[Teszt] Eastshade

Eastshade

siklaraSimon Klára2019.02.21. 19:00

Amikor egy játék világának a varázsa csodálatot ébreszt benned a valóság iránt, tudod, hogy értékes képzeletbeli helyet alkottál. Az Eastshade mindenekelőtt utazó szimulátor. A célunk egy olyan hely megteremtése volt, ahová érdemes elutazni: egy olyan helyé, ahol lenni akarsz. Egy eszképista élmény, amely a játékost megihleti, gazdagítja, és amelynek hatására a saját világát is izgalmasabbnak látja.

Az idézet Danny Weinbaumtól, az Eastshade rendezőjétől származik, és jobb felütést elképzelni sem tudnék az öt éve készülő játéka bemutatásához, amelynek Leaving Lyndow című rövid, ám hasonlóan varázslatos előzményéről már írtunk két éve. Személy szerint a rövid ízelítő óta tűkön ülve vártam az Eastshadet, amely az alig párfős csapat által megálmodott fantasy világ játékukban bejárható szigetéről kapta a címét.

Az Eastshade némi hasonlóságot mutat egyik tavalyi nagy indie kedvencemmel, a hasonlóan léleksimogató Ghost of a Tale-lel is, hiszen mindkét kalandban egy vándorművészt - ezúttal egy festőt - testesítünk meg, aki egy állatszerű, antropomorf lényekkel benépesített meseszép, ráadásul viszonylag nagy és változatos fantasy világot barangol be. Mindezt édesanyja utolsó kívánsága teljesítése érdekében teszi, a kedves mama ugyanis idevalósi révén mindig is azt szerette volna, ha tehetséges gyermeke a számára különlegesen kedves helyeket felkeresve és művészete által megörökítve azokat az utókornak maga is megtapasztalná mindazt a szépséget, amelynek ő fiatalkorában tanúja volt.

A bevezetőben ezt, vagyis útra kelésünk fő motivációját csupán néhány képernyőn megjelenő mondatból tudjuk meg, majd hajótörést szenvedünk Eastshade partjainál, és az előzményben megismert falucska, Lyndow mellett sodródunk partra. Innen elindulva és a helyiek ügyes-bajos dolgaiba nyakig merülve teljesíthetjük jóanyánk kérését, de mivel sem róla, sem a hozzá fűződő viszonyunkról nem tudunk meg semmit, erre csak a naplónkban szereplő küldetés fog a későbbiekben emlékeztetni. Négy helyszín van, amelyet okvetlenül fel kell keresnünk, és ezek természetesen úgy lettek kiválasztva, hogy a megközelitésükhöz kénytelenek legyünk keresztbe-kasul bejárni a vidéket és ténykedésünkkel a helyiek életére kihatva rengeteg barátot (meg esetleg néhány ellenséget) szerezni. Érdemes tehát nyitottnak lenni és nyitott szemmel járni, tájékozódni, mindenkivel mindenféléről elbeszélgetni, de ha kérik, akkor a titkaikat nem kikotyogni, a kéréseiknek eleget tenni, és alaposan kiélvezni az egyes helyszínek felfedezésének minden pillanatát.

Az Eastshade egy olyan dolgot állít központba, amelyet az AAA játékok manapság kellemes extraként nyújtanak: a photo mode-ot. A teljesen erőszakmentes kaland során egy-egy küldetés előremozdításához sokszor nincs más dolgunk, mint a megfelelő helyszínt vagy portréalanyt felkeresve megfesteni azt, amelynek kivitelezése leginkább egy beépített képlopásra emlékeztet. Szükségünk van egy vászonra és keretre, amelyhez a nyersanyagot sok más barkácsolható tárgyhoz hasonlóan nekünk kell összegyűjtenünk vagy megvennünk, majd a fényképezéshez hasonlóan be kell állítanunk a festményünk keretét, hogy aztán a végeredmény az E gomb lenyomásával a festőállványunkon materializálódjon. Ezt a roppant egyszerű mechanizmust Weinbaum azzal magyarázta, hogy nem akarták a játékost a tényleges festegetésre emlékeztető összetettebb műveletekre kényszeríteni, hiszen ez nem csak frusztrálóan körülményes lehet, de az ilyesmire kevésbé fogékonyakat el is riaszthatja. Nekem az igazat megvallva nem hiányzott a pingálás imitálása, és lelkes képlopó művészként rohangáltam fel-alá a szigeten, hogy a fő látnivalókat a megfelelő napszakban, a leglátványosabb fények és színek melett megörökítsem.

Szintén nem volt hiányérzetem amiatt, hogy az Easthade-del töltött bő 10 óra alatt senkit és semmit nem öltem meg, hanem helyette ott segítettem, ahol tudtam, hogy utána jóleső érzés töltsön el (de halálra sérteni valakit nem lehetetlen). A legtöbb küldetés a gyűjtögetés vagy valaminek a lefestése körül forog, de a készítőknek sikerült mindkettőt izgalmasan tálalnia, például valamilyen érdekes történetbe vagy könnyed fejtörőbe ágyaznia. Amennyire súlytalan a kerettörténet, annyira el lehet veszni a helyi titkok, érdekességek és intrikák világában, legyen szó a Lyndow sok éve eltűnt építésze körüli rejtély megoldásáról, egy titokzatos, „Medve” (!) feliratú dobozka jogos tulajdonosának felkutatásáról, vagy az erdőben éjszaka hallható dobolás forrásának kinyomozásáról. Ha már nyomozás, az egyik legszórakoztatóbb küldetés egy kis fogadóban játszódik, ahol a vihar miatt késve érkező detektív munkáját kell elvégeznünk, és a gyanúsítottak vallomása alapján kitalálni, ki lopta el az ott megszállt régész értékes kutatásait tartalmazó könyvet. A sziget őz-, majom-, bagoly-, és medvefejű lakói igényes szinkronnal osztják meg velünk magvas gondolataikat, és olykor egészen meghökkentő jeleneteknek is szemtanúi lehetünk, egy jómadár például a fejére szorult bödön levételéhez kéri a közreműködésünket. Ez a komikusnak induló jelenet például azért érdekes, mert a megfelelő kérdés feltételével váratlanul komoly családi drámába csaphat át.

A fő szál végigviteléhez elengedhetetlen, hogy egyes területek eléréséhez vízijárműveket, például egy kenut eszkábáljunk magunknak, amelyek tervrajzát is csak akkor kapjuk meg, ha az ahhoz kapcsolódó küldetést teljesítjük. Más felszerelések megszerzéséhez pénzre (glowstone) van szükségünk, például az éjszakát csak akkor tölthetjük a szabad ég alatt, ha Nava város piacán veszünk magunknak egy hideg ellen védő kabátot. Bár a hideg ellen egy különleges itallal is lehet védekezni, mivel némelyik küldetés csak éjszaka teljesíthető, a kabát előbb-utóbb jó szolgálatot fog tenni, Navába viszont csak úgy juthatunk be, ha előtte a helyieknek bizonyítottuk megbízhatóságunkat és kaptunk három ajánlólevelet, és így tovább. A feladatok egy része viszonylag lineárisan épül egymásra, teljesítésükkel pedig újabb helyszínek és eszközök válnak elérhetővé, a szemfülesek azonban számos roppant érdekes opcionális feladatra is bukkanhatnak. Azt is ránk bízza a játék, hogy mennyire merülünk el például a pszichedelikus, látásunkat befolyásoló és gyakorlatilag az Instagram filtereket helyettesítő teák főzésének rejtelmeiben (Nava csatornáin keresztül egy furcsa szektához is eljuthatunk, akik mindenféle bizarr álmokat okozó teákat szürcsölnek).

Az Eastshade igazi varázsát az alkotók szándékával egybeesve tényleg a névadó helyszín adja, amely furcsaságával, bájával és nem utolsósorban szépségével szinte azonnal beszippant. A látványnak egyedül a beröccenések tesznek be némiképp, amelyek főleg olyankor váltak zavaróvá, amikor biciklire pattanva a szokottnál gyorsabban hidaltam át a távolságokat, illetve sajnos pár fagyás is előfordult. A kissé döcögős kezdetek után hamar kinyílik előttünk a nagy, de nem beláthatatlanul nagy világ, én pedig idejét sem tudom, mikor tudott egy játék utoljára ilyen erővel hatni a kiváncsiságomra, ugyanis azon kaptam magam, hogy mindenhová el akarok jutni. Miközben e sorokat írom, a fülemben végtelenítve szól Phoenix Glendinning játékhoz írt elképesztően békés és fülbemászó zenéje, azon belül is a „Painting Flowers” c. dal, hogy még így, Eastshade szigetének elhagyása után is elkísérjen a hely varázslatos hangulata. A zeneszerző a játék alkotóját egyébként középiskola óta ismeri, korábban rövidfilmeken dolgoztak együtt, és közös munkájukon, a szemünk elé táruló látvány és a zene által teremtett harmónián abszolút érződik, hogy a kémia máig működik. Az itt-ott felbukkanó magyar szavak mellett, ami csak nekünk érdekes, elrejtettek pár easter egget azok számára is, akik játszottak a Leaving Lyndow-val, no meg az sem rossz érzés, amikor a rendelésre elkészített festményeinket később viszontlátjuk valakinek a falán.

Idén még nem vettem ki szabadságot, de úgy érzem, az Eastshade végigjátszása legalább annyira feltöltött, mint egy hétvégi gyalogtúra a természetben. Ez az egyedülálló kaland a legjobb bizonyíték arra, hogy az igényes világépítés nem csupán a játékfejlesztés elképesztően fontos aspektusa bizonyos műfajokon belül, de akár egymaga is elvisz egy játékot a hátán. Ez a féltucat ember által öt éven át épített furcsa kis fantasy univerzum a festői szépségű tájaival és bizarr figuráival nem akar több lenni annál, ami: egy hívogató mesevilág, amely csak arra vár, hogy megismerd, és minden ott töltött percet élvezz.

***Eastshade | Platform: PC

Fejlesztő: Eastshade Studios | Kiadó: Eastshade Studios ***

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Elden Ring mozi - ez történt pénteken

Továbbá: Metal Gear Solid Δ: Snake Eater, Chrono Odyssey.

22 órája
2

Warhammer 40000 bejelentések - ez történt csütörtökön

Benne: Stellar Blade, Scratch the Cat, Embracer Group, Monster Hunter Wilds, Warhammer 40,000: Dark Heresy, Warhammer 40,000: Boltgun – Words of Vengeance, Warhammer 40,000: Boltgun II, Warhammer 40,000: Dawn of War – Definitive Edition, Warhammer 40,000: Space Marine II, Warhammer 40,000: Space Marine – Master Crafted Edition.

1 napja
2

Ebola Village – #nemazafalu

Az Ebola Village egy Szovjetunióban játszódó túlélőhorror, aminek a középpontjában az ebola egy új, különösen szívós és kiemelten fertőző mutációja áll. Resi áthallások? Faluban lófráló mutánsok? Lássuk, hogy mit tud az Ebolafalu.

2 napja

Game Pass: mozgolódás május második felében

A tavalyi év egyik legkiválóbb alkotása volt a Metaphor ReFantazio, de mellette több premier cím is érkezik hamarosan a szolgáltatás kínálatába.

2 napja
7

Jön a Hellblade II PS5-verziója, új Rayman a láthatáron – ez történt szerdán

Továbbá: PlayStation Stars, Castle of Heart: Retold, Transport Fever 3, Critical Shift, Mukti, Fruitbus, Somber Echoes.

2 napja
9

Helldivers 2 frissítés, mozgásban a Syberia Remastered – ez történt kedden

Továbbá: Doom: The Dark Ages, The Wandering Village, tinyBuild Connect, to a T.

3 napja
26

Onimusha 2: Samurai's Destiny

Néhány héttel ezelőtt publikált előzetesünkből már megtudhattátok, miben több az Onimusha 2: Samurai’s Destiny újrakiadása, mint a 2002-es eredeti, így az objektív köröket már letudtuk. Most azonban eljött a teszt ideje.

4 napja
6

Commandos: Origins

A Commandos az ezredforduó környékén megért még két-három részt, expanziót, mellékágat, klónt... Aztán a műfaj visszaszorult a fősodorból, és mára alig pár képviselő maradt. Most itt a lehetőség, hogy a kommandósok visszatérjenek és újra hódítsanak! Teszt!

4 napja
9

Syberia Remastered bejelentés, Gamescomra megy a Nintendo – ez történt hétfőn

Továbbá: Anno 117: Pax Romana, Chrono Odyssey, Missile Command Delta.

4 napja
1

Ian Livingstone - A Gyíkkirály szigete

Folytatjuk a magyar nyelven megjelenő lapozgatós könyveket bemutató sorozatunkat egy újabb darabbal, "A Gyíkkirály szigetével" Ian Livingstone-tól.

5 napja
10

Heti megjelenések

5 napja
6

Bionic Bay

Emlékszünk még azokra a pixelpontos, fluid, böngészős platformerekre, amelyekben mindig elakadtunk? Ha eddig hiányérzetünk volt ezzel kapcsolatban ne keseregjünk tovább: a Bionic Bay rövid formátumban újra visszahozza a forma legjobb emlékeit.

7 napja
1

Switch 2 frissítések, Jade Raymond távozik – ez történt pénteken

Továbbá: Call of Duty: Warzone Mobile, Killer Instinct Gold, Warhammer 40,000: Speed Freeks.

7 napja
2

Stellar Blade PC-megjelenés, Kingdom Hearts IV életjelek – ez történt csütörtökön

Továbbá: Lost in Random: The Eternal Die, No Heroes Here, Future Games Show, Copycat, Locomoto.

8 napja
2

TGS 2025: idén szeptember végén

Lasssan ünnepelnünk kell a dedikált játékos expókat: TGS szerencsére idén is lesz, és kiderült, hogy hol és mikor.

9 napja
5

Kiadói tervek - ez történt szerdán

Benne: Square Enix, Blades of Fire, DreadOut 3, DreadOut Remastered Collection, S.T.A.L.K.E.R.: Legends of the Zone Trilogy – Enhanced Edition, Ubisoft, PlayStation.

9 napja
20

Capcom Fighting Collection 2

A Capcom Fighting Collection 2 most nyolc újabb ikonikus címet hozott el felújítva, újgenerációs konzolokra optimalizálva. Megtalálhatók benne ikonikus 2D-s verekedős játékok, háromdimenziós különlegességek, crossover címek, és kevésbé ismert kuriózumok is.

2025.05.14.
4

Megint leépít a Microsoft - ez történt kedden

Továbbá: The Sinking City Remastered, Marvel 1943: Rise of Hydra, Fallout, Capcom.

2025.05.14.
10

Stellar Blade PC-n, bezárhat a Moon Studios - ez történt hétfőn

Továbbá: Blades of Fire, FBC: Firebreak, Dragon is Dead.

2025.05.13.
22

Doom: The Dark Ages

Szerencsére a Mars-Föld-Pokol háromszögből már az előző epizódban is kizoomoltunk, a Doom háttérvilága így lényegesen gazdagabb és karakteresebb dark fantasy rémálommá bővült. Lássuk, mit hoznak a Sötét Korok!

2025.05.12.
34