A rémálomban felébredő bátor kisfiú nővére megmentésére indul a sűrű sötét erdőbe, ahol a skandináv folklór rémei leselkednek rá és szörnyű pogány rituálék kísérik útját, az egyetlen reménysugarat pedig egy különös világító kő jelenti. Végighaldokoltuk a Bramble: The Mountain Kinget!
A svéd székhelyű Dimfrost Studio bájos estimeseként induló horror-kalandjában többször haltam meg szegény szöszke fapapucsos kisfiút irányítva, mint az Elden Ringben, a Bramble ugyanis viszonylag hamar teljes sebességre kapcsol a borzalmakat illetően. A védtelen kisgyerek vs. szörnyűséges természetfeletti borzalmak felállás a rettentően sötét hangulattal együtt a Little Nightmaret és az Inside-ot, illetve kicsit a Plague Tale játékokat idézi, ez utóbbinak azonban a fordított felállását, ahol a bátor nővér kerül bajba, és félénk öccse kénytelen a megmentésére sietni. Az eleinte hívogató, elvarázsolt meseerdőt, ahol kacarászó gnómokkal játszunk és gondtalanul ugrabugrálunk, hamar elönti a vér és a rettegés, amikor egy troll elragadja Olle nővérét, Lillemort. Miután Ollét összeroppantotta az óriási méretű csapda, játékosként sokkolt a felismerés, hogy az addig varázslatos helyszín egy szempillantás alatt halálos veszélyekkel teli hellyé vált. Ez csak az első volt a számtalan brutális kimúlásból, amelynek szegényt a 4-5 órás pszichedelikus mentőexpedíciója során kitettem.
![](/~thumbnail/Bramble+The+Mountain+King_20230503231252.jpg.wl800.k.article-00-1a-30.tjgpfr.jpg)
A Bramble olyan, mint egy játszható mesegyűjtemény benne több különálló elbeszéléssel, amelyek a Grimm mesékhez hasonlóan brutálisak, és bár sok kapcsolódási pont nincsen köztük, egy-egy leküzdendő akadályként állnak a két estvér közé. Olle hegyi királyig vezető teljesen lineáris útját az északi folklór olyan rettenetes alakjai kísérik, mint a már említett vérszomjas troll, egy férfiak szívét kitépő succubus, vagy a Näcken, aki egy hamelni patkányfogóhoz hasonló, hegedűjátékával áldozatait a vesztükbe csalogató gonosz lény. Kezdetben az utunkat álló szörnyeket nem tudjuk legyőzni, hanem támadásukat csellel és nem kevés mázlival éljük túl (értsd: például egy átvezetőben nyerik el méltó büntetésüket). A történet körülbelül kétharmadánál az addigra megannyi borzalmat átélt Olle egyre inkább elveszti gyermeki ártatlanságát, és már harcolni, ölni is képes, a több fázisból álló, betanulható bossharcok pedig olykor szívfacsaró képsorokkal zárulnak. Az elképesztően látványos grafikájú, rém nyomasztó képi világú játék olyan szörnyű pogány rituálékat és babonákból eredő kegyetlenkedéseket is a történetébe foglal, mint a csecsemőáldozás vagy a boszorkányüldözés, ezek azonban, amennyire lehetséges, érzékenyen, de legalábbis nem öncélúan vannak ábrázolva.
![](/~thumbnail/Bramble+The+Mountain+King_20230504231150.jpg.wl800.k.article-00-1a-30.u4orsf.jpg)
A magával ragadó minimalista játékmenet idővel némileg frusztrálóvá válik, az irányítás ugyanis nem mindig a legreszponzívabb, Olle pedig tényleg számtalan módon vesztheti életét, legyen szó egy elvétett ugrásról, vagy egy támadás elől rosszul időzített kitérésről. Vannak részek, ahol vaksötétben kell világító csodakövünk segítségével navigálnunk, a fénnyel azonban magunkhoz csaljuk a sötétben lesben álló rémeket is – bevallom, volt, ahol már türelmetlenségből inkább feltekertem a fényerőt és úgy kerültem ki őket. A környezeti és egyéb fejtörők annyira egyszerűek, hogy leginkább csak a játékidőt nyújtják, bár némelyik megoldása után még így is okosnak éreztem magam. Ami legjobban zavart, az a teljes linearitás: mindig csak arra tudunk menni, amerre a kameranézet engedi, holott a gyönyörű és borzalmas helyszínek az útról letérésre sarkalltak. Miután beletörődtem, hogy erre szinte sosincs lehetőség, olyannyira feladtam, hogy végül a minimális gyűjtögetnivalók (szobrok) felét is kihagytam, pedig ezek javán szabályosan átesünk.
![](/~thumbnail/Bramble+The+Mountain+King_20230505221441.jpg.wl800.k.article-00-1a-30.vq0stv.jpg)
A történet sem túl bonyolult, mégis szívesen tudtam volna meg többet Olle családjáról, vagy az egymást követő, és őszintén szólva szerintem nem mindig túl félelmetes külsejű rémekről. A készítők javára szól, hogy a rettentő sűrűn, hosszabb bossharcok esetén még a fázisok között is elhelyezett checkpointok sokat segítenek abban, hogy a nem is annyira nehéz, mint inkább frusztráló részeken átlendülve a többség eljusson a történet végéig. A helyszínek és a napszakok, valamint a látottakhoz igazodóan hol reményteli, hogy vészjósló zene jó tempóban adagolt, és sokszor váratlan váltakozása a csavarral záruló történet végéig a képernyő elé szegeztek. Mivel a testvérek száját egyetlen szó sem hagyja el, a mesélő is kiemelt szerephez jut, hiszen csak rá, valamint az épp aktuális fenyegetés eredettörténetét ismertető, látványos illusztrációkkal ellátott mesekönyvekre támaszkodhatunk.
![](/~thumbnail/Bramble+The+Mountain+King_20230505220422.jpg.wl800.k.article-00-1a-30.23bdqkp.jpg)
Egyedi témája és megjelenítése okán egy igen elit horrorklub legújabb tagja a Bramble: The Mountain King, amelyet túlságosan egyszerű játékmenete itt-ott visszafog, rémképei és nyomasztó hangulata azonban a stáblista után is elkísérnek.
PLATFORM PC, PS4, PS5 (tersztelt), Xbox One, Xbox S/X, Switch
KIADÓ Dimfrost Studio, Merge Games | FEJLESZTŐ Dimfrost Studio
MEGJELENÉS 2023. április 27. ÁR 30 EUR