theSickness2012.08.23. 00:27

Játékmorzsák

Sok olyan apró kis játékos hír és interjú kerül ki a világhálóra, amelyek elkerülik az ember figyelmét, pedig akad köztük pár figyelemreméltó darab is, amelyek (szerintem) vannak annyira érdekesek, hogy érdemes legyen közülük szemezgetni. A mai témák: - a Goldeneye legendás multijának előélete - a Rare patthelyzetben - a Medal of Honor esete a valós fegyvergyártókkal - ismét célkeresztben a Nintendo - a Nintendo hülye szabályozása vs Konami - a PS Vita és a warez (?) - a Halo 4 új lehetőségei, azaz a fagyi visszanyal(hat) - a kedvenc kiadód a barátod (is lehetne, de nem az).

Az egyértelmű, hogy kis hazánkban a kettővel ezelőtti konzolgeneráció mostohagyermekeként kezelt gépe a Nintendo 64 volt, ami részben a Sony remek, újszerű játékokat kínáló Playstation konzoljának, másrészt a PS-en erősen jelen lévő wareznak volt köszönhető, de ez a tényen nem változtat: a Nintendo hozott néhány, a mai masinákon már természetesnek gondolt újítást, és kitermeltek rá néhány örökbecsű klasszikust is. Az utóbbi kategóriát erősíti a Goldeneye, amely frankó feladat-alapú küldetéseinek, szép grafikájának, okos ellenfeleinek, és persze remek multijának hála egyértelműen bekerülhet a legendák közé (nem mellesleg: az eredeti Medal of Honor is elsősorban innen merített ötleteket). Mindez most azért merült fel, mert a négy fős osztott képernyős multi nem szerepelt az eredeti tervekben, a csapaton belül amolyan mellékesen, a Nintendo és a Rare tudta és engedélye nélkül csinálgatták, aztán mikor közeledett a megjelenés, és adolog működött is, végül benn maradhatott - a többi már történelem. Minderről Martin Hollis, a csapat egyik tagja mesélt a minap lefutott egyik beszélgetés során.

Annyi bizonyosnak tűnik, hogy az ilyen jellegű munka a szigorú tervezés és feszes munkamenet mellett ma már elképzelhetetlennek tűnik. Kár, pedig ezekből a kis lázadó ötletekből tudnak igazán nagy dolgok is születni.

És hogy mekkorát fordult az akkoriban az ipar csodagyerekének számító Rare sorsa, nem csak a saját bőrünkön tapasztalhatjuk, ezt a csapat egykori veteránja, Don Murphy is megerősítheti. Az ember az N64-es érában csatlakozott a stábhoz, és a Microsoft általi bekebelezést is túlélve még 360-as címeken is dolgozott. A minap beszélt többek közt a korábbi kreatív légkörről, az ötletelés szabadságáról, a Rare külön prodzsektjei közti titoktartásról, egyebekről. A riport legérdekesebb része azonban az, amely a Microsoftot érinti: emberünk uygan így nem meri kijelenteni, de a lényeg, hogy a cégóriás mondhatni "megfojtja" a csapatot. Szeretted őket vagy sem, ismerted őket vagy sem, ami tény, hogy nem sok olyan kis fejlesztőcsapat mozog a szakmában, amely platformerben, versenyjátékban, FPS-ben, ügyességi, verekedős és mezei akciójátékban is tudott nagyot alkotni. A Rare-nek ismét csak egy kis tér kellett volna a kibontakozáshoz, ehelyett az MS portfólió-színesítő, fiatalabbakat becélzó játékok gyártására (!) kötelezte őket. Ebből is látszik, az MS mennyire új, mennyire hülye is volt ehhez a konzolosdihoz. A csapat a várt sikert a Kinect Sports szériával ugyan meghozta, de nem ilyesfajta címekről álmodtak: a kiadó-óriás mind a felnőttesebbre vett Kameo 2-t, mind az oroszlánok életét bemutató Savannah-t, mind a csapat és a rajongók által is akart Killer Instinct 3-at megvétózta.

Elég megnézni a minap lefutott Gamescomon bemutatott játékokat, máris látszik, mi a különbség a Sony és a Microsoft hozzáállása közt, hogy a helyzet mennyire nem változott semmit...

Ha már fentebb felmerült a MoH neve: nem tudni, hogyan történhetett mindez, de az ősszel érkező Medal of Honor játék honlapján számos valós (!) katonai kiegészítőt és fegyvert (!) gyártó és forgalmazó cég linkje ki volt pakolva. Ezeket a teljesen jogos felháborodás után, annak rendje és módja szerint el is távolították. Talán csak nekem visszás, talán az ifjabb, naívabb játékos srácoknak még tetszett is ez az "igazi katonás" dolog, de azért egy ekkora szoftveróriás gondolkodhatna előrébb is, ezzel tulajdonképp mit sugall a külső szemlélőknek. Nem beszélve arról, mennyire komoly táptalaja lehet mindez a játékok elleni, évek óta folyó lejárató kampánynak.

Mondjuk EA, annyira talán nem meglepő a dolog.

Kicsit más, és talán [urlhttp://www.chronogram.com/issue/2010/5/News+%26+Politics/The-Playstation-War]jóval meredekebb téma[/url]: az ásványkincsei miatt kihasznált és meggyalázott Kongó ismét képbe került, mikor az Enough Project számos céget felszólított, termékeik gyártásánál ne használják az onnan származó nyersanyagokat. Az állítólagosan érintett Nintendo nem állt szóba a kezdeményezőkkel, ez pedig odáig fajult, hogy a kezdeményezés egyik tagja a CNN egyik műsorában szólta meg a japán cégóriást. A felelet végül megjött: a Nintendo és partnerei nem használnak olyan nyersanyagokat, amelyek közvetlenül vagy közvetve érintettek a kongói konfliktusokban, de természetesen mindig felelősségteljesen igyekeznek működni, és ezt partnereiktől is elvárják.

Nem kívánom védeni a Nintendót, de bőven kijár nekik a támadásból, részben joggal (nem igyekeznek környezettudatosabb anyagokkal és módszerekkel gyártani), részben alaptalanul (elég visszaemlékezni a pár hónapja lefutott tanooki-incidensre). De ez már a ló túloldalának tűnik.

A Nintendo életútja persze elég sok hülye döntéssel van szegélyezve. Számtalan példát lehetne sorolni (mondjuk a maradiságába "belebukott" N64, vagy a szintén tárhely-gondokkal küzdő GC esete tipikus), amivel most foglalkoznék, az a cég nyolcvanas évek közepén behozott, és egészen 1993-ig érvényben lévő szabályzása, miszerint gépeikre cégenként legfeljebb évi öt játék jelenhet meg. Az ok: korábban érezhetően rosszat tett a piacnak és a cégnek, hogy sok kiadó számolatlanul szórta ki magából a szarabbnál szarabb címeket, a tervek szerint így próbáltak gátat vetni az ócska játékok újabb hullámának, így próbálva a kiadókat minőségibb játékok gyártására és megjelentetésére sarkallni. Ez papíron jól működhetett, a valóságban azonban ennek olyan, rendre minőségi produktumokat szállító kiadók itták meg a levét, mint mondjuk a Konami. A hülye rendeletet ezért inkább egy kiskapuval kerülték meg: külön leányvállalatok nevei alatt hozták ki a már elkészült játékokat. 1988-ban így jelenhettek meg a Konami által alapított, amerikai Ultra Games neve alatt olyan, akkoriban minőséginek tartott játékok, mint a Pirates!, a TMNT, a Skate or Die, vagy épp az első Metal Gear. Európában a Palcom is az övék volt, itt pár előbbi cím mellett töbek közt a Road Fighter és a Parodius fűződött a nevükhöz.

Ugyebár szokás hányni a Nintendóra, miszerint folyamatosan újrahasznosít. Mikor a Sony teszi ugyanezt... inkább örüljünk annak, hogy a PS Vita a hónap végétől megeszi a PS1-es címeket is. Az még egyelőre nem világos, hogy a masina majd a PSN-en eddig is elérhető klasszikusokat fogja-e vinni, vagy külön Vitára optimalizált újrakiadásokra kell számítani.

Több helyen egyébként aggályaikat fejezték ki a platform ilyen irányú megnyitása miatt, már csak azért is, mert az első, Vitán futtatható barkácsszofvert összerakó hacker nyilatkozata szerint hamarosan ez a lépés lehet a konzol "szűzességének" veszte. A PSP gyászos szoftvereladásainak tekintetében nem biztos, hogy a Sony és a fejlesztők örülnének a dolognak, bár a konzol eladásait bizonyosan megnyomná.

Hogy ismét egy FPS-t érintsünk: a Halo sorozat kedvelői már hozzászokhattak, hogy a sorozat multiplayer része részről részre javul / bővül / változik, így senkit sem fog meglepni, hogy a Halo 4 is újít. A "specializációk" leginkább egy kasztrendszerre hajaznak: a választott kasztnak megvan a maga extra képessége (pl. a legközelebb megjelenő fegyver-ellátmány megjelenését jelzi ki nekünk, vagy a minket legutóbb leszedő ellenfelet követhetjük nyomon, így komoly taktikai előnyre szert téve), illetve a kaszt szintlépéseivel kapunk majd egyre újabb páncéldarabokat és fegyverfestéseket. Nyilván ez az új idők szele (mondjuk ez már Reach-et is megcsapta), hiszen mára már szinte mindegyik konkurens FPS él az egyedi képességek használatának lehetőségével, ám felvet egy kérdést: mennyiben fogja megváltoztatni egy olyan játék arculatát, amelyben mindig is fontos volt az egyenlő feltételek biztosítása, a színtiszta játéktudás alapján kijövő végeredmény? Nem fogok nyavalyogni, nekem teszik a dolog, aztán majd meglátjuk, menekülök-e majd sikítva a klasszikus, képességek nélküli playlistekbe.

Végül: kissé (?) naív dolog úgy gondolni kedvenc kiadóinkra, mint egy-egy barátra, de ha mégis így tennénk, némelyükre valóban illene valamelyik barát-sztereotípia. A Dorklysaját összeállítása jópofa, és néhol igencsak találó.

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj5cbjxkaXYgY2xhc3M9XCItLWJuci17e2lkfX1cIj5cbjxhIGhyZWY9XCJ7e3VybH19XCIgdGFyZ2V0PVwiX2JsYW5rXCI+XG5cdDxpbWcgc3JjPVwie3twYXRofX1wYXRyZW9uLW1wdS1iaWcucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDo2MDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj5cblxuPHN0eWxlPlxuLi0tbXB1LXt7aWR9fSwgLi0tYm5yLXt7aWR9fXtkaXNwbGF5Om5vbmV9XG4ubGFyZ2U+Li0tYm5yLXt7aWR9fSwgLm1lZGl1bT4uLS1ibnIte3tpZH19e2Rpc3BsYXk6YmxvY2s7fVxuLnNtYWxsPi4tLW1wdS17e2lkfX17IGRpc3BsYXk6YmxvY2s7fVxuPFwvc3R5bGU+IiwiaW1hZ2VzIjpbIlwvfmZzXC9iYW5uZXJcLzAwXC8wMFwvMHpcL3BhdHJlb24tbXB1LWJpZy5wbmciLCJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB6XC9wYXRyZW9uLW1wdS5wbmciXSwidXJsIjoiaHR0cHM6XC9cL3d3dy5nYW1lcjM2NS5odVwvYXJ0aWNsZVwvcGF0cmVvbiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB6XC8iLCJpZCI6MzV9
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Necroman Mk2
Video Game Hall of Fame 2024

7 napja
16

CHASE
Top 15 FIFA

2024.03.17.
2

Necroman Mk2
Majd nálatok

2024.03.15.
6

p34c3
PlayStation VR2: Valós halál?

2024.03.15.
6

drag
2023 legjobb filmjei - szerintem

2024.03.09.
8

Necroman Mk2
Flashpoint Archive bemutató

2024.02.25.

Malleus
Mists Beyond the Mountains

2024.02.17.

p34c3
Red Dead Redemption dedikálás

2024.02.15.
2

Necroman Mk2
Barbie Fashion Designer

2024.01.11.
3

liquid
Wonka

2024.01.07.
10

p34c3
Marvel's Spider-Man 2 ajánló

2024.01.04.
11

mcmacko
Pecker - egyem a pöckölőjét

2024.01.02.
3

CHASE
Kedvenc soundtrackek

2023.12.31.
1

Necroman Mk2
2023. év dala

2023.12.31.
3

p34c3
Globular Cluster CMP2 PS VR2-höz

2023.12.24.

liquid
Az univerzum urai

2023.12.17.
3

liquid
Minden idők legjobb trailere?

2023.12.05.
10

p34c3
Én kicsi gamer sarkom

2023.11.22.
34

p34c3
Negyven2

2023.11.14.
26

Dude
Harc a 41. évezredben

2023.10.23.
5

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==