Vannak nálam nagyobb Fallout-rajongók is az éterben, ez bizonyos. Nem bújom minden áldott nap infókért a netet. Nem tárgyalom ki egyes külföldi hivatalos vagy félhivatalos fórumokon a sorozatban látottakat. Még csak Pip-Boy figurám sincs. A széria zenéit ma is szívesen meghallgatom (akármilyen depressziókak vagy furák, kedvelem az ambient stílust). Tibi barátommal a mai napig szívesen emlegetjük fel a játék emlékezetesebb pillanatait. A sokak által elítélt Fallout Tactics-ot is imádtam, az alig létező sztori ellenére rendkívül élveztem a még egy fokkal összetettebb harcokat, a stílusosan megalkotott helyszíneket és úgy általában az atmoszférát. A lényeg, hogy a Fallout-rajongók népes táborába tartozom, még ha nem is vagyok az a véresszájú fajta a témában. A Fallout 3 sok mindenben "maradi", ami a rajongók számára mindeképpen pozitívum. Marad a szabadnak tűnő játékmenet, az erőszakosság, a fegyverek, a Pip-Boy 3000, a perk-rendszer no és mindenek előtt az a hihetetlenül komoly poszt-nukleáris hangulat. Most, hogy végignéztem a lentebbi videót, muszáj vagyok kitérni a majdani Fallout 3 negatívumaira. Sajnos emellett nem tudok elmenni...
Szóval.
Az első problémám az erőszakkal van.
A fickó a bemutató alatt az a perk-et is használja, ami "véletlenszerűen különösen kegyetlen halálmódokat okoz" - a pontos nevére már nem emlékszem. Mindez a régi részekben úgy működött, hogy egyes lövéseknél (valóban véletlenszerűen) csúnya és halálos sebet kaptak az ellenfeleink: egy közeli shotgun-pukkanás szinte csak egy torzót hagyott maga után, egy jól irányzott sniper-lövés pedig hajlamos volt fejet szakítani.
Na ez itt nem így lesz.
Megdöbbentő, hogy a közönség képes volt ezen a G4-os felvételen ujjongva örülni annak, amikor egy mesterlövész puska fejlövése az egész embert (???) szétszakítja. Hááát... ez meg mi akar lenni?! Teljesen logikátlan, amit látunk. És mivel egy elég előrehaladott állapotban van már a játék, nem valószínű, hogy az ilyeneket korrigálni fogják. Mert lenne mit korrigálni.
A másik - és jelentősen nagyobb horderejű - probléma mellett viszont nagyon nem tudok elmenni.
A játékban megmarad az a lehetőség, hogy megállítva parancsokat adjunk emberünknek. A régi részekben amúgyis ezt preferálta a jónép, mivel a körökre osztott módban bújt meg a harc lényege: itt lehetett taktikázni, összehangolni a csapat mozgását, ésatöbbi.
Namármost.
Itt nincs körökre osztott mód.
Ami van, az csak egy sima pause képernyő kiadható parancsokkal.
Az ellenfél ezután - elviekben - lépne, de ilyen nem lesz a játékban.
Egyúttal eltűntek az akciópontok, amelyek segítségével léphetünk és fegyvereket használhatunk.
Az egészet gyakorlatilag ledegradálták egy speciális mozgás szintjére.
De ez még annál is rosszabb: nincs semmi kritériuma ennek a műveletnek: nem kell az akciózással feltölteni, nem kell kivárni az újratöltődését, nem kerül semmibe - bármikor, bárhol, szabadon elhasználható.
Mint egy cheat.
Ez pedig felháborító dolog. Épp a körökre osztott mód volt a Fallout világ egyik sarokköve, természetesen a hangulat, a környezet és a történet mellett. Rendben, az új idők szele miatt manapség eléggé eladhatatlan lenne egy teljesen körökre osztott játék, de akkor meg ne adjanak egy... egy ilyen izét helyette. Mert ennek nem csak, hogy köze nincs a régi harcrendszerhez, de egyenesen egy idiótaság.
Az, hogy a csapatmenedzselés kimarad (lévén csak egyetlen felbérelhető partnerünk lehet), már csak a hab a tortán.