F1 2018

drag2018.10.03. 20:00

Ahogy minden sportjáték-széria, úgy a Codemasters-féle F1-játékok is megjárták már a hullámvölgyeket és -hegyeket az elmúlt évtizedben, ami nem meglepő, hiszen ebben a műfajban nagyon nehéz konzisztensen magas szinten teljesíteni az évenkénti megjelenésekkel. Jelenleg azonban egyáltalán nem lehet panaszunk: a tavalyi kiadás egészen pazar lett, az idei csomag, az F1 2018 pedig nem sokat változtatott, csak pont ott, ahol kellett - a végeredményre ennek megfelelően itt sem lehet panasz. Ez persze már a jobb oldalon virító számból is sejthető volt - na de ne rohanjunk ennyire előre...

Az F1 2017 olyan szempontból mindenképpen dicséretes alkotás volt, hogy a karrier móddal végre ellépett egy olyan irányba, ami hajlandó volt maga mögött hagyni az ezeréves sémákat és kicsit többet mutatni. Ennek kulcsa a fejlesztési rendszer, illetve annak megvalósítása volt, a szabadedzéseken elvégzett programok által ugyanis pontokat lehetett gyűjteni, amiket aztán a különféle alkatrészek fejlesztésére tudtunk költeni. Egy RPG-szerű képességfa volt az egész, amely nemcsak extra mélységet adott a karriernek, hanem a pénteki napoknak is meghozta a létjogosultságát. Na, a jó hír az, hogy mindez megmaradt - csak éppen még jobb lett az egész. A tavalyi részben egy kicsit lassan lehetett fejleszteni, az F1 2018-ra azonban a Codemasters némileg áramvonalasította a rendszert, így sokkal hamarabb láthatjuk a munkánk eredményét.

Van még néhány további csavar is a történetben, melyekkel a "valódi" F1 világát igyekeztek kicsit mímelni a fejlesztők. Ha például nem úgy alakul a szezon, ahogy eredetileg elterveztük, akkor félidőben mondhatjuk azt, hogy oké, mostantól a következő évre fejlesztünk, így csökkentve a hosszú távú lemaradásunkat. Ami pedig még izgalmasabb: az évfordulók akár olyan szabályváltozásokat is hozhatnak, melyeknek köszönhetően akár nullázódhat is egy-egy szegmens. Ez szintén felkavarja az állóvizet, egyszersmind lehetőség a felzárkózásra vagy az előnyszerzésre. Az egyes játékrendszerek szövevényes hálóját egyébként tovább növelte a Codemasters az idei évben az interjúk visszahozásával. És bár első pillantásra olcsó gimmicknek tűnhet csak az egész, nem szabad fél vállról venni a válaszokat, hiszen az egyes alkatrészekért felelős csapatok morálját tudjuk befolyásolni velük. Persze még így is erőltetettek tudnak lenni az esetenként egészen életszerűtlen csevegések, de legalább van mögöttük rendszer - maga a játék és a karrier meg szerencsére nem ezek körül forog, úgyhogy nekünk sem kell annyira komolyan vennünk őket.

Ami a vezetési modellt illeti: az F1 2018 továbbra sem szimulátor, a rendkívül széles skálán testreszabható vezetési modellnek hála azonban a sportág felől érkező casual érdeklődők és a megszállott autóverseny-fanatikusok is megtalálják a számításukat még mindig. Sőt, maga a szimuláció kicsit még mélyült is a tavalyi évhez képest, különösen ami a gumikat illeti, a karkasz viselkedése ugyanis minden eddiginél élethűbb - az F1-ben mindig is óriási jelentőséggel bíró abroncskezelésre és hőmérsékleti tényezőkre nagyon komoly hangsúlyt fektettek a fejlesztők. Valamilyen szintű gumifizika persze eddig is volt a játékban, az idei évtől azonban még inkább érdemes itt (is) keresni az elbukott századokat. A másik újdonság az ERS, vagyis az energia-visszanyerő rendszer kezelése, mostantól ugyanis manuálisan állítgathatjuk ezt, pont mint a valóságban, amivel helyzeti előnybe lehet kerülni egy-egy fontos előzésnél.

Ami a konkrét tartalmat illeti: ilyen szempontból nem sokat változott a játék. Szerencsére tavaly már itt is sikerült megindulni a megfelelő ösvényen, ehhez pedig tartotta is magát a Codemasters: az egyedi szabályrendszerrel futó (és egyébként baromi szórakoztató) bajnokságok, illetve a különféle meghívásos kihívások ezúttal is megvannak, ráadásul jóval több van belőlük, mint tavaly. Vagyis aki single-player elfoglaltságra vágyik, de kicsit eltávolodna a hagyományos világbajnokságtól vagy a karriertől, annak bőven lesz erre lehetősége - akár a versenyhétvégékhez kapcsolódó speciális eventeken keresztül is, melyek szintén visszatértek. Bővült az autófelhozatal is, további legendás járgányok kerültek a virtuális garázsba a Forma-1 hőskorából. A pályák között pedig természetesen ott van az idén debütált Paul Ricard és a visszatérő Hockenheimring is - igaz, nagy szívfájdalmamra a klasszikus aszfaltcsíkokat és nyomvonalakat itt már hiába keressük.

Pár szót érdemes szólni még a multiplayerről is, melynek kapcsán fontos változás, hogy megjelent a besorolási rendszer, ami vizsgálja a sebességünk mellett azt is, hogy mennyire figyelünk oda a többiekre. Ez nyilvánvalóan nagy segítség azoknak, akik el szeretnék kerülni a trollkodó vagy oda nem illő versenytársakat az online futamok során.


FORMAEGYBEN JÓK VAGYUNK

Ha már kompetitív játék, akkor muszáj szót ejteni a Forma-1 hivatalos gaming bajnokságáról, az F1 Esports Series-ről - már csak azért is, mert egy hazai tehetség, Bereznay Dániel személyében egy magyar játékosnak is szurkolhatunk. Dani nem elég, hogy bejutott a világ 40 legjobb játékosa közé, de az ún. Pro Draft során be is válogatták a Mercedes istálló hivatalos esport-csapatába, így ő is ott lehet majd a Pro Series fináléjában, ahol október és november folyamán összesen három futam dönt majd arról, hogy ki lesz 2018 virtuális világbajnoka. **[Szurkolunk!](https://f1esports.com/drivers/18/2018)**

A tavalyi évvel ellentétben idén nem változott különösebben sokat az aktuális F1-játék, a jó hír azonban az, hogy az alapok olyannyira erősek voltak, hogy erre nem is feltétlenül volt szükség. A finomított játékrendszerek, a némileg mélyebb szimuláció és a tovább bővített tartalom alapján pedig a verdikt nem is lehet kérdés: továbbra is csak annyit tudunk mondani, hogy a Forma-1 ennyire soha nem volt még jó konzolokon.

Sea of Solitude: Director's Cut

Akció-kalandnak álcázott lélekbúvárkodás, amely két éve EA Originals címként jelent meg, most pedig Switchre is megérkezett. Végigcsónakáztuk a Sea of Solitude-ot.

3 órája

Crusader Kings 3 csaták a Mount & Blade 2-ben?

Legalábbis ezt ígéri egy mod fejlesztő a Crusader Blade nevű projekt keretein belül.

10 órája

Ingyenessé vált az Artifact

A Valve kártyajátéka a 2.0 helyett két ingyenes verzióval próbál új játékosokat toborozni.

11 órája
2

Így hullik a xeno az Aliens: Fireteamben

Közel fél órányi gameplay bemutató a frissen bejelentett Aliens játékból.

1 napja
12

Apex Legends: kaotikus március

A Switch porttal együtt érkezik az új event. És hoz néhány komoly változtatást is.

1 napja
1

Ghosts 'n Goblins Resurrection

Arthur, a hős lovag egy domb oldalában, fa árnyékában, egy szál piros szivecskés boxeralsóban pihengette a legutóbbi (tizenpáréves) megmérettetése fáradalmait. Azonban az ördög soha nem alszik, így ismét van apropója a démonhentelésnek.

1 napja
7

Prinny Presents NIS Classics Vol. 1 - NIS klasszikusok egy helyen

Hé, dood! Az obskúrus kedvenceket ezúttal Prinny felvezetésével hozza be újra köztudatba a japán fejlesztő/kiadó.

1 napja
4

Disgaea 6: friss tartalmak, régi hősök

A bónusz tartalmakat pedzegeti a legfrissebb videós anyag a Disgaea hatodik epizódjáról.

1 napja
1

Elite Dangerous: így fest egy Odyssey küldetés

Izgalmas tartalommal bővül az Elite Dangerous - az Odyssey PC-s alfa fázisa március 29-én indul majd.

2 napja
1

Sea of Solitude: a magány tengere Switchről is hajózható

A Quantic Dream és a berlini Jo-Mei stúdió bejelentette, hogy az eredeti változathoz képest exkluzív funkciókkal és plusz tartalmakkal kibővített Sea of Solitude: The Director’s Cut mától elérhető Nintendo-Switch-re.

2 napja

Csúszik a Guilty Gear -Strive-

Sajnos késik a manga-anime stílusú verekedős széria legújabb része.

2 napja

Rhythm Doctor

A Rhythm Doctor egyik fórumbejegyzése egyetlen mondat: „Hogy lehet, hogy a space gombot megnyomva könnyekben török ki?” és ez az egyetlen mondat tökéletesen jellemzi a játékot, mely ha nem lesz az idei év egyik indie szenzációja, akkor nincs igazság a világban.

2 napja
6

Mail Mole

Carrotland low-poly világa ma megnyitotta kapuit mindenki számára, aki egy bájos, gyors és precíz platformerre vágyik.

2 napja
2

Nintendo Switch 7''-os OLED kijelzővel?

Csöndesen készül a Super Nintendo Switch? Egyes források máris érdekes dolgokat kezdtek pletykálni a konzollal kapcsolatban.

2 napja
18

After the Fall

Az Arizona Sunshine fejlesztőinek új játéka teljes cross-platform támogatású kooperatív opciót kapott. Meg egy új előre renderelt mozgóképet.

2 napja
2

Zenith: The Last City

PlayStation VR headsetekre is érkezik a klasszikus japán szerepjátékok inspirálta MMORPG. Készen állsz egy újabb véget nem érő kalandra?

2 napja
1

I Expect You To Die 2 platformok

The Spy And The Liar alcímmel érkezik a virtuális valóság legjobb kémkomédiás, szabadulószobás logikai játéka. PlayStation VR platformra is.

2 napja
1

Fracked

A remekül sikerült Phantom: Covert Ops megalkotói úgy néz ki PlayStation VR exkluzív fejlesztésébe fogtak. A kajakot sílécre cseréljük?

2 napja
1

Song in the Smoke

A Skulls of the Shogun és a GALAK-Z fejlesztői egy különleges túlélő kalanddal lépnek be a virtuális valóságba. Irány a kőkorszak?

2 napja

DOOM 3: VR Edition

6 PSVR bejelentés egyetlen nap? Ez a VR Spotlight, aminek első leleplezése rögtön a pokolba visz! Kiegészítőkkel megpakolva érkezik a rettegés.

3 napja
9