p34c32021.01.02. 23:00

A VR soha nem érhet véget

Ahogyan szemezgettem az év játéka szavazás helyezettjei között, nem túlságosan meglepve szembesültem a VR játékok szerény szereplésével, mindössze két címnek sikerült bekerülnie a legjobb harminc játék közé.

A Star Wars Squadrons ráadásul kicsit csalás is, hiszen nem kizárólag VR módban játszható, még ha abban a valójában mutatja is meg az igazi erejét. A Half-Life Alyx nálam majdnem biztos, hogy az év játéka...lett volna, ha van hozzá megfelelő vasam, de mivel csak PC-re jelent meg, ezért csak 360-as YouTube videó formájában éltem át néhány momentumot a PSVR segítségével.

Vasas SC

Azért nem volt annyira rossz év PSVR tulajként sem, igaz acélosnak sem nevezném. A Sony nem feledkezett el - teljesen - rólunk idén sem, a Marvel's Iron Man VR formájában biztosította az idei egyetlen exkluzív játékot. Nálam dobogós helyre került annak ellenére, hogy az újságírók és a játékosok nagy többsége szerint sem lett egy különösebben jól sikerült alkotás. Nehéz ezzel az állítással harciasan szembeszállni, mert akit nem kap el elsőre, hogy magára öltheti Tony Stark legendás páncélját és a hajtóműveket/fegyverzetet a kezében lévő Move kontrollerekkel irányíthatja, az kevésnek érezheti a tartalmat, ami a Marvel logo után következik. A történet mindössze néhány órás kikapcsolódást jelent, nem fogjuk a körmünket lerágni a fordulatoktól és az izgalomtól, de hozza egy átlagos Vasember képregénysztori színvonalát. Árad a hangulat, a törődés, a fanservice minden pillanatából, alázattal nyúltak a készítők a népszerű karakterhez, ezt a címet rajongók készítették rajongóknak. Az irányítás, amitől a legjobban tartottam - a Move kontroller esetlenségét és elavultságát figyelembe véve - kiemelkedő lett, de sokat kell gyakorolni, ha tényleg legyőzhetetlenek akarunk lenni. Az alapok pofonegyszerűek, bár nem vagyok biztos benne, hogy egy alkalmi játékos képes e megfelelően elsajátítani az irányítást, vagy feladja már az elején. Az Iron-Man VR minden körülmények között villámgyors marad, egyáltalán nem tapasztaltam hányingert vagy motion sicknesst. Ennek persze ára van: magukat a pályákat néha egészen puritán megjelenéssel sikerült csak megvalósítani, a belső terek, karakterek viszont remekül festenek.

Május negyedike legyen veletek!

Akármennyire is csudajó nintendózni, biztos sokaknak volt egy olyan álma gyermek-/fiatalabb korában, amelyet maga Dévényi Teki bácsi sem tudott volna megvalósítani. Ezen csoportba tartoznak azok a csillogó szemű kis lurkók, akik bizony egy X-szárnyút vittek volna el legszívesebben egy körre, esetleg egy TIE vadász pilótafülkéjével is kiegyeztek volna. Néhány évtizeddel később mindenki megkapta ezt a lehetőséget, az EA kiadott a Star Wars Battlefront című játékához egy mindössze 20 perces demonstrációt a PSVR megjelenésekor, amelyben átvehettük az irányítást az egyik kultikus űrjármű fölött. Hosszú csend következett, de az EA mégis látott annyi fantáziát a Star Wars jogokban, hogy az ötletből készítsenek egy teljes játékot és megszülessen az X-Wing vs. TIE Fighter 21. századi örököse a Star Wars Squadrons formájában. Nem bízták azért teljesen a véletlenre, a multiplatform játék VR headset nélkül is játszható maradt, illetve nem teljes értékű játékként küldték a harcmezőre. Ennek meg is lett az eredménye, megjelenése hetében az USA-ban első helyen nyitott, illetve világszerte egy hónap alatt több mint egymillió példányban kelt el digitálisan, megelőzve a Battlefront II startját is. Nagyon vártam én is ezt a VR mókát, nem is tudnám megmondani, hányszor játszottam végig a kultikus nyúlfarknyi Battlefront Rogue One VR Missiont az előző évek során. Viszont ami "kicsiben" annyira őrületesen behúzott a Star Wars feeling miatt, az "nagyban" már nem volt számomra akkora durranás. Persze a játékélmény itt is visz magával, de el kell fogadni, hogy ez sokkal közelebb áll egy űrszimulátorhoz, mint egy arcade akciójátékhoz. Ezen nem azt értem, hogy annyira nehéz lenne az irányítás, inkább a küldetések válnak idővel egyhangúvá: menj ide-lődd le/védd meg/pusztítsd el-gyere vissza. Talán ezért is sokkal élvezetesebb a móka, ha barátainkkal csatázunk az online térben, hiszen erre is lehetőségünk adódik a többjátékos mód keretein belül. Bár érződik a részletekben, hogy nem teljes értékű AAA címként volt kezelve a fejlesztés során, de ilyen ínséges VR időkben nem lenne szívem azt mondani rá, hogy gyenge játék. Sőt azoknak a Star Wars rajongóknak, akik rendelkeznek mondjuk egy PS4-el, de eddig hidegen hagyta őket a virtuális valóság, pont itt az ideje, hogy most pár megfizethető áron - akár csak ezen játékélményért - beruházzanak egy headsetbe.

Ha viszont ezt megteszik, rögtön lenne egy másik kérdésem hozzájuk: Mit szólnátok egy fénykard párbajhoz Darth Vader ellen ifjú padawanok? Merthogy tavaly nyáron végre megjelent kedvenc Playstation VR készülékünkre is a Vader Immortal: A Star Wars VR Series is, amelyet inkább nevezzünk VR élménynek, mint játéknak, hiszen bő két óra alatt végig lehet játszani mind a három epizódját. Egy csempész bőrébe bújva élhetünk át egy - amúgy egész kellemes, izgalmas - kalandot a Mustafaron, amely a Sithek bosszúja és a Zsivány Egyes között játszódik. A technikai színvonal ez esetben is hagy némi kívánnivalót maga után, de a fénykardozás, erőhasználat, valamint a nagybetűs Star Wars Hangulat bőven kárpótol bennünket.

I Am Negan

Érzékeny búcsút véve Miki egéréktől két aktuális PSVR megjelenést szereztem még be a tavalyi esztendő folyamán, meglepő módon mindkettő a "The Walking Dead" című zombis képregényen, illetve televíziós sorozaton alapszik. Jelen állás szerint az egyikkel volt még csak alkalmam játszani: a képregényeken alapuló The Walking Dead: Saints & Sinners a jobban sikerült VR játékok táborát erősítni. A stilizált karakterek és a cell-shaded-be hajló vizuális megjelenítés telitalálat, de akinek ez önmagában nem elég az üdvösséghez, azt biztosíthatom, hogy egy összetett, színvonalas történetetet is kapunk mellé. A játékmenet sem merül ki az zombik hentelésében, a 10-15 órás kaland során folyamatosan gyűjtögetnünk és craftolnunk kell, valamint számolnunk a fegyverek elhasználódásával és a lőszermennyiség korlátozottságával is. Egy igazi túlélőhorrorhoz van szerencsénk személyében, bár a túlélést szerintem jobban megnehezíti a Move kontrollerek, illetve az egész irányítási/érzékelési rendszer fapadossága, mint a játék nehézsége (ami azért szintén elég kemény).

A másik The Walking Dead játékot inkább csak megemlíteném a teljesség kedvéért, mivel még nem volt időm kibontani sem. Az amc nagysikerű televíziós sorozatán alapuló virtuális vérengzés Onslaught néven jelent meg a közelmúltban és Daryl, Carol, Rick vagy Michonne bőrébe bújhatunk, hogy megvédjük Alexandriát a rárontó zombihordáktól.

A VR nem válik wiizzé

Megemlítenék még négy játékot, melyek nem mindegyike 2020-as megjelenés - sőt nem is mindegyike "játék" - de valamiért fontos szerepük van a PSVR történetének alakulásában. Megjegyzem, ezek mindegyike tökéletesen játszaható hagyományos módon is, PSVR headset hiányában.

Az első a Dreams, a Sony játékkészítő játéka, amelyet a LittleBigPlanet alkotógárdája, a Media Molecule fejlesztett. A projekt célja egészen röviden csupán annyi, hogy bárki számára elérhetővé tegye videojáték víziója megvalósítását bármilyen szakértelem vagy előképzettség nélkül. Ilyen módon - és egyedül - nyilvánvalóan csak egyszerűbb alkotásokban érdemes gondolkodni, de még ehhez is nagyon sok befektetett energia és idő szükséges. Aki viszont elég elszántnak érzi magát, az egy DualShock 4, vagy két PlayStation Move kontrollerrel a kezében is nekikezdhet egy saját VR játék megvalósításához. Akiknek ez sok lenne, azok egyszerűen csak belevethetik magukat a közösség által létrehozott tartalmak tengerébe, hátha sikerül valami rejtett kincset kihalászniuk.

Gondolom nem sokan fogadtak volna arra, hogy egy 2016 nyarán megjelent felfedezős-túlélős indie játék viszi el idén a Game Awardson a legjobb folyamatosan bővülő játék díját. A teljesen irreális elvárások megteremtésében elég nagy szerepe volt akkoriban a Sony marketinggépezetének is, melyeknek természetesen nem tudott az aprócska brit stúdió, a Hello Games megfelelni. Amit viszont a megjelenés óta létrehoztak a No Man's Sky világában, az felér egy kisebb csodával: bőven túlszárnyalták összes korábbi ígéretüket, ezen felül 2019 nyarán, a Beyond update-el megkapta a teljes PSVR támogatást is, illetve tavaly is érkezett nagyobb frissítés Origins néven.

Bár jómagam soha nem játszottam még vele, de játéktörténeti szempontból megkerülhetetlen a Minecraft, amely 2020 őszén szintén megkapta a VR támogatást, többek között Playstation VR platformon is.

Végül, de nem utolsó sorban örömmel zárom a bejegyzést azzal, hogy a VR világában nem ismeretlen hazai Zen Studios korábban megjelent dungeon-crawlere, az Operencia: The Stolen Sun is megkapta 2020-ban a teljes VR támogatást, melyet most éppen nagyon vonzó áron lehet beszerezni a Playstation digitális áruházából.

p34c3
Pod előttem, pod utánam

Sok éve már, hogy a napjaim jelentős része podcast hallgatással telik, azok közül is talán a videojátékokkal foglalkozóak a legkedvesebbek számomra.

3 napja
8

Necroman Mk2
Surgeon Simulator 2013

Orvost! De ne azt az egybalkezest!

5 napja
2

axl
Tükörország peremén...

...hitem újra meglelém. (Nem kell aggódni, nem írok végig rímekben.)

5 napja
15

Stadia HUN
Stadia Premiere Edition

Mi kell a teljes Stadia élményhez? Hivatalos kontroller és Chromecast Ultra. Hardverbemutató!

7 napja
7

liquid
We Fight For Love

Mivel vasárnap van, és nem történik semmi...

9 napja
8

Stadia HUN
Panzer Dragoon (Stadia)

A SEGA jó szokásához híven mindenre is kiadta a Panzer Dragoon Remake-jét. Jól sikerült a Stadia-port?

2021.01.11.
3

Cash Bacsi
A3 Still Alive - Teszt (iOS)

A tavalyi év igencsak jól indult, vajon így lesz ez most is?

2021.01.06.

Hwopapa
VR-vélemények 2 hónap után

Aki már régebb óta olvassa a blogom, megszokhatta, hogy rendkívüli módon tudok lelkesedni az új dolgokért / friss élményekért, amik néha hosszabb-rövidebb idő után elhalnak és ilyenkor kicsit objektívebben tudok/fogok nyilatkozni a témáról.

2021.01.05.
20

Necroman Mk2
Flash játékok 2021-től

Élet a kivégzés után, avagy az utolsó FlashFan bejegyzés

2021.01.03.
3

p34c3
A VR soha nem érhet véget

Ahogyan szemezgettem az év játéka szavazás helyezettjei között, nem túlságosan meglepve szembesültem a VR játékok szerény szereplésével, mindössze két címnek sikerült bekerülnie a legjobb harminc játék közé.

2021.01.02.
8

Warhawk
21 indie 2021-re

Nézzünk szét a radar alatt!

2021.01.02.
16

mcmacko
Készázötvenhat

MB, GB, avagy 16 év távlata egy ezres nagyságrend ugrásának szemszögéből.

2021.01.02.
8

Stadia HUN
Cthulhu Saves Christmas (Stadia)

Megérkezett a könnnyed karácsonyi JRPG Stadiára is. Teszt.

2020.12.30.
4

Necroman Mk2
2020. év dala

2020-ban ismét keresem az év dalát! Nem a legjobb zenét, nem is a személyes kedvencemet, hanem azt a slágert, amely adott esztendőben, nemzetközi szinten a legnagyobb hatást váltotta ki. Így ha azt mondom, hogy 2020. év dala, akkora válaszom:

2020.12.29.
4

vem
Retró kvíz (tuti Steam kulcs!)

Gyere játékosnak vagy nézőnek, olyan címeket nyerhetsz mint pl. a Duke Nukem: Forever a 2 DLC-vel vagy a Two Worlds: Epic Edition. December 31-én este 20.00-kor.

2020.12.26.

Idgn
SYNERGY

Sziasztok! 12 évvel ezelőtt fogant meg először a gondolat bennem, hogy készítek egy grafikus novellát. Idő közben az alap koncepció többször változott átalakult, míg végre olyan formát öltött, amivel meg vagyok elégedve. Az elmúlt 10 évben beutaztam azokat a helyszíneket, ahol a történetem játszódik és szorgalmasan fotóztam, videóztam, jegyzeteltem. Nem ezen a platformon szeretném elindítani ezt a projektet, de úgy döntöttem teszek egy próbát az új Gamer365 blogban is. Új oldalak hamarosan!

2020.12.22.
4

reptile
AMONG US - PERMANENS DISCORD

Gyertek játszani, link a posztban.

2020.12.20.
1

maktub
Destiny 2 - Beyond Light

Amikor a sötétség jelenti a fényt az alagút végén.

2020.12.20.
13

Necroman Mk2
Hijacker Jack

Gazdag. Híres. Körözött. (Részben) Magyar.

2020.12.18.
10

Warhawk
Alba: A Wildlife Adventure

Környezetvédelmi kisokos a napsütéses mediterrán szigetvilágban.

2020.12.18.
4