat a partra sodró jelenete, vagy a Kuatan dzsungel önmagukban páratlanul szép megvalósítást kaptak -a stabil framerate-nek és részletes kidolgozásnak köszönhetően pedig a karakterek szinte belesimulnak a háttérbe, így nagyon pozitív az összhatás. A játék ugyan az UE3 egy erősen módosított és tuningolt verziójára épül, ezt csak a nagyon közeli képeken lehet kiszűrni: a folyamatos akciódús mozgás közben nem fogunk különbséget tapasztalni, a ráközelítéseknél pedig olyan részletek csalják majd el a tekinteteket, mint az izzadtság v. esőcseppek a harcosok bőrén, esetleg az életszerű sérülések a csaták végén.

Persze ez még nem minden, hiszen egy ilyen játéknak a kontent a lényege, így kezdjük a legfontosabb újítással: a manapság oly’ divatos weekly challenge mintát az MK X is átvette egy ún. Faction War játékmód keretein belül, amely egyfajta elkötelezettséget jelent az adott hétre az öt fő csoport valamelyikéhez - például a Földet védelmező Lin Kuei klánhoz, a Raiden vezette Shaolin-szabályok szerint működő White Lotushoz, vagy a Quan Chi-féle Shinnok-szimpatizáns Brotherhood of Shadowhoz. A gyakorlatban ez annyit jelent, hogy ha csatlakozunk valamelyik frakcióhoz, a játék során gyűjtött pontok az adott frakció globális erejét gyarapítják és a nyertes fél minden héten valami bónusz ajándékkal kedveskedik a tagjai számára - beleértve a Faction kivégzéseket is. Frakciótól függően napi és heti challengekkel is gyarapíthatjuk a pontjainkat és a jutalmakat, de nekiveselkedhetünk az aktuális győztes frakció War Towerjének is, amellyel tovább gyarapíthatjuk a heti esélyeinket a győzelemre. A jobb teljesítményhez egyre bővülő avatár-szekció is társul, így már néhány óra játék után is stílusos variációkat lehet összedobni.

A Fraction War mellett kicsit más formában visszatértek a Towerek (tornyok) is: bár a klasszikus csoportban is vannak combosabbak, mint az Endless (első vereségig megy a harc), vagy a Survivor (itt a megmaradt életerődet viszed a következő meccsre), a Living Towersben találhatóak az igazi csemegék. Ezek ugyanis időről-időre változnak - óránként, naponta, vagy hetente, de különböző szisztéma szerint működnek. Emellett adott a lehetőség egy ún. Tower Challenge játékra is, amellyel gyakorlatilag barátainkat hívhatjuk ki v. állhatunk ki ellenük a jobb idő, pontszám, vagy győzelem elérése érdekében.

A sztori mellett akad még játékmód bőven, itt van pl. a korábbi rész Challenge towerjét szimuláló Test Your Luck, ahol a gép által random sorsolt szabályok szerint kell küzdenünk, vagy a Training, ahol végre Killer Instincthez hasonló módon tanít meg a gép az MK X minden fortélyára. Igazi kihívást jelent még az előző részben sokat kritizált online szekció is, amelyben a matchmaking mellett VS, Team Battle, King of the Hill és Tower Battle meccsekkel lehet bizonyítani az igazunkat másokkal szemben. A teszttel eltöltött órák, napok alatt csak néhány esetben tapasztaltunk laggolást, amelyből viszont elég egyetlen alkalom, és lőttek az aktuális meccsnek, hiszen végzetes hátrányt jelenthet a gyengébb netkapcsolattal rendelkező játékos számára. Bár a játékhoz már premierkor is érkezett egy kb. 2,5GB-os patch (és azóta még két kisebb), ez a probléma alkalomadtán még mindig fennáll, így elképzelhető, hogy a szűk keresztmetszet inkább a kiszolgáló oldalon keresendő. Némi öröm az ürömben, hogy lehet Fraction War-küzdelmeket is tolni, ahol egyszerre akár öten is küzdhetünk a bajnokság megnyeréséért - úgy tűnhet tehát, hogy a Netherrealm mindenre gondolt, mikor az online-offline meccsek variálhatóságán ötletelt... ezért is érthetetetlen, hogy az olyan közkedvelt játékmód, mint pl. a 2v2 hogyan maradhatott ki az új Mortal Kombatból.

A játékból kinyerhető bónuszkoért felelős Kripta szintén új külsőben tetszeleg: az előző epizódból ismert megoldást száműzték, amelyet egy dungeon crawler-szerű megoldásra cseréltek le. A katakombák mellett egyéb átjárható, de alapból elszeparált izgalmas helyszínen barangolhatunk a játékban összegyűjtött koinokat felhasználva, hogy értékes bónuszokra (koncepciótervek, kivégzések, új speciális támadások, brutality-k, kosztümök, stb) váltsuk azokat. Persze első alkalommal biztosan szívrohamközeli élményt okoz majd a sok földöntúli vagy undorító dög, így ha nem vagyunk elég gyorsak a QTE-szerű elhárításhoz, meg is csapolhatják a nehezen megszerzett koin-egyenlegünket.

A jubileumi sorszámmal ellátott Mortal Kombat lényegében pontosan azért nagyszerű, mint elődje és amiért a sorozatot mindig is kedveltük, szerettük: kicsit misztikus, kicsit kaotikus, de jól és könnyen játszható és olykor magát sem veszi túl komolyan. A látvány és a körítés abszolút rendben van, a bőséges tartalom és az apró finomítások, csiszolgatások úgyszintén növelik a hozzáadott értéket. Bár az orbitális ováció ezúttal “csak” egy nagy kiáltássá avanzsált, az előddel újra magára talált széria immár magabiztos lépésekkel halad előre az általa kitaposott ösvényen. Egy biztos: a harc még nem ért véget, a küzdelem pedig csak most kezdődik...

A játékot PlayStation 4 és Xbox One konzolokon teszteltük, az Xbox One tesztpéldányt a Konzolok Szervize biztosította. Köszönjük!

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

Gamer365 Karácsony 2025

Az ünnepekre várva elindítjuk a nagy év végi nyereményjáték-sorozatunkat, amiben idén is teljes verziós játékkódokat és csecsebecséket sorsolunk ki közöttetek.

13 órája
476

Ki mivel játszik?

Bejgli, rántott hal, töltött pulyka, mákos guba, tokaji aszú és jó kis viták az idei GOTY játékokokn a családi asztalnál... Reméljük mindenkinek jól telt a karácsonyi előeste - de adott a kérdés - ki mit talált a fa alatt és ki mivel játszott?

2 napja
35

Meghalt Vince Zampella – ez történt hétfőn

Továbbá: Yakuza Kiwami 3 & Dark Tides, Cronos: The New Dawn, Octopath Traveler.

4 napja
19

Heti megjelenések

5 napja
1

Metroid Prime 4: Beyond

5 napja
35

Blizzard átalakulás - ez történt pénteken

Továbbá: Patapon 1+2 Replay, Marathon, Dragon Quest VII Reimagined, Dave The Diver.

7 napja
7

Gran Turismo 7 - Power Pack DLC

A Gran Turismo már hosszú ideje nem csupán egy autós videójáték-sorozat: maga a PlayStation egyik ikonikus mérföldköve, immár 28 éve. Lássuk, mit tud a SPEC III Update és a Power Pack DLC!

7 napja
14

Túlóra és egyezség - ez történt csütörtökön

Benne: Light of Motiram, PowerWash Simulator 2, Limbic Entertainment, Naughty Dog, Trails in the Sky 2nd Chapter.

8 napja
10

Octopath Traveller 0

Az első Octopath Traveler 2018-ban Nintendo Switch exkluzívként indult, és ezzel a címmel mutatta be a Square Enix a HD-2D grafikai stílust. Vajh az Octopath 0 esetében tart még a lendület, vagy kezd kikopni a varázs? Tesztünkből kiderül!

8 napja
2

Csapdát karácsonyra – ez történt szerdán

Benne: Next Hunting Adventure, Yakuza Direct, Hogwarts Legacy, MINOS: Home A-Labyrinth, Warhammer 40,000: Mechanicus II, Vambrace: Dungeon Monarch, Mega Man Star Force Legacy Collection.

9 napja
8

Bővül a Hollow Knight: Silksong, csúszik a Terminator: Survivor – ez történt kedden

Továbbá: Final Fantasy VII Remake Intergrade, Disciples Domination, Laysara: Summit Kingdom, Quarantine Zone: The Last Check, Sucker Punch Productions.

2025.12.17.
5

Endorfy Solum Studio - mikrofon az arcodba

2025.12.16.

Routine

A Routine megjelenésére közel tizenhárom évet kellett várnunk, azonban a Lunar Software alkotása végül csak kiverekedte magát a fejlesztői pokolból, és valósággal berobbant a képernyőinkre.

2025.12.16.
4

2025 legjobb játékai

A döntés ebben az esztendőben is a Ti kezetekben van: lássuk, melyik lesz idén Az Év Játéka itt a Gamer365-ön!

2025.12.16.
75

Marathon megjelenési dátum, vásárolt a Ubisoft – ez történt hétfőn

Továbbá: S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl, Cult of the Lamb, Divinity: Original Sin II – Definitive Edition, Westlanders.

2025.12.16.
8

Heti megjelenések

2025.12.15.

Super Mario 40: a legőszintébb Mario élményeink

A "Mario 40"-évforduló előhozta a csapatból a nosztalgikus történeteket. A belsős csatornánkon pörögtek a kommentek, nem győztük súlyozni a címeket, hogy kinek melyik a kedvence, vagy milyen más szempont szerint ...

2025.12.14.
14

Zowie a csillaglétrán: perifériák profiktól profiknak

2025.12.14.
3

Genesis - Thor 230 TKL Lite + Boron 500 XXL

A mechanikus billentyűzetek valóban uralkodnak mostanában, és a portfóliókban olyan termékek jelennek meg a piacon, amelyek az olcsóbb szegmenstől, a közepes igényeken át az ultra high-end profik világáig mindent lefednek. A Genesis márkát kifejezetten kedveljük...

2025.12.14.

Terminator 2D: No Fate – csak ha bevégzed

2025.12.12.
8