[Teszt] Resident Evil 7: Biohazard

Resident Evil 7: Biohazard

dragCsető Zsolt2017.01.26. 07:00

A teszt spoilermentes!

Az ígéret kétélű fegyver: tökéletes eszköz az érdeklődés felkorbácsolására, ugyanakkor a csalódottság legfőbb katalizátora is tud lenni, ha felelőtlenül használják. Ilyesfajta ígéret a "visszatérés a gyökerekhez" is, melyet előszeretettel hangoztatnak a szórakoztató-ipar minden szegletében, ha egy franchise újragondolására esik sor, valódi igazságtartama azonban ritkán van - sokkal inkább egy olcsó trükk a régi rajongók figyelmének megragadására.

Mindezek alapján nem túlzunk, amikor azt mondjuk, hogy a Capcom a tűzzel játszott, amikor hasonlót ígértek a legújabb Resident Evil kapcsán, hiszen azok után, hogy a hatodik résszel kis híján a földbe állították húsz év munkáját, aligha fért volna bele még egy kínos kudarc. Most azonban itt ülök megdöbbent arccal, újból és újból lepörgetve a fejemben a mögöttem lévő tíz órát, az igazság ugyanis az, hogy a Capcom megcsinálta. Megcsinálta azt, amiről jó ideje már én is azt gondoltam, hogy talán nem is lehetséges. Pedig az: a Resident Evil 7: Biohazard igazi, vérbeli túlélő-horror - az előző évezredben ragadt Resident Evil-esszencia tálalása 2017-es színvonalon és megközelítésben.

Három demó ide vagy oda, az óriási titkolózás miatt az emberek többségét nem nagyon lehetett meggyőzni arról, hogy a Resident Evil 7 valójában több lesz, mint egy újabb variáció az Outlasttel azonosított belső nézetű horrorjátékokra. Ám az igazság az, hogy tényleg több annál, sokkal-sokkal több, erre pedig mindenki rá fog jönni, aki átverekszi magát a narratív felvezetésként szolgáló első egy-másfél órán. Ekkor ugyanis a Resident Evil 7 végérvényesen átadja a kezedbe az irányítást, hogy végképp meggyőzzön arról: itt nem lesz állandó menekülés és bujkálás, mint ahogy a játékélmény sem merül ki a tehetetlen rettegésben és a végeláthatatlan jumpscare-hullámvasútban.

Lényeg a lényeg: a belső nézet itt nem műfaji korlát, sokkal inkább egy hatásos kelléke a vérfrissítésnek. Olyannyira, hogy ha elvonatkoztatunk tőle, akkor hirtelen megkapjuk a széria eredeti, 1996-os formuláját, csak éppen rögzített kameraállások, renderelt hátterek és tank-irányítás nélkül. Ez A Resident Evil. A Baker-birtok például kiköpött Spencer-kúria: nem lineáris folyosók egymásutánja, hanem egy térben elhelyezkedő - és persze nem túlságosan komplikált - logikai feladvány, amely szobáról-szobára tárja fel előttünk rejtélyeit, az idő múlásával pedig sokkal nagyobb méreteket ölt annál, mint azt eredetileg elképzeltük. Emlékeztek még a kulcsokra, melyek több adagban fedték fel számunkra a térkép korábban ismeretlen sarkait? A falak mögött megbúvó titkos átjárókra? Vagy éppen az alagsorban várakozó titkokra? Mind itt vannak, pont mint régen, mégsem érződik olcsó újrahasznosításnak - márcsak azért sem, mert emberemlékezet óta nem volt olyan AAA-játék, mely ezt a klasszikus receptet használta volna.

A túlélő-horror persze nem attól lesz túlélő-horror, hogy egy házban és környékén szaladgálunk fel-alá, azon gondolkodva, vajon mi a következő lépés a továbbjutáshoz. Hogy akkor mitől? Attól, hogy a túlélést helyezi előtérbe, a lehető leginkább megnehezítve azt számodra. Leginkább az alábbi módokon:

*1. Valódi veszélyt jelentő ellenfelekkel

  1. Szűkös erőforrásokkal (muníció és gyógyítás)

  2. Amiket még jobban leszűkít azzal, hogy nem vihetsz magaddal bármennyit*

Bárhogy is nézzük, igazából ezek az elemek a klasszikus Resident Evil játékmenet alappillérei, és ezek azok, amik most újból visszaköszönnek a hetedik részben. Nagyjából tizenöt évet kellett várnia arra, hogy újból felfedezzék őket.

A Resident Evil 7 - az elődökhöz hasonlóan - attól lesz igazi túlélő-horror, hogy minden egyes összecsapásnak valódi tétje van. Nincsenek könnyű ellenfelek, szinte bármilyen szituációban meg tudunk halni, és éppen ennek a tudata az, amely feszültséget visz az összecsapásokba. Pedig azt hinnénk, hogy belső nézetből könnyebb dolgunk lesz, de a furmányos dizájnerek pont úgy álmodták meg a szűk tereket és a szörnyetegek kiszámíthatatlan animációit, hogy ne legyen könnyű dolgunk azokkal a fejlövésekkel. Sőt, valójában pont erről szól a játék, ha a teljes képet nézzük: arról, hogy folyamatos döntéseket hozunk arról, mennyit kockáztatunk. A testlövés pontosabb, de több lőszer megy el vele. A puska közelről egy lövéssel elintézhet bárkit, de lehet, hogy egy főellenfélharcnál jobban fognak kelleni azok a sörétek. Még csak fél életerőn vagy, várhatnál, de lehet, hogy a következő ütés után már nem lesz időd gyógyítani. Ezek azok az elemek, melyek folyamatosan fenntartják az izgalmat: az, hogy állandóan menedzselned kell az erőforrásaidat és az eszköztáradat. Nem pazarolhatsz ugyanis felelőtlenül, mint ahogy a hátizsákodban sem fér el minden, így döntened kell, hogy mit viszel magaddal és mit hagysz az egymással összeköttetésben lévő item boxokban. Félreértés ne essék: a Resident Evil 7-ben a fegyverek nem csak mutatóba vannak, használni fogod őket, méghozzá folyamatosan - a feszültség ettől nem válik nyomasztóvá, mert az eszközök a "győzelemhez" mindig adottak. De igenis meg kell becsülnöd azt, ami a rendelkezésedre áll: itt a lelőtt ellenfelek nem dobnak muníciót, mint ahogy regenerálódó életerő sincs. Még szerencse, hogy a korlátozott mentési lehetőséget nem hozták vissza a fejlesztők - igaz, aki erre vágyik, a legmagasabb nehézségi fokozaton ezt is megkapja.

Jól mutatja, milyen óriási hiánypótló alkotás a Resident Evil 7, hogy annak ellenére is abszolút frissnek hat, hogy a játékmenet tekintetében lényegében a klasszikus trilógiából ollózták össze a játékot - mindegyik epizódból szigorúan a legjobb dolgokat kivéve. Az első részből a játéktér felépítése, na meg persze az egész gameplay alapja köszön vissza. A másodikból a karakterekkel kapcsolatos, sokszor utólag értelmet nyerő döntési variációk. A Nemesisből pedig a csak ideiglenesen legyőzhető, rendre visszatérő ellenfél, illetve a bővebb crafting lehetőségek lettek ismételten felhasználva. Ezeken túl is van persze jó néhány kikacsintás: a puska megszerzése például egy olyan ikonikus megoldást húz elő ismét, ami garantáltan megdobbantja a rajongók szívét. De említhetném az opcionális backtrackinggel fellelhető rengeteg apró titkot és jutalmat, vagy éppen a szokás szerint akciódús végső felvonást, ahol végre a ránk özönlő mutánsokra zúdíthatjuk az item boxban őrizgetett "kincseinket", amiket a Nagy Végső Összecsapásra tartalékoltunk. Amit persze most is egy... na jó, megígértem, hogy nem spoilerezek.

De hogy lehet friss egy olyan játék, amely már réges-rég látott, évtizedes elemekre épít? A válasz ott van a bevezetőben: úgy, hogy képes más formában tálalni ezeket. És valójában itt dől el végérvényesen a belső nézet létjogosultsága, a Resident Evil 7 ugyanis éppen ettől új: szó szerint más szemszögből rakja elénk a klasszikus túlélő-horror élményt. A hetedik rész helyszínei nem csupán változatosak és hihetőek, de az új perspektívának köszönhetően még inkább átjön az erőteljes atmoszféra, amire még rádob egy lapáttal a fergeteges audio és a legjobb pillanataiban túlzás nélkül fotorealisztikus hatást keltő látvány.

A belső nézetnek emellett van még egy jól ismert előnye: sokkal jobban szolgálja a folyamatos, átélhetőbb történetmesélést azzal, hogy szükségtelenné teszi a hagyományos átvezetőket. A Resident Evil 7 cselekménye ezáltal végig feszes és izgalmas tud maradni, arra ösztökélve bennünket, hogy minél előbb végére járjunk a nagy rejtélynek. A sztori részleteibe - ahogy ígértem - nem szeretnék belemenni, annyit azonban mindenképpen érdemes megemlíteni pozitívum gyanánt, hogy nincs az az érzés, mint például a hatodik résznél vagy éppen a Revelations-nél, vagyis hogy túlságosan nagyot akar markolni. A hetedik rész emészthető léptékű, ugyanakkor érdekes történet, amely teljesen új alapokra épít és nem erőszakol meg semmit, ami a múltban történt - de elegánsan azért becsatlakoztatja magát a Resident Evil-univerzumba.

Két nappal a premier után elhamarkodott kijelentés lenne azt mondani, hogy a hetedik résszel a Capcom visszalőtte a Resident Evilt a videojátékok elitjébe, azt azonban be kell látni, hogy nem mindennap látunk ennyire bevállalós folytatást - mit folytatást, franchise-rebootot! Nem mondom, hogy a Resident Evil 7 hibátlan, mert vannak olyan élei, amiken lehetett volna még csiszolni. Ilyenek például a logikai feladványok, melyek tekintetében nem igazán ér fel az elődökhöz, vagy hogy az első pár bossfight során kicsit túlzásba estek a készítők a szűk terekkel és a szaladgálással. Összességében azonban egy olyan játékról beszélünk, amely sikeresen végigvitt egy őrületesen kockázatos, radikális újragondolást, ami már önmagában kiemeli a tömegből. Pláne akkor, ha annyira hiánypótló és minőségi, mint a Resident Evil 7.

*Hölgyeim és Uraim, a Capcom megcsinálta: sikeresen feltámasztottak egy olyan receptet, amiről azt hittük, sosem ízlelhetjük már meg többé. A Resident Evil 7 játékmenete klasszikus elemekre építkezik, élményként viszont teljesen új, összességében pedig alaposan feladja a leckét a trónkövetelőknek: a mára kissé eltorzult túlélő-horror titulus ezzel a játékkal visszanyerte a valódi, eredeti jelentését.

Még hogy nem Resident Evil? Ugyan: ez a játék Resident Evilebb, mint bármi, ami az elmúlt 15 évben megjelent.*

***Resident Evil 7: Biohazard | PC, PS4 (tesztelt), Xbox One

Fejlesztő: Capcom | Kiadó: Capcom***

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Wildgate

Manapság egyre inkább trendi a közös kalandozós stílus, aminek egyik legjobb képviselője a Sea of Thieves. A Wildgate le sem tagadhatná, hogy a Rare közel hibátlan üdvöskéje nagyon erős inspirációt nyújtott a fejlesztés során. Első imrpressziónk következik.

20 perce

THQ Nordic bejelentések - ez történt pénteken

Benne: Darksiders 4, Reanimal, The Eternal Life of Goldman, Sacred 2: Fallen Angel, SpongeBob SquarePants: Titans of the Tide, Fatekeeper, Wreckreation, The Guild: Europa 1410, Tides of Tomorrow, Gothic Classic.

2 órája
1

Killing Floor 3

Senki sem panaszkodhat, hiszen a bétateszterek már előre megkongatták a vészharangot – és valóban, a zedmészárlás láthatóan túljutott a csúcspontján. Tesztlaborban a Killing Floor harmadik része.

22 órája
2

Nintendo Direct bejelentések, Battlefield 6 bemutató - ez történt csütörtökön

Benne: Monster Hunter Stories 3: Twisted Reflection, Pac-Man World 2 Re-Pac, Cronos: The New Dawn, Once Upon a Katamari, Shinobi: Art of Vengeance, Plants vs. Zombies: Replanted, Octopath Traveler 0, Marvel Tōkon: Fighting Souls, The Adventures of Elliot: The Millennium Tales.

1 napja
3

Time Flies - legyünk legyek!

Egzisztenciális merengés? Paint.exe-ből fogant minimalista fricska? Zümmentésnyi világnézet és társadalmi kritika? A Time Flies egy kicsit mindegyik egyszerre.

1 napja
4

Architect Life

Egy kor felett a Sims legérdekesebb része leginkább a házak megépítése, berendezése. Maga az életszimulátor már nem tud minket lekötni, elég a valódi élet… Erre jön az Architect Life és megforgatja az elvárásokat. Sikerül neki többet is letenni a tervezőasztalra? Lássuk!

2 napja
1

Frissítések minden mennyiségben – ez történt szerdán

Benne: Microsoft üzleti jelentés, Assassin's Creed Shadows, Clair Obscure: Expedition 33, Hell is Us, Nintendo Direct bejelentés, Drag x Drive.

2 napja
8

Wild Hearts S - a Switch 2 változat

A Capcom 2004-ben valami igazán különlegeset tett le az asztalra, mivel életre hívott egy új műfajt a Monster Hunterrel. A szörnyvadászós formula, amely elsőre talán rétegjátéknak tűnt, hamar megtalálta a saját közönségét és sokunknak lett belőle életre szóló játékélmény. Bár azóta sokan próbálkoztak a nyomdokaiba lépni, de igazán senkinek nem sikerült megragadnia azt az esszenciát, amit a Capcom annak idején megteremtett.

2 napja
9

Wonder Boy: Asha in Monster World - a legfrisebb generáción

A Monster Boy sorozat a SEGA ikonikus brandjének fontos tartópillére volt annak idején. A Wonder Boy/Monster Boy széria újrakiadott elemeit többször is teszteltük már, most a PS5 és Xbox Series X (valamint Microsoft Store)-ba megérkezett Wonder Boy: Asha in Monster World, ebből kaptunk friss tesztpéldányt.

2 napja
2

PlayStation Plus: az augusztusi hármas

Az utóbbi évek egyik legjobb soulslike debütálása. Egy masszív többjátékos cím. Némi anime csihipuhi. Ez várja az előfizetőket a következő hónapban.

3 napja

Asterix & Obelix újból akcióban, Thunderful felvásárlás – ez történt kedden

Továbbá: Godbreakers, Cronos: The New Dawn, I Hate This Place, Slime Rancher 2.

3 napja
1

Tony Hawk's Pro Skater 3+4 - a Switch 2 változat

A Tony Hawk’s Pro Skater 1+2 után sokan azt hittük, hogy az Activision már elengedte az újabb gördeszkás remake gondolatát, de egy új epizóddal lepett meg minket az Iron Galaxy Studios. Lássuk, hogy a Nintendo Switch 2 változatnak megy-e a kickflip!

3 napja
12

God of War-sorozat infómorzsák, Hollow Knight: Silksong életjelek – ez történt hétfőn

Továbbá: FlexStrike, Witchfire, Sony vs. Tencent.

4 napja
5

Heti megjelenések

5 napja
2

Bambas!

A sétaszimulátorok az indie-szcéna előretörésével virágkorukat élik, mégsem született olyan alkotás, ami _konkrétan_ a séta mikéntjére, a séta működésének mélyebb értelmezésére (...) helyezte volna a fókuszt - egészen eddig. Bár lehet meglettünk volna nélküle is.

5 napja
5

Songs of Conquest - Roots

Gyökereket eresztett a HoMM 3-ra hajazó stratégia második faj DLC-je, hogy kiteljesítse az élet körforgását. Zöldek, előre!

5 napja
2

Old Skies

Egy klasszikus point and click receptet követő lineáris, világépítés tekintetében mégis grandiózusnak ható kaland a Wadjet Eye Games legújabb címe, a korokon át is örökérvényű emberi érzéseket boncolgató Old Skies.

6 napja
5

Wolfenstein sorozat a láthatáron - ez történt pénteken

Továbbá: Elden Ring Nightreign, Frostpunk 2, Dying Light: The Beast, Code Violet.

7 napja
1

Chinese Frontiers - épül-szépül a Nagy Fal

Van az úgy, hogy az ember belefárad a sok menekülésbe és folyamatos túlélési kényszerbe és valami nyugira vágyik. A SolidGames játéka megkísérli a kettőt elegyíteni: egy alapvetően feszített rendszert átültetni egy lassabb folyású keretbe.

8 napja
3

Battlefield 6 trailer, Sony-Namco partnerség - ez történt csütörtökön

Továbbá: Borderlands 4, Lollipop Chainsaw, Wuchang: Fallen Feathers, Invincible VS, Assassin's Creed Shadows.

8 napja
12