[Teszt] Xenoblade Chronicles 2

Xenoblade Chronicles 2

Gamer3652017.11.30. 16:00

~ Tesztünk abszolút spoilermentes! ~

A Xenoblade Chronicles minden idők egyik legnagyszerűbb japán szerepjátéka. Nem hiszel nekem? Semmi gond, attól még az. Bár Oldern bátyó részletesen kifejtette anno (a cikket egyébként is ajánlanám, mint kiindulópont), de azért röviden: a fantasztikus forgatókönyv, a történet girbegurba, izgalmas vonalvezetése, a szeretni való karakterek, a lenyűgöző világ és addiktív harcrendszer és a mindezek alatt hömpölygő monumentális muzsika mind a fenti kijelentésemet erősítik. Az őt követő sci-fi mellékág, az X mit sem bizonyított jobban, hogy a gigantikus csodálatos nyílt világú játszótér és az amúgy remek, mély harcrendszer mit sem ér egy jó történet nélkül. A második rész most levonta a tanulságokat, mer kisebbet álmodni egy olyan világban, ahol a nagy vágyak mélységéből nehezen tör felszínre a játékos, és nem fél kétszer belelépni ugyanabba a folyóba, ha neki az ott kényelmes.

Felhőtenger vagy Tengerfelhő - ahogy tetszik. [handheld üzemmód]

Amikor először szembesültem a folytatás létezésének tényével (értsd: a januári Switch prezentáción szembe jött velem a debüt-trailer) a felhőtlen örömömet egyetlen dolog árnyékolta csupán be: Masatsugu (Maszat súgó!) Saito anime dizájner karakterei. Ennek az az egyszerű oka, hogy ahol eképpen dizájnolt karakterek felbukkannak, ott rövid időn belül elszabadul a fullkretén. Ezzel szemben a Xenoblade 2 karakterei teljesen közönséges hús-vér hősök és bár egy-két meredek poénnal képesek egy pillanat alatt pofánverni a komolyságot, többnyire azért tudnak viselkedni. A “felnőtt” karaktereket a Final Fantasy és Kingdom Hearts sorozatokból jól ismert Tetsuya Nomura tervezte, (a tett súlya!) melyek összeeresztve az animésebb Saito karakterekkel kissé fura kontrasztként hat. Ellenben a kontraszt mögötti szimbólum megér egy gondolatot: a gyermetegebb lelkű, álmodozó fiatalok gyermetegnek (Saito), a komoly szándékú, dörzsölt rókák pedig felnőttesként (Nomura) vannak ábrázolva, és ez a dizájn választás mögötti döntést egész más megvilágításba helyezi.

Mielőtt megkérdeznéd, Igen, ez a steampunk arcade gép játszható. [desktop üzemmód]

Mindenféle gyermetegség és kóbor komolytalankodás ellenére az alapfelállás igen problémás: a világ valami okán víz alá került, a populáció pedig a teremtés helyszínéül szolgáló Elysium-ból (a Bibliában mint Paradicsom) érkezett titánok hátán igyekszik túlélni a kialakult helyzetet. A probléma, hogy a titánok - csak úgy, mint minden élőlény - nem élnek ám örökké, szóval a megoldás átmeneti, valódi, permanens megoldás híján pedig a feszültség, reménytelenség érzése folyamatosan a levegőben van. Főhősünk, Rex egy kisebb titán, Gramps barátja hátán éldegéli mindennapjait. Azzal foglalkozik, hogy elmerülve a végtelen tengerben, a régi világ kacatjait rángatja a felszínre, amit később értékesít. Az így szerzett profit nagyobb részét már küldi is “haza” melegében - ezzel segítve az otthon maradottakat, magának csak annyit tart meg, amennyi feltétlenül szükséges. Rex egyébként igazán kedves, segítőkész srác, nem nehéz azonosulni vele. Míg az első részben a bosszú volt a fő motiváció forrás arra, hogy nekiinduljunk szájbarúgni a világot, az X-ben az ismeretlentől való félelem addig a második részben az ártatlant védelmező kéz. Nehéz nem észrevenni, hogy Rex oda van Pyra-ért, a dombor -és tomporzati viszonyokban kedvező tulajdonságokkal rendelkező “blade” hölgyikéért. A kisasszony bajban van ezért szívességet kér, Rex felügyelő pedig ugrik, mint a cerkóf majom a banánra.

Rex és öreg barátja... na jó, nem, nem spoilerezünk [desktop üzemmód]

Node hogy kik ezek a blade-ek? Pengék lelkei vagy lelkek pengéi? Nem is lényeges. A blade-ek hozzákötik magukat az úgynevezett driver-ekhez (mint például Rex), és segítik őket a harcban. Ez a gyakorlatban úgy néz ki, hogy a játékos irányítja a driver-t, aki a harc hevében különböző art támadások segítségével bekapcsolja a blade-ek speciális képességeit. Egy driver egyszerre több blade-el is rendelkezhet, sőt, harc közben váltogathatja őket. A blade-ek képességei a rájuk jellemző elementálhoz kapcsolódnak, - Pyra például “tűz” penge - amik igazán hatásosak a velük szemben érzékeny lényekre.

A relatív páratartalom megközelíti a 100%-ot. [handheld üzemmód]

A harc alapjai a korábbiakhoz hasonlóak: a kiválasztott driver valós időben pozícionálható, megfelelő időben (és helyen!) elsütendő art-ok, kombók, lánc támadások jelentik a kulcsot a csata kimeneteléhez. Az egész rendszer sokat egyszerűsödött... inkább azt mondanám, hogy “egyértelműsödött”. Nincs arra szükség, hogy több órás tutorial videokból hámozzuk ki egy-egy fogaskerék “forgásirányát” - amellett, hogy nem is sekélyesedett el. Lassan építkezik, bontakozik ki és az első perctől kezdve nagyon élvezetes, ez pedig csak hatványozódik, ahogy bővülnek a lehetőségek. Egyedül az bosszant, hogy a tutorial-ok a megtekintést követően nem tárolódnak el egy naplóban, szóval érdemes odafigyelni, miket mond a(z amúgy igazán laza) tréner. A pengék másik (rosszabbik) végén, azaz a kardélre hányható monsztákból piszok sokféle akad, ellenben ezek egy része ismerős lehet a korábbi Xeno játékokból. Hogy ez tudatos univerzum építés, avagy olcsó újrahasznosítás, nehéz kérdés. Az igazság valahol félúton lehet a kettő között, nekem nem volt gondom ezzel, de simán el tudom képzelni, hogy valakinek szúrja a csőrét.

Jean-Claude és hűséges pengéje, Zsákcsöcs. [handheld üzemmód]

De ha már így szóbahoztam az univerzumépítést, ebben Monolith-ék mindig nagyon jók voltak, és most sem hibáznak: a helyszínek lélegzetelállítóak, annak ténye, hogy például egy óriási titán hátán játszódik a cselekmény, városkával, erdővel, barlangokkal, miközben a kamerával hátrébb gurulva láthatóvá válik, hogy a messze távolban ott bólogat a titán, baromi látványos. Technikai oldalról nézve kisebb csoda, hogy mindez egy pici tabletből jön ki, de sajnos ennek megvan az ára. A minőség sajnos koránt sem egységes, a szájtátósan gyönyörű kompozíciók és az egyes elnagyolt, kevésbé impozáns helyszínek között azért akad némi kontraszt. Mondjuk egy ekkora nyílt világú környezet esetében ez még úgy félig-meddig bocsánatos. A képfrissítés többnyire szépen tartja a kitűzött 30 frémet, de láttam már megdöccenni is, szerencsére egy kézen meg tudom számolni hányszor. Ilyenkor a felbontást is szépen skálázza az engine, handheld módban már-már Wii szintre is képes lesüllyedni, amit azért már észre-észrevesz az avatatlan szem is. Mindez nem csoda: minimum hatan rohangálnak a játékban, (ez csak a játékos-party) majd amikor egy kisebb csapaton rajtaütünk, simán 15 felé is mehet ez a szám.

Úgy tűnik, hiába mondták Jar-Jar Binks-nek, hogy ne kezdjen lovakkal. [handheld üzemmód]

A kirándulós, felfedezős játékmenet is kapott apróbb ráncfelvarrásokat. Például az általam nem igazán kedvelt bigyógyűjtés (mellékküldetésekhez, fegyverfejlesztéshez szükséges elszórt kis köcöllék bezsebelése) koncentráltabbá vált: kevesebb ponton, de ott egyszerre több tárgyat szólíthatunk magunkhoz. A sokat kritizált mellékküldetések is fejlődtek: bár a kimenetel még mindig ugyan olyan egyszerű, (pusztítsd el x-et, keresd meg y-t, mentsd meg z-t) a köréjük írt történetek egy szinttel feljebb léptetik őket. Sokat változott a felfedezés is, ezúttal nem kapunk “kicsi villogó nyilacskát, ami folyton a pofánkba villog”, (köszi, kokesininja) ezáltal sokkal könnyebb elveszni a világban - ami mondjuk nem feltétlenül jelent problémát. A level design-on amúgy finoman érezhető, hogy a Monolith részt vett a Breath of the Wild világának megteremtésében.

Az ott a háttérben a titán feje, aki a hátát nyújta kalandozásunk korai helyszínéül. [handheld üzemmód]

Nem zárhatom le a cikket úgy, hogy ne méltassam az egekbe a zeneszerzők kis csapatát, ugyanis Yoko Shimomura-t leszámítva (nem volt Yoko', jó helyen) az első rész szupersztár stábja mind felsorakozik. Ráadásul Yasunori Mitsuda (életműve mí csuda: Chrono Trigger, Cross, Xenogears, többek között) ezúttal rendesen kivette a részét a munkálatokból - fel is szisszentem (pozitívan) amikor egyszercsak befigyelt egy Chrono Trigger forest témájával rokon melódia. Az ACE csapat pedig hozza a nagyívű, ultrafogós, gitár centrikus témákat, és édes jó Istenem, mindegyik baromi jó!

Gondolom a pontszám mustrán már túlvagy. A helyzet az, hogy az a kilences, az ott egy nagyon erős kilences. Vannak apróbb hibái, ezt nem is szeretném palástolni, de a vízió abszolút egységes és erős. Ha Xenoblade rajongó vagy, vedd úgy, hogy pisztolyt szorítottam a tarkódra, hogy azonnal hozz egykimenetelű döntést a játék beszerzését illetően. Ha nem, akkor finoman invitálnálak a klubba, amihez remek belépő a második rész.

keviny

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Rise of Industry 2: ráfér még az ipari léptékű fejlesztés

A Rise of Industry első része nem a legegyszerűbb menedzsment játék volt, viszont a kanyarban itt a folytatás, így megnéztük, mire juthat a fotel-businessman 2025-ben.

5 órája

VA-sztárok a Dead Take-ben, System Shock 2 utánpótlás – ez történt kedden

Továbbá: Donkey Kong Bananza, WWE 2K25, Day of the Shell, Quit Today

20 órája
3

Új kosárlabdás játék az EA Sportstól, 30 éves az Ace Combat – ez történt hétfőn

Továbbá: Fruitimo, Supervive.

1 napja
9

Ruffy and the RIverside - Kócos kis mackóördög

A 3D platformerek reneszánszát az indie fejlesztők bátorsága és tenni akarása indította be. Most itt a következő cím, ami egy chaotic-good beállítottságú, izgő-mozgó mackóval próbál a szívünkbe zuhanni. Teszt!

2 napja
4

Heti megjelenések

2 napja
1

Still Wakes the Deep: Siren’s Rest – Mélymerülés

A Still Wakes the Deep remekül fogta meg a tengeri terror atmoszféráját, most pedig itt a folytatás egy DLC formájában. Lássuk, merre pihennek a szirének!

3 napja
3

PS5-re költözik a Rennsport, konzolos verziókat kap a Delta Force – ez történt pénteken

Továbbá: Bubble Bobble: Sugar Dungeons, Super Mario Strikers, Turok Trilogy Bundle.

4 napja
9

System Shock 2: 25th Anniversary Remaster

Sokak szerint a modern FPS műfaj többet köszönhet a System Shocknak, mint a többi nagy öregnek együttvéve. Ezen persze lehet vitatkozni, de az tuti, hogy az első két Shock-játék tényleg őrületes innovációkat tartogatott.

5 napja
5

Fókuszban a Capcom Spotlight – ez történt csütörtökön

Továbbá: Death Stranding 2: On the Beach, Spy Drops, Anger Foot, Two Point Museum.

5 napja
4

Stellar Blade x Goddess of Victory: Nikke

A külsős együttműködés után ezúttal hazai pályáról kollaborál a Shift Up, és bővíti a Stellar Blade-et olyan módon, amit talál kevesen gondoltak volna.

6 napja
3

Apróságok a hét közepére - ez történt szerdán

Benne: Senua’s Saga: Hellblade II Enhanced, Neverness to Everness, Everybody’s Golf: Hot Shots, Fatal Run 2089.

6 napja
5

RoadCraft - szurkoljunk együtt!

A SnowRunner és MudRunner játékok neve sokak számára ismerős lehet; most itt a képzeletbeli folytatás, a RoadCraft. Lássuk, mire jutunk, ha aszfaltra megy a játék!

7 napja
9

PlayStation Plus: a júliusi hármas

Egy legendás akció-szerepjáték sorozat legújabb része. Felejthetetlen hegymászás. Féktelen bunyók. Ez várja az előfizetőket a következő hónapban.

7 napja
14

Little Nightmares bejelentések - ez történt kedden

Benne: Little Nightmares III, Little Nightmares Enhanced Edition, Little Nightmares VR: Altered Echoes, System Shock 2: 25th Anniversary Remaster, Pera Coda, Dreams of Another, Painkiller, Rematch, Meta Quest 3S Xbox Edition.

7 napja
9

Cronos: The New Dawn napló, Hytale kasza - ez történt hétfőn

Továbbá: Arc System Works, Dune: Awakening, THQ Nordic, Build a Rocket Boy.

8 napja
3

Lies of P: Overture

Némi megvárakoztatás után a Round8 a semmiből bedobta a Lies of P kiegészítőjét, mi pedig felkerekedtünk hogy megnézzük, mit is kínál az Overture.

9 napja
13

Demónéző 2025 június: Nioh 3, Dispatch, Hell is Us és a Morbid Metal

A demók intézménye végérvényesen visszatért, és nem csak a Steam felületén, de konzolon is betekintést kaphattunk jó néhány várt tételbe. Ismét merítettünk egyet az aktuális Steam Next Fest végtelennek tűnő kínálatából, és mellécsaptuk a Nioh 3-at is. Nézzünk meg néhány címet, amire mindenképpen érdemes lesz odafigyelni a következő hónapokban!

9 napja
2

Heti megjelenések

9 napja
13

Date Everything

Szeretem a szokatlanul nagy marhaságnak hangzó elképzeléseket, pláne szellemes írással és igényes szinkronnal megtámogatva, így a Date Everything igazi nekem való őrületnek tűnt, de vajon tényleg érdemes közelebbi kapcsolatba kerülni egy háztartási eszközzel?

2025.06.22.
7

Stellar Blade - a PC változat

Bayonetta és 2B után újra nedves az otaku álma, és végre nem csak Playstation-ön, hanem immár pécén is nyomul az új üdvöske. A Stellar Blade jött, és lenyűgöző portjával minket is elvarázsolt.

2025.06.21.
11