Waking

Gamer3652020.07.06. 18:41

Az elmúlt pár év hatalmas választékot hozott létre azokból az indie játékokból, amelyek nem kifejezetten a gyilkolászós, önreflexiót és bármiféle spiritualitást teljesen nélkülöző játékmenetre építenek - a Waking ezek közé áll be, és nem is akármilyen súlyt helyez a játékos vállára. Egy haldokló szerepébe kerülünk, és miközben élet és halál közt lebegünk, a játék narrátora(i) bensőséges párbeszédet kezdeményez velünk. Ahogy sétálok a kihalt oszlopok közt, és szörnyként megszemélyesített belső démonokon merengek, valóban úgy érzem magam, mintha egy irányított meditáció kellős közepébe csöppentem volna. A hangulat megalapozásában nagyon fontos szerepe van a CBL-féle ambient zenének is, és a tényleg másvilági hangulatot árasztó architektúráknak, fényeknek: elkezdem hát jól érezni magam, és valóban érdekes dolgokról töprengek.

A Waking azonban elkövet egy hatalmas hibát - és ahogy a korai értékeléseket elnézem, ezzel a véleményemmel nem vagyok egyedül. Az történik ugyanis, hogy miközben a legnagyobb félelmeinkről, elhunyt állatainkról, vágyainkról morfondírozunk a játék irányításában, és kicsit elengednénk a görcsös kontrollt, görcsösen ragaszkodtak a fejlesztők ahhoz, hogy a kontrollerhez tapasszanak, és bugyuta, tényleges hozzáadott értékkel nem rendelkező játékmenetet pakoljanak a spirituális, misztikus rétegre. És akkor el kell majd kezdenünk nagyon egyszerű, már a 2000-es évek elején többszörösen meghaladott mechanikákat használva ellenfeleket random hordókkal, épületdarabokkal dobálni, két frémes animációval ütlegelni, még az eredeti Nier által is lekörözött lövedék-kerülgetést játszani - ez pedig tökéletesen töri szét azt a hangulatot, amit a fejlesztőknek a zene, a vizualitás és a párbeszéd kombinációjával felépítették. Ahogyan haladunk előre a játékban, úgy ismétlődik ez a loop: gondolkodós, elmélkedős hangulatba kerülünk, majd ezt elveszik tőlünk. És újra. És újra. Nekem pedig csak egyetlen kérdésem marad: miért?

Van az a fantasztikusan elcsépelt mondás, hogy a kevesebb több lett volna. Utálom ezt használni, mert minden alkalommal, amikor ennek használatára kényszerülök, magam is hurokba kerülök, és mindig leírom, hogy ez egy elcsépelt mondás, DE ITT ÉS MOST pont tökéletesen használható. És tényleg: megint itt vagyok, és megint leírom, hogy a kevesebb több lett volna. Egészen komplex rendszereket alkottak meg a Waking világában belül, különböző sub-képességek, alképességek, pet-típusok, különleges támadások állnak rendelkezésre a választásodtól függően: de őszintén, a játék fejlesztőinek csapatán kívül nem tudok sok embert elképzelni, aki ezt a játékot játszaná újra és újra végig, hogy más és más "buildeket" találjon ki azokra a kihívásokra, amiket tulajdonképpen bárhogyan meg lehet ugrani, és izgalmasabbak nem lesznek a más választásokkor. Ha ezt az egész gameplay-bohóckodást kivették volna a játékból, és az így felszabaduló erőforrást több interakcióra (mármint: nem harcra, de döntési szabadságra) költötték volna, az eredmény egy valóban érdekes, ténylegesen spirituális élmény lett volna.

Így azonban a Waking két szék közt huppant a padlóra: ha a fenti élményre vágyok, beteszek valami ambientet, és meditálok, de ehhez nem kell pörgetni a pécét vagy a konzolt. Ha pedig spirituális szósszal felöntött kompetens akciójátékra vágynék, akkor még mindig ott van a Furi. A Waking valahol elvesztett egy 'L' betűt: Walking-szimulátorként jó lett volna - így egy konfliktusos, felejthető játékként fogok tudni csak gondolni rá, ezt pedig őszintén sajnálom.

Oldern

***Waking | Platform: PC (tesztelt), XO |

Kiadó: TinyBuild; Fejlesztő: Jason Oda |

Megjelenés: 2020. június 18. ***

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tcGF0cmVvbi1tcHVcIj5cbjxhIGhyZWY9XCJodHRwczpcL1wvcGF0cmVvbi5jb21cL2dhbWVyMzY1XCIgdGFyZ2V0PVwiX2JsYW5rXCI+XG5cdDxpbWcgc3JjPVwiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8wNVwvcGF0cmVvbi1tcHUtYmcucG5nXCI+XG5cdDxpbWcgc3JjPVwiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8wNVwvcGF0cmVvbi1tcHUtcm0ucG5nXCI+XG5cdDxpbWcgc3JjPVwiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8wNVwvcGF0cmVvbi1tcHUtcmliYm9uLnBuZ1wiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj5cbjxzdHlsZT5cbi4tLXBhdHJlb24tbXB1e1xuXHRvdmVyZmxvdzpoaWRkZW47XG5cdHdpZHRoOiAzMDBweDtcblx0aGVpZ2h0OiAyMDBweDtcblx0cG9zaXRpb246IHJlbGF0aXZlO1xufVxuLi0tcGF0cmVvbi1tcHUgaW1ne1xuXHR0cmFuc2l0aW9uOiBhbGwgLjNzO1xuXHRwb3NpdGlvbjphYnNvbHV0ZTtcblx0dG9wOjA7IGxlZnQ6MDtcbn1cbi4tLXBhdHJlb24tbXB1IGltZzpudGgtY2hpbGQoMSl7XG5cdGZpbHRlcjogYmx1cigycHgpO1xuXHR0cmFuc2Zvcm06IHNjYWxlKDEuMSk7XG59XG4uLS1wYXRyZW9uLW1wdTpob3ZlciBpbWc6bnRoLWNoaWxkKDIpe1xuXHRmaWx0ZXI6IGJsdXIoNHB4KTtcblx0dHJhbnNmb3JtOiBzY2FsZSgxLjEpO1xufVxuXG4uLS1wYXRyZW9uLW1wdTpob3ZlciBpbWc6bnRoLWNoaWxkKDEpe1xuXHRmaWx0ZXI6IGJsdXIoMCk7XG5cdHRyYW5zZm9ybTogc2NhbGUoMSk7XG59XG48XC9zdHlsZT4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8wNVwvcGF0cmVvbi1tcHUtcmliYm9uLnBuZyIsIlwvfmZzXC9iYW5uZXJcLzAwXC8wMFwvMDVcL3BhdHJlb24tbXB1LWJnLnBuZyIsIlwvfmZzXC9iYW5uZXJcLzAwXC8wMFwvMDVcL3BhdHJlb24tbXB1LXJtLnBuZyJdLCJ1cmwiOiIifQ==

Játszható a Psychonauts folytatása a készítők szerint

...más szóval, a Psychonauts 2 készítése eljutott abba a fázisba, hogy az egyes részek összeillesztése után a játék egy véglegeshez közeli állapotba került.

9 órája
8

NieR Replicant: bővített múltidézés

A Square Enix egy trailerrel összegzi a ver.1.22474487139… extra tartalmait. Amik nem mellesleg ingyen lesznek elérhetőek.

11 órája
7

Apex Legends: egy pilóta öröksége

Megérkezett a legújabb Stories from the Outlands epizód, benne az eddigi legnagyobb Titanfall kapcsolattal.

12 órája
2

PlayStation: nem szűnik meg a Store!

A PlayStation 3 és PlayStation Vita konzolokról továbbra is lehet majd vásárolni és érintetlen marad a Store felületük. A PSP-t hátrahagyták.

23 órája
13

Summertime Madness bejelentés

Stílusos belső nézetű logikai játékkal debütál a mindössze egy éve alapított aprócska olasz stúdió. Izgalmas kaland lesz?

1 napja
1

Ghosts ‘n Goblins Resurrection: multiplatform!

Hamarosan minden platformon elérhetővé válik Arthur lovag felújított kalandja. Készen állsz a valódi kihívásra?

1 napja
8

E3 2021: Ubisoft Forward

Az E3 rendezvénysorozatához csatlakozik újra a Ubisoft, természetesen ismét egy digitális műsorral készülve.

1 napja
7

Gamer365 Podcast 2021 Április - TechCast

A Gamer365 Podcast visszatér, de egy speciális kiadással - ebben a közelmúlt tech kérdéseivel foglalkozunk, nyilván érintve a gaming területeket is. Hárman egy bő órát beszélgetünk - ti pedig agymenésünket bentebb hallgathatjátok.

1 napja
3

Resident Evil 4 VR: bejelentés

Az Oculus all-in-one platformján térhetünk majd vissza 16 év után a spanyol falucskába. Úgy, mint eddig soha!

1 napja
3

Puzzle Bobble VR: Vacation Odyssey

Nem számítottunk rá, hogy az 1994-ben indult sorozat egyszer a VR headsetekre is eljut. Lőnél még buborékra?

1 napja

Wanderer: bejelentés

Ambiciózus VR projekt két tapasztalt fejlesztőcsapat összefogásával. Ideje átélni és talán átírni a történelmet!

1 napja
2

Heti megjelenések

A világ legfurább nevű remastere. Mellette egy-két sportjáték és néhány kisebb cím. Ezek képezik a heti kínálatot.

1 napja
6

Resident Evil VIII

A demót több szerencsés már végig is nyomta. Te melyik platformon tudtál belenézni?

1 napja
21

DARQ: Complete Edition

Íme egy rövid, ám elképesztően stílusos pszichológiai horror változatos fejtörőkkel és vérfagyasztó hanghatásokkal. Végigjártuk Switchen a DARQ: Complete Edition rémálomföldjét.

2 napja
2

Genesis Helium 300BT - RGB hangfalak

Olykor-olykor bepottyan a szerkesztő ölébe egy-egy hardver, ami valamilyen szempontból felkelti az érdeklődését. Most a Genesis Helium 300BT hangfal járt az íróasztalon, ami nem csak Bluetooth funkciókat és korrekt hangot, de RGB-s kavalkádot is ígér. Hardverteszt!

2 napja
4

Lost Words: Beyond the Page

Furcsán ismerős álomvilág elevenedik meg a kislány naplójának rajzoktól hemzsegő lapjain. Izabella írói ambíciói már ilyen fiatalon megmutatkoznak, ráadásul kellemes akvarell lapok teszik teljessé az összképet, miközben lágyan szól a muzsika. Tesztlaborban a Lost Words.

2 napja
1

SaGa Frontier Remastered: vissza a múltba

Megjelent a SaGa Frontier remaszti kiadása, ami visszarepít minket a 32-bites konzolok fénykorába.

3 napja
3

Megjelent a Shadow Man Reamstered Edition

Megjelent az árnyékember felújított kiadása. Trailert is kapunk a launch mellé.

3 napja
7

Kaze and the Wild Masks

Ha a nyulak és a platformerek találkoznak, elkerülhetetlen, hogy ne tűnjön fel, honnan is vették az inspirációs forrást. Nincs ez másként a Kaze and the Wild Masks esetében sem, ami leginkább a Rare munkássága előtt tiszteleg.

3 napja
8

Resident Evil Showcase: MA!

Újabb adással jelentkeznek a Capcom stúdiójából. Friss trailer, gameplay videó és talán egyéb meglepetések is várnak. Tarts velünk!

4 napja
34