[Teszt] Spongebob Squarepants: Battle For Bikini Bottom Rehydrated

Spongebob Squarepants: Battle For Bikini Bottom Rehydrated

mcmackoGéczy Attila2020.07.01. 11:40

Az Xboxon láttamozott achievementek alapján a régi-új Spongyabob játékot megvásárolt gamerek jó része végigjátszotta az amúgy mai szemmel nézve rövidnek nem mondható sztori módot. Mit jelent ez? Azt, hogy minden kb. harmadik-második emberke, aki egyáltalán elindította a játékot, az bele is tett minimum 10 órát a Battle for Bikini Bottom kampányába. Magyarul szokatlanul nagy arányban rajta maradtak az emberkék a programon, ami egyébként a maga korában is „csak” egy 6-7 pontos platformernek számított, és lényegében azóta sem változott sokat a helyzet. Már ami a tényleges játékmenetet illeti.

A fenti statisztika viszont bizonyítja azt is, hogy iszonyatosan ki van éhezve a játékos társadalom a hasonló platformerekre. Ez a műfaj szinte teljesen kihalt. A platforming vagy elkorcsosult a mérhetetlen lövöldözésnek és akcióelemeknek köszönhetően, vagy a hullámzó minőséget szolgáltató indie-szcéna sajátja lett. A legjobb Spongebob-játéknak kikiáltott Battle 2003-ban jelent meg, klasszikus RenderWare alapokon. Mondhatni abban a korban minden hónapban volt legalább 1-2 hasonszőrű játék a PS2 uralta konzolos piac polcain - így Kockanadrág kalandja is belesimult az akkori átlagos felhozatalba.

Persze nincs nagy baj a játék alapjaival, mert a készítők igyekeztek a korszak szokásos stílusjegyeinek megfelelni. A pályák nagyok és sokrétűek, akár a Jak első epizódjában. A feladatok miatt érdemes többször, több karakterrel szétnézni a terepen, az arany sültfordító-spatula gyűjtögetés pedig a Mario 64 csillag-rendszerére hajaz. A girbegurba alakzatok és jó értelemben kretén térképdesign sokszor a Psychonauts-ot juttatja az ember eszébe. A licensz pedig ügyesen van ráhúzva a játékra, vagy inkább fordítva, itt tényleg egy Spongyabob rajongó csapat épített játékot a licensz köré. Az animációk ütősek, a látvány már régen is csinos volt, az ugrások és mozgások dinamikája pedig megfelelő a jó közérzet eléréséhez.

Sajnos azonban sok olyan eleme is van a játékmechanikák összességének, amelyek ma már szint alattinak tűnnek. A tereptárgyak elhelyezése sokszor illogikusnak tűnik, vagy mondjuk úgy, hogy keressük az ösvényt a kiálló peremeken, de a végén csak a mélységbe zuhanunk, mert nem egyértelmű, hogy mi az irány, mi pedig csak díszlet. A hitboxok, az ellenfelekre kiható támadások, a gyűjtögetnivaló tiki-dobozok zúzása és egyes platformer elemek sem elég precíz módon kivitelezettek - ilyenkor (s)pongyolának tűnik a fejlesztők munkája, pedig ezeket az Unreal motorra való átköltözésnél pont, hogy javítani lehetett volna. Emellett az első 1-2 pálya sem az igazi, túlságosan is múltbélinek tűnik az élmény. Vagy inkább olyan „középszerűen PS2-es” érzésűnek - már ha értitek, hogy mire is gondolok.

Aztán eltelik egy-két óra, és rajta maradsz a játékon. A pályák egyre ötltetesebbnek tűnnek, megtanulsz a 17 évvel ezelőtti gamer fejeddel gondolkodni, és hirtelen összeáll a kép. Nem keresed a játékban a modern pontosságot, elfogadod a szabályokat, és a feladatokra fókuszálsz. Meg a gegekre. A vidám hangulatra és a jópofa pályadesignra. Az egyszerűségében is szép, korszerű grafikára. Előkerülnek az ötletes puzzle feladványok, visszamész az első pályákra megtalálni azokat a spatulákat és Patrik zoknikat, amelyeket először a játék és közötted kialakuló frikció miatt nem akartál és nem is tudtál észrevenni. Hirtelen jó játékká válik a Battle for Bikini Bottom, és miután otthagyod a gépet, szinte már mennél is vissza folytatni a gyűjtögetést. A három karakterre (Spongya, Patrik és Szandi) vonatkozó acsik elemzését. A térképen eléd rakott, soron következő pályák várható feladatain való morfondírozást. Visszagondolsz, hogy miért volt jó ugribugri-játékosnak lenni a 3D platformerek fénykorában.

És itt jön majd a szörnyű felismerés: hogy mennyire kikopott a mindennapi gamer habitusunkból ez a műfaj. És hogy mennyire tojnak a fejlesztők erre az egészre. Hogy egy random, a korában is középszerűnek tartott 3D platformer korszerű kosztümbe bújtatott verziója mennyire elvarázsol minket, és az egész nem csak illúzió!

*Ezek alapján egy kész kincsesbánya lehet a PS2-éra játékainak feltérképezése, esetleges újrakiadása. A Sony, az EA, az Ubisoft és ki tudja még hány cég próbálkozott ebben a zsánerben, olyan játékok sorával, amelyeknek legfeljebb a borítóképére emlékszünk, a tényleges címére már nem. A cikk elején emlegetett statisztikák nem hazudnak: a Spongebob Squarepants : Battle For Bikini Bottom Rehydrated kiadással a gamerek jelentős hányada feltételezhetően igen elégedett. A THQ jó érzékkel vette elő a címet, a Purple Lamp Studios kellő gondossággal nyúlt a játékhoz, a páros mostani húzása, talán később a Psyhconauts 2 megjelenése pedig talán elindíthat egy hullámot. A 3D platformerek revitalizálásának hullámát. Én személy szerint hoznám a szörfdeszkát, és addig lovagolnám azt a hullámot, amíg ismét bele nem fáradok. Aztán újabb 17 év múlva majd kezdődhet minden előlről…

*

***Spongebob Squarepants: Battle For Bikini Bottom Rehydrated | Platform: PC, PS4, XO (tesztelt) |

Kiadó/Fejlesztő: THQ/Purple Lamp Studios |

Megjelenés: 2020. június 23. ***

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Heti megjelenések

7 órája

Everybody's Golf Hot Shots

Hosszú ideje futó sorozat, bár a golf tematika miatt mindig egy szűkebb közönségnek szólt: az Everybody's Golf visszatért, a Hot Shots alcímmel pedig összeköti a keleti és nyugati névadást egy új epizód apopóján. Teszt.

16 órája

Gradius Origins Collection

1 napja
3

Egy Nintendo Direct - ez történt pénteken

Benne: The Super Mario Galaxy Movie, Mario Tennis Fever, Yoshi and the Mysterious Book, Mega Man Star Force: Legacy Collection, Hades II, Dragon Quest VII Reimagined, Virtual Boy, Metroid Prime 4: Beyond, Donkey Kong Bananza, Pokémon Pokopia, Fatal Frame II: Crimson Butterfly Remake.

2 napja
15

Drag & Drive

Guruló dollárok helyett most jöjjenek a guruló robotok akik kosárlabdáznak is. Egy biztos: valakinek nagyon elgurult a gyógyszere Kyoto-ban.

3 napja
8

PlayStation Game Catalog: szeptemberi érkezők

A WWE 2K25 és a Persona 5 Tactica mellé kiváló független fejlesztések érkeznek ebben a hónapban a kínálatba.

3 napja

Warner Bros. Discovery felvásárlás - ez történt csütörtökön

Továbbá: Awaken: Astral Blade, Knights of the Fall, Neon Inferno, Rain World.

3 napja
4

Kisebb címek debütálása - ez történt szerdán

Benne: Elden Ring Nightreign, Talaka, Sonic Racing: CrossWorlds, HyperYuki: Snowboard Syndicate, Nintedo Direct, Tossdown, GRIDbeat!.

4 napja
1

DLC-k apró csokra - ez történt kedden

Benne: Digimon Story: Time Stranger, Towa and the Guardians of the Sacred Tree, Pacific Drive, Spark! Photon Blast, Destiny 2, Panzer Dragoon II Zwei: Remake.

5 napja
2

Lost Soul Aside

Az egyszemélyes fejlesztésnek indult Lost Soul Aside hosszú évek után elnyerte végső formáját. A kérdés már csak az, hogy a mesébe illő történet valóban happy enddel végződik-e?

5 napja
6

Indiana Jones and the Great Circle: The Order of Giants DLC

2024 egyik legpozitívabb meglepetése DLC formájában folytatódik, a kalandvágyó játékosok így máris kereshetik Ricci atyát a Vatikánban. Indy most egy ókori lelet miatt ezúttal Róma földalatti kamráit is felforgatja. Miközben óriások nyomában járunk, a kellemetlenkedő fasiszták mellett új ellenlábasokkal, a Mithrász-szektával is többször meggyűlik majd a bajunk, de lássuk, hogy milyen és mennyi ostorcsattogtatást is kínál a The Great Circle kiegészítője.

6 napja
5

Csöndes kezdés - ez történt hétfőn

Benne: Ghost of Yōtei, Moon Mystery, Wolfenstein, War Mechanic.

6 napja
6

Herdling

A nyájterelgetés tevékenységével átfedő poénok nagyot ütnének egy politikai vagy egy vallási szatírában, itt azonban ilyenről szó sincs: a Herdling egy journey-like játék, amely a természetről, emberről és állatról mesél nekünk. Tesztlaborban a Far játékok alkotóinak új játéka.

7 napja
2

Heti megjelenések

7 napja
14

Helldivers II - az Xbox változat

Furcsa érzés a PlayStation Studios animációját látni egy Xbox kontrollert szorongatva, de a demokrácia nem ismer határokat. Legalábbis virtuálisan. Robbanások és leszakadó végtagok között. TESZT!

8 napja
5

Doronko Wanko

Voltál már videojátékban tűzoltó s katona, de luxuslakást összeokádó németjuhász aligha. Most a Namco-nak meg a bandáinak köszönhetően ez is eljött. Rúgja meg a kutya... meg a kedves feleségét is!

9 napja
12

Apróságok zárásként - ez történt pénteken

Benne: Metal Gear Solid Δ: Snake Eater, The Coma 3: Bloodlines, Tokyo Xtreme Racer, Life Is Strange, Firaxis, Slime Heroes.

9 napja
1

Robots at Midnight

A júniusi megjelenéskor nem jutott el nálunk a tesztlaborig a Robots at Midnight, szerencsére azonban néhány hét csúszással megérkezett belőle a PS5-verzió is, ami újabb alkalmat biztosított arra, hogy belevessük magunkat ebbe a némileg szokatlan megközelítésű soulslike-ba. Meg is tettük!

2025.09.05.
1

Silksong letámadás - ez történt csütörtökön

Továbbá: Castle of Heart: Retold, Dragon Quest I & II HD-2D Remake, Puzzle Quest: Immortal Edition, IO Interactive.

2025.09.05.
28

Kirby and the Forgotten Land + Star-Crossed World

Nintendo Switch 2-re is megérkezik Kirby, hogy felfrissítse a legutóbbi kalandokban elmerült játékosokat, és csillagport szórjon az elfeledett birodalomra. Teszt!

2025.09.05.
1