[Teszt] A Plague Tale: Innocence

A Plague Tale: Innocence

ne5hVáradi Dániel2019.05.14. 09:00

Pozitívan csalódni alighanem mindenki szeret. Kevés élvezetesebb dolog van, mint amikor az előzetesen megcélzott elvárásainkat sikeresen szárnyalja felül egy produktum. Nehéz eldönteni, hogy az Asobo Studio is valami ilyesmire pályázott-e tudatosan, az azonban biztos, hogy az idei év egyik titkos favoritját köszönthettem az A Plague Tale: Innocence személyében.

Történetünk az 1300-as évek közepén veszi kezdetét a középkori Franciaországban, az éppen gondtalan napjait tengető Amicia de Rune számára pedig kétségkívül élete legkeményebb időszaka következik. Egyik napról a másikra ugyanis élete a feje tetejére áll. A de Rune család idősebb örököseként épp egy hajtóvadászatról tér vissza apjával, amikor váratlan (és még inkább hívatlan) vendégek jelennek meg a birtokon. Az események innentől rohamosan fajulnak el, ártatlan kérdésekből hamar embervadászatba csapnak át, melynek célpontja az ifjú hölgy öccse, a különös betegségben szenvedő Hugo. Amiciának pedig nem pusztán a hirtelen nyakába szakadt felelősséggel kell szembenéznie, hanem a halálos fenyegetést jelentő patkányhordákkal is.

Az A Plague Tale (engedelmetekkel a továbbiakban elhagyom az A előtagot) történelmileg hiteles korba kalauzol minket, elvégre a legpusztítóbb pestisjárvány, a fekete halál (1347-52) időszakába repít vissza minket, egészen pontosan a dögvész elterjedésének kezdeti szakaszába. Ez pedig a játék alaphangulatára és egyben a logikai feladványok mechanikájára is erősen hatással lesz. A fejezetekre osztott történet egyes fázisain végighaladva a feladatunk a folyamatos elkerülés lesz, legyen szó emberi vagy éppen állati ellenfelekről. Utóbbiak ellen kezdetben kizárólag a fény jelent hatékony fegyvert, legyen szó egy fáklyáról, egy lámpásról vagy telepített "reflektorokról." Ezek hiányában a rágcsálók másodpercek alatt rohannak le minket és csupaszítanak le az utolsó csontig. Hasonlóan brutálisan bánnak el velünk az inkvizíció lovagjai, ha kiszúrnak minket, bizony rövid úton elbúcsúzhatunk Amiciától. Az előrehaladás kulcsa tehát az esetek döntő többségében a lopakodás és az észrevétlennek maradás. Idővel lehetőségünk akad a frontális összecsapásokra is, azonban mivel a harc erősen távolságfüggő, ezért ha csak tehetjük, jobban járunk, ha igyekszünk kerülni a közvetlen konfrontációt.

A Plague Tale egyik óriási erénye, hogy történelmi alapokra építő történetbe egy egészséges adag misztikumot is kever, így a narratíva második felében már az alkímia és a különféle titokzatos szertartások is erőteljesebb szerepet kapnak. Ezzel egyidőben a történetvezetés kapcsán nem egyszer volt olyan érzésem, mintha egy könyv vagy még inkább egy sorozat cselekménye rajzolódna ki előttem. Ezzel egyedül csak annyi problémám volt, hogy a játék viszonylagos rövidsége miatt nem jut kellő idő egyes karakterek vagy motivációk behatóbb bemutatására, így az események és a szereplők kapcsolata is kicsit hektikusan változik. Erre kiváló példa az Amicia és Hugo közti testvéri kapcsolat ábrázolása, mely a kezdeti nyűgből a folyamatosan egymásra utaltságon át a kényszerű ellentétekig és elfogadásig mindent felvonultat (és ez jól is van így), azonban néha olyan gyorsan váltják egymást az egyes állapotok, hogy az eredmény inkább erőltetett és enyhén vicces hatást kelt.

Pedig a játék egyáltalán nem vidám felütésű, épp ellenkezőleg, kellő pillanatokban meglehetősen jól szemlélteti nem pusztán a patkányok okozta pusztítást, hanem a túlélők keserűségét és reakcióját is a járványra. Amicia jellemfejlődése a fentebb említett lóugrások ellenére is kellő mélységben kerül kibontásra, amihez jó kiegészítést adnak a később felbukkanó mellékszereplők.

A Plague Tale ugyanis ügyesen építi fel az illúziót, miszerint a játék egésze Amicia és Hugo duójára épül, és bár a történet szempontjából valóban ez a helyzet, a játékmenet során többet fognak egymástól külön tölteni a testvérek, mint együtt. Ezt a húzást elismerően fogadtam, ugyanis tartottam tőle, hogy Hugo esetleges pesztrálása nagyon rányomja jelenlétét a játék egészére, ezáltal némileg megbéklyóz. Szerencsére azonban pont kellő ütemben váltják egymást a több szereplőre építő fejezetek és feladványok, valamint az egyedül teljesítendő, nagyobb szabadságot nyújtó szegmensek.

Hasonlóan meglepő, ahogy a kraftolás az előrehaladás során nem csak fokozatosan megnyílik, de ezáltal lehetőséget is ad rá, hogy a feladványok bizonyos részét nem kizárólag egyetlen módon teljesítsük. A rendelkezésre álló felszerelések között ugyanis a kezdeti fény- és tűzgyújtó eszközök mellett később találunk olyat, ami éppen a fényforrások kioltására szolgál, sőt, ideiglenesen még a veszedelmes patkányhadakat is terelgethetjük. Arra azonban figyelnünk kell, hogy a rendelkezésünkre álló eszközök némelyikének előállítása a fejlesztés rovására mehet. Bizony, a Plague Tale is alkalmazza azt a nem újkeletű módszert, miszerint a különböző lőszerek gyártása bizonyos mértékben ugyanazokat a nyersanyagokat használja, mint amivel a célba juttatásukat biztosító csúzli tuningolása is.

A lineáris felépítés ellenére a Plague Tale igyekszik egy minimális újrajátszhatósággal is készülni, hiszen az egyes fejezetekben rejtett tárgyakat is találhatunk, melyeket 3 eltérő kategóriába sorol a játék. Ezek egyike sem jelent semmilyen játékbeli előnyt, mindössze némi extra felfedezésre bátorítanak minket az egyébként korlátozott helyszíneken.

Ha pedig a helyszíneket szóba hoztam, kiváló alkalom, hogy átkössek a játék egy olyan elemére, ami a leginkább szembetűnő. A Plague Tale elképesztően jól néz ki. Nyilván nem áltat minket új grafikai mérföldkövekkel, viszont könnyűszerrel van partiban az elmúlt esztendő bolckbustereivel. Az összhatás néhol kissé gyengécske, amikor azonban egy téli hóesésben megpillantunk egy várat, akkor ember legyen a talpán, aki nem csettint elismerően. Hasonlóan dicsérő szavakat érdemel a zenei oldal is, melynél inkább egy-egy kiemelkedő betét lehet emlékezetes, azok azonban tökéletesen passzolnak az adott jelenetekhez. Egyedüli negatívumként a szinkront tudnám felhozni, melynél az angol hangsávot éreztem kicsit gyengének, érthető módon hátrányban volt a francia dialógussal szemben.

Ha pedig a negatívumokat említettem, még egyre ki kell térnem. Ezek pedig nem mások, mint a játék bossfightjai. Dacára annak, hogy a Plague Tale főleg a lopakodásra és a csendes ártalmatlanításra helyezi a hangsúlyt, néhány ponton kénytelenek leszünk nyílt harcba bonyolódni, ezek közül pedig mindenképpen kiemelkednek a már említett összecsapások. Ennek az az oka, hogy ezeknél a játék látványosan saját maga ellen dolgozik. Vagy a küzdőtér picit alkalmatlan (a csúzli miatt kell egy minimális távolság az ellenfelektől), vagy a helyszín kialakítása nem ideális, esetleg a kettő együtt. Valamint itt üti fel igazán a fejét a picit sutácska mozgásból adódó kamerakezelési nehézség. Ezek egyike sem égbekiáltó hiba, azonban látványos kontrasztban vannak a játék többi részével, ezért igazán szembetűnőek.

Az A Plague Tale: Innocence büszkén képviselheti az AA játékok táborát, az Asobo Studio alkotása könnyűszerrel lehet az idei év egyik meglepetéscíme. A történelmi időutazásra építő testvérdráma bár pont történetvezetésében kissé elnagyolt, játékmenet téren kellő változatosságot tartogat, amit ráadásul remek audiovizuális oldallal fejel meg. Amennyiben épp egy néhány napos elfoglaltságot nyújtó kalandjátékra vágynátok, érdemes lehet vigyázó szemetek Párizsra vetnetek.

Pontosan
8
A Plague Tale: Innocence | Platform: PC, PS4 (tesztelt), One
Kiadó: Focus Home Interactive | Fejlesztő: Asobo Studio | Megjelenés: május 14.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Phantom Squad

A SWAT-os játékok visszatértek, ám még így sincs belőlük túlkínálat. A Phantom Squad egy érdekes próbálkozás a felülnézetes kommandózgatások között. Doorkickers és Rainbow Six Siege fanok, most figyeljetek!

10 órája
2

Avatar: Frontiers of Pandora frissítés, magyar szinkron az Elflockban – ez történt hétfőn

Továbbá: Atari 50: The Anniversary Celebration, The King is Watching, Nicktoons & The Dice of Destiny, Descenders Next.

11 órája
3

Irem Collection 3: Az arcade történelem egy apró szelete

Harmadik szcenáriójához érkezett a nagyot vállaló japán videójátékos gyűjtemény, mely a vérbeli shmupokat is gyártó Irem történelmét hivatott bemutatni.

21 órája
2

RoboCop: Rogue City - Unfinished Business

A Robocop: Rogue City - Unfinished Business az alapjáték rövidebb, tömörebb és koncentráltabb változata, ennek minden előnyével és hátrányával.

1 napja
2

Heti megjelenések

1 napja
15

Death Stranding 2: On the Beach

Olyat csak a legritkább esetben láthatunk, hogy egy nagyszabású AAA produkció minden ízében excentrikus kiállást, illetve kontroll nélküli, karakteres szerzői víziókat engedhessen meg magának. De vizsgáljuk meg közelebbről, hogy Kodzsima Hideo a széles közönség számára is befogadhatóbb élményt álmodott-e meg. TESZT!

3 napja
18

Csendes zárás - ez történt pénteken

Benne: FromSoftware, Dreams of Another, PixelJunk Eden 2, Infamous, Inazuma Eleven: Victory Road.

3 napja

Itt minden a halálról szól – East of West, Fekete Orchidea és Lucifer

East of West, Fekete Orchidea és Lucifer a házban! A Fumax kiadványai közül szemezgettünk.

4 napja
12

Adaptációk és megjelenési dátumok - ez történt csütörtökön

Benne: Mortal Kombat II, Agatha Christie – Death on the Nile, Void Crew, Lollipop Chainsaw, Loaders, Echoes of the End, Assassin's Creed.

4 napja
4

The Drifter – Pokoli vándorút

A The Drifter egy klasszikus point and click kalandjáték, ami a horror és a thriller elemeit vegyíti egymással elég magabiztosan.

5 napja
3

EA Sports FC 26 bejelentés, Zelda-film fejlemények – ez történt szerdán

Továbbá: Cyberpunk 2077, Dead Take, Sudden Strike 5, Danger Mouse, Sonic Racing: CrossWorlds

5 napja
5

Tony Hawk's Pro Skater 3+4

Két gigászi klasszikus tér vissza a THPS 3+4 kiadványban, amelyeket nem hogy megunni nem lehet, de csak fokozzák a Tony Hawk iránti étvágyunkat. Lássuk, mit tud felmutatni a két legendás rész remake-je!

5 napja
22

Life is Strange Collection bejelentés, indul a Frosthaven EA – ez történt kedden

Továbbá: Street Fighter 6, Metaphor: ReFantazio, Mato Fragments, Hyperdimension Neptunia Re;Birth.

6 napja
7

Patapon 1+2 Replay

Négyórányi megállás nélküli Pataponolás után komolyan elhittem, hogy a Zigotonok valójában egy multiverzumból szalajtott Excel-tábla cellái: fekete-fehér négyszögek, katonás rendben, és ha rossz parancsot dobsz be, azonnal rád omlanak. De ne aggódj, nincs titkos Patapon–MSOffice crossover lore – csak annyi történt, hogy egy Sony-játék megjelent Nintendo konzolon.

6 napja
4

Game Pass: mozgolódás júliusban

Tony Hawk’s Pro Skater 3 + 4. Wuchang: Fallen Feathers. Wheel World. Grounded 2. Többek között ezek a címek várják az előfizetőket ebben a hónapban.

7 napja
7

Hétindító sallangok – ez történt hétfőn

Benne: Mashina, GORN 2, Invincible VS, Ys X: Proud Nordics.

7 napja

Chronicles of the Wolf - új Castlevania helyett

A megszállott Metroidvania-rajongók köreiben a francia Migami Games csapat neve nem cseng ismeretlenül. Következő játékuk is a Castlevania-t idézi.

7 napja
2

Heti megjelenések

8 napja
9

Bemutatók keletről és nyugatról - ez történt pénteken

Benne: Resident Evil: Survival Unit, Warhammer 40,000: Dawn of War – Definitive Edition, Mafia: The Old Country.

2025.07.12.
1

Blades of Fire

A metroidos kitérők után a MercurySteam visszatért a Castlevania: Lords of Shadow hagyományosabb akció-kaland vonalához, új játékukban pedig ötletekben és ambícióban sincs hiány.

2025.07.11.
10