carville2013.11.22. 00:35

(Update!) Hearthstone béta bemutató, tapasztalatok

*{1} Nehéz dolog zárt bétában álló játékról véleményt mondani, mert sohasem tudhatja az ember, mi az amit rendbe fognak hozni, mi az amit nem, és mi az amit nem engednek megmutatni, aztán jól elrontják. Legutoljára a Red Alert 3-nál kaptam meg a meghívásos zárt körű tesztelés kiváltságát, ahhoz is milyen pozitívan indultam a béta alapján, végül annak a teljes verziójából is milyen kínos emlék lett... A Diablo 3 „semmi lényegeset nem mutatunk” majd pedig „most hogy megvetted 15 ezerért, jelezd a hibákat!” hozzáállása pedig a játékostársadalomban már csak a kortárs mivolta miatt is legendás. Aztán ott van az is, hogy a Hearthstone bétához is kb. az utolsók közt kaptam kulcsot, mert a Blizzconon elhangzottak alapján, még idén, tehát legkésőbb decemberre elindítják a nyílt béta változatot, ami a mai PC-s játékiparban a tisztes megjelenést jelenti, 'oszt majd patchelnek évekig. A VLC médialejátszónak is bejött 10 évig bétának lenni. Akkor meg hát minek írjak róla. Miután alsó hangon 70 óra játékidő után aztán sikerült huzamosabb ideig leszakadnom a Hearthstone-ról, megállapítottam a honlapon a totális csendet a játék körül (oké, hogy még csak PC-s, de ennyire?), és az is bizonyossá vált, hogy a holnapi Xbox One premier egyetlen magyar honfitársunk életében sem fog álmatlan éjszakákat okozni, végül leültem kiírni magamból a tapasztalatokat, hátha sovány vigaszt nyújt valakinek, hogy Én csak azért is olyan játékkal szórakozom, amivel Ti, Mások nem.

Aki egyáltalán nem tudja miről van szó, annak Diablóhéjban: A Blizzard megirigyelve a Hatalom Kártyái Kártyajáték sikerét, úgy gondolta készítenek egy gyűjtögetős harci kártyajátékot digitális formában, amin aztán degeszre kereshetik magukat. Bár pletykák arról szólnak, hogy a nemzetközileg hajszálnyival ismertebb, jóval korábban kitalált és piacra dobott Magic: The Gathering, valamint a már több éve futó, sőt azóta meg is szüntetett World of Warcraft Trading Card Game adta a kiindulási pontot, igaz magyarokként elvethetjük a HKK érdemeinek effajta degradálását.

Szóval aki ismeri a már említett trió valamelyikét, az már kb tudhatja miről van szó: Ragnaros, téged választalak 8 manáért, pörkölj oda Jainának a kedvemért! Aztán az ellenfél épp húz egy Sheep polimorph kártyát, és a drága minionunkból hasznavehetetlen bárányt faragnak, akkor új taktikát kell kovácsolnunk a kézben maradt kártyák erejével.

A teljesen újoncok miatt, a legelső bejelentkezés alkalmával végig is kell vinnünk egy rövid de szájbarágós tutorialt, ami abból áll, hogy a célunk az ellenfelünk életerejének lenullázása, ehhez pedig az általunk szörny és varázslat kártyákkal megtöltött paklinkból húzhatunk segítséget. A harc körökre osztott, és az adott körben az épp kezünkben tartott kártyákból gazdálkodhatunk. Ám a megidézésük manába kerül, aminek mennyisége limitált, de a következő körben újratöltődik.

A haladóknak az jelenthet újdonságot, hogy ebben a rendszerben a játékosnak 30 életpontja van (ha jól dereng még az a kicsi Magic élményem, akkor ott csak 20 van, igaz?), viszont egy minion megléte még nem jelent automatikus védelmet a játékosnak, ehhez egy kifejezetten Taunt tulajdonsággal rendelkezőt kell megidézni (mert ha szintén jól tudom, a Magicben mindig a szörnyekkel kell előbb végezni, és csak tiszta térfelen át lehet a játékost ütni, aztán kijavít aki jobban tudja). Viszont ez így nem csak a játékosnak, hanem a többi Taunt-mentes szörnyek is védelmet nyújt, ami nagyon jó dolog.

Szintén egyszerűsítés, hogy kizárólag egy típusú mana létezik, a mana típusok keverése helyett viszont 9 különálló kaszt létezik, akik a bárki által használható Neutral kártyák mellett kasztspecifikus kártyákat használhatnak kizárólagos joggal. A 9 kaszt a WoW-ból ismert 9 vanilla kaszt, a rend kedvéért: Druid, Hunter, Mage, Paladin, Priest, Rouge, Shaman, Warlock, Warrior. Pluszban mindegyik kasztnak van egy extra egyedi képessége, amit 2 manáért bármikor bevethet, egy körben egyszer. A Mage például 1-et sebző tűzgolyót lőhet bármire, míg a Shaman megidéz véletlenszerűen egyet a 4 toteméből a maga segítségére, vagy a Rouge bármikor 1-et sebző fegyver ránthat, ami arra jó, hogy közvetlenül az ellenfél szörnyeinek arcába csapjunk vele a saját karakterünkkel egy kis sebzést bevállalva ezzel, vagy akár az ellenfelünk pofájába csapjunk vele, ami sokkal coolabb mint fotelből tűzlabdázni. És így tovább a többi kasztnál.

Magichez képest szintén egyszerűbb a rendszere a kártya használatnak és a körök lefolyásának. Itt konkrétan az adott körnek a sorra került játékos a teljes ura, a megtámadott ellenfélnek nincsen semmiféle közbelépési lehetősége, csupán passzív szemlélője lehet az életerejének és szörnyeinek fogyatkozásának, nincsenek közbelépésként kijátszható lapok. Ehelyett bizonyos kasztok rendelkeznek Secret kártyákkal is, amiket a saját körükben felhasználhatnak, és akkor kerülnek aktiválásra, ha az ellenfél mit sem sejtő módon teljesíti az aktiválás feltételét. Maga a Secret tényét azért ismeri, így ha jól spekulál, és kicselezi az aktiválás feltételét, az áldozat is minimalizálhatja az okozott kárt. A kijátszott kártyák viszont ezután könyörtelenül az úgynevezett Temetőbe kerülnek, ahonnét nincs visszaút. Szintén csak szabályt erősítő kivételek azok a kártyák, amik lehetőséget adnak a már kijátszott kártyák visszaszerzésére, pl. a Rouge Vanish kártyája mindkét félnek visszajuttatja a kezébe az asztalon levő szörnykártyákat, míg a Sap csak egy kiválasztottat az ellenfél oldaláról.

Szintén Heartstone sajátosság, hogy élve a kizárólag digitális megjelenéssel, számos kártya véletlenszerű célpontot választ, és a pártatlan véletlenszerűség számításra bízza az eredményt. Például a Mad Bomber megidézésekor 1-1-1 damaget küld véletlenszerűen bárkinek, akár mind a hármat annak a játékosnak is aki megidézte, anélkül hogy az ember tudná, épp milyen kedvében találja amikor megidézi. Vagy a Hunter Deadly Shotja is véletlenszerűen öli meg az egyik ellenséges szörnyet, és csak reménykedhetünk, hogy azt fogja, akit akarunk. (Ha viszont csak 1 ellenséges szörny van az asztalon, akkor sok választási lehetőség úgy se lesz, és ezzel máris felértékelődik az értéke.)

Szóval mint láthatjuk, távolról sem egy Magic: The Gathering rip-offról beszélhetünk, hanem rengeteg önálló új ötlettel tették egyedivé, ám mégis ismerőssé a rendszert, épp annyira hogy újnak érezzük, a kezdő is megértse, és még a profi is találjon kihívást a számos lehetőségben. Sajnos azonban magához a játékhoz egyelőre nagyon fapados lehetőségeink vannak, már ami kizárólagosan a zárt bétára érvényesül (remélhetőleg).

Adva van a magától érthető Play menüpont. Itt az előzőleg saját magunk által összeállított paklinkkal mehetünk játszani mások saját paklija ellen. A méltó ellenfél megtalálását ennek a Ranked változata hivatott biztosítani, jelenleg ez viszont nem több egy placeholder funkciónál, mivel csak felfelé lehet törni, lefelé nem. Ez pedig azt eredményezi, hogy miután eljutsz arra a szintre ameddig az alapkártyákkal eltudsz, utána hatalmas falba ütközöl, ahol teljesen véletlenszerű, hogy hozzád hasonlóan kezdők, vagy tucatnyi ritka lapot összegyűjtött szuperemberrel találkozol össze. (A Blizzconon azóta már bejelentették a nyílt bétával élesedő Ranked módot, havi resettel és felfelé és lefelé irányuló mozgással is, szóval aggódni nem kell, ti sokkal jobban fogjátok élvezni.)

Aztán ott van a Practice mód, aminek a lényege a gépi ellenféllel játszani, konkrétan a semmiért. Hogy mi a pontos jutalmazás, arra később kitérek, de itt abból semmit sem kapsz. Szóval amint leszáradt a tojáshéj a fenekedről, rá se fogsz nézni erre a módra. (Szintén Blizzcon információ, hogy később, valamikor, lesznek gépi ellenféllel játszandó küldetéssorozatok, csak így megszerezhető kártyákért. De ennek bevezetése ismeretlen időre tehető.)

Végül ott van az Aréna, ahol az összegyűjtött kártyáid semmit sem érnek, mindenki tisztalappal indul, és csak az ismereteire és józan paraszti eszére, meg persze a szerencsére számíthat. Véletlenszerűen kiválasztott 3 kasztból kell kiválasztanod egyet, majd a valaha létező összes kártyák közül 3 véletlen kiválasztásából választhatsz ki manuálisan egyszerre egyet, mindaddig amíg el nem készül ezzel a kizárólag arra az Aréna folyamra érvényes paklid. Az Aréna vagy 9 győzelemig vagy 3 vereségig tart, hacsak nem akarod előbb abbahagyni, viszont minél többet győzöl, annál értékesebb jutalomban részesülsz. (Blizzcon: Nyílt bétától 12 győzelemig lehet majd elmenni, még jobban megnövelt jutalmakért.)

És ha már jutalom: A játék a Blizzardtól eddig idegen, de nagyon régóta divatos Free-to-Play modellt követi, azaz: Töltsed le és telepítsed ingyen, kezdhetsz azzal amit adunk, játszadozhatsz kedvedre, új kártyákhoz viszont vagy játékbeli Aranyra, Disenchant Dustra (későbbiekben Dust), vagy súlyos Valódi Pénzekre lesz szükséged. És természetesen az utóbbi a leggyorsabb és leghatékonyabb, ha gyorsan akarsz új kártyákat szerezni. Ja, és ha inkább Arénázni szeretnél, ahhoz is arany kell, vagy Jó Magyar Forint, szóval az nem pálya, hogy eljátszadozol ingyen a vakszerencse lapjaival!

Aranyat 3 módon szerezhetsz: Minden 3. győzelem 10 aranyat ér, a napi quest teljesítése fajtától függően 40-60 (olyanokra kell gondolni, mint ölj meg ma X darab szörnyet, vagy nyerj X darab játékot Y kaszttal), az Aréna jutalom viszont az 0-tól a 300-400ig is terjedhet. Ami viszont az árakat illeti: Egyetlen öt darabos kártyacsomag ára 100 Arany (és ahogy ezeknél a játékoknál szokás, a tényleges tartalom véletlenszerű, semmi sem garantálja, hogy nem ugyanazt a kártyát kapod meg tucatjára is amire nincs semmi szükséged, igaz kedves Ice Armor?), míg az Aréna jelentkezés 150 arany. (Értékét növeli, hogy legalább egy kártyacsomag garantált jutalom akkor is, ha 0-3ra kikapsz, ergo az hogy esélyt kapsz további csomagot, aranyat vagy Dustot szerezni és még játszhatsz is, csupán 50 Arany.)

Ha pedig pénzt akarsz költeni, akkor az árak mindkét esetben 1.79 Euró, durván 530 forint. Ha viszont egyszerre több csomagot veszel, lemehet az ára 1.20-ra is, de Aréna jelentkezést nem vehetsz mennyiségre kedvezménnyel. Valódi pénzt úgy szerezhetsz, hogy reggel 7-kor felkelsz, és 9-re bemész dolgozni.

A Dust akkor kerül a képbe, amikor már az Ezredik Ice Armort és egyéb felesleges redundáns lapokat kapod a csomagból, mert egyrészt egy kártyából max 2-t tarthatsz egy pakliban, másrészt pedig Power Ice Armor is for Pussies. Mivel kereskedni nem lehet, ezért ezeket a lapokat csak Disenchantolhatod, vagyis megsemmisítheted Dustért, ám ha ebből a Dustból eleget gyűjtesz, akkor azokat egy konkrét lapra válthatod be, a kívánságod, és Dust mennyiséged szerint. 8 Ice Armorból már kijön egy Inner Rage, és végre nem kell megvárnod, hogy kiessen az a szemét. Ez pedig ha lassan is, de nagyon sokat tud segíteni, mert én konkrétan egyetlen Warrior kártyát sem kaptam az első 40 játékóra alatt. Ja, és vannak csili-vili animált Arany Kártyák is, amik a sima uncsi szürke párjával azonos erejű, viszont ha nem érdekel a csili-vili animált kivitel, vagy szimplán abból is csak Ice Armort kapsz, akkor az ilyet az átlagosnál lényegesen több Dustért zúzhatod össze.

És ezzel el is érkeztünk oda, amit nagyon nehezen tudtam megbocsájtani a játéknak. Mármint, hogy pénz nélkül valami irdatlan nevetségesen lassan lehet fejlődni. Lehet, mint látjátok. De nagyon nehezen. Már pedig a kezdő állapot a kaszt egyensúlynak sem tesz jót. Egyszerűen vannak olyan kasztok, akiknek sokkal használhatóbb Basic kártyái vannak, mint másoknak, és néhány ritka lap beszerzése nélkül hátrányból indulnak. Egyik oldalán ott van a Priest, akinek a Basic kártyái gyakorlatilag az ellenfél paklijára épül. Húzz véletlenszerűen 2-t a másik paklijából és megkapod a másolatukat kezedbe. Húzz egyet a kezéből, és megkapod a másolatát a kezedbe. Válaszd ki a legszimpatikusabb szörnyét, és Mind Controllal vedd át tőle. Ha pedig olyannal játszol, akinek nagyon ritka lapokkal van tele a paklija, jó eséllyel kapsz tőle ilyen ritka lapokat, amivel rögtön más a leányzó fekvése.

Ezzel szemben Warriornak alapállapotban egy olyan kártyája van, amivel egyetlen extra kártyát húzhatna, mert épp nem talál ínyére valót, vagy szimplán alig van a kezében. És egyszerűen kifogy belőle. Warlockkal kezdeni pedig olyan, mint masszázz-szalonban a Happy Ending rossz oldalán görnyedni.

Szintén a kezdők ellen játszik a mérkőzés kezdetekor rendkívül nevetségesen véletlenszerű kártyacsere. Kezdhetjük ott, hogy akié az első kör privilégiuma, az megszívja. Kezdeni hatalmas szívás. A kezdő 4 lapból ő csak 3-mat cserélhet, mert a 4.-et húzza, míg aki második, a 4 cserélhető lapján kívül kap egy pluszt, ami +1 manát ad, és bármikor felhasználható, nem kötelező az elején. Már pedig néha pont az az egy mana kell, hogy megidézze azt a nagyon jó kártyakombinációt amire szüksége van. Aztán mindkét felet sújtja, hogy miután szépen kidobod mind a 3-4 lapodat, mert késői játékra kellenek, időnként 1-2t csak úgy visszadob. Ugyanazt van képük visszaadni! Ennél is frusztrálóbb, amivel a 3 rossz lap helyett kapsz 3 másik rosszat, aztán rögtön elsőre kihúzod az egyik eldobott lapot. És mindkettő probléma nélkül megtörténik akkor is, amikor egyetlen példányod van a lapból, tehát konkrétan ugyanazt a lapot kapod vissza. Hogy a fenébe keverhet ez? Nagyszerű. És ez megint olyan, ami ellen csak az védekezhet, akinek már sok jó és ritka lapja van. A kezdők kénytelenek imádkozni azokért a lapokért amikkel erősen nyithat, és akár megnyerheti az összecsapást, a régi motorosoknak viszont olyan multifunkcionális lapjai vannak, amikkel sokkal könnyebben feltalálják magukat az épp eléjük került szituációba. Nem arról van szó, hogy a kezdő nem nyerhet 1-2 Legendaryt felvonultató ember ellen, ami jó dolog, csak arról, hogy sokkal több szerencsére van szüksége, mert ahhoz pont azokra a kártyákra és pont akkor van szüksége, amikor kell, nem előbb és nem később. Akinek jobbak a kártyái, annak a kombinációs lehetőségei is jobbak, és például egy sima Silence útján elintézi azt a veszedelmet, amit Basic kártyákkal sokkal nagyobb áldozatokat követelne. Ebben a játékban viszont pont az a szép, amikor az ember a tudására és a kártyáira hagyatkozik, a szerencse pedig megsegíteni, nem megnyeri.

És akkor visszatértünk oda, hogy lehet Arénázni, és ott semmi gond azzal, hogy konkrét birtokodban rossz lapok vannak, mert itt mindenki kölcsönlapokkal játszik, te is és az ellenfél is. Csak hogy amíg nem ismered a lapokat, addig hatalmas sírás lesz a vége. És amíg nem tudod őket aktívan használni, addig nem is fogod tökéletesen kiismerni őket, nem fogod tudni jól kiválasztani a paklidat, és nem fogod tudni jól használni sem. A kezdők hamis magabiztossága már sok gyermeki szívet megtört itt, úgy hogy csak óvatosan.

És akkor ezzel körbe is értünk a játék motivációját illetően, miről szól a játék. Játszol a jutalomért → Elköltöd a jutalmat kártyákért → Hogy aztán még jobb kártyákkal még jobbak ellen játszhatsz → Amiből még jobb kártyákat vehetsz. És annak akinek a fél Általános Iskolai élete a chipses zacskókból kiszedett Pokemon Tazók gyűjtögetésével és iskolatársak alázásával tellett, már ez bőven elég motiváció, de a HKK/Magic veteránok egyébként is tudják miről beszélek. Amit pedig biztosra veszek, hogy #1 alig néhány embert érdekel, hogy a Ubisoft nem régiben, a semmiből előtörve megjelentette a Might & Magicre épülő saját digitális F2P CCG-jét (azért valamikor akarok arra is vetni egy pillantást mert imádom az M&M-et), ekörül viszont már akkor hatalmas felhajtás lesz, amikor elindul a nyílt béta, valamint #2 A Blizzard minimum akkora eSport feneket fog ennek keríteni, mint a a WoW Arénának vagy a Starcraftnak, és attól csak még jobban fog érvényesülni az #1 pont.

Hearthstone-nal legkorábban PC-n és Macen játszhatsz, de a végleges változattal egy időben jön az iPad változat, megerősítették az Android változatot valamikorra, és ezek után nincs kétségem egy valamikori Xone/PS4/mikrosütő portokban sem.

vem
Az "inventory hell" jelenség

A mostani videóban arról mesélek, milyen mechanikák vezetnek ahhoz hogy tele leszünk haszontalan és/vagy nehéz dolgokkal, melyik játék hogy próbálta ezt kezelni és mit várhatnánk el joggal a jövő játékaitól.

11 órája

Necroman Mk2
Mutropolis

A lelet azonosítása: old school kalandjáték a XXI. századból

5 napja
5

Cash Bacsi
Forge of Empires - Teszt (iOS)

Annyit és olyan régóta jött az arcunkba a reklám, hogy most már ki kellett próbáljuk!

7 napja
1

p34c3
Drága hobbi a videojáték?

- Tényleg léteznek olyan emberek, akik eredeti, dobozos játékokat vesznek? Akik megengedhetik maguknak ezt a méregdrága úri huncutságot? Gondoltam magamban, miközben vágyakozó pillantásokkal néztem a kirakat túloldalán díszelgő protoss csábító sárga szemeibe.

7 napja
41

pendrivedealer
Stardew Valley és aniMonológ!

Sziasztok! A mai bejegyzés egyik jelmondata, hogy online kertészkedni igenis jó!

2021.02.23.

elvis
Monza Action (GT Sport)

Volt pár izgalmas verseny a hétvégén, de ezt az akciót ki kellett emeljem!

2021.02.22.
6

Stadia HUN
Cyberpunk 2077 (Stadia)

Good morning, Night City! Megérkezett a Stadia legjobb játéka?

2021.02.20.
5

vem
Retro PC #12: HD 6450 vs 9600 GT

Mire képes egy gép, ami olcsóbb mint egy AAA játék? És vajon hogy teljesít a 9600 GT a HD 6450 ellen? Mennyit dob ez a konfigon? Nézd meg a videót és kiderül!

2021.02.16.
4

Necroman Mk2
HuniePop 2: Double Date

NYERTESSEL FRISSÍTVE! Szeretnéd megmenteni a világot, miközben a két nős randi és a hármas szex mesterévé válsz? (18+)

2021.02.14.
36

Stadia HUN
Baljós árnyak

A Stadia jelenlegi helyzete és jövőbeli kilátások

2021.02.12.
19

Stadia HUN
Reigns (Stadia)

Király király-szimulátor, tinder-stílusban.

2021.02.09.

CHASE
Az Évtized filmjei - 10-6.

Az utolsó előtti etap következik.

2021.02.07.
8

Necroman Mk2
Strike Suit Zero

Ace Combat az űr hidegében

2021.02.02.
1

CHASE
A kétezres évek legjobb filmjei

Úgy gondoltam, az Évtized filmjei felsorolás - természetesen soha el nem készülő - finisébe érve, fokozva a várakozásokat és az elvárásokat kiblogolom, hogy sztem mik voltak a 2000-es évek ugyanezen mérföldkövei.

2021.02.02.
19

elvis
TimeCop1983

Synthwave/electro gyöngyszem! Füleljétek, hallgassátok!

2021.02.02.
4

Cash Bacsi
Giblins - Teszt (iOS)

Az ötlet nem eredeti, de a játék nagyon!

2021.02.01.
3

carville
A Gamestop részvények bohócai

Hosszú és szakszerű(bb) ellenvélemény a címlapi cikkel kapcsolatban.

2021.01.31.
16

p34c3
Pod előttem, pod utánam

Sok éve már, hogy a napjaim jelentős része podcast hallgatással telik, azok közül is talán a videojátékokkal foglalkozóak a legkedvesebbek számomra.

2021.01.23.
17

Necroman Mk2
Surgeon Simulator 2013

Orvost! De ne azt az egybalkezest!

2021.01.21.
2

axl
Tükörország peremén...

...hitem újra meglelém.

2021.01.21.
15