Régóta vártunk rá, nemrég még úgy tudtuk hogy sokáig még nem is lesz, és hirtelen a semmiből az E3-on bejelentették: az új PSP modell mellett megkapjuk végre a hordozható Gran Turismo részt is. A bejelentés váratlanul jött, az idei októberi megjelenés méginkább, és az előzetes tesztek se voltak túl bíztatóak. De itt van, kézzelfogható és jó lett.Nagyon jó:D
Bár nem mondom magam igazi szimulátor őrültnek, nem toltam bele éveket a különböző GT és Forza részekbe,és az is igaz, hogy én inkább a Forza sorozatot favorizálom mégis nagyon vártam ezt a játékot, sőt ezért vettem nemrégiben újra egy PSP-t.
És végre itt van. Már 3 napja folyamatosan gyűröm(félredobva x360-at,ps3-at) és úgy éreztem itt az ideje megosztanom veletek a tapasztalataimat akiket esetleg az előzetes tesztek elbizonytalanítottak.Mert bizony nincs itt semmi takargatni való, ez a rész is ízig-vérig Gran Turismo, az adott platformból kihozva a maximumot egyszóval majdnem a tökéletes kézikonzolos versenyjáték.
Már a játék első percei is igazi minőséget sugároznak, az intro bődületes képminőségű, a menü elegáns,sötét tónusú a szokásos ikonokkal. Érdemes elbabrálni a beállításokkal mert szokatlanul sok minden beállítható: teljesen átkonfigurálható a gombkiosztás,részletesen beállíthatóak a hangok és kép, illetve innen érhető el a már PSP-n is megszokott installálás és a kocsik importálása a GT5-be(ehhez USB kapcsolat szükségeltetik majd).
Ezenkívül van még itt rengeteg finomság pl a Theater, ahol az elmentett visszajátszásainkat nézhetjük meg, a minden apróságot nyilvántartó Status Report, a Dealership, a Multiplayer és végül a két single módusz a Driver Challenge és a Single Race.
A Driver Challenge a már GT-kben megszokott jogsikat takarja ahol különböző helyzeteket kell megoldanunk hibamentesen(kanyarbevétel,előzés stb) időre, és itt lehet a legtöbb creditet is bezsebelni.(feltéve ha elég jók vagyunk az ezüst és arany időkhöz)
A Single Race alatt találhatjuk az igazi csemegét, ahol választhatunk verseny típust(idő ellen,Drift,Race) autót a garázsunkból és a rengeteg pálya közül egyet.Ezenkívül beállíthatjuk a vezetési segítségeket, a gumik típusát és körök számát(minél többet állítunk annál magasabb is lesz a pénzjutalom 1-99 körig bármennyit lehet). Az MI-t állítani kezdetben nem lehet, mert minden pályát először a legkönnyebb ellenfelek ellen kezdjük és csak utána lehet a következő szintű ellenfelekhez jutni(érdekes rendszer de nagyban megdobja a szavatosságot)
Pályából összesen 45 van (ebben persze van egy pályának több változata is, de a kínálat elég változatos a Nordschleife-től kezdve a Laguna Seca-áig és az oválpályákig minden nagy kedvenc megtalálható a kínálatban)
Általánosságban vett karrier mód ugye nincs, de ez megmagyarázható azzal hogy ez egy kézikonzolra írt játék, így elsődlegesen a rövid ideig tartó szórakozásra kell koncentrálnia amit a teljes mértékig testreszabható futamok meg is adnak.
És most essen szó magáról a játékmenetről: Egyértelműen észrevehető hogy ez a GT4 lebutított verzióján alapszik és így a fizika és az autók viselkedése szinte 100%-ra megegyezik az abban látottakkal. Ami egyáltalán nem baj, mert még mai szemmel is kellően élethű és élvezhető tud lenni. Az autóknak van súlya, érezhető különbségek vannak az első/hátsó/összkerék meghajtású autók viselkedése között és nem lehet a kanyarok 90%-át padlógázzal bevenni. Tehát egy teljes értékű szimulátort kaptunk de sajnos nem teljes értékű grafikával.
Az egyetlen és legnagyobb hiányosság a játéknak egyértelműen a grafika és a sebességérzet illetve annak hiánya. Az előzetesen kiadott képekhez köze sincs és sajnos minden előző generációs hiányosság meglátszik a játékon.
Személy szerint nem értem, hogy miért erőltették annyira ezt a 60fps dolgot amikor ez nem nagyon látszik meg a sebességen, helyette inkább lőtték volna be 30-ra és tették volna rendbe az autómodelleket mert azok kidolgozottsága(ingame) elég gyér.
Bár visszajátszásokban nagyon szépek a kocsik(itt 30 fps-el megy a játék) ez koránt sem mondható el a verseny közben látottaktól. De hát szimulátort ugye nem külső nézetből játszunk és bár van belső nézet (ami sajnos nagyon kidolgozatlan), így a motorháztetős nézet híján marad a "levegőben lógó kamera" nézet, ami messze a leghasználhatóbb kameraállás a játékban.
A versenypályák kinézete elég sivár, kevés a tereptárgy, és színek se a legélénkebbek,DE így is az egyik legszebb psp játékkal van dolgunk, eszméletlen mit ki nem hoztak a srácok a kis fekete szörnyből:D
Furcsa még, hogy bár az autófelhozatala is lélegzetelállító(több mint 800! járgány közt válogathatunk) ezt a játékban mégse fogjuk érzékelni mivel az a fura helyzet, hogy versenyenként váltakoznak az autószalonok amiket meg tudunk látogatni(egyszerre négy) így nem vehetünk meg azt, amit akarunk hanem csak azokból válogathatunk amit épp felkínál a gép. Ez egy nagyon hülye rendszer, mert néha versenyek tucatjait kell végigtolni mire a kiszemelt autócsoda szalonját besorsolja a gép.Igazán a kardjába dőlhetne az aki ezt a rendszert kitalálta, remélem ezt más GT játékokban nem látjuk viszont.
DE más hibája nem nagyon van, és ha a platformot nézzük akkor egy igazán elsőosztályú, minden ízében Gran Turismo játékot kaptunk kézhez ami nagyon sok kellemes órát fog még okozni a buszon/metrón/vonaton ülő szimulátor fanoknak.