[Teszt] Mega Man 11

Mega Man 11

kevinyCsángó Kornél2018.10.10. 14:00

Nem igazán voltak elkényeztetve a Mega Man rajongók ebben az évtizedben, pedig a jó öreg kék bombázó a Capcom legrégebbi kabalája. Hogy a mostoha sors minek köszönhető - gyenge eladásoknak vagy csak szimplán más irányú fókusznak, nem derült ki, mint ahogy az sem, hogy mi térítette észhez a Capcom-ot, hogy mégis előálljon egy számozott folytatással. Talán a szakadár Inafune baromi sikeres Mighty Nr. 9 kickstarter kampánya? Vagy a megjelenésüket követő majd legalább ekkora pofával elkövetett beton-szántásuk, melyet “több mint a semmi” felkiáltással próbálták lefojtani? Egy biztos: akárminek is eredménye a Mega Man 11, nagyon köszönjük neki, merthogy ez bizony igencsak sokkal de sokkal több, mint a semmi.

Ellenfelünk a South Park-ból ismert AZ járgányt használja. Kedves egészségére.

Visszatekintve a majdnem évtizedes űr előzményeire - értsd, vegyük fel a fonalat - a sorozat legutóbbi két inkarnációját megvizsgálva legyünk őszinték: akármennyire is jól idézik a klasszikus Mega Man-t, gazdaságilag totálisan biztonsági játékok. A 8bit-es korszakot idéző asset-ek manapság már az indie stúdiók sajátjai, mindenki Kék Bombázója (és most nem OLYAN bombázóra gondolunk mint mondjuk MEGAn Fox) pedig ennél komolyabb törődést érdemel. Szerencsére ezt Capcom-ék is belátták, így a 11. rész popsija alatt egy modern motor dolgozik, aminek köszönhetően a játék igazán impozánsan fest. Bár személy szerint úgy érzem, Masahiro Sakurai-nak (Smash Bros apuka) valahogy jobban sikerült megidéznie (modernizálnia, új szintre emelni, vagy amit akartok) az ikonikus figurát, azért panaszra nem lehet okunk.

A harcot követően Roger Waters performansza foglalja el a színpadot, a kellékesek pedig már csak egy sört kérnek.

Node mire van szükség egy tisztességes Mega Man játékhoz? Egy darab kék főhős, nyolc darab nemezis, a hozzájuk kapcsolódó pályákkal, majd mindez egyszerre, a méretes erőpróbát egy kopaszodó, ravaszul vigyorgó bajuszkapitánnyal megkoronázva. Történetünk talán a legmélyebb gyökerekig nyúl vissza: megismerhetjük az ifjú Light (a sztereotíp jó doktor) és az ifjú Wily(a sztereotíp dr. Genya) múltját, honnan fakadt a több mint harminc éve tartó konflikus. Majd a jelenbe visszarévedve Wilmos gondol egy jóízűt és eltulajdonítja Light jelenlegi robot-arzenálját, ezzel motiválva bennünket arra, hogy megmozdítsuk az évek során elkényelmesedett kékszínű valagunkat.

A modern kor egyik nagy vívmánya az önmagát megsütő csirke.

Mert én aztán nem ijedek meg a kihívástól, meghát ‘93 óta játszom a sorozattal: mit nekem pár pálya meg rühes robot - fogant meg a kissé kövérke gondolat, és rápöccintettem a normal fokozatra (merthogy már ilyen is van). És bár a pályák eleje különösebb fennakadás nélkül lecsúszott, úgy az egyharmaduktól beinduló szívatás cunamira nem volt igazán felkészülve a testem (lásd még: elkényelmesedett kékszínű valag). Ott és akkor hirtelen megértettem, hogy mi értelme van a különféle felvehető csavaroknak és fogaskerekeknek: Dr. Light shopjában ezzel vásárolhatóak különféle fejlesztések, bónusz életek, energia töltő tankok, és higgyétek el, szükség lesz rájuk. Legalábbis ha nem akartok túl sűrűn mindenféle “Game Over” feliratokkal farkasszemet nézni.

Persze a nehéz játék nem azt jelenti, hogy rossz játék. A megközelítés totál régisulis, ennek minden előnyével és hátrányával. Ettől függetlenül a pályatervezés abszolút felső ligás: nemeziseink specialitásaira kihegyezett stációk baromi ötletesek, egyediek és a teljes eszköztárunkat (valamint minden idegszálunkat) igénybe fogják venni.

Nojn und nojncih luftballon.

Mert hogy az eszköztárunk fontos elemekkel bővül: a Gear kütyünek köszönhető időlassítás és az ideiglenesen felerősített Mega-Buster. Ezek elsőre haszontalan gimmick-ként hatnak, pedig igen hasznosak tudnak lenni egy-két elkeseredett helyzetben. Az utóbbival például extra funkciókat varázsolhatunk elő a boss-októl elorozott fegyverekből, míg az időlassítás kiválóan alkalmas egy-egy húzós szituáció lágyítására. Mindez nem kötelező: minden helyzet megoldható csupasz-buster-rel és a legkülönfélébb segítségek nélkül, de ha már minden kötélnek szakadnia kell, akkor célszerű inkább ezekhez nyúlni, semmit mondjuk ripityomra törni a gépünket. Ha pedig ez se vezet eredményre: a novice szint kategóriákkal gyengébbre, már-már kazuár-könnyedre van hangszerelve, ahol bárki megtalálhatja a számításait.

Nem beszéltem még a pályákról és azok fura-urairól, pedig pedig pedig… pedig állati jók! Annak ellenére, hogy emberi ronccsá tudnak szívatni, egy élmény bejárni-belakni őket. A boss-ok pedig igazi nehéz fiúk, mikor azt gondolnád, hogy kiismerted az eszköztárukat, hirtelen átalakulnak valami egészen mássá, aztán már készítheted is be az energia tankodat.

Wilma! Engedj be!

A Mega Man 11 igazán példás darab, tökéletesen őrzi a tradíciókat és emellett abszolút jó helyen tapogatózik, hogy merre van az előre ebben a kissé elhanyagolt univerzumban. Nagyon remélem, hogy nem kell megint 10 évet várni egy következő epizódra, mint ahogy azt is, hogy az X sorozattal is kezdenek valamit Capcom-ék. Nem kérek sokat: 8 zseni pályát 8 zseni kapitánnyal a fedélzeten, de addig is itt a 11. rész, ami úgy gondolom, minden rajongót méltó módon kárpótol a kissé hosszúra sikeredett pihenőidő okán.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

Tides of Annihilation bemutató, DICE Awards nyertesek - ez történt pénteken

Továbbá: Dynasty Warriors: Origins, Fantasy Life i: The Girl Who Steals Time, System Shock 2, FATE: Reawakened.

1 órája

Mark of the Deep

A Mark of the Deep-et fejlesztő csapat nem szégyell a jobbaktól tanulni. Előző játékukat, a Dandy Ace-t akár egy Hades-klónnak is nevezhetnénk, a legfrisebb címük pedig a Death Door-ra hajaz.

13 órája
1

Portok mindenhol - ez történt csütörtökön

Benne: Once Again, Knights in Tight Spaces, Sorry We’re Closed, Crowns and Pawns: Kingdom of Deceit, Lost in Random: The Eternal Die, Ubisoft, Astro Bot, Ultros.

1 napja
3

Kingdom Come Deliverance II - légy a magad ura

Az első epizódhoz hasonlóan a Kingdom Come Deliverance folytatása sem teljesen szokványos, feltéve, ha az elmúlt két évtized legnagyobb szerepjátékaihoz viszonyítjuk. Minden kezdő kalandor érdekében összeírtunk pár tippet, ami segítheti a folytatás gazdag világának megismerését!

1 napja
2

PlayStation Game Catalog: februári érkezők

Lost Records: Bloom & Rage a premier napján, Star Wars Jedi: Survivor és TopSpin 2K25. Többek között ez várja az előfizetőket.

2 napja
2

A State of Playen túl – ez történt szerdán

Benne: PS5 eladások, Elden Ring Nightreign, The Alters, Assassin's Creed Shadows, Flesh Made Fear, Twisted Tower, The Knightling.

2 napja
2

State of Play

A legújabb State of Play-re bár nem voltak előzetes ígéretei a Sony-nak, így is sikerült egy változatos felhozatallal előállniuk.

2 napja
124

Kojima a színpadon, Ninja Gaiden frissítés – ez történt kedden

Továbbá: Centum, Into the Restless Ruins, War Robots: Frontiers, One Piece: Pirate Warriors 4.

3 napja

Blood Bar Tycoon - Véresen komoly üzlet

Vlad, a nagymúltú vámpír ránk bízza vérbár lerakatait, miután elődünk csúfosan megbukott. A nyomás nem kicsi, épp ezért van szükség a játékos látásmódjára. Tesztlaborban a véresen komoly Tycoon játék!

3 napja
8

Tervek itt, tervek ott – ez történt hétfőn

Benne: Relic Entertainment, Phasmophobia, Bubble Ghost Remake, Bleach: Rebirth of Souls.

4 napja
2

Heti megjelenések

5 napja
6

Age of Darkness: Final Stand - a mindent elnyelő sötétség

Az Age of Darknessben egy másvilági sötét nép legyőzése a célunk, akik a földi létet veszélyeztetik. Azonban körökre osztott helyett valós idejű stratégiát kell alkalmaznunk, ráadásul egyedi wave rendszer is csavar nagyokat a dolgokon. Lássuk, milyen lett a sötétség kora!

6 napja
5

Pletykák a Warner háza tájáról - ez történt pénteken

Benne: Rocksready, Wuchang: Fallen Feathers, Wonder Woman, Please Be Happy, Neon Inferno, Commandos: Origins, Distant Bloom.

6 napja
4

The Stone of Madness

Lopakodós taktikai játék egy 18-ik századi spanyol kolostorban, ami tömve van őrültekkel, rabokkal, szigorú apácákkal és kegyetlen papokkal - ennél kevés vadabb és bevállalósabb settinget látni manapság.

7 napja
6

Próbakör, szivárgás, leállás - ez történt csütörtökön

Benne: Donkey Kong Country Returns HD, Assassin's Creed Shadows, Resident Evil Re:Verse, Like a Dragon: Pirate Yakuza in Hawaii, Metal Gear Solid Δ: Snake Eater, Lollipop Chainsaw RePOP, Chronicles of the Wolf, Sugardew Island, Dungeons of Hinterberg

8 napja
5

Apróságok a hét közepére - ez történt szerdán

Benne: Cloudheim, Kingdom Come Deliverence II, EcoGnomix, Switch 2.

9 napja
4

Final Fantasy VII Rebirth - a PC változat

Mindenki tudja, mekkora hatása volt a Final Fantasy VII-nek a JRPG műfajára, de akár a PlayStation-korszak egészére is. Most pécére érkezett a teljes remake-sorozat második epizódja. Teszt!

9 napja
27

Fókuszban a Capcom újdonságai – ez történt kedden

Benne: Monster Hunter Wilds, Onimusha: Way of the Sword, Onimusha 2: Samurai's Destiny, Capcom Fighting Collection 2, Wreckfest 2, Age of Empires II: Definitive Edition, Age of Mythology: Retold, MLB The Show 25, Quilts and Cats of Calico, SteamDolls, Rogue Loops.

2025.02.05.
7

Game Pass: mozgolódás február első felében

Az Avowed premierje mellé ezúttal egy 60 FPS foltozást kapott Far Cry: New Dawn és néhány Game Pass Standard érkező fért be.

2025.02.04.
4

150 millió felett a Switch, a közösség erejével fejlődik a Battlefield – ez történt hétfőn

Továbbá: Need for Speed, ID@Xbox Showcase, Just Crown Things, Action Game Maker, Bleach: Rebirth of Souls.

2025.02.04.
11