Minden gamer ismeri a híres amerikai író, *{1} nevét, akinek nagyszerű kémregényeiből sikeres filmek és videojátékok egész sora született. És bár az is köztudomású - és sokat emlegetett - tény, hogy Clancy eladta a teljes névhasználati jogot a *{1} részére (vagyis az ő nevével fémjelezve tulajdonképpen bármit kiadhat a cég), ez nem jelenti azt, hogy a "Tom Clancy's" játékok rosszabbá váltak volna, sőt. Most két olyan Xbox 360 címet ajánlok, amik szerintem méltók a néhai író örökségéhez.
Clancy erősségei mindig is a hidegháborús, vagy annak nyomdokán lépdelő regények voltak, néhány remek film is született ezekből (Vadászat a Vörös Októberre, Férfias Játékok, A Rettegés Arénája). A játékok már színesebb képet mutatnak. Haladva a jelenkori trendekkel a három nagy Clancy-sorozat (Ghost Recon, Rainbow Six, Splinter Cell) leginkább a globális terrorizmust tartja célkeresztjében. Nyugodt szívvel ajánlok most két ilyet, mert szerintem nagyon megérik az árukat.
GHOST RECON: FUTURE SOLDIER
Ennek a játéknak az ára a magyar LIVE-on jelenleg 2590 Ft, ami akkor is megérné, ha csak egy középszerű alkotás lenne. De nem az! A Future Soldier méltó a Ghost Recon sorozathoz, látványos, taktikus (de nem kifejezetten taktikai) TPS. Érdekes, hogy ez a széria sosem ért el igazán komoly közönségsikert. Játékmenete kifejezetten lassú és intelligens a végtelenül együgyű, manapság divatos katonás játékokéhoz képest, talán ebben van a "veszte", ugyanakkor ettől lesz minden lövésnek és robbanásnak súlya: Nincsen elcsépelve vagy túljáratva az akció, a feszültség sokkal inkább része, mint az agyatlan kommandózás.
A történet nem túl érdekes, tulajdonképpen csak egy laza kontextus, amire fel lehet fűzni a világ minden táján zajló küldetéseket. Nem egy Tom Clancy regény, tehát, de játékként jól működik. Változatos (egyszer sivatag, aztán erdő, majd hómező, stb.), nagyon élvezetes a fedezékrendszer és a "gunplay", a grafika néhány divatos és látványos effekttel operál, és minden olyan játékmód helyet kapott benne, ami ma elvárható a műfajban. Nyugodt szívvel ajánlom tehát, a túlpörgetett, buta FPS-ek után igazi csemege lehet, ráadásul nagyon olcsó.
SPLINTER CELL: BLACKLIST
Sam Fisher idén nyáron tért vissza a jól sikerült bosszúhadjárata után. A Blacklist alcímű epizód már első látásra is sokkal érettebb, kiforrottabb és igényesebb produkció, de szerencsére megtartotta azt a jól kezelhető játékmenetet, amit a Conviction bevezetett. Viszont a gyökerekhez is visszatér valamelyest: Kevesebb az akció, több a lopakodás, a sötétben várakozás és bújkálás, a csendes gyilkolást pedig jobban is értékeli a program, mintha Rambo módjára szednénk cafatokra a terroristákat. Egyfajta elegye ez a régi epizódoknak és az új játékmenetnek, a kampány mellett változatos mellékküldetésekkel, pénzrendszerrel, felszerelések méretes halmával - szóval tartalmas és igényes játék.
A történet nem túl érdekes, tulajdonképpen csak egy laza kontextus, amire fel lehet fűzni a világ minden táján zajló küldetéseket. Hoppá, ezt mintha már írtam volna valahol! A Tom Clancy játékok rendszeres ismérve ez, de én ezt nem tudom komoly súllyal felróni nekik. Nehéz ma már újat mondani háborús vagy terroristás témában, egy játék pedig akkor jó, ha változatos. A Blacklist az. Jól megtervezett pályák, hihető környezetek, néha kifejezetten feszült hangulat (különösen akkor, amikor észrevétlenül kell végiglopakodni egy-egy szakaszon). A látvány pazar, az Xbox 360-as "HD textúra csomag" feltelepítése után kiváló effekteket, ledőlő felhőkarcolók nélkül is fajsúlyos és érdekes látványt kapunk. Ha szereted a Splinter Cell sorozatot, a lopakodást, a taktikus játékmenetet, akkor szerintem ne hagyd ki, stílusának egyik legjobbja.
A Ubisoft katonás játékai nem érték el, és valószínűleg soha nem is fogják elérni azt a többtízmilliós kritikus tömeget, aminek hasznát ma más kiadók évről évre learatják. De talán ez nem is akkora baj, amennyiben sikerül tartani a megszokott minőséget. A két legutóbbi játék tehát, a Ghost Recon: Future Soldier és a Splinter Cell: Blacklist tökéletesen beleillenek a Tom Clancy vonalba. Az októberben elhunyt író elviekben még mindkettőt láthatta és ismerhette, mi pedig csak remélhetjük, hogy a jövőben is a nevéhez méltó darabok érkeznek majd a francia kiadó műhelyéből. Addig is csak ajánlani tudom ezeket, látványos, izgalmas, nagyszerű játékok!