[Teszt] Asterix & Obelix XXL3: The Crystal Menhir

Asterix & Obelix XXL3: The Crystal Menhir

mcmackoGéczy Attila2019.12.02. 22:40

Imádom Asterixet, az utóbbi két CG mesefilmet lazán végigröhögtem, de a régi rajzfilmek közül is bármelyiken jól szórakozom, mi több, tavaly karácsony körül a képregényekből is berendeltem az összes hiányzó, itthon kapható epizódot. Gondolhatjátok mennyire vártam az Asterix & Obelix XXL3-at, amely a The Crystal Menhir alcímet viseli, és egy akció-platformer sorozatot próbál ismét a köztudatba pofozni. Az XXL2 nemrégiben kapott HD felújítást, ráadásul az a cím a maga korában olyan paródia-jellegű megközelítést hozott, amire most is nagy igény lenne. Tizennégy év pergett le a homokórán, a Microids pedig feltételezhetően az XXL2 HD sikere után döntött úgy, hogy megérné új köröket futni a dilis gall párossal. Sajnos azonban ennyi idő csak arra volt elég, hogy a széria visszafelé fejlődjön.

Bár az előző játék sem volt klasszikus értelemben vett platformer, az XXL3-ban az ugrabugra szinte minimálisra kopott. Izometrikus nézetből látjuk a hőseinket, akiknek erdőn, mezőn, városon, fagyott izlandi tájakon kell magukat átverekedni, a szó legszorosabb értelmében. Bár a terepen a felderítés és titkos járatok feltárása, áthidalható akadályok leküzdése hozza a játék mechanikáinak körülbelül egyharmadát, a maradék időben verekedni fogunk. Egy nem túl erős harci rendszer keretein belül. Két hősünk csapásainak minimális dinamizmusa van csak, az egész akár ész nélküli gombnyomkodásnak is elmenne - szerencsére azonban van pár ötletes dolog, ami feldobja a cséphadarást.

Egyrészt hőseinkkel négy, az adott karakterre jellemző mozdulatsort süthetünk el, mintegy speckóként. Ezen felül Asterix varázslöttyel turbózhatja magát, Obinak meg ott van Idefix, és a menhir. A nagy kő a sztoriban is központi szerepet játszik, három fő erőt tudunk megnyitni a kő alapcsapásai mellett, ezekkel pedig (hosszú gombnyomással) jégkockát varázsolhatunk a rómaiakból, vagy például oda is pörkölhetünk nekik. A terep akadályainak leküzdése ezen elementális támadásokra alapoz, így akarva-akaratlanul is Obelixé lesz a főszerep, ezzel kicsit megborítva a játék egyensúlyát. Vannak mellékküldetések, és gyűjtögetnivalók is, de nem mindig érzi az ember a megfelelő jutalmat ezek behúzása után; inkább az életet jelentő malacokra, piknikes kosarakra és a speciális erőt húzó villámra fogunk vadászni.

Az sem segít a kiegyensúlyozott játékélményen, hogy a harcoknál a viszonylagos súlytalanság ellenére sokfelé kell figyelni. Az egyre növekedő tömeg menedzselése fáradtságos meló, pláne a robbanó tereptárgyak, a csúszós felületek, fullasztós pocsolyák és a respawn-pontokat jelentő római sátrak mellett. Az irányítás sem nem precíz, se nem ritmusos, így a programmal eltöltött szabadidő inkább tűnhet fárasztó, melós haladásnak, mintsem egy ilyen címtől elvárt kikapcsolódásnak. A látvány, viszonylagos szimplasága ellenére is gusztusos, kellemes akár egy külső szemlélődő számára is. És bár a szinkron elég bugyuta, a zenék magas színvonalat képviselnek, meseszerű hátteret szőve az akció mögé. A játékban helyet kapott a koop lehetősége is, amiivel a speckó támadások akár egymással tandemben is összehozhatók. A játék általános nehézsége miatt viszont nem biztos, hogy a türelmetlenebb temperamentumú kisgyerkőcöknek, vagy az ő szüleiknek ajánlható a program eme szegmense. Az AI-val pedig sokkal beljebb amúgy sem vagyunk, a játék előzékenyen átadja az akció tetemes javát, amikor egymagunk próbálunk rendet tenni a rómaiak sorai között. Apropó, a rómaiak táborai igazi retro-kihívást hoznak majd magukkal - checkpoint nélkül, hosszúra nyújtott, módszeres táborfelszámolási tempóval. Örültem, hogy túlestem rajtuk.

Sok szempontból a Knack-re emlékeztetett az Asterix & Obelix XXL3: The Crystal Menhir. Egy kicsit fárasztó, kicsit nehézkes. Csinosnak csinos, de sztoriját és felépítését, feszességét és áramvonalasságát tekintve nem lehet agyondicsérni. Sokat elmond, hogy Asterix rajongóként hamar ráuntam, és valószínű nem is fogom befejezni a játékot. Előbb essen a fejemre az ég…

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Heti megjelenések

5 órája
4

Islands & Trains – Vágány mellett vigyázni!

Nyugalom. Kreativitás. Harmónia. Egy átlagos magyar embernek aligha ezek a szavak jutnak először eszébe a vasúti közlekedésről, ez azonban szemlátomást nem befolyásolta Makovics Ákost, mikor Fabian Schmidttel összeállva elkészítette legújabb játékát, az Islands & Trainst.

15 órája
3

Microsoft handheld tervek, EA-s Marvel projektek - ez történt pénteken

Továbbá: Elden Ring Nightreign, Stellar Blade, The Witcher 3: Wild Hunt, Hell is Us.

2 napja
9

Jonathan Green - Sötétség Arkham felett

A magyar nyelven megjelenő lapozgatós könyvek között ezúttal egy teljesen új sorozat, az Arkham Horror első történetét mutatjuk be.

3 napja
1

Apróságok csokra - ez történt csütörtökön

Benne: Super Mario Party Jamboree – Nintendo Switch 2 Edition + Jamboree TV, Atomfall, Atomic Heart, Bendy and the Dark Revival, Dispatch.

3 napja
1

The Midnight Walk

Az egykori Lost in Random és Ghost Giant fejlesztőiből verbuválódott MoonHood stúdió debütáló alkotása le sem tagadhatná a készítők korábbi munkásságát.

3 napja
2

Dupla kaszálás az EA-nél - ez történt szerdán

Továbbá: Nioh, Wizard of Legend II, Death Stranding, Fallen Fates, The Funskin Project, Poem Ex Machina.

4 napja
18

Deliver At All Costs

A Deliver At All Costs első interaktív autós pillanatában arra kéri a játékost, hogy üljön be a szomszéd járgányába, majd menjen el munkát keresni. Ennek a manővernek egy komplett ház issza meg a levét, és ez még csak a kezdet! Tesztlaborban a GTA-paródia, a Deliver At All Costs.

4 napja
3

tinyBuild Connect, és ami mögötte van – ez történt kedden

Továbbá: Elden Ring Nightreign, Clair Obscur: Expedition 33, MindsEye, StarRupture, LORT, Dragon Quest I & II HD-2D Remake.

5 napja
13

PlayStation Plus: a júniusi hármas

Valamint a Days of Play idei meglepetései! Game Catalog extra címek. Klasszikusok. Próbaverziók. Lássuk mi vár ránk a következő napokban!

5 napja
9

Death Stranding 2 teaser, Davy X Jones bejelentés – ez történt hétfőn

Továbbá: Nakwon: Last Paradise, Tekken 8, WRC X Nacon.

6 napja
9

Heti megjelenések

7 napja
5

The Precinct - Felülnézetes rendőr-klisé

Milyen a felülnézetes rendőrösdi, ha inverz GTA-ként gurul be a játékosok képernyőjére? A The Precinct erre a kérdésre keresi a választ!

8 napja
7

Elden Ring mozi - ez történt pénteken

Továbbá: Metal Gear Solid Δ: Snake Eater, Chrono Odyssey.

9 napja
10

Warhammer 40000 bejelentések - ez történt csütörtökön

Benne: Stellar Blade, Scratch the Cat, Embracer Group, Monster Hunter Wilds, Warhammer 40,000: Dark Heresy, Warhammer 40,000: Boltgun – Words of Vengeance, Warhammer 40,000: Boltgun II, Warhammer 40,000: Dawn of War – Definitive Edition, Warhammer 40,000: Space Marine II, Warhammer 40,000: Space Marine – Master Crafted Edition.

2025.05.23.
2

Ebola Village – #nemazafalu

Az Ebola Village egy Szovjetunióban játszódó túlélőhorror, aminek a középpontjában az ebola egy új, különösen szívós és kiemelten fertőző mutációja áll. Resi áthallások? Faluban lófráló mutánsok? Lássuk, hogy mit tud az Ebolafalu.

2025.05.22.
3

Game Pass: mozgolódás május második felében

A tavalyi év egyik legkiválóbb alkotása volt a Metaphor ReFantazio, de mellette több premier cím is érkezik hamarosan a szolgáltatás kínálatába.

2025.05.22.
7

Jön a Hellblade II PS5-verziója, új Rayman a láthatáron – ez történt szerdán

Továbbá: PlayStation Stars, Castle of Heart: Retold, Transport Fever 3, Critical Shift, Mukti, Fruitbus, Somber Echoes.

2025.05.22.
9

Helldivers 2 frissítés, mozgásban a Syberia Remastered – ez történt kedden

Továbbá: Doom: The Dark Ages, The Wandering Village, tinyBuild Connect, to a T.

2025.05.21.
26

Onimusha 2: Samurai's Destiny

Néhány héttel ezelőtt publikált előzetesünkből már megtudhattátok, miben több az Onimusha 2: Samurai’s Destiny újrakiadása, mint a 2002-es eredeti, így az objektív köröket már letudtuk. Most azonban eljött a teszt ideje.

2025.05.21.
6