[Teszt] Little Nightmares

Little Nightmares

ne5hVáradi Dániel2017.04.23. 11:00

A Little Nightmares-szel a Tarsier csapata egy olyan képletet alkotott, melyben egymástól látszólag teljesen független elemek, játékok, képi világok és ötletek vegyülnek. A végeredmény azonban nem egy felismerhetetlen massza vagy torz alkotás, ami a saját helyét keresi - hanem egy olyan játék, ami nem kíván többnek látszani, mint ami valójában és pontosan azt nyújtja, amit a fejébe vett.

Egy 42-es Nike tornacipő nincs itt valahol?

A Little Nightmares valóságos. Na nem is a játék egésze, hanem a koncepció, ahogy a kis esőkabátos gyermek szembesül megannyi fölé tornyosuló kihívással. Az elgondolás, hogy piciny karakterünk akár a mindennapi tárgyak és helyszínek között is elveszhet, pontosan azt a nyilvánvaló üzenetet közvetíti, ami valószínűleg mindannyiunkkal megesett már (gyermekként talán gyakrabban): amikor elveszve érezzük magunkat a világban.

A Little Nightmares elvont. Ezen ereje pontosan a koncepcióban rejlő alapból fakad. A perspektívák aránytalan eltorzítása miatt néhol szándékosan jelentéktelenebbnek érezzük magunkat, míg máshol már-már normális körülményeket képzelhetünk magunk köré, hogy aztán egyik pillanatról a másikra éreztesse velünk, mennyire elenyésző a jelenlétünk a világban.

Mindig csak a lógás, más meg mosogasson, mi?

A Little Nightmares kedves. Az első látszatra az Unravellel párhuzamba állítható, nyilvánvaló méretbeli eltérésekből adódó platformer részek során nem egyszer fogjuk úgy érezni, mintha egy gyerekmesét látnák. Még akkor is, ha a környezet és a feladatok, illetve a mögöttük megbújó utalások nem is feltétlenül azok, amiket a fiatal korosztály számára nyugodt szívvel ajánlanánk.

A Little Nightmares kegyetlen. A szinte Dark Souls jellegű, bárminemű utalást, tanácsot vagy fogódzkodót nem nyújtó játék kíméletlenül torolja meg a legapróbb hibát is, legyen szó egy platformer szekvenciánál történő elhibázott ugrásról vagy egy bossfight-nak beillő menekülésről. Ráadásul hihetetlen érzékkel változtatja a nyugodt, felfedezésre és lassabb előrehaladásra építő részeket a feszült, reflexekre kihegyezett vérre és időre menő szituációkkal. Ennek köszönhetően egy folyamatos érzelmi hullámvasút jellemzi a játékot, ahol sosem tudhatjuk, mikor következik az újabb pofon.

Mire én ezt a szőnyeget kiporszívózom...

A Little Nightmares mesés. Az Unreal Engine-nel életre keltett bárka minden szintje más és más tematikára és helyszínre épül. Ezzel egyidejűleg pedig a némiképp gyurmafigurákra emlékeztető karakterek és színházat idéző szobák miatt olyan érzésünk lehet, mintha egy szokatlan és kitekert előadásra váltottunk volna jegyet, ahol a porond és a hangulat folyamatosan változik a kellemes, a nyomasztó és a teljesen letargikus között. Néha pedig a bohókás és vicces felütés sem áll távol tőle, ugyanakkor egy percig sem ringat abban a hamis illúzióban, hogy minden normális.

A Little Nightmares groteszk. Dacára a fenti mondatoknak, a játék teljes egészét átlengi egy Tim Burtonös stílus, az atmoszféra pedig már-már az American McGee-féle Alice játékok elborult világképét idézi meg, melyre csak nagy mértékben ráerősít a karakterek eltúlzott ábrázolása és a mindig jelen lévő kényszerített perspektívából adódó világnézet. Az egyes helyszíneken található szereplők pedig, velünk együtt, egytől-egyig megtestesítik mindazt, ami gyermeki énünket egykoron riogatta.

Durva egy házibuli, már közel a filmszakadás.

A Little Nightmares tartalmas. A készítők ügyesen adagolják a sötét tónusú, nyomasztó, sürgető szituációkat és a nyugodt, kellemes, melegséget árasztó helyszíneken játszódó fejtörőket. A köztük lévő váltások és átmenetek pedig mindig egy előre megtervezett forgatókönyv szerint történnek, melyekre a koronát a legváratlanabb pillanatokban előforduló, látványos éhezős jelenetek teszik fel, melyeket csak tovább fokoz az ilyenkor legintenzívebb zenei kíséret.

A Little Nightmares rövid. Mindössze néhány óra alatt bejárhatjuk a bárka minden szintjét és mire hozzászoknánk a letargikus hangulathoz, már meglátjuk a fényt az alagút végén, az utunk véget ér. Mi pedig fellélegezhetünk, hiszen a nyugodt zárókép előtt a kicsiny esőkabátos egyre bizarrabb és furcsább tettek elkövetője és szenvedője lesz, ezek után pedig könnyen megkérdőjelezzük, ki is az igazi áldozat.

Hát, ez a pincér sem szakad meg a jattért.

A Little Nightmares ékes iskolapéldája, amikor egy okos ötlet köré a megfelelő alapok és elemek felhasználásával sikerül játékot alkotni. Távolról sem tökéletes, egyik ereje azonban pont ebben rejlik, hiszen a kis esőkabátoshoz hasonlóan mi is érezhettük már úgy, hogy a világ összefog ellenünk, a fejünkre nő. A Tarsier alkotása sajátos módon tár elénk egy szokatlan univezumot, a rövid történet során pedig a megfelelő pontokon olyan kérdéseket és utalásokat feszeget, amik után biztosan nem maradunk közömbösek.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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

Heti megjelenések

6 órája

Aranylemezen a King's Bounty 2

Gameplay videót is kapunk a befejezett játékfejlesztés híre mellé.

21 órája
2

A világ és a tennivalók mutatkoznak be a Tales of Arise trailerében

A Tales of sorozat a következő epizód megjelenésére hangol.

21 órája
2

Iparági szakértő szerint a Cyberpunk 2077 nincs jó pályán a felemelkedéshez

A CD Projekt le van maradva a Cyberpunk 2077 gatyába rázásával.

22 órája
16

SkateBird: egy hónap még a keltetőben

A madaras-gördeszkás indie csoda csúszik egy kicsit.

23 órája

A Valve szerint a Steam Deck a bukott Steam Machine PC-k tanulságaiból nőtte ki magát

A sikerhez pedig kell a Linux támogatás és a Proton réteg.

1 napja
3

Life is Strange: True Colors - íme a kisváros

Bemutatkozik Haven Springs.

1 napja
2

A PC-s Game Pass előfizetők butább verziót kaptak a The Ascent-ből

De nincs ok az aggodalomra, a készítők már rajta is vannak az ügy megoldásán.

1 napja
7

Hivatalos támogatást kaptak a Half-Life 2 remasterén dolgozó rajongók

A HL2 Update készítői remasterelik az egész játékot.

1 napja
2

Hétvégi program: repüld be a klasszikus 3D kedvenceid pályáit, böngészőből

Mario, Zelda, Metroid, Final Fantasy, Counter Strike... noclip módban.

1 napja

Minden jel szerint jövő évre csúszik a Horizon Forbidden West megjelenése

Hivatalos bejelentés még nem történt. De csak idő kérdése valószínűleg.

2 napja
30

Nextgen látványt villant a FIFA 22 új trailere

Mozgásban a HyperMotion Technology!

2 napja
1

Visszavonjuk az előkészületben lévő Hideo Kojima interjúnkat

Az internet kollektív tudata úgysem bírná el az anyag mélyen szántó, intim szellemiségét.

3 napja
12

Gyilkosság és bűntény animeországban, megjelent a Bustafellows

A visual novel kaland masszív időre lekötheti a műfaj kedvelőit.

3 napja

Inbento - cicamama eledele

3 napja
1

PlayStation 5: hamarosan szabadon bővíthetjük a tárhelyünket

Érkezik a régóta várt SSD támogatás. De egyéb finomhangolásokra is számíthatunk.

3 napja
18

Heteken belül végleg lekerül a digitális piacterekről a Forza Motorsport 7

Néhány hetünk maradt, hogy a játékot és a korábban megjelent letölthető tartalmakat kosárba tegyük.

3 napja
18

Határozatlan időre elhalasztották a Crimson Desert megjelenését

Tovább mélyítenék a játékmechanikákat, hogy a lehető legjobb élményt nyújthassák.

3 napja

Death's Door

A fene se hitte volna, hogy egy apró, kétfős csapat fogja a nyár egyik bombáját ledobni, de most ez történt: a Death's Door egy szinte tökéletesen megkomponált kaland lett, melyet vétek lenne kihagyni!

3 napja
7

Annapurna Interactive Showcase

A feltörekvő kis amerikai kiadó is megtartja a saját nyári bemutató műsorát. Érdemes volt odafigyelni rájuk ismét!

3 napja
7