[Teszt] Atari Mania

Atari Mania

dragCsető Zsolt2023.04.13. 09:00

Kissé szomorú, hogy csupán a messzi háttérből, nagyrészt egyedül ünnepelhette nemrég ötvenedik születésnapját az az Atari, amely a videójáték-történelem egyik legmeghatározóbb szereplőjének és egyik legikonikusabb nevének mondható. Az ezen alkalomból készült mikrojáték-őrület, az Atari Mania szépen el is ment mellettünk a tavalyi PC / Switch / Atari VCS premier alkalmával, most azonban úgy éreztük, illik pótolni az elmaradást a PlayStation-verziók megjelenésével.

Első blikkre nem néz ki nehéz feladatnak rendet tartani az Atari régimódi főhadiszállásán – mégis mi gond adódhat egy (szigorúan jó értelemben vett) retro kacatokkal teli bunkerben? Nos, hamar kiderül, hogy ez a gondnoki meló egyáltalán nem veszélytelen, halott pixelek jelennek meg ugyanis egyszer csak, melyek elkezdenek mindent felfalni maguk körül, egyre nagyobb erőre téve szert. Ez a nosztalgiával átitatott világ alaposan össze is kutyulódik, amikor olyan klasszikusok gubancolódnak össze, mint a Pong, a Millipede vagy a Breakout. És milyen érdekes: pont ez az az elem, ami miatt egyszerre szórakoztató az Atari Mania, de közben mégis félremegy az egész koncepció.

Ahogy a bevezetőben már említettem: egy mikrojáték-gyűjteményről van szó, a zsáner etalonja pedig a mai napig a WarioWare-széria, amely kreativitásban és megvalósításban is magas szintre emelte ezeket a pár másodperces szekvenciák egymásutánjából álló, agyament darálásokat. Előbbi szempontból itt sincs gond: a fő kihívást jelentő, amolyan bossokként funkcionáló anomáliák gyönyörűen kombinálják ezeket a régi, de többségében jól ismert játékokat, olyan mashupokat alkotva, ami sokszor tényleg meghökkentő. Itt például semmi extrém nincs abban, amikor egyszer csak a már említett ezerlábú-pajtást kell megvédened a Combat tankját irányítva, vagy éppen az Asteroids űrhajójával kell kerülgetni a halálos Pong-labdákat – vannak ennél jóval durvább, teljesen távoli műfajokon átívelő kombók is. A megvalósítás azonban már jóval megkérdőjelezhetőbb. Az ilyesfajta játékok akkor tudnak igazán jól működni, amikor tényleg néhány másodperces burstök követik egymást – és kezdetben ez itt sincs másképp. Hamar eljutunk azonban a picit összetettebb, mindeközben pedig akár 20-30 másodpercig is eltartó, már nem is annyira mikro jellegű játékokig, ahol elkezd kissé vontatottá válni az élmény...

…mert hogy hibázni könnyű. Egyrészt azért, mert az intuitív jelleg (ami szintén műfaji sajátosság) nem működik mindig hibátlanul: mivel tényleg teljesen zakkant kombók várnak ránk, ezért sokszor még a rövid leírás alapján sem egyértelmű, hogy pontosan mi is a feladatunk – hamar meg is halunk ilyenkor. Másrészt ott van az irányítás, ami talán a másik nagy rákfenéje az Atari Maniának. Mert hát valljuk be: ezeknek a játékoknak a technológiai limitációk miatt borzasztóan szar irányítása és fizikája volt – a kihívás nagy részét is inkább ezek elsajátítása adta, nem feltétlenül a játékmenet mélysége. Ez pedig nincs másképp itt sem, ami hosszú távon sajnos inkább idegesítő, mintsem nosztalgikus. Ezen is enyhíthetett volna egyébként, ha végig megmaradnak a játékok a 10 másodperc alatti tartományban – a kevesebb ebben a műfajban tényleg több.

Már csak azért is feleslegesnek érződik olykor a komplexitás, mert az Atari Mania két mikrojáték-rush között teljesen korrekt és szórakoztató kalandozással vár bennünket. A totálisan elszállt sztori is az itteni átvezetőkön keresztül bontakozik ki, aki pedig szeret felfedezni és gyűjtögetni, az nemcsak mindenféle egyszerű környezeti fejtörőt oldhat meg az épület négy emeletét bejárva, de digitális játékborítókat és kézikönyveket is gyűjtögethet. Az egy-két órás történet még ezekkel az extrákkal együtt sem lesz több kétestés szórakozásnál, ugyanakkor egyáltalán nem ez a kritikus pontja a koncepciónak, ahol félrecsúsztak a dolgok – sőt...

Az Atari Mania összességében egy ötletes és szépen válogatott tisztelgés az egykori gaming óriás hőskora előtt, a nagy kreatív agymenés közepette azonban mintha a fejlesztők elfelejtették volna, hogy a mikrojáték műfaj mitől működik igazán. Így is vannak nagyon szórakoztató szakaszai, az olykor feleslegesen elnyújtott vagy éppen túlbonyolított mashupok, illetve az irányítás kényszerű bosszúságai azonban jócskán levesznek sajnos az élményből, még a jól kitalált összekötő szakaszok és a jópofa, nosztalgikus audiovizuális tálalás ellenére is.

PLATFORM PS5 (tesztelt), PS4 | korábban: PC, Switch, Atari VCS
KIADÓ Atari FEJLESZTŐ iLLOGIKA Studios
MEGJELENÉS 2023. április 4. ÁR 8.740 Ft

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj5cbjxkaXYgY2xhc3M9XCItLWJuci17e2lkfX1cIj5cbjxhIGhyZWY9XCJ7e3VybH19XCIgdGFyZ2V0PVwiX2JsYW5rXCI+XG5cdDxpbWcgc3JjPVwie3twYXRofX1wYXRyZW9uLW1wdS1iaWcucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDo2MDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj5cblxuPHN0eWxlPlxuLi0tbXB1LXt7aWR9fSwgLi0tYm5yLXt7aWR9fXtkaXNwbGF5Om5vbmV9XG4ubGFyZ2U+Li0tYm5yLXt7aWR9fSwgLm1lZGl1bT4uLS1ibnIte3tpZH19e2Rpc3BsYXk6YmxvY2s7fVxuLnNtYWxsPi4tLW1wdS17e2lkfX17IGRpc3BsYXk6YmxvY2s7fVxuPFwvc3R5bGU+IiwiaW1hZ2VzIjpbIlwvfmZzXC9iYW5uZXJcLzAwXC8wMFwvMHpcL3BhdHJlb24tbXB1LWJpZy5wbmciLCJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB6XC9wYXRyZW9uLW1wdS5wbmciXSwidXJsIjoiaHR0cHM6XC9cL3d3dy5nYW1lcjM2NS5odVwvYXJ0aWNsZVwvcGF0cmVvbiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB6XC8iLCJpZCI6MzV9
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Szigorít a Steam, meglepetés megjelenések - ez történt szerdán

Továbbá: Sand Land, Bit.Trip ReRunner, Lords of the Fallen, Insurmountable, Rotwood, Island of Winds.

11 órája
15

Stellar Blade

A Shift Up mérnöki pontossággal tervezte meg első konzolos játékának köztudatba emelését. De vajon van-e több a csinos külcsín alatt?

1 napja
6

Feltámad az Infogrames, Metaphor: ReFantazio megjelenés - ez történt kedden

Továbbá: Stellar Blade, Destiny 2, Morbid: The Lords of Ire, Remnant 2, 2XKO, Indika, Karma: The Dark World.

1 napja
11

Meghasad az Embracer, új Gyűrűk Ura játék - ez történt hétfőn

Továbbá: Starlight Games, Tales of the Shire, Star Wars Jedi: Survivor, ID@Xbox Digital Showcase, PowerWash Simulator, The Whims of the Gods.

2 napja
13

Heti megjelenések

3 napja
3

The Smurfs 2 - The Prisoner of the Green Stone - Hupizöld Törpikék

A Microids tavaly év végi felhozatala igen kellemesen alakult, sajnos nem is volt időnk minden fontosabb címükre ránézni. Most a tavaszi üresjáratot kihasználva vissaztérünk a Hupikék Törpikékhez!

3 napja

Anomaly Collapse

Teszteltük a legújabb roguelite próbálkozást, ami ezúttal az egy dimenziós csataterekből próbálja kihozni a maximumot - és mindezt nem is akárhogyan teszi.

4 napja
1

Eiyuden Chronicle folytatás, Prison Architect 2 csúszás - ez történt pénteken

Továbbá: Kena: Bridge of Spirits, Sclash, Biped 2, Unending Dawn.

5 napja
3

Új projektek a Lariannál, bemutatkozott a Kingdom Come: Deliverance II - ez történt csütörtökön

Továbbá: F1 24, Fabledom, Darkest Dungeon II, V Rising, Human Fall Flat 2, Cozy Caravan, Remnant 2.

6 napja
2

Lovagregény újratöltve: bejelentették a Kingdom Come: Deliverance 2-t

Mi már egy hete tudjuk, de csak most szabad róla beszélni. A Plaion és a Warhorse Studios párosa bejelentette a sikeres lovagregényük folytatását, a Kingdom Come: Deliverance II-t.

6 napja
1

Botany Manor

Egyedül sétálgatni egy viktoriánus kori udvarházban, feljegyzéseket olvasgatni és virágokat növeszteni? Izgalmasabb, mint hinnéd! Tesztlaborba vittük a Botany Manort.

7 napja
6

Baldur's Gate fejlesztővadászat, Ghost of Tsushima gépigény – ez történt szerdán

Továbbá: Sea of Thieves, Potionomics, Crow Country, Mullet Mad Jack, Dementium: The Ward.

7 napja
3

Sok jó indie 20 percben is elfér - Nintendo Indie World Showcase összefoglaló

A kis címek is tudnak izgalmasak lenni: a Nintendo legújabb indie-specifikus adásában láttunk is jó néhányat - nem csak Switch-re! Összegyűjtöttük nektek a látottakat.

7 napja
6

Children of the Sun

A Devolver Digital továbbra is remek érzékkel karolja fel az ígéretes, egyedi, kreatív projekteket. René Rother debütáló alkotása sem lóg ki a texasi kiadó portfoliójából. Na de miért érdemes odafigyelni rá? TESZT!

8 napja
1

Műsoron az indie-k, folytatódnak a leépítések – ez történt kedden

Benne: Nintendo Indie World Showcase beharangozó, Take-Two és Kwalee leépítés, Rolling Hills bejelentés, Capes és Athenian Rhapsody megjelenési dátumok.

8 napja
4

Game Pass: mozgolódás április második felében

A hónap második fele talán elsőre csendesebbnek tűnik a megszokottnál, de még így is számos izgalmas premier címet találhatunk a listában.

8 napja
1

A Nintendo kihagyja a Gamescomot, Keanu Reeves lesz Shadow hangja – ez történt hétfőn

Továbbá: No Rest for the Wicked, One Piece Odyssey: Deluxe Edition, Sand Land, Telebbit, Horrific Xanatorium.

9 napja
17

Ereban: Shadow Legacy – Árnyakkal sunnyogó

A sunnyogást az árnyakba olvadással keverő koncepciójával az Ereban már korán felhívta magára a figyelmet. A játékot a régi idők nagy lopakodós címei iránt érzett határtalan tisztelet hívta életre. De ebből vajon mennyit sikerült átemelni és jól értelmezni? Teszt!

2024.04.15.

EDGE #397 pontszámok

Dragon's Dogma 2. Rise of the Ronin. Alone in the Dark. Princess Peach: Showtime! Izgalmas címek. Rendkívül vegyes pontozás.

2024.04.15.
21

Heti megjelenések

2024.04.15.
2

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==