[Teszt] Yuoni - siralomház

Yuoni - siralomház

AliceWakeGemeiner Brigitta2021.09.10. 21:11

A kerekesszék-korreláció. Majdnem minden horrorjátékban van kerekesszék. Minél hamarabb kerül elő a játék során, annál horrorabb akar lenni. Ha magától is hajlandó helyet változtatni, esetleg adekvát hanghatásokkal kísérve teszi mindezt, akkor valószínűleg tényleg nagyon akarták, de ritka kivételektől eltekintve sajnos prognosztizálható, hogy ez minden, ami kitellett a kreativitásból. Mármint nem konkrétan a kerekesszék. A gondolatmenetben nyilván a kerekesszék szimbolizál minden olyan audiovizuális, dramaturgiai és játékmechanikai eszközt, ami alkalmas a kívánt hatás, ebben a műfajban alapesetben a félelem kiváltására. A Yuoni 12 perc alatt prezentálja mindezt. A klisék mindamellett rendkívül funkcionálisak és szerethetők, csak megfelelő arányérzékkel és körültekintéssel kell alkalmazni őket. Remekül meghatározzák és folyamatosan újrateremtik egy-egy műfaj karakterisztikáját, a megfelelően kialakított kontextusban alkalmazva pedig az egyedi megközelítéseknek is kölcsönöznek egyfajta konzisztenciát, amitől az új narratívák és játékmechanikai megoldások mindig mégis egy kicsit ismerősek és otthonosak lesznek.

Feltehetően Japánban a Yuoni is az, arrafelé kicsit máshogy állnak hozzá a monotonitáshoz, mint a nyugati kultúrkörben; a szimbolikus gondolkodás rendkívül komplex és mélyen tradicionális, de innen nézve ez valami felfoghatatlanul ultra-repetitív, az errefelé felismerhető klisék pedig légüres térben lebegnek. Próbálom úgy értékelni az élményt, hogy figyelembe veszem a szociokulturális különbözőségeket, de végeredményben mégiscsak oda kell kilyukadnunk, hogy ez a játék itt és a tágabban értelmezett errefelé (földrajzilag és kulturálisan) nem valószínű, hogy eléri az ingerküszöböt. Mármint azt eléri, csak nem a megfelelő módon. Inger kétségtelenül keletkezik, például Steamen visszatérítést követelni, rosszabb esetben kideríteni, hogy ezt tényleg komolyan gondolták-e és letolni kínkeserves három és fél - négy órát, hogy kiderüljön, tényleg végig tök ugyanazt kell-e csinálni nagyjából ugyanott és ugyanúgy, ugyanabban a tempóban, ugyanolyan kihívásokkal. PC-n grátisz bugokkal. PS5-ön legalább nem voltak fennakadások.

És tényleg. Négy órán keresztül ugyanaz a környezet, ugyanazok az útvonalak, ugyanaz az elég vérszegény dinamika, ugyanazok az ellenfelek, ugyanazok a vizuális és audioingerek, ugyanaz a feladat és ugyanaz a megoldás, minimális történetvezetéssel. És mindez már elsőre sem volt valami komplex vagy egyedi. A diavetítésszerűen olvasható sztori sem kimondottan a narratíva csúcskategóriája, hogy finoman fogalmazzunk; a grafika egyáltalán nem megragadó (még PS5-ön sem), bár kétségtelenül van egy hangulata, de válasszunk ki egy random képernyőképet vagy tetszőleges három percet a játékmenetből és képzeljük el, hogy a világon semmi egyéb, sem pedig máshogy nem történik négy órán keresztül. A környezet nem interaktív, elnagyolt és ingerszegény, olvasni nincs mit (idő és lehetőség se lenne rá), gyűjteni nem lehet semmit, feladatok és rejtvények nincsenek. Néhány kulcsba botlunk bele, arra szükség lesz, de az össz’ feladatunk az, hogy elmenjünk A-ból B-be egy yorishiro babával és közben kikerüljük a módfelett barátságtalan és agresszív, de legalább konzisztensen viselkedő árnyéklényeket. A bujkálás opció, de nem hatékony és rendkívül lelassít, a legtöbb esetben az esztelen rohanás a célravezető.

Pár euróért még talán el lehetne lenni egy kicsit a játékkal, de véletlenül se fizessünk érte 20-at. Egyébként nem hiszem, hogy érdemben javítana valamit az élményen, ha legalább olcsó lenne, ahogy az sem, ha rövidebb és koncentráltabb, mert ez így tényleg nagyon kevés, még akkor is, ha pont kimagasló a monotonitástűrő képességünk. Ha mégis belenyúlt valaki, akkor sem feltétlenül érdemes végigkínlódni. Pont ugyanazt kell csinálni és ugyanaz fog történni végig, mint bármelyik, már megismert időpillanatban. A kerettörténet egyébként nem lenne rossz. Ha rövid novellaként publikálták volna, jobb illusztrációkkal.

Pontosan
2
Platform: Windows, PlayStation 5, Xbox Series X/S, Xbox One, PlayStation 4
Fejlesztő: Tricore | Kiadó: Chorus Worldwide Games
Megjelenés: 2021. augusztus 19. | Ár: 20 EUR

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Elmarad a BlizzCon, törölt People Can Fly játék - ez történt csütörtökön

Továbbá: Stellar Blade, Gears of War, Exodus, Deathbound, Capcom takarítás a Steamen.

16 órája
8

Szigorít a Steam, meglepetés megjelenések - ez történt szerdán

Továbbá: Sand Land, Bit.Trip ReRunner, Lords of the Fallen, Insurmountable, Rotwood, Island of Winds.

1 napja
15

Stellar Blade

A Shift Up mérnöki pontossággal tervezte meg első konzolos játékának köztudatba emelését. De vajon van-e több a csinos külcsín alatt?

2 napja
10

Feltámad az Infogrames, Metaphor: ReFantazio megjelenés - ez történt kedden

Továbbá: Stellar Blade, Destiny 2, Morbid: The Lords of Ire, Remnant 2, 2XKO, Indika, Karma: The Dark World.

2 napja
11

Meghasad az Embracer, új Gyűrűk Ura játék - ez történt hétfőn

Továbbá: Starlight Games, Tales of the Shire, Star Wars Jedi: Survivor, ID@Xbox Digital Showcase, PowerWash Simulator, The Whims of the Gods.

3 napja
13

Heti megjelenések

4 napja
3

The Smurfs 2 - The Prisoner of the Green Stone - Hupizöld Törpikék

A Microids tavaly év végi felhozatala igen kellemesen alakult, sajnos nem is volt időnk minden fontosabb címükre ránézni. Most a tavaszi üresjáratot kihasználva vissaztérünk a Hupikék Törpikékhez!

5 napja

Anomaly Collapse

Teszteltük a legújabb roguelite próbálkozást, ami ezúttal az egy dimenziós csataterekből próbálja kihozni a maximumot - és mindezt nem is akárhogyan teszi.

6 napja
1

Eiyuden Chronicle folytatás, Prison Architect 2 csúszás - ez történt pénteken

Továbbá: Kena: Bridge of Spirits, Sclash, Biped 2, Unending Dawn.

6 napja
3

Új projektek a Lariannál, bemutatkozott a Kingdom Come: Deliverance II - ez történt csütörtökön

Továbbá: F1 24, Fabledom, Darkest Dungeon II, V Rising, Human Fall Flat 2, Cozy Caravan, Remnant 2.

7 napja
2

Lovagregény újratöltve: bejelentették a Kingdom Come: Deliverance 2-t

Mi már egy hete tudjuk, de csak most szabad róla beszélni. A Plaion és a Warhorse Studios párosa bejelentette a sikeres lovagregényük folytatását, a Kingdom Come: Deliverance II-t.

8 napja
1

Botany Manor

Egyedül sétálgatni egy viktoriánus kori udvarházban, feljegyzéseket olvasgatni és virágokat növeszteni? Izgalmasabb, mint hinnéd! Tesztlaborba vittük a Botany Manort.

8 napja
6

Baldur's Gate fejlesztővadászat, Ghost of Tsushima gépigény – ez történt szerdán

Továbbá: Sea of Thieves, Potionomics, Crow Country, Mullet Mad Jack, Dementium: The Ward.

8 napja
3

Sok jó indie 20 percben is elfér - Nintendo Indie World Showcase összefoglaló

A kis címek is tudnak izgalmasak lenni: a Nintendo legújabb indie-specifikus adásában láttunk is jó néhányat - nem csak Switch-re! Összegyűjtöttük nektek a látottakat.

9 napja
6

Children of the Sun

A Devolver Digital továbbra is remek érzékkel karolja fel az ígéretes, egyedi, kreatív projekteket. René Rother debütáló alkotása sem lóg ki a texasi kiadó portfoliójából. Na de miért érdemes odafigyelni rá? TESZT!

9 napja
1

Műsoron az indie-k, folytatódnak a leépítések – ez történt kedden

Benne: Nintendo Indie World Showcase beharangozó, Take-Two és Kwalee leépítés, Rolling Hills bejelentés, Capes és Athenian Rhapsody megjelenési dátumok.

9 napja
4

Game Pass: mozgolódás április második felében

A hónap második fele talán elsőre csendesebbnek tűnik a megszokottnál, de még így is számos izgalmas premier címet találhatunk a listában.

2024.04.16.
1

A Nintendo kihagyja a Gamescomot, Keanu Reeves lesz Shadow hangja – ez történt hétfőn

Továbbá: No Rest for the Wicked, One Piece Odyssey: Deluxe Edition, Sand Land, Telebbit, Horrific Xanatorium.

2024.04.16.
17

Ereban: Shadow Legacy – Árnyakkal sunnyogó

A sunnyogást az árnyakba olvadással keverő koncepciójával az Ereban már korán felhívta magára a figyelmet. A játékot a régi idők nagy lopakodós címei iránt érzett határtalan tisztelet hívta életre. De ebből vajon mennyit sikerült átemelni és jól értelmezni? Teszt!

2024.04.15.

EDGE #397 pontszámok

Dragon's Dogma 2. Rise of the Ronin. Alone in the Dark. Princess Peach: Showtime! Izgalmas címek. Rendkívül vegyes pontozás.

2024.04.15.
21

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==