Rewmac2013.09.23. 11:30

Pro Evolution Soccer 2014 - Teszt

Profi Evolúció, avagy láblabda japán módra...

Ismét eltelt egy év ami Konamiéknál sportjáték terén ez egyet jelent a következő Pro Evolution Soccer megjelenésével. Idén viszont már nem csak egy újabb darabról van szó a szériában, hiszen igen komoly fejlesztések útján kíván a fejlesztőcsapat új életet lehelni a sorozatba. Talán a legnagyobb újdonság a teljesen új motor használata, ami nem más, mint a Kojima Productions Fox Engine egy külön PES-re módosított változata. Ez az a motor, ami mint tudjuk, igen komoly játékok alatt duruzsol úgy a hétköznapokban. A fejlődés már ráfért a PES-re hiszen, kezdett már egy kissé sterillé válni az összhatás. Lássuk, hogy sikerült-e egy bravúrral bevenni a kaput a PES Production-nek vagy kapufa lett az ígéretes helyzetből.

Ahogyan az már említettem a demo kapcsán a Pro Evo mindig is arról volt híres, hogy képes játékmenetbeli újításokkal előrukkolni évről évre melyeket a konkurencia szívesen fölhasznál a saját termékénél. Ami először szembetűnik az az, hogy hihetetlenül néz ki a játék. Eszméletlen élet van az arénákban. Nem csak a hangok, de a vizuális tartalom is elképesztő. No persze nem kell tökéletesen modellezett szurkolókra gondolni, ott azért van egy kis elmaradás, de ha ezt leszámítjuk, nagyon rendben van, ami a szemünk elé tárul. Az egész atmoszféra olyan mintha tényleg ott ülnénk egy meccsen. Az őrjöngő tömeg teljesen együtt él a játékkal, sok esetben énekelnek is csapatuknak. A meccsek előtti prezentációk, ahogyan a játékosok bevonulnak, fölállnak rendkívül valóságosak. A mozgás animációk, az arcok és az arckifejezések kiemelkedőek. Egyelőre csak a PES tudta ennyire élethű animációval bemutatni ezt. A játékosok mozgása meccs közben nagyon rendben van, főleg ha reakciókat nézzük az egyes helyzetekben. Tökéletesen együtt mozognak a játékkal és reagálnak a megfelelő szituációkra. A demoban észleltem érdekes fizikai kontaktusokat, de a teljes verzióban erre nem találtam példát. Az új kameraszögek olyan látványt nyújtanak például egy Allianz Arénában, hogy én személy szerint képes voltam perceket eltölteni a kapus kirúgásnál (már ameddig engedi ezt a játék), hogy kémeljem a tömeget. Távolról ugyanis nem látszik a modellezés hiánya, csak az, hogy több tízezer szurkoló éppenséggel megőrül. Ugyan a licensz hiányok nem teszik lehetővé, hogy mindenki tökéletesen nézzen ki, de a textúrázott, jogokkal rendelkező csapatok játékosai nagy meglepetést okoztak, hiszen meglepő hasonlósággal tükrözik valóságban létező énjeiket. A csodás látványvilág azonban a folyamatos képfrissítés kárára ment. Egy-egy visszajátszanál, meg-meg akad a kép egy pillanatra vagy picit belassul a „közvetítés”. Nem folyamatos és nincs mindig jelen, de amikor előássa magát, s megjelenik zavaró, bosszantó tud lenni.

A grafikai fejlődés csak egyike azoknak az elemeknek mely komoly fejlesztésen esett át. Rengeteg játékmenetbeli újdonsággal, frissítéssel tömve érkezett a játék. Az egyik ilyen az úgy nevezett TrueBall Tech. Ez gyakorlatilag a játékos és labda közti kapcsot hivatott még realisztikusabbá tenni, illetve magát a labda reagálását, mozgását. Ezzel a bogyó „viselkedése” megváltozik egyes megmozdulásoknál és nem feltétlenül a játékos lábát követi, hanem inkább annak mozgására reagál. Ezzel együtt ugye rengeteg dolog változik. A sprintelésnél megtolt labdát le kell vadászni, mivel az ellenfél könnyedén elszedheti, ha nem figyelünk rá. A cselek és egyéb trükkök ugyan továbbra is könnyítve alkalmazhatóak, viszont jóval komplexebb lett a rendszer éppen a TrueBall-nak köszönhetően. Az, hogy tudunk kivitelezni egy cselt még nem azt jelenti, hogy azt instant be is fog jönni. Az AI ugyan reagál a cselekre, tehát nem fog a jól végrehajtott megmozdulásokon feltétlenül átlátni, de ugyanakkor bünteti is a hibákat. Fel kell mérnünk a helyzetet, a támadási szöget, a csapat többi támadó játékosának pozícióját, röviden jóval mélyebb lett a cselezés, mint sima látványelemek használata arra, hogy elmenjünk egy védő mellett. A vakvilágba cselezést a gép vagy egy komolyabb emberi ellenfél iszonyatos kontrákkal honorálja. Még az igazi veteránoknak sem árt egy picit a gyakorló térre belenézni, hiszen nem biztos, hogy elsőre minden úgy történik majd, ahogyan eltervezi az ember. Az elején enyhén furcsának tűnhet majd, de amint az ember egy kicsit belejön eszméletlen precizitással lehet ezekkel villogni a pályán. A pályán, mint tudjuk nem csak a cselek nyernek csatát. A PES 2014-ben új taktikai lehetőségeink is vannak melyeket a támadás építésekor alkalmazhatunk igen hatékonyan. Én mindig is szerettem saját stratégiákat fölállítani az ellenfélnek megfelelően, hogy ha esetleg bajba kerülnék, akkor is valamilyen módon győzelemre vezethessem a csapatomat. Ezt segíti az új kombinációs támadás is mely egyik személyes kedvencemmé vált az újdonságok közül. Eddig annyit tudtam róla a különböző bemutatókból, hogy már több mint két játékos is indíthat taktikai támadást. Nagyon vártam, de ugyanakkor féltem tőle illetve leginkább attól, hogy nem lesz jól kivitelezve a végén. Hála az égnek tévedtem és rendkívül jól alkalmazható. Ehhez azonban nem elég simán használni, mert ugyanolyan hatást érünk el vele, mint az analóg rángatásával csel szinten, hogy hatástalan lesz és kapunk egy kontrát. Ez nem azt jelenti ugye, hogy megnyomunk egy gombot és akkor mindenki teszi a dolgát, hiszen nekünk is tisztában kell lennünk azzal, hogy mit is akarunk elérni. Megindíthatunk egy középpályást egy szélsővel, hogy játssza ki a védelmet és hozza helyzetbe a csatárt. Ennek pedig annyi variációja van, hogy mire leírnám, mindenki elunná magát. A pálya egy területén azonban csak egy lehet beállítva aktívként egyszerre. Saját térfelünkön, középpályán és az ellenfél térfelén indítottak közül válogathatunk kedvünkre.

Védekezés terén sajnos az újítás inkább rosszul sült el mintsem igazán feldobta volna a játékmenetet. Illetve fogalmazzunk úgy, hogy látványra szép, csak problémás egyéb téren. A MASS elvileg a defenzív animációkat hivatott kiszámíthatatlanná tenni, illetve a fizikai ütközésekkor a játékosok reagálását a helyzetre. Ezzel csak az a gond, hogy amíg az animációk megkapták azt a pluszt, amitől tényleg jobban néznek ki, az alapvető mechanika nem, így például a szerelés sem. Ha teszem, azt megpróbáljuk egy támadó játékostól megszerezni a labdát mialatt együtt haladunk vele, majd kísérletet teszünk egy tiszta szerelésre, az esetek többségében a gép szabálytalannak fogja ítélni még akkor is, ha az esetleg szabályos is volt, mivel a mozgást másképpen érzékeli. Ezt valamennyire ki lehet küszöbölni azzal, hogy fal védelmet használunk, ekkor azonban annak van meg a veszélye, hogy a gép (vagy egy emberi játékos) bedob egy-két cselt és elviszi mellettünk a labdát. A harmadik opciónk, hogy hívunk egy gépi csapattársat segíteni. A komoly PES játékosok biztos tudják, hogy ilyenkor a védelem valamelyik oldala kinyílik, tehát csak kényszeríteni kell egy szélsőt vagy csatárt arra, hogy kapura törjön a gyengített oldalon és máris ráfázhatunk. Ezért a védekezés kissé nehézkesebbé vált a 2014-ben, de semmiképpen sem teszi játszhatatlanná a játékot. Némi rutinnal ebbe is bele lehet jönni, hiszen fel lehet állítani olyan stratégiákat melyeknek köszönhetően hatékonyabbá tehetjük kapunk védelmét. Megnyugtató lehet mindenki számára az a tény, hogy a kapusok már nem csak viccnek állnak a háló előtt, hanem igenis foggal-körömmel védik a gólvonalat a labdától. A nehézség növelésével nem csak az ellenfél játékosai kapnak némi intelligencia bónuszt, de a saját csapatunkban játszó mesterséges segítségek is. Ez különösen a nehéz fokozatokon érzékelhető igazán, mint ahogyan az ezzel együtt mutatkozó hiba is, amit leginkább a gyorsaságon fogunk észrevenni. Minél nehezebb szinten játszunk az AI annál gyorsabbá válik. Ez akkor tűnik nagyon szembe, amikor védelmi hiba nélküli tör át egy lassabb játékos a védelmen és még időben reagálva a nyomába erednénk olyan védő játékosok egyikével, mint Felipe Luis, Varane vagy Lahm és az áttörő játékos mondjuk Toni Kroos, Robin van Persie vagy éppen Diego Milito. A gyorsabb védőket egész egyszerűen lesprintelhetik, elvileg lassabb játékosok pusztán a morál miatt melyet ugye nehezebb szinteken könnyebben fordítja ellenünk a gép. Ez az, ami igen nehézzé teheti, hogy eredményesen útját álljuk egy kényszerített játékosnak 2-0-s állásnál. Egyéb esetben a MASS jól működik. Az animációk becsúszásoknál eséseknél változatosak, realisztikusak igazából az a problémája ennek az újdonságnak, hogy funkcionálisan nem működik, látványra azonban szemet gyönyörködtető.

A PES-ben mindig is brutális gólokat lehetett bepakolni a halóba, ezt a lehetőséget idén sem veszik el tőlünk a készítők. Az új Heart rendszernek köszönhetően a játékosok motivációja és egységessége is változik a mérkőzések során. Az otthoni pályán játszó csapat ugyan mindig kap egy kis előnyt, magasabb morált, hatékonyabb összjátékot, de mint a valóságban ez is lerombolható a megfelelő teljesítménnyel. Nem kell rögtön megijedni, hiszen nem feltétlenül kell egy eszméletlen bravúrt bemutatni és lehetetlen helyzetből gólt lőni ahhoz, hogy feltornásszuk saját csapatunk motivációját. Elég simán jól teljesíteni, ez lehetséges védekezés, kapus teljesítmény, passz játék vagy agresszív támadás útján is. Megannyi módja van annak, hogy morálunk olyan szintre emelkedjen, hogy esélytelenné tegyük ellenfelünk számára a hatékony csapatjátékot. Ez persze oda-vissza működik, ami egy nagyon finomra fűszerezi a komoly rangadókat. A készítők arra is figyeltek, hogy ha mondjuk 3-0-nál betekerünk még egyet és összeesik az ellenfél morálja akkor ezt egy kis átvezetővel tudatja velünk a játék. A kapus vagy az a játékos, akinek fognia kellett volna a támadót leborulnak a háló elé és arcukra is kiül a csalódottság. Ennek a rendszernek köszönhetően a játék szavatossága is tovább tart, hiszen jóval kevesebb lesz a teljesen egyforma meccs, legalábbis ameddig teljesen el nem sajátítjuk a megfelelő elemeket, de ez már önmagában rengeteg időbe fog telni. A lövések irányítása az ívelés sokkal jobban kezelhető, mint az előző részekben, ugyanakkor jóval nehezebb is olyan helyzetbe kerülni ahonnan tökéletesen csak rajtuk múlik, hogy betalálunk-e vagy sem. Zavaró tényezők mellett is kapura lehet vágni egy-két bombát, de csavarni vagy precízen lőni szinte csak szabadon lehet. Éppen ezért kell az új támadási megoldásokat használni. A távoli lövésekre szakosított Knuckle Shot-ot is finomították kicsit, hogy illeszkedjen az „új környezetbe”. Kissé jobban kell időzíteni a technikát illetve természetesen maga az időzítés is függ a játékos aktuális moráljától. Ezek mellett a játék mindent megtesz annak érdekében, hogy megtanítson minket eredményesen játszani. Ehhez hozzátartozik, hogy a szabadrúgásoknál, a szögleteknél, de még a kapus kirúgásoknál is kapunk némi vizuális támogatást. Megjelenik egy pontozott vonal mely a pontrúgás szögét, magasságát és irányát mutatja majd. Ezen természetesen állíthatunk. Most azt gondolhatná mindenki, hogy így mennyire könnyűvé válnak majd ezek a helyzetek. Ennek had mondjak rögtön ellent. Ne feledkezzünk meg a TrueBall-ról továbbra sem, hiszen rendkívül sok minden épül erre idén. Ha a labdát a szög beállítása után nem a megfelelő erővel és/vagy irány beállítással lőjük el, akkor nem fog célt találni. A beállított szöghöz az iránynak és az erőnek is stimmelnie kell, tehát nem lesz minden szabadrúgásból rögtön gól. Kivételt képeznek a szabadrúgás specialisták és most nem a virtuális focistákra, hanem az azokat irányító hús-vér emberekre gondolok. A tanulást a megszokott gépi támogató opciók is segítik. Ezeket a beállításokban módosíthatjuk kedvünk szerint, sőt bizonyos mértékben még a gépi rásegítés mértékét is meghatározhatjuk, ameddig bele nem jövünk, a játékba vagy haladóként el nem sajátítjuk az újdonságokat. A kombinációs játék indítását is a gép kezébe adhatjuk, amivel csak az a gond, hogy ha nem nézzük a kis ikont a bal alsó sarokban, akkor nem igazán fogjuk tudni mikor, kell komolyan figyelni erre. Érdemes ezekkel egy picit játszani, ha úgy érezzük nem igazán tudjuk felvenni a játék ritmusát, hiszen a sportjátékok évről évre egyre komplexebbek, egyre több gyakorlás kell ahhoz, hogy elsajátítsuk őket. Ez a Pro Evo 2014-nél sincs másképpen.

A jogokat tekintve a Bajnokok Ligája és az Európa Liga teljes egészében benne van a játékban. Ezek játszhatóak külön módban, de karrier alatt is, ahogyan ez eddig is lehetséges volt. Pár csapat azonban sajnos kimaradt a BL keretből ilyen például a tavalyi döntős Borossia Dortmund illetve a bajnokság jogainak birtoklása ellenére sem tudták a Manchester United-en kívül több angol csapathoz megszerezni a licenszet a Konami. Akik viszont szeretik a dél-amerikai focit azoknak jó hír, hogy a teljes Brazil liga, Chile liga illetve az Argentin első osztály bekerült. Továbbra is licenszelve van a spanyol első osztály, a francia Ligue 1 illetve az olasz Serie A, noha a legutóbbi azért nem teljesen mindenével együtt. Csüggedni azért nem kell, hiszen az egyéb európai csapatok között megtalálható három német nagyágyú is a Leverkusen, a Schalke és a tavalyi Bajnokok Ligája győztes a Bayern München. Sajnos az arénákra már nem jutott idő/pénz mivel mindösszesen 13-hoz sikerül megszerezni a jogokat, ezeket azonban rendkívüli részletességgel modellezték le a játék készítői, ahogyan ezt a teszt elején is említettem. Az online rész enyhén laggos, így precízebb cselekkel küszködhetnek majd a játékosok, hiszen az új játékmechanika erre épül, és ezzel csökkenhetnek az online megmérettetés pozitív élményei. A matchmaking lassú és szinte semmit nem változott az előző részhez képest. Nehezíti a dolgokat ugye a mérhetetlen mennyiségű HD textúra melyet folyamatosan töltenie kell online, tehát nem fog minden olyan szépen és simán menni, mint ahogyan kellene neki. Ezek mellett a további játékmódok, mint a csapat manager és társai semmilyen említésre méltó újdonságot nem kaptak, így tartalmilag igazából nem fejlődött a játék. Az előrelépés leginkább technikai jellegű. Egyéb iránt még azt tudnám felhozni, hogy nagyon komoly hiányosságokat vélhetünk fölfedezni átigazolások terén, amit gondolom majd később a különböző adatcsomagokkal és frissítésekkel orvosol majd a csapat.

A Pro Evolution Soccer 2014 mindenképpen előrelépés a széria történetében, hiszen olyan komplex egymásra épülő újdonságokat tartalmaz melynek a sorozat rajongói biztosan örülnek majd, hiszen nem a megszokottat kapják. Sajnos a licensz probléma sok embert elriaszthat, de biztosíthatok mindenkit, hogy aki szereti a focijátékokat, főleg akik törzsgyökeres PES rajongók csalódni biztosan nem fognak. A játék vizuális téren rendkívül szépre sikerült erre senkinek sem lehet panasz úgy, hogy mind emellett a meccsek sokkal valóságosabbnak tűnnek. Igazából az újítással is csak annyi a gond, hogy nem egy hatalmas előrelépés inkább egy kis építkezés mely a jövőben fog befejeződni, beérni valamikor.

Stadia HUN
Panzer Dragoon (Stadia)

A SEGA jó szokásához híven mindenre is kiadta a Panzer Dragoon Remake-jét. Jól sikerült a Stadia-port?

4 napja
3

Cash Bacsi
A3 Still Alive - Teszt (iOS)

A tavalyi év igencsak jól indult, vajon így lesz ez most is?

9 napja

Hwopapa
VR-vélemények 2 hónap után

Aki már régebb óta olvassa a blogom, megszokhatta, hogy rendkívüli módon tudok lelkesedni az új dolgokért / friss élményekért, amik néha hosszabb-rövidebb idő után elhalnak és ilyenkor kicsit objektívebben tudok/fogok nyilatkozni a témáról.

2021.01.05.
12

Necroman Mk2
Flash játékok 2021-től

Élet a kivégzés után, avagy az utolsó FlashFan bejegyzés

2021.01.03.
2

p34c3
A VR soha nem érhet véget

Ahogyan szemezgettem az év játéka szavazás helyezettjei között, nem túlságosan meglepve szembesültem a VR játékok szerény szereplésével, mindössze két címnek sikerült bekerülnie a legjobb harminc játék közé.

2021.01.02.
8

Warhawk
21 indie 2021-re

Nézzünk szét a radar alatt!

2021.01.02.
16

mcmacko
Készázötvenhat

MB, GB, avagy 16 év távlata egy ezres nagyságrend ugrásának szemszögéből.

2021.01.02.
8

CHASE
2020 25 legjobb száma

2020-ben őrületes mennyiségű zenét hallgattam. Ennek egy különleges világjárvány volt az oka, amely mindenkit otthon maradásra késztetett.

2020.12.31.

Stadia HUN
Cthulhu Saves Christmas (Stadia)

Megérkezett a könnnyed karácsonyi JRPG Stadiára is. Teszt.

2020.12.30.
3

Necroman Mk2
2020. év dala

2020-ban ismét keresem az év dalát! Nem a legjobb zenét, nem is a személyes kedvencemet, hanem azt a slágert, amely adott esztendőben, nemzetközi szinten a legnagyobb hatást váltotta ki. Így ha azt mondom, hogy 2020. év dala, akkora válaszom:

2020.12.29.
4

vem
Retró kvíz (tuti Steam kulcs!)

Gyere játékosnak vagy nézőnek, olyan címeket nyerhetsz mint pl. a Duke Nukem: Forever a 2 DLC-vel vagy a Two Worlds: Epic Edition. December 31-én este 20.00-kor.

2020.12.26.

Idgn
SYNERGY

Sziasztok! 12 évvel ezelőtt fogant meg először a gondolat bennem, hogy készítek egy grafikus novellát. Idő közben az alap koncepció többször változott átalakult, míg végre olyan formát öltött, amivel meg vagyok elégedve. Az elmúlt 10 évben beutaztam azokat a helyszíneket, ahol a történetem játszódik és szorgalmasan fotóztam, videóztam, jegyzeteltem. Nem ezen a platformon szeretném elindítani ezt a projektet, de úgy döntöttem teszek egy próbát az új Gamer365 blogban is. Új oldalak hamarosan!

2020.12.22.
4

reptile
AMONG US - PERMANENS DISCORD

Gyertek játszani, link a posztban.

2020.12.20.
1

maktub
Destiny 2 - Beyond Light

Amikor a sötétség jelenti a fényt az alagút végén.

2020.12.20.
13

Necroman Mk2
Hijacker Jack

Gazdag. Híres. Körözött. (Részben) Magyar.

2020.12.18.
10

Warhawk
Alba: A Wildlife Adventure

Környezetvédelmi kisokos a napsütéses mediterrán szigetvilágban.

2020.12.18.
4

Stadia HUN
Stadia bemutató

Már Magyarországon is elérhető a Google Stadia szolgáltatása. Mivel egy teljesen újfajta gaming platformról van szó, sok minden magyarázatra szorulhat. Rövid bemutató arról, hogy mit tud a Stadia, és mit várhatunk tőle a közeljövőben.

2020.12.18.
15

p34c3
Jó polákok / Loot atyafiak

Hosszú várakozás után döbbenetes körülmények között jelent meg az amúgy is elég kalandos utat maga mögött tudó lengyel szerepjáték. Ennek kapcsán - meg persze a gamer 2.0 miatt is - végre belecsapok én is a lecsóba, hiszen alig 15-20 éve tervezem csak a blogolást.

2020.12.15.
14

c0m1n65un
Pumpkin Jack és egy aniMonológ!

Sziasztok! Eljött az idő egy újabb bejelentkezésnek, hogy mit csináltam, vagyis pontosabban mit nem csináltam az elmúlt hetekbe.

2020.12.15.
1

Zsozsa74
Night City életképek

A Cyberpunk 2077 meglehetősen beszippantott az utóbbi napokban, és mivel a játék rendelkezik fotómóddal (bár ha nem rendelkezne, akkor is fotózhatnánk ugye... ), nem tudtam megállni, hogy ne lőjek el egy-két tekercs filmet.

2020.12.12.
9