A Mortal Kombat neve közel 20 éve fogalom a verekedős játékok világában. Az utóbbi évek vesszőfutásainak köszönhetően a sorozat neve sokat romlott. Azonban az idén megjelent nagygépes változat, és a most megjelent XBLA kollekció visszahozta a sorozat régi hírnevét. A legenda újjá éledt, és újra a régi pompájában tündököl, és ezzel rengeteg új rajongót szerzet magának.
A Mortal Kombat 1992-ben debütált a játéktermekben a Midway
gondozásában, és valami olyat tett, amit rajta kívül addig csak nagyon
kevés játéknak sikerült. Egy csapásra sikeres és világhírű lett. A sikert tulajdonképpen két egyszerű tényezőnek köszönhette. A vérnek és a
brutális kivégzési lehetőségeknek, ami végül mind a mai napig a sorozat védjegyének tekintünk. A Mortal Kombat, tulajdonképpen újraértékeltette
az emberekkel a verekedős játékokról addig kialakult véleményeket, a
maga egyszerű nyers és brutális valójában. A játék le sem tagadhatta,
hogy az alapötlet, vagyis az apuka, ki is volt valójában. Azonban a
játékban számos egyéb ötlet és lehetőség is volt az erőszakon kívül, ami
miatt a Mortal Kombat mind a mai napig, közel 20 év után is életképes
maradt. (Elvégre idén is jelent meg Mortal Kombat.) A játék egy addig
igencsak szokatlan digitalizált grafikai köntössel csalogatta a játszani
vágyókat, ami igencsak megdobta a játékosok számára a beleélés
lehetőségét. Ráadásul a játéknak emellett rendkívül jó volt a játszhatósága
is, és az akkori szemmel lévő rengeteg digitalizált hang pedig, már csak
hab volt a tortán. Az akkori királynak a Street Fighter 2-nek sikerült
igencsak alaposan bemutatkoznia, hiszen itt is rengeteget lehetett
bunyózni, és itt is volt bonuszpálya. Sőt volt még benne egy titkos pálya,
és egy titkos ellenfél is, amit igencsak nehéz volt előhozni.
Alig egy évvel később1993-ban, máris itt volt a folytatása a Mortal
Kombatnak. A játék gyökeresen átalakult a korábbi részhez képest, és
számos olyan újítást is hozott magával, amik nélkül a mai játékok többsége
nem létezhetne. Az előző rész digitális grafikáját teljesen újraírták, és
ennek köszönhetően döbbenetes látvány tárult a játékosok szeme elé.
Elvégre nemcsak a szereplőket digitalizálták újra, amik szinte már
lemásztak a képernyőről, hanem egy áll 3Đ-s többszintű hátteret is kreáltak
a játékhoz. De az újítások ezzel még korántsem fejeződtek be. Az előző
részhez képest közel a duplájára növelték az irányítható karakterek
számát, és emellett minden karakter új kivégzést is kapott. Ráadásul
megjelenik a Babality és a Friendship egyfajta alternatív kivégzési
lehetőségként, amik üde színfoltjai voltak a játéknak. Ehhez még hozzájöttek
a behozható titkos ellenfelek is, amik még tovább fokozták, a már amúgy is
a fellegekben lévő hangulatot. Viszont dobták az előző rész bonuszpályáit
és pontozási rendszerét, és a helyébe az egyszerűsített nyert meccsek számlálását vezették be. /Ezt az egyszerűsített formulát használja
manapság is sok játék./ Emellett egyes pályákon még extra kivégzéseket
is előcsalogathatunk a játékból. A Mortal Kombat II ezeknek köszönhetően hihetetlenül sikeres lett, és majdnem sikerült letaszítania a Street Fighter II-t,
a verekedős játékok trónjáról. De csak majdnem. Ugyanis a játéknak volt
egy óriási hibája. Ez a hiba pedig nem volt más, mint a játszhatóság.
Ugyanis a játéktermekben az egyes irányítóról szó szerint halott voltál. A
gép mindent védet és azonnal kontrázott. Játszani csak a kettes irányítóról lehetett a testcselezős módszerrel, ahogyan mi azt annak idején elneveztük.
1995-ben aztán jött a Mortal Kombat 3, ami jött látott, és egy jó nagyot
hasalt a rajongók szemében. Bár a játék számos újítással rendelkezett,
azonban a rajongók szemében megbocsáthatatlan bűn volt, hogy
kihagyták az első két rész legkedveltebb karaktereit. A Midway
szerencsére hallgatott a negatív kritikára, és rövid időn belül teljesen
átalakította a harmadik részt, és Ultimate Mortal Kombat 3 néven újra
kiadta azt. Visszahozták a 3. részből kimaradt karaktereket, és mellé
kreáltak még extraként jó néhányat is, hogy a rajongók kedvében járjanak.
Ennek köszönhetően hihetetlenül színes kavalkád várt a játszani vágyó
játékosokra. Újításként megjelenik a kombozási rendszer és a futás is, ami tovább növelte a játék életképességét. A kivégzések között pedig
megjelenik az Animality és a Mercy lehetősége. Emellett megjelenik a
játékban a nehézségi szint választása, és a 2. részben már megszokott testcselezős módszer is visszatér némileg átalakítva. A játék végén, és a kétjátékos vonalon pedig további újításként, még kódokat is be lehetett írni,
amik rengeteg meglepetéssel szolgáltak a játékosoknak. Mindezzel
megalkották a legjobb és legjátszhatóbb Mortal Kombat részt, amit talán
nem véletlenül neveztek el Ultimate-nek.
A Mortal Kombat Arcade Kollection tartalmazza a fentebb emlegetett
darabokat. Azonban itt az elején le kell máris szögeznem, hogy ez a
válogatás nem esett át semmiféle manapság elvárható bármiféle
felújításon. Pont ezért ez a kollekció nem tartalmaz HD-s grafikát, és még
hírből sem ismeri a 16:9-et, a V-sync-et, a Motion blur-t, az 5.1-es
hangzást, és az egyéb manapság hangzatos dolgokat. A játékok, a maguk
nyers eredeti Arcade formájukban jelennek meg a képernyőnkön, legyen
az bármilyen is. Ennek köszönhetően mindent, amit a játékokban anno megismertünk, régi ismerősként fognak újra a szemünk és a fülünk elé
tárulni. A játékok digitalizált grafikái pont ugyanúgy néznek ki, mint ahogyan
anno a játéktermekben megismertük őket. Ezzel azt a látszatot keltve
bennünk, mintha az azóta eltelt közel 20 év nem is létezne. Ugyanezt a
hangok terén is megtapasztalhatjuk majd. A Fight, a Finish Him, a Fatality ahogyan elhangzanak a játékokban éppolyan iszonytatóak lesznek, mint amilyenek régen is voltak. A Danger hangja, mint végső figyelmeztetés,
most is félelmetesen cseng. És a játékokban hallható egyéb hangok,
amiket anno megismertünk, szintén régi ismerősök lesznek. De nem csak
ezek nem változtak. A játszhatóságok, mint legfontosabb kritériumok,
szintén a régi eredeti Arcade formájukban jelennek meg előttünk. Az első
rész kissé primitív, de mégis valós harcrendszere pont olyan, mint amilyen
közel 20 évvel ezelőtt volt. A 2. részben pedig éppolyan csaló a gép,
ahogyan azt anno megismertük, és az ott megszokott rendszer itt is
ugyanúgy működik, mint ahogyan a játékteremben is megismertük.
Azonban a 3. részben sem kell csalódnia senkinek. Itt sincs semmi
változás az eredeti Arcade változathoz képest. A testcselezés és a
kombozás pont ugyanúgy használható, mint a játék 1995-ös eredeti változatában. Mondhatnánk úgyis, hogy nyugaton a helyzet változatlan. A
játék menüje végtelenül egyszerű. A három játék között a D-pad gombjaival
lehet váltani, hogy éppen melyikkel is szeretnénk játszani. Az Online
Kombatban pedig Live-os küzdelmeket folytathatunk a barátaink és más ellenfelek ellen, ha már elegünk van a CPU elleni küzdelemből. Itt is,
akárcsak a többi XBLA-s játékban van Leaderboards, ami játékokra
lebontva mutatja, hogy ki hol helyezkedik el a listán. Az Optionban
beállíthatjuk a nehézséget, és a képmegjelenítést is, amit a legjobb, ha alapállapotban hagyunk. Ezen kívül pedig megnézhetjük még az
achievementeket is. Ezek szerencsére végtelenül könnyűre sikerültek,
úgyhogy azoknak, akik szeretnek kimaxolni játékokat csak ajánlani tudom.
A Kollekció darabjai bár megjelentek a régebbi Arcade Treasures
sorozatban az előző generációban, azonban ott valami oknál fogva nem
voltak teljesen 100%-ak a játékok. Ebben a kiadásban azonban végre
orvosolták mindazt, amit eddig hiányoltunk, és végre valóban úgy
játszhatunk a játékokkal, mintha egy füstös játékteremben lennénk.
Zárszóként csupán annyit mondanék, hogy aki anno ott volt a
játéktermekben, és játszott is ezekkel, a gyöngyszemekkel, azoknak
kötelező vétel lesz. Azok pedig, akik még csak 5-10 éve játszanak,
tegyenek egy próbát vele, hogy megismerkedjenek a verekedős játékok
egyik legismertebb sorozatának régi tagjaival. Ugyanis ha a Street Figter a verekedős játékok királya /ami vitathatatlan/ a mai napig, akkor a Mortal
Kombat a királynő. Ugyanis nincs a mai napig még egy olyan játék, ami
ekkora rajongói tábort tudhat maga mögött, mint a Mortal Kombat.
Három játékot kapsz 800ms pontért, szerintem ne hagyd ki.
Maradok annak, aki vagyok, a játékosnak, aki szeret játszani
Arcade Game's Forever