[Teszt] Blacksad: Under the Skin

Blacksad: Under the Skin

mcmackoGéczy Attila2020.01.30. 12:00

„Fú, öregem, ez bitang jó volt!” - gondoltam magamban, miután Blacksad az utolsó jelenetben áttörte a negyedik falat. A fekete párduc kikacsintott és az ő cinikus stílusában kérdezett tőlem egyet. Olyasvalamire gondoljatok amit a hasonló, döntésvezérelt kalandjátékokban még nem pipáltatok. Csak ültem némán, keserű mosolyra húzva a számat, Blacksad pedig eldobta a cigijét és elsétált a sötét sikátor irányába.

Csípem ezt a műfajt. Nehezen tudom visszavezetni, hogy a Telltale, vagy más volt-e az, aki a narratívára, a döntésekre helyezte át a tárgykeresgélés-kombinálás párosának hangsúlyát. Abban viszont biztos vagyok, hogy a konvenciók leváltása után a saját válaszainkból adódó feszültségek újszerű megvilágításba helyezték az adventure műfajt. A Blacksad is ebbe az szorosabb kategóriába sorolhatja magát. Mechanikái szinte teljesen a dialógusokra és a felfedezésre fókuszálnak. A rendezés, a sztori, a karakterek részletes kidolgozása pedig egy megelevenedett noir-képregényt festenek elénk. Ezek önmagukban is nagy fegyvertények volnának, de a Blacksad azzal is remekel, hogy ezeket a pontokat összefűzi, és egy erős egészként tudja kezelni.

Az egyik kedves olvasónk nem kímélt, amikor a játék első trailerének hírezése után kiderült rólam: nem ismerem az alapanyagot. Ez a mai napig így van, Juanjo Guarnido és Juan Diaz Canales képregénye eddig elkerült engem, így nem mondhatom, hogy rajongóként vetettem bele magam a történetbe. A játék kipörgetése után viszont kijelenthetem, tényleg nagy geek hiányosság nem ismerni a spanyol-francia koprodukciót. A Blacksad világa tipikus noir-látomás, ahol a valóság józanító tökéletlensége keveredik az emberi alkattal bíró állatok meseszerű, kevert társadalmával. Az ötvenes évek New York-jában ott a második világháború traumája, a gengszterek állandó befolyása, a rasszok közötti feszültségek ártó hatása. A média újszerűsége és a maffia konszolidálási kísérletei mellett megmaradtak a klasszikus alvilági játszmák is, ahol egy magándetektívnek élet és halál között kell lavíroznia. (Még jó, hogy Blacksadnek kilenc jutott, macska mivolta miatt.) Az aktuális afférunk során például egy boksz-edzőterem köztiszteletben álló tulajának halála borzolja fel a sportfogadások és reklámszereplések között vergődő atléták világát. Ráadásul ahol fogadások vannak, ott shotgunokkal és rugós bicskákkal felszerelt marconák, kérlelhetetlen verőlegények, ravasz bukik, és erős „üzletemberek” is ólálkodnak. Blacksad számára adott a feladat: a nyilvánvaló gyilkossági kísérlet bűntényét alulról kell felgöngyölíteni, miközben barátok, ellenségek és semleges játékosok között kell lavíroznunk, kérlelhetetlen fekete párducként.

A játékmenet abból áll tehát, hogy helyszínről-helyszínre járunk, mindenkivel beszélgetünk, nyomokat gyűjtünk, amelyek újabb dialóguslehetőségeket, és dedukciós kapcsolatokat tárnak fel. A következtetések külön ablakban állnak össze, mint a Sherlock játékokban. A dialógusok során zajló válaszok kiválasztásának egy része időre megy, ilyenkor akár csendben is maradhatunk, vagy valamilyen jellgezetes attitűdöt erősítünk meg a válaszaink függvényében. Blacksad lehet javíthatatlan romantikus alkat, máskor makacs, pragmatikus nyomozó. Előtérbe helyezhetjük az anyagiasságot, esetleg az igazság bajnokaként, minden empátia nélkül önthetjük rá a valóságot a velünk szemben álló személyekre. Van akinél ez működik, van akinél más hozzáállással járunk jól. Az biztos, hogy a történet fő szálát minimálisan sem befolyásolhatjuk. Viszont minden egyes szereplő sorsára, Blacksaddel betöltött viszonyára így vagy úgy, de hatással lehetünk - ezek vezetnek a hatféle valós befejezéshez is. A Pendulo fejlesztőcsapata ráadásul egy érdekes újdonsággal tetézte a választási lehetőségek hatását. Egy külön ablakban visszajelzést kaphatunk Blacksad jelleméről. Ezt sajnos nem lehet közösségi döntésekkel, vagy online összehasonlítással tovább elemezni, mindenesetre érdekes adalék egy olyan játékhoz, ahol a hősünk jelleme ilyen szinten előtérben van.

Mit sem érne a karakterek közötti dráma, ha a Blacksad: Under the Skin erőtlen megvalósítást tenne a narráció mögé. Szerencsére a Pendulo tudta, hogy a hősünkre nagy hangsúlyt kell fektetni. Blacksad arcmimikája hihetetlenül rokonszenves és megkapó, az egész virtuális mesefigura önmagában képes elvinni a sztorit. A többiek nem kaptak ilyen részletes kidolgozottságot, de a parádés szinkronhangok, és a jól megírt szövegkönyv feledtetik a felemás karaktermodellek miatti esetleges hiányérzetet. A hátterek sem egységesen jók - van, ahol a Unity által hajtott prevgen kalandjátékokat idézik a spanyol fejlesztők (pl. Raven), máskor viszont olyan szín- és formatanulmány áll össze a háttérben, amivel az eredeti képregényművészek is garantáltan elégedettek lehetnek. A zene is parádés - szól a jazz, ha kell klasszikus muzsika csendül fel. Az OST tényleg minden dicséretet megérdemel.

Sajnos valószínű a korlátozott erőforrások és a konzolokon sokszor makacskodó Unity motor áll annak a hátterében, hogy a Blacksad eléggé bugos állapotban látott napvilágot. Ezért húzódott ennyi ideig a teszt is. Hiába jött egy nagy patch a megjelenés után nem sokkal, a nagyító alá berakott Xbox One változat így is változatos bugokat tudott produkálni. Volt egy-két OS szintű lefagyásom, heteket álltam a kritikával amiatt, hogy egy dialógus végén történt autosave után a játék egy használhatatlan kameraállásban ragadt, és szkripthibák is akadtak a fentiek mellé. A parkolópályára tett elemzést az sem segítette, hogy bár kapcsolatban voltam a fejlesztőkkel, csak hetek után bökték ki, hogy a „Progress” menü képregényes összefoglalója gyakorlatilag visszarepít minket a kívánt jelenethez. (Ez nem volt nyilvánvaló, a HUD nem jelzi, hogy pl. az „A” gombra nyomva a megrajzolt fejezetet betölti a program.) A kiskapunak köszönhetően játékot megtörő, véglegesen elrontó buggal szerencsére nem találkoztam - ez mentette meg a Blacksadet és a kritikát a gyenge pontszámtól. Sajnos az Unity töltögetései, akadozásai, olykor be nem töltő textúrái is nehezítették az összkép jó megítélését. A tizenpár főből álló fejlesztőcsapatnak ez az első valóban 3D-s projektje. Könyörgöm, Microids, adjátok meg a srácoknak a fejlődés-bővülés lehetőségét és az ehhez szükséges tisztességes büdzsét. Komoly tehetséget árnyékolnak be a Blacksad produkciós gyengeségei!

Gondolom kitaláltad, nem véletlenül vagyok elnéző a fenti dolgokkal kapcsolatban. A Blacksad: Under the Skin végre egy eredeti történetet adott, egy nem éppen elcsépelt ábrázolásmóddal. Penduloék nem érnek fel a Dontnod szintjére, de közel vannak hozzájuk. A játék több pontjából árad az európai szemlélet. A rutinszerű fordulatok helyett kisebb-nagyobb meglepetéseket kapunk, olykor igen húsbavágó kérdésekkel megtoldva. A kedves, szinte rajzfilmesen bájos pillanatok mellé olykor besikerül egy-egy sokkoló jelenet is, de nem csak ettől lesz felnőttes, érett Blacksad macskalandja. A rasszizmus és a faji, társadalmi különbözőségek kérdése, a gyerekprostitúció, a tiltott tudomány gyümölcsei… ezek mind-mind megjelennek a játékban. Ráadásul olyan jeleneteket kapunk sorra, amelyek zsáner-szinten is emlékezetesek tudnak lenni. Legyen szó a borbélynál való bevágódásról, az időben előre-hátra ugráló póker játszmáról, a nejét csaló orrszarvú mosdatásáról, vagy a főfelügyelővel való barátságunkat megerősítő jelenetekről,… A Blacksad tud valamit, amihez kellett a fejlesztők-írók részéről egyfajta érett gondolkodásmód, és szociális érzékenység.

Ezért is kár, hogy a Blacksad ennyire esendő, ennyire tökéletlen. Az eseti kalandor számára nehéz lesz az első egy-két óra, az ismétlődő helyszínekkel, és a következményekkel kapcsolatos bizonytalanságok miatt. Hősünk lassan cammog, és pont a felvezető órákban kell a legtöbbet sétafikálnunk. A narráció ívét az sem erősíti, hogy a konklúzió felé vezető útra csak órákkal később lépünk rá, addig inkább csak ismerkedünk a világgal. A program mögé rakott trófeák-acsik is esendőek. Már-már lehetetlen feladatokkal és erőfeszítéssel felsorakozva. Gyűjtögethetünk sportmatricákat egy lutra-albumba, amely lapocskákat ördögi helyekre rejtettek a készítők, ráadásul az időre zajló jeleneteknél könnyedén el is hagyhatjuk őket. Nem néztem segítséget, és jó felderítőnek tartom magam - itt örültem, ha a collectible cuccok felét megtaláltam. Az is sokat elmond a kihívások nehézségéről, hogy a megjelenés után két hónappal van globálisan nulla százalékos (azaz nulla fő által megnyitott) acsi. A Blacksad amúgy nem két este alatt végigtolható cím. 10-12 órát lazán beletettem a nyomozásba, úgy, hogy szerintem a döntéseim átgondolatlansága miatt újrakezdett felvonásokat, bugokkal való hadakozást ebbe nem is számoltam bele.

Mindent összevetve komolyan beleszerelmesedtem a Blacksad világába. A Pendulo ráérzett a forrásmű erejére, ráadásul a lassan kaland-veteránokká érő csapat egy bevált formát formált át az egyedi szájízük szerint. A végeredmény pedig ígéretes, szórakoztató, több ponton újszerű - de ahogy fentebb is megjegyeztem, esendő és tökéletlen is egyben. Reméljük a Microids és a közönség is ad majd lehetőséget folytatásra.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

Terminator 2D: No Fate – csak ha bevégzed

3 órája
4

The Game Awards 2025

Clair Obscur dominancával és új bejelentésekkel tarkított műsort láthattunk.

12 órája
39

Kövesd velünk az év utolsó nagy videojátékos showeseményét!

18 órája
36

Gamer365 Karácsony 2025

Az ünnepekre várva elindítjuk a nagy év végi nyereményjáték-sorozatunkat, amiben idén is teljes verziós játékkódokat és csecsebecséket sorsolunk ki közöttetek.

20 órája
130

PlayStation Game Catalog: decemberi érkezők

Skate Story. Lego Horizon Adventures. Assassin's Creed Mirage. Többek között ezek a címek zárják ezúttal az évet a szolgáltatás kínálatában.

1 napja
2

Hail to the Rainbow

1 napja
2

Bejelentések hét közepén - ez történt szerdán

Benne: Mariachi Legends, Kingdom’s Return: Time-Eating Fruit and the Ancient Monster, Hell Let Loose: Vietnam, R-Type Dimensions III, Lucid Falls, Scramble Knights Royale, UN:Me, Frog Sqwad, Microsoft Flight Simulator 2024.

1 napja
1

Marvel Cosmic Invasion

2 napja
7

Szivárgások jobbról-balról – ez történt kedden

Benne: Resident Evil Requiem, Assassin's Creed Black Flag Resynced, Divinity, Wholesome Snack, Showgunners, Skyrim Anniversary Edition, TMNT: Splintered Fate, Frosty Mini.

2 napja

Anno 117: Pax Romana

3 napja
3

11 bit studios újdonságok – ez történt hétfőn

Benne: Katsuhiro Harada, King of Tokyo, System Shock Remake, Incantation, I Am Future, Death Howl, Tainted Grail: The Fall of Avalon, Frostpunk 1886, Frostpunk 2, Rune Factory: Guardians of Azuma.

3 napja
6

Endorfy Thock V2 - kellemes kopogtatást mindenkinek!

Az Endorfy egy masszív, sokszínű, kellemes hangú, egyben pénztárcabarát termékkel örvendezteti meg a mechanikus kapcsolók szerelmeseit. Az Endorfy Thock V2 a tesztlaborban járt és kellemes benyomásokat, na meg a fejünk búbjáig ható, kellemesen kopogó hangokat hagyott nálunk.

4 napja
1

Heti megjelenések

4 napja
6

Cleared Hot - a Desert Strike-klónok reneszánsza!

5 napja
9

Retrace the Light

5 napja
2

A Netflixhez kerülnek a Warner játékai – ez történt pénteken

Továbbá: Code Vein II, Monster Hunter Showcase, Silent Road, 2XKO, Postal: Bullet Paradise.

6 napja
3

Total Chaos - Jönnek a számból a lények

6 napja
2

PC Gaming Show: Most Wanted traileráradat– ez történt csütörtökön

Továbbá: Total War, Cast Outs, Replaced.

7 napja
34

Twinkleby

8 napja
1

Kínai istenmészárlás – ez történt szerdán

Benne: The God Slayer, Gran Turismo 7, 4PGP Four-Player Grand Prix, Postal: Bullet Paradise, Serpent's Gaze.

8 napja
2