[Könyvek] A Végzet Prófétái és a Karavánkísérők

A Végzet Prófétái és a Karavánkísérők

VegaNagy-Sz. Ferenc2022.03.18. 08:00

Ha feltesszük a kérdést, hogy napjainkban van-e élet a Fighting Fantasyn túl a lapozgatós játékkönyvek piacán, a válasz egy percig sem kérdéses. A paletta olyan sokszínű a csak digitálisan megjelenő történetektől kezdve a már Gamer365-ön is bemutatott ACE Gamebooksig (de említhetnénk akár Steve Jackson - Sorcery! vagy Joe Dever - Lone Wolf világait is), hogy tulajdonképpen az a csoda, hogy a Fighting Fantasy sorozat még mindig a legismertebbek között jut szerephez. A rendkívül színes kínálatnak mindig is részét képezték a magyar szerzők történetei is, amelyek bár jóval szűkebb piacra készültek, minőségben tulajdonképpen soha nem maradtak el nyugati társaiktól. És úgy tűnik a hazai kötetek sora nem apad el még akkor sem, ha esetenként nehéz is a hagyományos kiadói struktúrák keretei között "gazdát" találni ezeknek a könyveknek. Ilyenkor marad a magánkiadás, mint ahogy azt a jelen cikkben tárgyalt két kötet szerzői is választották, gondolván a szűk célcsoporthoz így is eljutnak ezek, ha elég jók. És te jó ég, de még mennyire jók! Nem akarok ennyire előreszaladni, de elöljáróban csak annyit, hogy a Vindgardia Hősei sorozat első két kötetét olvasva többször is felmerült bennem, hogy évek óta nem éreztem azt, hogy lapozgatós játékkönyv ennyire tud hagyománytisztelő és friss lenni egyszerre, mindezt úgy, hogy közben stilisztikailag is teljesen rendben van.

A Vindgardia Hősei sorozat indító kötete, a Takács László és Szlobodnik Gábor által jegyzett "A végzet prófétái" klasszikus utazós történet, amelyben egy karavánt kísérve kell eljutni egy messzi északi városba, az általunk szállított áruról pedig nem is tudjuk, hogy mennyire veszélyes, ráadásul erős hatalmaknak fáj a foga rájuk. Így a rutinmunkának induló utazás hamar fordulatos hajszává válik, ahol sajnos nem feltétlenül mi leszünk az üldözők - egészen addig, amíg vissza nem vesszük az irányítást.

Maga Vindgardia világa egy viszonylag standard fantasy setting, ami nagyjából olyan részletességgel van kidolgozva, amennyire az elvárható, a második könyvhöz már térképet is kapunk mellékelve. Több olyan elem is van, ami igazán kiemeli a sorozatot a lapozgatós játékkönyvek tömegéből. Rögtön maga az indítás ilyen: az első tíz percben magunknak kell összeválogatni, hogy a karavánt milyen csapatokkal erősítjük meg. Van egy rendelkezésünkre álló pénzügyi keret, és oldalakon keresztül válogathatunk a toborozható csapatokból. Ez a gyakorlatban nem csak azt jelenti, hogy nyers statisztikákat ütköztetve kell döntést hoznunk. Szinte mindenkinek vannak különleges képességei, és vannak, akik nem jönnek ki egymással, tehát valóban alaposan át lehet és kell gondolni azt, hogy kiket viszünk és kiket hagyunk ott. És a döntésünk végig fog húzódni a teljes történeten, az utazás során ugyanis számtalan olyan esemény van a harci helyzeteken kívül is, amikor a történéseket befolyásolhatja az, hogy kik vannak éppen velünk.

Habár ennek a játékmenetre van elsősorban nagy hatása, nagyon ügyesen lettek kombinálva a lehetőségek a fejezetpontok elsőre fura, később annál kellemesebb szerkesztésével is. Azt gondolná az olvasó, hogy a kétszáz fejezetpont kevés lehet, de nem az. Nem kell ugyanis ellapozni minden egyes kimenetnél egy másik bejegyzéshez, hanem egy helyen szerepel minden tudnivaló, ami az adott szituációval kapcsolatos, tehát ha például a csapattagok között megtalálható valaki, aki az adott helyzetben képes befolyásolni a történéseket, arról azonnal információt kapunk, ha viszont egy másik társaság van velünk, az ő szerepük is ott helyben van kifejtve általában. Ez azt eredményezi, hogy sokkal kevesebbet kell lapozgatni, a bejegyzések pedig sokkal hosszabbak a megszokottnál, nem ritkán egy-két oldalasak. Az egész koncepció megbukna, ha ezek túl lennének írva, esetleg unalmasnak bizonyulnának, de a szerzők biztos kézzel vezetik a történetet, így hamar megszokjuk és megszeretjük ezt a felépítést. Ha még mindig nem jött át esetleg, hogy a csapatmenedzselés mekkora forradalmi találmány, akkor gondoljatok bele abba, hogy a döntési lehetőségeket nem csak megsokszorozzák ezek (az újrajátszási értékről nem is beszélve), hanem a "van-e nálad egy adott tárgy" típusú elágazások (és szivatások) helyére a sokkal értékesebb "ha ők vannak veled, ez történik, ha pedig ők, akkor az" típusú helyzetek kerülnek.

...a társaság menedzseléséből nagyjából ki lett hozva minden, amit ilyen keretek között ki lehet hozni.

A Manninger Barnabás által írt Karavánkísérők ugyanezt a koncepciót viszi tovább, ha lehet még precízebb formában. A történet tulajdonképpen szinte ugyanott folytatódik új szereplőkkel, ahol az előző véget ért, és természetesen új csapatokat lehet választani az újabb utazáshoz. Itt azonban még szabadabb kezet kapunk ahhoz, hogy hány helyről toborzunk, illetve vásárolunk élelmet és tárgyakat. Dönthetünk úgy, hogy rengeteg holmival megrakva, de kevesebb segítővel kelünk útra, de választhatjuk a másik végletet is. Én elsőre eléggé pórul jártam, amikor felvettem mindenkit, aki élt és mozgott, de aztán nem volt mivel etetni őket, és a piacra kimenni sem volt időm. (Egy jó tanács, akiről úgy tűnik, hogy semmi értelme felvenni, mert már rég túl van a zeniten, azt mindenképpen vigyétek magatokkal!)

A csapatmenedzselésre jön egy olyan réteg, ami a cselekedeteinktől függően a becsületességünket is méri, ráadásul a csapatunk itt nem annyira fix végig, mint a Végzet prófétáiban, no meg a már említett etetésről is gondoskodnunk kell, szóval a társaság menedzseléséből nagyjából ki lett hozva minden, amit ilyen keretek között ki lehet hozni. Az eredmény ugyanaz a négyzeten, amit már fent is ecseteltem, a megszokottnál sokkal karakteresebb elágazások és döntési helyzetek - végig azt érzed, hogy nem vagy annyira vezetve, mint egy FF könyvben, hanem tényleg van ráhatásod a történésekre. Ebben a könyvben már a fejezetpontok száma is 300-ra bővült, de a tartalmasságuk nem változott, így igazán hosszú meséről van szó, amelynek a végén még egy kiegészítő lezárást is kaphatnak néhányan "A Háromszemű visszatérése" formájában.

Nem nagyon tudom már a fentieknél is jobban dicsérni az olvasott köteteket, az biztos, hogy én az elmúlt évek során kevés ezeknél jobbal találkoztam. Mivel erősen korlátozott példányszámban, magánkiadásban jelentek meg, ezért sajnos nem tudsz bemenni a sarki könyvesboltba és leemelni a polcról, de ha szeretnéd megvenni valamelyiket, akkor kis utánajárással könnyen hozzájuthatsz mindkettőhöz. Az utolsó oldalak tanúsága szerint még rengeteg történet vár kiadásra a Vidgardia Hősei sorozatban, és amíg a színvonal ilyen egyenletes marad, csak abban reménykedhetünk, hogy az eddigieknél gyakrabban fognak megjelenni a jövőben.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Kaku: Aincent Seal (卡库远古封印)

A kínai játékláz következő állomása a Kaku: Ancient Seal, amely megpróbál a nyílt világú akció-kalandjátékok vonalán alkotni. Vetettünk néhány pillantást a Bingobell fejlesztőcsapat első játékára.

17 órája
1

Hunt: Showdown 1896 leleplezés, újabb S.T.A.L.K.E.R. 2 késés – ez történt csütörtökön

Továbbá: Dark Light: Survivor, PlayStation VR2 App, The Game Kitchen, Stellar Blade, Iron Meat, Deathbound, Armored Core VI: Fires of Rubicon.

23 órája
2

Nintendo World Championships: NES Edition

A NES időszak egyik nagy durranása a Nintendo World Championships volt, amely elvitte a videójátékokat az emberek közé, és emellett az e-sport előfutáraként látványos versengésre sarkallta a legügyesebb játékosokat. A Nintendo ezt a szellemet próbálja megidézni új címével.

1 napja
1

Battle pass nélküli Concord, Rise of the Ronin demó - ez történt szerdán

Továbbá: Bleak Faith: Forsaken, Shadows of the Damned: Hella Remastered, Bleach: Rebirth of Souls.

1 napja
10

City Bus Manager: Márpedig az én buszaimon lesz klíma!

A menedzser játékokat és tycoonokat talán nem kell bemutatni senkinek, hiszen már az ősidők óta létezik a műfaj. A City Bus esetében azonban - nem dolgozókat vegzálunk, és - kevésbé a telephely menedzselése a fontos, sokkal inkább minden egyéb - például a tömegközlekedés - lesz prioritás.

2 napja
2

Nagy Helldivers 2 frissítés, Modern Warfare III a Game Pass-ben - ez történt kedden

Továbbá: Truckful, Zoochosis, Skautfold: Into the Fray, DEVIATOR, Railroads Online, The Run: Got Next.

2 napja
2

The Operator - Összeesküvés a biliben

A The Operator hasonlóval próbálkozik, mint Sam Barlow. Visszatér a Her Story desktop nézetéig, a sztorit egy fiktív FBI-iroda küldetéstámogató operátorának nézőpontjába helyezi, a hangulathoz pedig hozzácsap némi összeesküvés-elméletesdit, X-Aktákat és egy notórius hekkert.

3 napja
3

Targeted: maffiás anomália kereső játék, hazai fejlesztőktől

Hamarosan megjelenik a Glitchy Frame Studio első játéka, a Targeted, ennek kapcsán számolunk be a hazai játék fejleményeiről.

3 napja
10

Over Horizon x Steel Empire

Ebben a konzolgenerációban szinte minden korábbi címet kiadnak gyűjtemény formában, mivel kis anyagi ráfordítással, nagy bevételt lehet elérni. Az Over Horizon x Steel Empire is így készült? Lássuk!

3 napja
2

EVO trailerhalom, új Game pass szintek - ez történt hétfőn

Benne: Tekken 8, Guilty Gear: Strive, Street Fighter 6, Granblue Fantasy Versus: Rising, Player First Games, Skull and Bones.

3 napja
17

Ez volna a 10 legszebb grafikájú Nintendo Switch játék? A pixelszámlálóból jelentjük...

A Digital Foundry munkatársai összeszedték, hogy szakmailag melyik 10 játékot látják legcsinosabbnak a korosodó Switch könyvtárából.

4 napja
3

Heti megjelenések

4 napja
1

Riven

Az 1993-as ős-Myst négy évig váratta a rajongóit a folytatással, annak újraálmodása viszont most csak három évet vett igénybe: végre a Riven is megkapta az őt megillető gondoskodást.

5 napja
2

CONCORD

A PlayStation Studios 2018-ban alapított új fejlesztőstúdiójának debütáló alkotását vihettük el egy próbakörre a hétvégén. Az első benyomások alapján profi munkával van dolgunk, de nehezen látjuk a helyét a piacon.

6 napja
24

Kaszálták a Halo TV sorozatot - ez történt pénteken

Továbbá: koROBO, River City Saga: Three Kingdoms Next, Pacific Drive, Forestrike.

6 napja
7

Splitgate 2 bejelentés, A Quiet Place gameplay - ez történt csütörtökön

Továbbá: PowerWash Simulator, Unknown 9: Awakening, BioGun, The Mortuary Assistant, Gimmick! 2, Guayota, C-Smash VRS: New Dimension.

7 napja
2

Folytatódik az Orcs Must Die! és az EA Sports FC – ez történt szerdán

Továbbá: The Plucky Squire, Hollow Cocoon, Just Crow Things, Nocturnal II, No Man's Sky, Emio – The Smiling Man: Famicom Detective Club.

8 napja
1

Still Wakes The Deep - Vérvörös olaj

A leginkább a történetre fókuszáló játékairól elhíresült The Chinese Room nemrég ügy döntött, hogy a 2013-as Amnesia: A Machine for Pigs után visszatér a horrorhoz, méghozzá egy eléggé érdekes koncepcióval, ami a Dolog hangulatát vegyíti a tengeri olajfúrótornyok zárt és veszélyes világával.

9 napja
9

NeoSprint - Mázli újratöltve

A már veterán-korúnak számító Atari NeoSprint c. játékával a klasszikus izometrikus versenyek kedvelőinek készített be némi adrenalinpótlékot: színpadon a Sprint 2 ük-ükunokája!

9 napja
2

Game Pass: mozgolódás július második felében

Izgalmas premier címek érkeznek a következő napokban, de elvileg hamarosan újabb bejelentések várhatóak!

9 napja

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==