[Teszt] Waking

Waking

Gamer3652020.07.06. 18:41

Az elmúlt pár év hatalmas választékot hozott létre azokból az indie játékokból, amelyek nem kifejezetten a gyilkolászós, önreflexiót és bármiféle spiritualitást teljesen nélkülöző játékmenetre építenek - a Waking ezek közé áll be, és nem is akármilyen súlyt helyez a játékos vállára. Egy haldokló szerepébe kerülünk, és miközben élet és halál közt lebegünk, a játék narrátora(i) bensőséges párbeszédet kezdeményez velünk. Ahogy sétálok a kihalt oszlopok közt, és szörnyként megszemélyesített belső démonokon merengek, valóban úgy érzem magam, mintha egy irányított meditáció kellős közepébe csöppentem volna. A hangulat megalapozásában nagyon fontos szerepe van a CBL-féle ambient zenének is, és a tényleg másvilági hangulatot árasztó architektúráknak, fényeknek: elkezdem hát jól érezni magam, és valóban érdekes dolgokról töprengek.

A Waking azonban elkövet egy hatalmas hibát - és ahogy a korai értékeléseket elnézem, ezzel a véleményemmel nem vagyok egyedül. Az történik ugyanis, hogy miközben a legnagyobb félelmeinkről, elhunyt állatainkról, vágyainkról morfondírozunk a játék irányításában, és kicsit elengednénk a görcsös kontrollt, görcsösen ragaszkodtak a fejlesztők ahhoz, hogy a kontrollerhez tapasszanak, és bugyuta, tényleges hozzáadott értékkel nem rendelkező játékmenetet pakoljanak a spirituális, misztikus rétegre. És akkor el kell majd kezdenünk nagyon egyszerű, már a 2000-es évek elején többszörösen meghaladott mechanikákat használva ellenfeleket random hordókkal, épületdarabokkal dobálni, két frémes animációval ütlegelni, még az eredeti Nier által is lekörözött lövedék-kerülgetést játszani - ez pedig tökéletesen töri szét azt a hangulatot, amit a fejlesztőknek a zene, a vizualitás és a párbeszéd kombinációjával felépítették. Ahogyan haladunk előre a játékban, úgy ismétlődik ez a loop: gondolkodós, elmélkedős hangulatba kerülünk, majd ezt elveszik tőlünk. És újra. És újra. Nekem pedig csak egyetlen kérdésem marad: miért?

Van az a fantasztikusan elcsépelt mondás, hogy a kevesebb több lett volna. Utálom ezt használni, mert minden alkalommal, amikor ennek használatára kényszerülök, magam is hurokba kerülök, és mindig leírom, hogy ez egy elcsépelt mondás, DE ITT ÉS MOST pont tökéletesen használható. És tényleg: megint itt vagyok, és megint leírom, hogy a kevesebb több lett volna. Egészen komplex rendszereket alkottak meg a Waking világában belül, különböző sub-képességek, alképességek, pet-típusok, különleges támadások állnak rendelkezésre a választásodtól függően: de őszintén, a játék fejlesztőinek csapatán kívül nem tudok sok embert elképzelni, aki ezt a játékot játszaná újra és újra végig, hogy más és más "buildeket" találjon ki azokra a kihívásokra, amiket tulajdonképpen bárhogyan meg lehet ugrani, és izgalmasabbak nem lesznek a más választásokkor. Ha ezt az egész gameplay-bohóckodást kivették volna a játékból, és az így felszabaduló erőforrást több interakcióra (mármint: nem harcra, de döntési szabadságra) költötték volna, az eredmény egy valóban érdekes, ténylegesen spirituális élmény lett volna.

Így azonban a Waking két szék közt huppant a padlóra: ha a fenti élményre vágyok, beteszek valami ambientet, és meditálok, de ehhez nem kell pörgetni a pécét vagy a konzolt. Ha pedig spirituális szósszal felöntött kompetens akciójátékra vágynék, akkor még mindig ott van a Furi. A Waking valahol elvesztett egy 'L' betűt: Walking-szimulátorként jó lett volna - így egy konfliktusos, felejthető játékként fogok tudni csak gondolni rá, ezt pedig őszintén sajnálom.

Oldern

***Waking | Platform: PC (tesztelt), XO |

Kiadó: TinyBuild; Fejlesztő: Jason Oda |

Megjelenés: 2020. június 18. ***

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

PlayStation Plus: a decemberi ötös

A szokásos három cím helyett öt játék zárja az évet a Sony előfizetéses rendszerének belépő szintjén. Nem is akármilyenek!

5 órája

Új tervek az AC Shadows-hoz - ez történt csütörtökön

Továbbá: Beyond Words, Bandai Namco Studios Singapore, Arknights: Endfield, Vampire: The Masquerade – Bloodlines 2, Viva Nobots, Sega Football Club Champions 2026.

8 órája
8

The Last Case of John Morley

23 órája
1

Super Mario 40: az elmúlt öt év tíz érdekes pillanata

1 napja
1

Lengyel mérföldkövek – ez történt szerdán

Benne: World of Warcraft: Midnight, Cyberpunk 2077, Cronos: The New Dawn, Death Strading 2: On the Beach, Sublustrum, Lonely Mountains: Snow Riders.

1 napja
8

Hyrule Warriors: Age of Imprisonment

1 napja
9

A lovakat betiltják, ugye? – ez történt kedden

Benne: Erosion, Destiny 2: Renegades, Horses, DuneCrawl, Warhammer 40,000: Space Marine II.

2 napja
5

Outlaws + Handful of Missions: Remaster

2 napja
3

Game Pass: november utolsó hetei

Moonlighter 2. The Crew Motorfest. Banishers: Ghost of New Eden. Többek között ezek a címek várják a hónap második felében az előfizetőket.

3 napja

A.I.L.A.

3 napja
3

Call of Duty: Black Ops 7 szezonstart, Xbox X Crocs – ez történt hétfőn

Továbbá: Wild Blue Skies, Pioner, Skate Story.

3 napja
10

Heti megjelenések

4 napja
12

Dispatch #S01 - bárcsak ne lenne vége

4 napja
7

Keleti oldalról - ez történt pénteken

Benne: Code Vein II, Onimusha 2: Samurai’s Destiny, Varsapura, PUBG: Black Budget, Street Fighter 6, Morkull Ascend to the Gods

6 napja

Bejelentések és bepillantások - ez történt csütörtökön

Benne: Tides of Annihilation, Reanimal, 007 First Light, Raji: Kaliyuga, Crowsworn, Zoopunk, Total Chaos, Erosion, Carmageddon: Rogue Shift, Armatus.

7 napja
6

Echoes of the End: Enhanced Edition

7 napja
13

Epic x Unity partnerség - ez történt szerdán

Továbbá: Tales of Berseria, PGA TOUR 2K25, Ghost of Yōtei, Mafia: The Old Country, Dispatch.

8 napja

Two Point Museum - a Switch 2 változat

9 napja
4

Bővült az Assassin's Creed Mirage, F1 2026 fejlemények – ez történt kedden

Továbbá: Tomb Raider: Definitive Edition, Megabonk, Norse: Oath of Blood, Dragon's Dogma II, Kill It With Fire! 2, Guild Wars Reforged, Bandit Trap.

9 napja
7

The Finals - Mit tud az Embark döntő erejű FPS játéka?

2025.11.18.
5