[Teszt] Gris

Gris

mcmackoGéczy Attila2018.12.23. 13:01

Egy törékeny női sziluett néz szembe a nálánál százszor nagyobb márványszoborral, amely egyszerre szimbolizálhatja a tartást, a testének szépségét, a kikezdhetetlenséget, és egyben törékenységet is. Aztán történik valami megmagyarázhatatlan, az emlékmű darabjaira reped, szétmállik, a tenyerében hordozott pici sziluett pedig magatehetetlen zuhanásnak indul. A földet érés utáni első lépések nehezek, lassúak, a lenti környezet pedig sivár, monokróm, csendes és fájdalmas.

Hát innen kell felállnia Grisnek, a Nomada Studio debütáló főszereplőjének, aki már nevében is hordoz egyfajta melankóliát. A "gris" ugyanis szürkét jelent spanyolul, és bár az AFI óta tudjuk, hogy a lány nem szürke, Grisnek óriási erőfeszítésbe telik visszahozni a színeket a világába. És ezzel újra felépítenie önbecsülésének, tartásának és női valójának addig kikezdhetetlennek, és innen nézve, hiúnak is látszó szobrát.

Nehéz úgy beszélni a Gris-ről, hogy ettől többet mondasz el a játék történetéről, a helyszínekről, a jelentésről… illetve arról, hogy mit gondolsz ezekről a pontokról, hogy rakod össze magadban a forgatókönyet. Ugyanis a Gris nem magyaráz, pusztán látható és hallható elemekkel, valamint a puzzle feladványok és kihívások felépítésével dobálja rád sorban a metaforákat, mindenféle ripacskodás nélkül. Ma már felesleges azon vergődni, hogy egy videojáték lehet-e művészeti alkotás. A Gris maga a poézis videojátékba öltött megtestesülése, sőt, kicsit erősebben is fogalmazhatunk. Talán egy játék sem volt még ennyire költői, ennyire gyönyörű, ennyire szépen éneklő, mint a Gris - ezzel pedig tökéletesen körbeér az összes olyan pont, amitől egy játék „művészi” lehetne. És tudjátok mit? Nomada-ék egy közel tökéletes játékot is le tudtak tenni a koncepciójuk mellé, amely gyakorlatilag egy igényes, flow-szerű puzzle platform-kihívásban ölt alakot.

Na nem úgy, mint az idei év másik nagy indie-durranása (Celeste), vagy valamelyik végletekig lecsupaszított pixelpontos szívatás-fesztivál. A Gris végig arra az élményre helyezi a hangsúlyt, hogy haladósan, a főhősnő köpeny-animációjához hasonló lágy áramlásban élvezhesd a puzzle feladványokat. Kicsit olyan ez, mint a Journey, vagy pl. az Abzu - de azoktól több a „játékelem” és a kihívás a programban, ráadásul az egész struktúra kétdimenziós. Már ami a játék síkját illeti, természetesen. A Grisben nincs halál, nincs game over. Helyette vannak tematikus pályák, amelyek közben Gris visszahozza életének színeit, új képességeket tanul, és a felfedezős platformerek rajongóinak segítségével titkos helyszíneket derít fel. A játékmenetet tekintve szó sincs metroidos haladásról, pedig vannak speciális, megszerezhető képességek, amelyeket kihasználva tudjuk majd a környezet akadályait leküzdeni. Gris eleinte csak ugrani tud, aztán később a köpenyét súlyos kőkockává alakítja (azaz stabilan meg tud állni akár a legnagyobb szélvihar közepén is), később jön a duplaugrás, és a többi hasonló skill. Nem is megyünk tovább, mert nem szeretnék minden poént lelőni. A lényeg az, hogy a környezeti akadályok jelentik majd a továbbjutás előtt tornyosuló gátakat, és ezeket kell az egyre dinamikusabban mozgó hősnőnkkel leküzdeni. A mechanika zsenialitása abban rejlik, hogy gyakorlatilag olyan gördülékenyen végig lehetne menni a játékon, mintha a szél hátán terelgetnénk a karakterünket; persze a kihívást jelentő részeken meg-megállunk majd gondolkodni, és lesz pár olyan pont, ahol alaposan el kell majd gondolkodnunk, hogy merre és hogyan vihet majd tovább az utunk. Bő négy órát kér az embertől a sztori végigjátszása, ez a négy óra pedig egy mesterien súlyozott ívre van felhúzva, csak nagyon ritkán érezzük azt, hogy a készítők túlzottan szerelmesek a saját ötleteikbe, és egy mechanikát tovább húznak a kelleténél.

Ahogy fentebb is említettük, a program látványa és hangjai szintén elképesztő minőségűek. A figurák és az animált NPC-k (ilyenek is lesznek), adott esetben a főellenségek is gyönyörű, kézzel rajzolt rajzfilmszerű formában elevenednek meg. A látványt pedig az Unity motor tökéletesen, döccenések nélkül szolgálja. A programot Switchen teszteltük, amely dokkolt állapotban egy 4K-s böszmén is hibátlanul formálta az animátorok és háttér-festők munkáit a méretes kijelzőre. Kézben tartva, mondjuk egy sötét szobában is hatásos az elmélyülés, bár a filmszemcse-effektus nem úgy jön át, mint a televízión. A hátterekről is érdemes még áradozni egy sort, amely az éles tusrajzok és az álomszerű vízfesték-illúziók érdekes kontrasztját képesek felvonultatni. A zenék pedig… Nos a Berlinist nevezetű csapat velőig hatoló módon játszik az elektronika, a zongora, a vonósok és a szintetikus nagyzenekari kíséretek lágy oldatával. Sokszor ráadásul a zene és a játékmenet is szimbiózisban lüktetnek vezérelt dinamikai megoldások nélkül. A játéknak tehát a muzikális része is telitalálat. Nem hiszed el? Csukd be a szemed és szánj a lenti anyagra 2 percet (majd jöhet a playlistben a teljes OST is).

2018 a videojátékos hősnők éve volt. Celeste, Feledvény Anne, és most Gris. Ők az igazi szuperhősök, a videojátékfejlesztés koncepcionálisan emelkedett színvonalának lenyomatai, valamint a korszellem intelligens árnyalatai. Az ünnepek közeledtével talán érzékenyebbek vagyunk az emberi üzenetekre, az érzelmi hatások összjátékára. Ültesd magad mellé azt, akit a legjobban szeretsz, bújjatok össze, és játsszátok végig a Grist. A libabőrös részeknél húzzátok feljebb a takarót, a szomorú vagy melengető pillanatokban nézzetek össze, töröljétek le egymás arcáról a könnyeket, végül pedig beszéljétek meg, amit láttatok, amit megéltetek. A Gris csodálatos befejezése az évnek, a fentieknek megfelelően pedig nem is lehet más az értékelés mint a lentebb látható pontszám.

10/10

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Hell is Us

A Hell is Us egy komor történet polgárháborúról és démonokról, mely minden hibája ellenére is hamar belopja magát az ember szívébe.

53 perce

1.0-s hétindítás – ez történt hétfőn

Benne: Palworld, RoboCop: Rogue City Collection, Detective Instinct: Farewell, My Beloved, Overthrown.

3 órája

Heti megjelenések

1 napja

Everybody's Golf Hot Shots

Hosszú ideje futó sorozat, bár a golf tematika miatt mindig egy szűkebb közönségnek szólt: az Everybody's Golf visszatért, a Hot Shots alcímmel pedig összeköti a keleti és nyugati névadást egy új epizód apopóján. Teszt.

1 napja
1

Gradius Origins Collection

2 napja
4

Egy Nintendo Direct - ez történt pénteken

Benne: The Super Mario Galaxy Movie, Mario Tennis Fever, Yoshi and the Mysterious Book, Mega Man Star Force: Legacy Collection, Hades II, Dragon Quest VII Reimagined, Virtual Boy, Metroid Prime 4: Beyond, Donkey Kong Bananza, Pokémon Pokopia, Fatal Frame II: Crimson Butterfly Remake.

3 napja
18

Drag & Drive

Guruló dollárok helyett most jöjjenek a guruló robotok akik kosárlabdáznak is. Egy biztos: valakinek nagyon elgurult a gyógyszere Kyoto-ban.

3 napja
10

PlayStation Game Catalog: szeptemberi érkezők

A WWE 2K25 és a Persona 5 Tactica mellé kiváló független fejlesztések érkeznek ebben a hónapban a kínálatba.

4 napja

Warner Bros. Discovery felvásárlás - ez történt csütörtökön

Továbbá: Awaken: Astral Blade, Knights of the Fall, Neon Inferno, Rain World.

4 napja
4

Kisebb címek debütálása - ez történt szerdán

Benne: Elden Ring Nightreign, Talaka, Sonic Racing: CrossWorlds, HyperYuki: Snowboard Syndicate, Nintedo Direct, Tossdown, GRIDbeat!.

5 napja
1

DLC-k apró csokra - ez történt kedden

Benne: Digimon Story: Time Stranger, Towa and the Guardians of the Sacred Tree, Pacific Drive, Spark! Photon Blast, Destiny 2, Panzer Dragoon II Zwei: Remake.

6 napja
2

Lost Soul Aside

Az egyszemélyes fejlesztésnek indult Lost Soul Aside hosszú évek után elnyerte végső formáját. A kérdés már csak az, hogy a mesébe illő történet valóban happy enddel végződik-e?

6 napja
6

Indiana Jones and the Great Circle: The Order of Giants DLC

2024 egyik legpozitívabb meglepetése DLC formájában folytatódik, a kalandvágyó játékosok így máris kereshetik Ricci atyát a Vatikánban. Indy most egy ókori lelet miatt ezúttal Róma földalatti kamráit is felforgatja. Miközben óriások nyomában járunk, a kellemetlenkedő fasiszták mellett új ellenlábasokkal, a Mithrász-szektával is többször meggyűlik majd a bajunk, de lássuk, hogy milyen és mennyi ostorcsattogtatást is kínál a The Great Circle kiegészítője.

7 napja
5

Csöndes kezdés - ez történt hétfőn

Benne: Ghost of Yōtei, Moon Mystery, Wolfenstein, War Mechanic.

7 napja
6

Herdling

A nyájterelgetés tevékenységével átfedő poénok nagyot ütnének egy politikai vagy egy vallási szatírában, itt azonban ilyenről szó sincs: a Herdling egy journey-like játék, amely a természetről, emberről és állatról mesél nekünk. Tesztlaborban a Far játékok alkotóinak új játéka.

7 napja
2

Heti megjelenések

8 napja
14

Helldivers II - az Xbox változat

Furcsa érzés a PlayStation Studios animációját látni egy Xbox kontrollert szorongatva, de a demokrácia nem ismer határokat. Legalábbis virtuálisan. Robbanások és leszakadó végtagok között. TESZT!

8 napja
5

Doronko Wanko

Voltál már videojátékban tűzoltó s katona, de luxuslakást összeokádó németjuhász aligha. Most a Namco-nak meg a bandáinak köszönhetően ez is eljött. Rúgja meg a kutya... meg a kedves feleségét is!

9 napja
12

Apróságok zárásként - ez történt pénteken

Benne: Metal Gear Solid Δ: Snake Eater, The Coma 3: Bloodlines, Tokyo Xtreme Racer, Life Is Strange, Firaxis, Slime Heroes.

2025.09.06.
1

Robots at Midnight

A júniusi megjelenéskor nem jutott el nálunk a tesztlaborig a Robots at Midnight, szerencsére azonban néhány hét csúszással megérkezett belőle a PS5-verzió is, ami újabb alkalmat biztosított arra, hogy belevessük magunkat ebbe a némileg szokatlan megközelítésű soulslike-ba. Meg is tettük!

2025.09.05.
1