[Teszt] Stardew Valley

Stardew Valley

WarhawkLusztig Zsolt2016.03.17. 12:35

Mit tehetünk akkor, ha kedvenc játéksorozatunk egymás után megjelenő részei egyre rosszabbra sikerülnek? A legtöbben egyszerűen elengedik a sorozatot, esetleg durva kifakadást rendeznek az interneten, azonban Eric Barone nem ilyen ember. Őt az zavarta, hogy a Harvest Moon sorozat minden egyes újabb kiadással egyre mélyebb hullámvölgybe kerül, ezért úgy döntött, hogy ha Marvelousék nem képesek egy normális játékot összehozni, akkor majd ő megcsinálja. Az elhatározást tett követte, majd Eric négy év alatt összerakta a Stardew Valley-t, mely végül a legjobb Harvest Moon játékokat is kenterbe verő alkotás lett.

A Stardew Valley tehát alapvetően egy rendkívül lassú tempójú, a farmgazdálkodás csodáiba bevezető játék, legalábbis első pillantásra így tűnhet. A sztori szerint kapunk egy apró tanyát egy barátságos kisváros, Pelican Town mellett, mely pont kapóra jön, ide tudunk menekülni, mikor megcsömörlünk a modern, irodai környezetben. Érkezésünk után gyorsan be is mutatkozunk (vagy legalábbis mutatkozhatunk) a falu többi lakójának, majd egy kiadós alvás után bele is kezdhetünk a nagyüzemi gazdálkodásba.

Előbb már írtam, de leírom újra: a Stardew Valley tempója rémisztően lassú, de jó okkal: így van ideje a játéknak arra, hogy mindent szépen megtanítson és higgyetek nekem, tanulnivaló bőven akad benne. Míg a növénytermesztés viszonylag egyszerű (kapál, ültet, locsol, szüretel, elad), ahogy nő a tárcánkban lévő pénzmennyiség, illetve gyarapodnak az alapanyagaink, úgy állunk (de legalábbis állhatunk) át a komolyabb gyümölcstermesztésre, vagy állattenyésztésre, mely utóbbi már komolyabb tervezést igényel, figyelve arra, hogy például egyes évszakokban nem fogunk tudni az állatoknak élelmet adni, ha nem gondolkodunk előre és pakoljuk vele tele a raktárat. És ezek csak azok a tevékenységek, melyeket a farmon végezhetünk, de a játék itt nem áll meg, a pecázástól kezdve a románcokig és csatákig a lehetőségek tárháza rémisztően tágas.

Csaták? Igen, ugyanis egy idő után eljutunk a bányákba, ahol az eddigi békés gazdálkodás egy viszonylag egyszerű kalandozásba vált át. Különböző szörnyekre lelhetünk, különböző fegyvereket és tárgyakat találhatunk és bár maga a harc viszonylag egyszerű, pont megfelelő mértékben tudja megbolondítani a szokásos tanyasi életet. Ahogy hasonlóan kellemes felüdülés lehet például a viszonylag mély crafting rendszer is, melyben egy rakás, az életünket nagyban megkönnyítő eszközt barkácsolhatunk össze, a locsolórendszertől kezdve a szövőszékig vagy a juharszirupot kinyerő szerkezetig. Ha pedig a tanyánk rendben üzemel, a ládánk pedig dagad a különböző kristályoktól és kincsektől, akkor érdemes nekikezdenünk jobban megbarátkozni a falulakókkal és ki tudja, talán még egy társat is találunk magunknak. Ha ez még nem lenne elég, akkor oda kell figyelnünk az évszakok körforgására, részt vehetünk különböző rendezvényeken és egy ponton a természetfeletti is beugrik a képbe, még egy nagy adag opcionális feladattal ellátva minket.

Szóval tucatnyi önmagában is teljesen jól működő rendszer fonódik össze ebben a játékban és teszi mindezt nagyon ügyesen: mindig találunk valami tennivalót és ha valamibe kicsit beleunnánk, akkor pedig nyugodt szívvel kereshetünk másik kihívást. Engem egyedül a játék kettős „időmérési” rendszere zavart, egyrészt telik az idő is, másrészt minden tevékenység valamennyi energiát is leszív a karakterünktől, ez pedig azt jelenti, hogy sokszor sokkal kevesebb dolgot tudtam adott napon megtenni, mint amennyit terveztem. Másrészt viszont nincs semmilyen retorzió, ha lecsúsznánk valamilyen eseményről, sőt, számomra nagyon pozitív élmény volt, hogy látszólag még brutálisan béna gazdálkodással se lehet olyan helyzetbe kerülni, ahonnan ne lehetne visszahozni a tanyát a profitábilis működésre.

Szóval az a helyzet, hogy Eric Barone elérte, amit szeretett volna, a Stardew Valley olyan magasra emelte a lécet, melyet kötve hiszek, hogy a Harvest Moon részek a közeljövőben meg tudnak ugrani. Egész egyszerűen hihetetlen, hogy egy ilyen 14 eurós játékba milyen iszonyatos mennyiségű és ami még ennél is fontosabb, kíméletlenül magas minőségű tartalmat tudott beletolni, ami garantálja azt is, hogy ha az ember nem mászik a falra a stílustól, akkor mindenféle probléma nélkül több száz órát is beleölhet. Kicsit szomorú vagyok, hogy a korábban belengetett multiplayer mód majd csak később, egy (ingyenes) frissítésként érkezik majd meg, hiszen az aztán tényleg nagyon különleges ízt adott volna a játéknak, de igazából a Stardew Valley jelen állapotában is stílusa új uralkodója lett.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Apróbb bejelentések - ez történt szerdán

Benne: Borderlands 4, Metal Eden, Peregrino, RedOctane Games, Smilegate x Absurd Ventures, Genshin Impact.

29 perce

Megjelenési dátumok minden mennyiségben – ez történt kedden

Benne: Formula Legends, Nintendo Indie World Showcase, Karma: The Dark World, Teenage Mutant Ninja Turtles: Tactical Takedown, Oscuro Blossom's Glow, Kirby and the Forgotten Land, Storm Lancers, Ire: A Prologue, Hell is Us.

1 napja
6

Game Pass: mozgolódás augusztus első felében

Izgalmas független fejlesztések érkeznek a Standard előfizetések kínálatába, azon kívül azonban kevés érdekességet tartogat az aktuális lista.

1 napja
4

Dead Take

Belső nézetes kalandjátékot találni nem nagy kunszt, viszont olyat, amelyik túlmutat a sétálószimulátorokon, már egyre nehezebb. A Dead Take megpróbálja a lehetetlent és több vonalon is próbál innovációt nyújtani, miközben két kézzel matat a vetítőszoba sötétjében. Teszt!

1 napja
3

Virtua Fighter pofonok, Hellblade II frissítés – ez történt hétfőn

Továbbá: Marvel Tokon: Fighting Souls, Adventure of Samsara, Stick it to the Stickman, Troublemaker 2: Beyond Dream.

2 napja
3

Heartworm - Analóg szelleműzés

Az egyetlen ember alkotta Heartworm egy nagyon kellemes hangulatú túlélőhorror, ahol a hangsúly a rettegés helyett a melankolián van.

2 napja
3

Heti megjelenések

3 napja
5

Donkey Kong Bananza

Donkey Kong - egy név, ami nagyjából egyidős kedvenc hobbinkkal. Donkey Kong talán az első videojáték szupersztár volt, bár kevesen tudják, hogy létezése egyfajta kompromisszum eredménye. Most viszont nincs kompromisszum: induljon a banánzáj!

3 napja
11

Wildgate

Manapság egyre inkább trendi a közös kalandozós stílus, aminek egyik legjobb képviselője a Sea of Thieves. A Wildgate le sem tagadhatná, hogy a Rare közel hibátlan üdvöskéje nagyon erős inspirációt nyújtott a fejlesztés során. Első imrpressziónk következik.

4 napja
1

THQ Nordic bejelentések - ez történt pénteken

Benne: Darksiders 4, Reanimal, The Eternal Life of Goldman, Sacred 2: Fallen Angel, SpongeBob SquarePants: Titans of the Tide, Fatekeeper, Wreckreation, The Guild: Europa 1410, Tides of Tomorrow, Gothic Classic.

5 napja
10

Killing Floor 3

Senki sem panaszkodhat, hiszen a bétateszterek már előre megkongatták a vészharangot – és valóban, a zedmészárlás láthatóan túljutott a csúcspontján. Tesztlaborban a Killing Floor harmadik része.

5 napja
4

Nintendo Direct bejelentések, Battlefield 6 bemutató - ez történt csütörtökön

Benne: Monster Hunter Stories 3: Twisted Reflection, Pac-Man World 2 Re-Pac, Cronos: The New Dawn, Once Upon a Katamari, Shinobi: Art of Vengeance, Plants vs. Zombies: Replanted, Octopath Traveler 0, Marvel Tōkon: Fighting Souls, The Adventures of Elliot: The Millennium Tales.

6 napja
3

Time Flies - legyünk legyek!

Egzisztenciális merengés? Paint.exe-ből fogant minimalista fricska? Zümmentésnyi világnézet és társadalmi kritika? A Time Flies egy kicsit mindegyik egyszerre.

6 napja
6

Architect Life

Egy kor felett a Sims legérdekesebb része leginkább a házak megépítése, berendezése. Maga az életszimulátor már nem tud minket lekötni, elég a valódi élet… Erre jön az Architect Life és megforgatja az elvárásokat. Sikerül neki többet is letenni a tervezőasztalra? Lássuk!

6 napja
1

Frissítések minden mennyiségben – ez történt szerdán

Benne: Microsoft üzleti jelentés, Assassin's Creed Shadows, Clair Obscure: Expedition 33, Hell is Us, Nintendo Direct bejelentés, Drag x Drive.

7 napja
9

Wild Hearts S - a Switch 2 változat

A Capcom 2004-ben valami igazán különlegeset tett le az asztalra, mivel életre hívott egy új műfajt a Monster Hunterrel. A szörnyvadászós formula, amely elsőre talán rétegjátéknak tűnt, hamar megtalálta a saját közönségét és sokunknak lett belőle életre szóló játékélmény. Bár azóta sokan próbálkoztak a nyomdokaiba lépni, de igazán senkinek nem sikerült megragadnia azt az esszenciát, amit a Capcom annak idején megteremtett.

7 napja
9

Wonder Boy: Asha in Monster World - a legfrisebb generáción

A Monster Boy sorozat a SEGA ikonikus brandjének fontos tartópillére volt annak idején. A Wonder Boy/Monster Boy széria újrakiadott elemeit többször is teszteltük már, most a PS5 és Xbox Series X (valamint Microsoft Store)-ba megérkezett Wonder Boy: Asha in Monster World, ebből kaptunk friss tesztpéldányt.

7 napja
2

PlayStation Plus: az augusztusi hármas

Az utóbbi évek egyik legjobb soulslike debütálása. Egy masszív többjátékos cím. Némi anime csihipuhi. Ez várja az előfizetőket a következő hónapban.

7 napja

Asterix & Obelix újból akcióban, Thunderful felvásárlás – ez történt kedden

Továbbá: Godbreakers, Cronos: The New Dawn, I Hate This Place, Slime Rancher 2.

8 napja
1

Tony Hawk's Pro Skater 3+4 - a Switch 2 változat

A Tony Hawk’s Pro Skater 1+2 után sokan azt hittük, hogy az Activision már elengedte az újabb gördeszkás remake gondolatát, de egy új epizóddal lepett meg minket az Iron Galaxy Studios. Lássuk, hogy a Nintendo Switch 2 változatnak megy-e a kickflip!

8 napja
12