[Teszt] Beautiful Desolation

Beautiful Desolation

VegaNagy-Sz. Ferenc2021.06.20. 14:00

A tavalyi év során Steamen már ment egy közepesen erős kört a beszédes című Beautiful Desolation (fordítsuk mondjuk Gyönyörű Pusztaságnak), most a konzolos (PS4 és Switch) megjelenés kapcsán mi is vetettünk rá egy alaposabb pillantást. Ritka, hogy egy játék címe ennyire precízen árulkodjon a teljes termék lényegéről, azonban most pontosan erről van szó: pusztulat sosem volt még ennyire gusztusosan tálalva.

Ha röviden kellene jellemezni a Beautiful Desolationt, viszonylag egyszerű dolgunk van: vegyük alapként a kilencvenes évének két Fallout epizódját a maga rendkívüli alapossággal kidolgozott poszt-apokaliptikus háttérvilágával, majd vegyük ki a képletből a beszélgetéseken kívül az összes szerepjátékos elemet. De mi marad akkor? Meglepő módon egy viszonylag klasszikusnak nevezhető kalandjáték hatalmas bejárható területekkel, tárgykombinálással és sok párbeszéddel.

A Beautiful Desolationt két, egymással szorosan összefüggő dolog adja el. Az első a néhol kimondottan friss háttérvilága: a Föld távoli jövőjében járunk, ahova egy véletlennek köszönhetően időugrással került át a két főszereplő és egy érzelmekkel bíró robot, ők próbálják megtalálni a hazautat időben és térben. És hát a jövőben aztán tényleg minden van a haldokló bolygón, csak éppen normális emberi lényekből akad kevés, ellenben őrült szekták, gépimádó közösségek, militarista szervezetek, harminc kilóra soványodott emberi csontvázak, mutánsok és megannyi fura szerzet alakította ki a maga fura lokális rendjét, amibe mi szinte akaratlanul is belerondítunk. Maga a világábrázolás pedig olyan, mintha nem is egy húszeurós játékról lenne szó. A halott környezet csodásan ki van dolgozva, százszor látott megoldások helyett kreatív vizuális ötletekbe botlik minden sarkon a játékos, néha maga a világ és a helyszínek érdekesebbek is, mint a néhol már-már túlgondolt lakóik. (Ha jól emlékszem a jamaikai akcentussal beszélő mechanikus lénynél szaladtak először mély ráncok a homlokomra, nehezen tudtam hova tenni a látottakat.) Szóval a pusztaság valóban csodálatos, helyszínről helyszínre járva pontosan azt érzi az ember, hogy ha másfél évtizede nem állt volna át a Fallout sorozat belső nézetes megjelenítésre, napjainkban pont így nézhetnének ki az aktuális részek - azt hiszem ennél nagyobb dicséret nem is kell ide.

Az, hogy a csaták teljes egészében kikerültek a játékból, az tulajdonképpen simán elfogadható döntés volt (a Disco Elysium is elvan járkálással, tulajdonságpróbákkal és beszélgetésekkel), de kalandjátékként mégis több sebből vérzik. Egyrészt a játékmenet nagyon ingerszegény. Itt arra tessék gondolni, hogy egy átlagos helyszín bejárása során nem sok minden történik, általában egy tárgyat kell megtalálni valahol, esetleg valamely NPC-vel beszélni, de az idő nagy részében üres területeken áthaladva gyönyörködünk a tájakban, mintha egy sétálószimulátorral játszanánk, azonban ez nem az. Hogy ez miért probléma? Mert ahogy előrehaladunk, és egyre több helyszín válik elérhetővé, a pályák közti repülőgépes utazás túl sok időt fog kitenni. Találunk egyetlen tárgyat valahol, kimegyünk a térképre, megpróbálunk visszaemlékezni, hogy a tucatnyi helyszín közül vajon hol lehet szükség erre, utazunk, sétálunk, tévedünk, és már megint térképezünk. A nyolc-tíz órás menet viszonylag lineáris, és míg az esetek többségében ez könnyíteni szokta a végigjátszást, itt pont fordítva történik, az épp egyetlen lehetséges választás megkeresése okoz túlzott nehézséget.

A steames verzióhoz képest a konzolos átiratok egy kicsit csalódást is keltenek. Egyrészt a kezelőfelület kontrollerekhez igazítása elképesztően nehézkesre sikerült, még több óra után is tévesztettem gombokat, annyira nem voltak logikusan kiosztva, de a különböző funkciók elérése is nagyon körülményes lett, pedig ezt azért meg tudták már mások oldani az elmúlt harminc év során ügyesen. Ami nekem a legnagyobb szívfájdalmam volt, az a switches látványvilág. Nem tartozom a azok közé, akik a gép hardveres teljesítményét előszeretettel támadják, de valljuk be, a Beautiful Desolation egyszerűen ronda a konzolon. Ez azért óriási probléma, mert ahogy fent is említettem, ez a játék leginkább kiemelkedő eleme, tehát aki a Nintendo gépén beruház rá (egészen baráti áron), az nem biztos, hogy érteni fogja a fenti ömlengésemet a művészeti kifinomultságával kapcsolatban, mert egyszerűen elmosott és színtelen minden. Nagy kár érte, a lenti hat pont is alapvetően a konzolos portoknak szól, PC-n egyet adjatok hozzá bátran az értékeléshez.

Fontos lenne, hogy a Beautiful Desolation ne tűnjön el a süllyesztőben, mert bár számtalan apró hibája van, mégis mintapéldája a polírozatlan, de szívből érkező játékoknak. Ez most elsősorban a háttérvilág alaposságán és összerendezettségén látszik a leginkább, a kissé unalmas kalandjátékos elemek és zsáneren belül egyszerűnek számító feladványok terén van még hova fejlődni. Végig az az érzése az embernek, hogy egy ezredforduló tájékán megjelent címmel játszik. Ebben nyilván a mára ritkának számító izometrikus nézetnek is nagy szerepe van, de inkább arra gondolok itt, hogy a kreatív szabadság végig érződik rajta, a fejlesztők nem jól meghatározott célcsoportoknak akartak megfelelni, hanem simán csak át akartak adni egy furcsa, nem mindennapi történetet a pusztuló bolygónkról. És legalább ezért mindenképpen óriási kudos jár nekik.

Pontosan
6
Platform: PC, PlayStation 4, Switch (tesztelt)
Kiadó: THE BROTHERHOOD | Fejlesztő: THE BROTHERHOOD
Megjelenés: 2021. május 28. | Ár: kb. 7.000 Ft (20 EUR)

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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

The Chameleon - vissza a PSX korszakba

27 perce

Rekord negyedévvel indította a Sony az új üzleti évet

Az iparágban senki nem produkált még ilyen erős negyedévet ebben az időszakban: a PS5 tovább szárnyal, a PS4 ugyanakkor egyre inkább leköszönőben van.

5 órája
7

Activision Blizzard: visszaesés, csúszás és újabb távozó

A Blizzard elnökének távozását követően megérkezett a kiadó negyedéves üzleti jelentése, amely jó és rossz hírekkel is szolgált.

5 órája
6

Game Pass: augusztus első érkezői

Díjnyertes roguelike szerepjátékok. Pihentető logikai címek és némi extrémsport. Többek között ezzel bővül hamarosan a szolgáltatás!

23 órája
12

Távozik a Blizzard elnöke

Az elmúlt hetek botrányai után J. Allen Brack távozik a vezetői posztról, helyét Jen Oneal és Mike Ybarra veszik át.

1 napja
12

A Sony nemet mondott a McDonalds nem túl csinos PS5 kontrollereire

Különleges ajándékkal készült az 50. évfordulóra az ausztrál McDonalds - a gond csak az, hogy elfelejtettek engedélyt kérni.

1 napja
19

Újabb hihetetlen mérföldkövet léptek át a Grand Theft Auto V eladásai

A Take-Two bejelentette, hogy sikerjátékuk átlépte a 150 millió eladott példányt.

1 napja
4

Minden eddiginél nagyszabásúbb játékon dolgoznak az Astro Bot fejlesztői

Elindult a Team Asobi honlapja, amely belengeti a stúdió következő projektjét is.

1 napja
2

Heti megjelenések

2 napja
2

Aranylemezen a King's Bounty 2

Gameplay videót is kapunk a befejezett játékfejlesztés híre mellé.

2 napja
3

A világ és a tennivalók mutatkoznak be a Tales of Arise trailerében

A Tales of sorozat a következő epizód megjelenésére hangol.

2 napja
2

Iparági szakértő szerint a Cyberpunk 2077 nincs jó pályán a felemelkedéshez

A CD Projekt le van maradva a Cyberpunk 2077 gatyába rázásával.

2 napja
19

SkateBird: egy hónap még a keltetőben

A madaras-gördeszkás indie csoda csúszik egy kicsit.

2 napja

A Valve szerint a Steam Deck a bukott Steam Machine PC-k tanulságaiból nőtte ki magát

A sikerhez pedig kell a Linux támogatás és a Proton réteg.

3 napja
4

Life is Strange: True Colors - íme a kisváros

Bemutatkozik Haven Springs.

3 napja
2

A PC-s Game Pass előfizetők butább verziót kaptak a The Ascent-ből

De nincs ok az aggodalomra, a készítők már rajta is vannak az ügy megoldásán.

3 napja
9

Hivatalos támogatást kaptak a Half-Life 2 remasterén dolgozó rajongók

A HL2 Update készítői remasterelik az egész játékot.

3 napja
2

Hétvégi program: repüld be a klasszikus 3D kedvenceid pályáit, böngészőből

Mario, Zelda, Metroid, Final Fantasy, Counter Strike... noclip módban.

3 napja

Minden jel szerint jövő évre csúszik a Horizon Forbidden West megjelenése

Hivatalos bejelentés még nem történt. De csak idő kérdése valószínűleg.

4 napja
30

Nextgen látványt villant a FIFA 22 új trailere

Mozgásban a HyperMotion Technology!

4 napja
1