[Teszt] Beautiful Desolation

Beautiful Desolation

VegaNagy-Sz. Ferenc2021.06.20. 14:00

A tavalyi év során Steamen már ment egy közepesen erős kört a beszédes című Beautiful Desolation (fordítsuk mondjuk Gyönyörű Pusztaságnak), most a konzolos (PS4 és Switch) megjelenés kapcsán mi is vetettünk rá egy alaposabb pillantást. Ritka, hogy egy játék címe ennyire precízen árulkodjon a teljes termék lényegéről, azonban most pontosan erről van szó: pusztulat sosem volt még ennyire gusztusosan tálalva.

Ha röviden kellene jellemezni a Beautiful Desolationt, viszonylag egyszerű dolgunk van: vegyük alapként a kilencvenes évének két Fallout epizódját a maga rendkívüli alapossággal kidolgozott poszt-apokaliptikus háttérvilágával, majd vegyük ki a képletből a beszélgetéseken kívül az összes szerepjátékos elemet. De mi marad akkor? Meglepő módon egy viszonylag klasszikusnak nevezhető kalandjáték hatalmas bejárható területekkel, tárgykombinálással és sok párbeszéddel.

A Beautiful Desolationt két, egymással szorosan összefüggő dolog adja el. Az első a néhol kimondottan friss háttérvilága: a Föld távoli jövőjében járunk, ahova egy véletlennek köszönhetően időugrással került át a két főszereplő és egy érzelmekkel bíró robot, ők próbálják megtalálni a hazautat időben és térben. És hát a jövőben aztán tényleg minden van a haldokló bolygón, csak éppen normális emberi lényekből akad kevés, ellenben őrült szekták, gépimádó közösségek, militarista szervezetek, harminc kilóra soványodott emberi csontvázak, mutánsok és megannyi fura szerzet alakította ki a maga fura lokális rendjét, amibe mi szinte akaratlanul is belerondítunk. Maga a világábrázolás pedig olyan, mintha nem is egy húszeurós játékról lenne szó. A halott környezet csodásan ki van dolgozva, százszor látott megoldások helyett kreatív vizuális ötletekbe botlik minden sarkon a játékos, néha maga a világ és a helyszínek érdekesebbek is, mint a néhol már-már túlgondolt lakóik. (Ha jól emlékszem a jamaikai akcentussal beszélő mechanikus lénynél szaladtak először mély ráncok a homlokomra, nehezen tudtam hova tenni a látottakat.) Szóval a pusztaság valóban csodálatos, helyszínről helyszínre járva pontosan azt érzi az ember, hogy ha másfél évtizede nem állt volna át a Fallout sorozat belső nézetes megjelenítésre, napjainkban pont így nézhetnének ki az aktuális részek - azt hiszem ennél nagyobb dicséret nem is kell ide.

Az, hogy a csaták teljes egészében kikerültek a játékból, az tulajdonképpen simán elfogadható döntés volt (a Disco Elysium is elvan járkálással, tulajdonságpróbákkal és beszélgetésekkel), de kalandjátékként mégis több sebből vérzik. Egyrészt a játékmenet nagyon ingerszegény. Itt arra tessék gondolni, hogy egy átlagos helyszín bejárása során nem sok minden történik, általában egy tárgyat kell megtalálni valahol, esetleg valamely NPC-vel beszélni, de az idő nagy részében üres területeken áthaladva gyönyörködünk a tájakban, mintha egy sétálószimulátorral játszanánk, azonban ez nem az. Hogy ez miért probléma? Mert ahogy előrehaladunk, és egyre több helyszín válik elérhetővé, a pályák közti repülőgépes utazás túl sok időt fog kitenni. Találunk egyetlen tárgyat valahol, kimegyünk a térképre, megpróbálunk visszaemlékezni, hogy a tucatnyi helyszín közül vajon hol lehet szükség erre, utazunk, sétálunk, tévedünk, és már megint térképezünk. A nyolc-tíz órás menet viszonylag lineáris, és míg az esetek többségében ez könnyíteni szokta a végigjátszást, itt pont fordítva történik, az épp egyetlen lehetséges választás megkeresése okoz túlzott nehézséget.

A steames verzióhoz képest a konzolos átiratok egy kicsit csalódást is keltenek. Egyrészt a kezelőfelület kontrollerekhez igazítása elképesztően nehézkesre sikerült, még több óra után is tévesztettem gombokat, annyira nem voltak logikusan kiosztva, de a különböző funkciók elérése is nagyon körülményes lett, pedig ezt azért meg tudták már mások oldani az elmúlt harminc év során ügyesen. Ami nekem a legnagyobb szívfájdalmam volt, az a switches látványvilág. Nem tartozom a azok közé, akik a gép hardveres teljesítményét előszeretettel támadják, de valljuk be, a Beautiful Desolation egyszerűen ronda a konzolon. Ez azért óriási probléma, mert ahogy fent is említettem, ez a játék leginkább kiemelkedő eleme, tehát aki a Nintendo gépén beruház rá (egészen baráti áron), az nem biztos, hogy érteni fogja a fenti ömlengésemet a művészeti kifinomultságával kapcsolatban, mert egyszerűen elmosott és színtelen minden. Nagy kár érte, a lenti hat pont is alapvetően a konzolos portoknak szól, PC-n egyet adjatok hozzá bátran az értékeléshez.

Fontos lenne, hogy a Beautiful Desolation ne tűnjön el a süllyesztőben, mert bár számtalan apró hibája van, mégis mintapéldája a polírozatlan, de szívből érkező játékoknak. Ez most elsősorban a háttérvilág alaposságán és összerendezettségén látszik a leginkább, a kissé unalmas kalandjátékos elemek és zsáneren belül egyszerűnek számító feladványok terén van még hova fejlődni. Végig az az érzése az embernek, hogy egy ezredforduló tájékán megjelent címmel játszik. Ebben nyilván a mára ritkának számító izometrikus nézetnek is nagy szerepe van, de inkább arra gondolok itt, hogy a kreatív szabadság végig érződik rajta, a fejlesztők nem jól meghatározott célcsoportoknak akartak megfelelni, hanem simán csak át akartak adni egy furcsa, nem mindennapi történetet a pusztuló bolygónkról. És legalább ezért mindenképpen óriási kudos jár nekik.

Pontosan
6
Platform: PC, PlayStation 4, Switch (tesztelt)
Kiadó: THE BROTHERHOOD | Fejlesztő: THE BROTHERHOOD
Megjelenés: 2021. május 28. | Ár: kb. 7.000 Ft (20 EUR)

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Lies of P: Overture

Némi megvárakoztatás után a Round8 a semmiből bedobta a Lies of P kiegészítőjét, mi pedig felkerekedtünk hogy megnézzük, mit is kínál az Overture.

13 órája
3

Demónéző 2025 június: Nioh 3, Dispatch, Hell is Us és a Morbid Metal

A demók intézménye végérvényesen visszatért, és nem csak a Steam felületén, de konzolon is betekintést kaphattunk jó néhány várt tételbe. Ismét merítettünk egyet az aktuális Steam Next Fest végtelennek tűnő kínálatából, és mellécsaptuk a Nioh 3-at is. Nézzünk meg néhány címet, amire mindenképpen érdemes lesz odafigyelni a következő hónapokban!

22 órája
2

Heti megjelenések

23 órája
11

Date Everything

Szeretem a szokatlanul nagy marhaságnak hangzó elképzeléseket, pláne szellemes írással és igényes szinkronnal megtámogatva, így a Date Everything igazi nekem való őrületnek tűnt, de vajon tényleg érdemes közelebbi kapcsolatba kerülni egy háztartási eszközzel?

1 napja
7

Stellar Blade - a PC változat

Bayonetta és 2B után újra nedves az otaku álma, és végre nem csak Playstation-ön, hanem immár pécén is nyomul az új üdvöske. A Stellar Blade jött, és lenyűgöző portjával minket is elvarázsolt.

2 napja
10

Blood Message bejelentés, aranylemezen a Mafia: The Old Country - ez történt pénteken

Benne: Blood Message, Lies of P, Mafia: The Old Country és Powerwash Simulator 2.

2 napja
8

Bravely Default: Flying Fairy HD Remaster

A Bravely Default egy nagyon korrekt kis JRPG volt a maga idejében. 2012-ben jelent meg 3DS-re, egy olyan platformra, ami bőven túlmutatott a korábbi handheldek prezentációs képességein, és emellett vakította a nagyérdeműt olyan speciális dolgokkal, mint például az azóta is páratlan szemüveg nélküli 3D látvány. Lássuk, mit tud a Switch 2-re készült átirat.

3 napja
9

Cyberpunk 2077: Ultimate Edition - robbantás az Ezüstkéz utcában

Azt, hogy Zeldákkal és Mario Kart-tal indítani egy új Nintendo gépet egy remek ötlet, már megállapítottuk. A nyitókínálat egyik legmeglepőbb darabja, a CDProject RED Cyberpunk 2077 portja viszont kétéltű vibropenge, lássuk mit tud az Ultimate Edition.

3 napja
11

Dedikált stream bejelentések - ez történt csütörtökön

Benne: Capcom Spotlight, PowerWash Simulator 2, Pinball FX, Little Nightmares, Assassin's Creed Shadows, Elden Ring Nightreign, Stasis.

3 napja

Donkey Kong Direct, Climate Station megjelenés – ez történt szerdán

Továbbá: Patapon 1+2 Replay, Tsarevna, The House of the Dead 2: Remake, Motel Nightmares.

4 napja
1

Raidou Remastered: The Mystery of the Soulless Army

“Ahova sütnek a napsugarak, ott az árnyék is megveti a lábát.” Biztos vagy benne, hogy logikusan megmagyarázható az ami előtted történik? Az ATLUS klasszikus történetében nem teljesen. Ha valamilyen bűneset van, akkor a túlvilágra is át kell pillantsunk.

5 napja
5

Xbox X AMD együttműködés, Marathon csúszás – ez történt kedden

Továbbá: Death Stranding 2: On the Beach, Dragon Ball: Sparking! Zero, Final Fantasy VII, Simon the Sorcerer Origins, Golden Tee Arcade Classics.

5 napja
46

Game Pass: mozgolódás június második felében

A SIFU fejlesztőitől érkező Rematch debütál hamarosan a szolgáltatásban. Azon kívül azonban leginkább a PC Game Pass felhasználók örülhetnek.

6 napja

Mandragora: Whispers of the Witch Tree

Mindig hatalmas öröm amikor kishazánk játékfejlesztése valami igazán érdekeset tesz le az asztalra, pláne akkor ha egy olyan stílusban próbálkoznak, amiben eddig, itthon még senki más. Lássuk, mit is tud a Mandragora, ami évek óta formálódik pár lelkes fejlesztő műhelyében.

6 napja
8

Prince of Persia életjelek, Borderlands 4 előrendelés – ez történt hétfőn

Továbbá: Crash Team Racing Nitro-Fueled, Nintendo Direct.

6 napja
73

Heti megjelenések

7 napja
5

Puyo Puyo Tetris 2S

A Puyo Puyo Tetris crossover koncepció nem ma fogant, de a SEGA úgy döntött, hogy a Nintendo Switch 2 launch-ot megtolja a PPxT második részének speciális kiadásával. Lássuk, hogy mire jutottak!

9 napja
4

Csöndes zárás - ez történt pénteken

Benne: Silent Hill f, Cronos: The New Dawn, Borderlands 4, Streum On Studio, Devil May Cry 5.

9 napja

Czicza Ádám: A Bíbor Úrnő árulása

Egy újabb magyar szerző kötetével folytatjuk a lapozgatós játékkönyveket bemutató sorozatunkat. A főhős Te vagy - lapozz hát!

2025.06.13.
2

Régi klasszikusok visszatérése - ez történt csütörtökön

Benne: Silent Hill, Still Wakes the Deep, Metal Gear Solid Δ: Snake Eater, Edens Zero, Postal 2 Redux, Raidou Remastered: The Mystery of the Soulless Army.

2025.06.13.
5