[Teszt] Beautiful Desolation

Beautiful Desolation

VegaNagy-Sz. Ferenc2021.06.20. 14:00

A tavalyi év során Steamen már ment egy közepesen erős kört a beszédes című Beautiful Desolation (fordítsuk mondjuk Gyönyörű Pusztaságnak), most a konzolos (PS4 és Switch) megjelenés kapcsán mi is vetettünk rá egy alaposabb pillantást. Ritka, hogy egy játék címe ennyire precízen árulkodjon a teljes termék lényegéről, azonban most pontosan erről van szó: pusztulat sosem volt még ennyire gusztusosan tálalva.

Ha röviden kellene jellemezni a Beautiful Desolationt, viszonylag egyszerű dolgunk van: vegyük alapként a kilencvenes évének két Fallout epizódját a maga rendkívüli alapossággal kidolgozott poszt-apokaliptikus háttérvilágával, majd vegyük ki a képletből a beszélgetéseken kívül az összes szerepjátékos elemet. De mi marad akkor? Meglepő módon egy viszonylag klasszikusnak nevezhető kalandjáték hatalmas bejárható területekkel, tárgykombinálással és sok párbeszéddel.

A Beautiful Desolationt két, egymással szorosan összefüggő dolog adja el. Az első a néhol kimondottan friss háttérvilága: a Föld távoli jövőjében járunk, ahova egy véletlennek köszönhetően időugrással került át a két főszereplő és egy érzelmekkel bíró robot, ők próbálják megtalálni a hazautat időben és térben. És hát a jövőben aztán tényleg minden van a haldokló bolygón, csak éppen normális emberi lényekből akad kevés, ellenben őrült szekták, gépimádó közösségek, militarista szervezetek, harminc kilóra soványodott emberi csontvázak, mutánsok és megannyi fura szerzet alakította ki a maga fura lokális rendjét, amibe mi szinte akaratlanul is belerondítunk. Maga a világábrázolás pedig olyan, mintha nem is egy húszeurós játékról lenne szó. A halott környezet csodásan ki van dolgozva, százszor látott megoldások helyett kreatív vizuális ötletekbe botlik minden sarkon a játékos, néha maga a világ és a helyszínek érdekesebbek is, mint a néhol már-már túlgondolt lakóik. (Ha jól emlékszem a jamaikai akcentussal beszélő mechanikus lénynél szaladtak először mély ráncok a homlokomra, nehezen tudtam hova tenni a látottakat.) Szóval a pusztaság valóban csodálatos, helyszínről helyszínre járva pontosan azt érzi az ember, hogy ha másfél évtizede nem állt volna át a Fallout sorozat belső nézetes megjelenítésre, napjainkban pont így nézhetnének ki az aktuális részek - azt hiszem ennél nagyobb dicséret nem is kell ide.

Az, hogy a csaták teljes egészében kikerültek a játékból, az tulajdonképpen simán elfogadható döntés volt (a Disco Elysium is elvan járkálással, tulajdonságpróbákkal és beszélgetésekkel), de kalandjátékként mégis több sebből vérzik. Egyrészt a játékmenet nagyon ingerszegény. Itt arra tessék gondolni, hogy egy átlagos helyszín bejárása során nem sok minden történik, általában egy tárgyat kell megtalálni valahol, esetleg valamely NPC-vel beszélni, de az idő nagy részében üres területeken áthaladva gyönyörködünk a tájakban, mintha egy sétálószimulátorral játszanánk, azonban ez nem az. Hogy ez miért probléma? Mert ahogy előrehaladunk, és egyre több helyszín válik elérhetővé, a pályák közti repülőgépes utazás túl sok időt fog kitenni. Találunk egyetlen tárgyat valahol, kimegyünk a térképre, megpróbálunk visszaemlékezni, hogy a tucatnyi helyszín közül vajon hol lehet szükség erre, utazunk, sétálunk, tévedünk, és már megint térképezünk. A nyolc-tíz órás menet viszonylag lineáris, és míg az esetek többségében ez könnyíteni szokta a végigjátszást, itt pont fordítva történik, az épp egyetlen lehetséges választás megkeresése okoz túlzott nehézséget.

A steames verzióhoz képest a konzolos átiratok egy kicsit csalódást is keltenek. Egyrészt a kezelőfelület kontrollerekhez igazítása elképesztően nehézkesre sikerült, még több óra után is tévesztettem gombokat, annyira nem voltak logikusan kiosztva, de a különböző funkciók elérése is nagyon körülményes lett, pedig ezt azért meg tudták már mások oldani az elmúlt harminc év során ügyesen. Ami nekem a legnagyobb szívfájdalmam volt, az a switches látványvilág. Nem tartozom a azok közé, akik a gép hardveres teljesítményét előszeretettel támadják, de valljuk be, a Beautiful Desolation egyszerűen ronda a konzolon. Ez azért óriási probléma, mert ahogy fent is említettem, ez a játék leginkább kiemelkedő eleme, tehát aki a Nintendo gépén beruház rá (egészen baráti áron), az nem biztos, hogy érteni fogja a fenti ömlengésemet a művészeti kifinomultságával kapcsolatban, mert egyszerűen elmosott és színtelen minden. Nagy kár érte, a lenti hat pont is alapvetően a konzolos portoknak szól, PC-n egyet adjatok hozzá bátran az értékeléshez.

Fontos lenne, hogy a Beautiful Desolation ne tűnjön el a süllyesztőben, mert bár számtalan apró hibája van, mégis mintapéldája a polírozatlan, de szívből érkező játékoknak. Ez most elsősorban a háttérvilág alaposságán és összerendezettségén látszik a leginkább, a kissé unalmas kalandjátékos elemek és zsáneren belül egyszerűnek számító feladványok terén van még hova fejlődni. Végig az az érzése az embernek, hogy egy ezredforduló tájékán megjelent címmel játszik. Ebben nyilván a mára ritkának számító izometrikus nézetnek is nagy szerepe van, de inkább arra gondolok itt, hogy a kreatív szabadság végig érződik rajta, a fejlesztők nem jól meghatározott célcsoportoknak akartak megfelelni, hanem simán csak át akartak adni egy furcsa, nem mindennapi történetet a pusztuló bolygónkról. És legalább ezért mindenképpen óriási kudos jár nekik.

Pontosan
6
Platform: PC, PlayStation 4, Switch (tesztelt)
Kiadó: THE BROTHERHOOD | Fejlesztő: THE BROTHERHOOD
Megjelenés: 2021. május 28. | Ár: kb. 7.000 Ft (20 EUR)

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

Új tervek az AC Shadows-hoz - ez történt csütörtökön

Továbbá: Beyond Words, Bandai Namco Studios Singapore, Arknights: Endfield, Vampire: The Masquerade – Bloodlines 2, Viva Nobots, Sega Football Club Champions 2026.

1 órája

The Last Case of John Morley

16 órája

Super Mario 40: az elmúlt öt év tíz érdekes pillanata

18 órája

Lengyel mérföldkövek – ez történt szerdán

Benne: World of Warcraft: Midnight, Cyberpunk 2077, Cronos: The New Dawn, Death Strading 2: On the Beach, Sublustrum, Lonely Mountains: Snow Riders.

1 napja
6

Hyrule Warriors: Age of Imprisonment

1 napja
9

A lovakat betiltják, ugye? – ez történt kedden

Benne: Erosion, Destiny 2: Renegades, Horses, DuneCrawl, Warhammer 40,000: Space Marine II.

2 napja
5

Outlaws + Handful of Missions: Remaster

2 napja
3

Game Pass: november utolsó hetei

Moonlighter 2. The Crew Motorfest. Banishers: Ghost of New Eden. Többek között ezek a címek várják a hónap második felében az előfizetőket.

2 napja

A.I.L.A.

2 napja
3

Call of Duty: Black Ops 7 szezonstart, Xbox X Crocs – ez történt hétfőn

Továbbá: Wild Blue Skies, Pioner, Skate Story.

3 napja
10

Heti megjelenések

4 napja
12

Dispatch #S01 - bárcsak ne lenne vége

4 napja
7

Keleti oldalról - ez történt pénteken

Benne: Code Vein II, Onimusha 2: Samurai’s Destiny, Varsapura, PUBG: Black Budget, Street Fighter 6, Morkull Ascend to the Gods

6 napja

Bejelentések és bepillantások - ez történt csütörtökön

Benne: Tides of Annihilation, Reanimal, 007 First Light, Raji: Kaliyuga, Crowsworn, Zoopunk, Total Chaos, Erosion, Carmageddon: Rogue Shift, Armatus.

7 napja
6

Echoes of the End: Enhanced Edition

7 napja
13

Epic x Unity partnerség - ez történt szerdán

Továbbá: Tales of Berseria, PGA TOUR 2K25, Ghost of Yōtei, Mafia: The Old Country, Dispatch.

8 napja

Two Point Museum - a Switch 2 változat

8 napja
4

Bővült az Assassin's Creed Mirage, F1 2026 fejlemények – ez történt kedden

Továbbá: Tomb Raider: Definitive Edition, Megabonk, Norse: Oath of Blood, Dragon's Dogma II, Kill It With Fire! 2, Guild Wars Reforged, Bandit Trap.

9 napja
7

The Finals - Mit tud az Embark döntő erejű FPS játéka?

9 napja
5

The Game Awards-jelöltek, képeken a Zelda-film – ez történt hétfőn

Továbbá: Lost Soul Aside, Xbox Partner Preview, Cozy Marbles, Everdream Village, City Tales: Medieval Era, Ghost Master: Resurrection.

2025.11.18.
15