[Könyvek] A Végzet Prófétái és a Karavánkísérők

A Végzet Prófétái és a Karavánkísérők

VegaNagy-Sz. Ferenc2022.03.18. 08:00

Ha feltesszük a kérdést, hogy napjainkban van-e élet a Fighting Fantasyn túl a lapozgatós játékkönyvek piacán, a válasz egy percig sem kérdéses. A paletta olyan sokszínű a csak digitálisan megjelenő történetektől kezdve a már Gamer365-ön is bemutatott ACE Gamebooksig (de említhetnénk akár Steve Jackson - Sorcery! vagy Joe Dever - Lone Wolf világait is), hogy tulajdonképpen az a csoda, hogy a Fighting Fantasy sorozat még mindig a legismertebbek között jut szerephez. A rendkívül színes kínálatnak mindig is részét képezték a magyar szerzők történetei is, amelyek bár jóval szűkebb piacra készültek, minőségben tulajdonképpen soha nem maradtak el nyugati társaiktól. És úgy tűnik a hazai kötetek sora nem apad el még akkor sem, ha esetenként nehéz is a hagyományos kiadói struktúrák keretei között "gazdát" találni ezeknek a könyveknek. Ilyenkor marad a magánkiadás, mint ahogy azt a jelen cikkben tárgyalt két kötet szerzői is választották, gondolván a szűk célcsoporthoz így is eljutnak ezek, ha elég jók. És te jó ég, de még mennyire jók! Nem akarok ennyire előreszaladni, de elöljáróban csak annyit, hogy a Vindgardia Hősei sorozat első két kötetét olvasva többször is felmerült bennem, hogy évek óta nem éreztem azt, hogy lapozgatós játékkönyv ennyire tud hagyománytisztelő és friss lenni egyszerre, mindezt úgy, hogy közben stilisztikailag is teljesen rendben van.

A Vindgardia Hősei sorozat indító kötete, a Takács László és Szlobodnik Gábor által jegyzett "A végzet prófétái" klasszikus utazós történet, amelyben egy karavánt kísérve kell eljutni egy messzi északi városba, az általunk szállított áruról pedig nem is tudjuk, hogy mennyire veszélyes, ráadásul erős hatalmaknak fáj a foga rájuk. Így a rutinmunkának induló utazás hamar fordulatos hajszává válik, ahol sajnos nem feltétlenül mi leszünk az üldözők - egészen addig, amíg vissza nem vesszük az irányítást.

Maga Vindgardia világa egy viszonylag standard fantasy setting, ami nagyjából olyan részletességgel van kidolgozva, amennyire az elvárható, a második könyvhöz már térképet is kapunk mellékelve. Több olyan elem is van, ami igazán kiemeli a sorozatot a lapozgatós játékkönyvek tömegéből. Rögtön maga az indítás ilyen: az első tíz percben magunknak kell összeválogatni, hogy a karavánt milyen csapatokkal erősítjük meg. Van egy rendelkezésünkre álló pénzügyi keret, és oldalakon keresztül válogathatunk a toborozható csapatokból. Ez a gyakorlatban nem csak azt jelenti, hogy nyers statisztikákat ütköztetve kell döntést hoznunk. Szinte mindenkinek vannak különleges képességei, és vannak, akik nem jönnek ki egymással, tehát valóban alaposan át lehet és kell gondolni azt, hogy kiket viszünk és kiket hagyunk ott. És a döntésünk végig fog húzódni a teljes történeten, az utazás során ugyanis számtalan olyan esemény van a harci helyzeteken kívül is, amikor a történéseket befolyásolhatja az, hogy kik vannak éppen velünk.

Habár ennek a játékmenetre van elsősorban nagy hatása, nagyon ügyesen lettek kombinálva a lehetőségek a fejezetpontok elsőre fura, később annál kellemesebb szerkesztésével is. Azt gondolná az olvasó, hogy a kétszáz fejezetpont kevés lehet, de nem az. Nem kell ugyanis ellapozni minden egyes kimenetnél egy másik bejegyzéshez, hanem egy helyen szerepel minden tudnivaló, ami az adott szituációval kapcsolatos, tehát ha például a csapattagok között megtalálható valaki, aki az adott helyzetben képes befolyásolni a történéseket, arról azonnal információt kapunk, ha viszont egy másik társaság van velünk, az ő szerepük is ott helyben van kifejtve általában. Ez azt eredményezi, hogy sokkal kevesebbet kell lapozgatni, a bejegyzések pedig sokkal hosszabbak a megszokottnál, nem ritkán egy-két oldalasak. Az egész koncepció megbukna, ha ezek túl lennének írva, esetleg unalmasnak bizonyulnának, de a szerzők biztos kézzel vezetik a történetet, így hamar megszokjuk és megszeretjük ezt a felépítést. Ha még mindig nem jött át esetleg, hogy a csapatmenedzselés mekkora forradalmi találmány, akkor gondoljatok bele abba, hogy a döntési lehetőségeket nem csak megsokszorozzák ezek (az újrajátszási értékről nem is beszélve), hanem a "van-e nálad egy adott tárgy" típusú elágazások (és szivatások) helyére a sokkal értékesebb "ha ők vannak veled, ez történik, ha pedig ők, akkor az" típusú helyzetek kerülnek.

...a társaság menedzseléséből nagyjából ki lett hozva minden, amit ilyen keretek között ki lehet hozni.

A Manninger Barnabás által írt Karavánkísérők ugyanezt a koncepciót viszi tovább, ha lehet még precízebb formában. A történet tulajdonképpen szinte ugyanott folytatódik új szereplőkkel, ahol az előző véget ért, és természetesen új csapatokat lehet választani az újabb utazáshoz. Itt azonban még szabadabb kezet kapunk ahhoz, hogy hány helyről toborzunk, illetve vásárolunk élelmet és tárgyakat. Dönthetünk úgy, hogy rengeteg holmival megrakva, de kevesebb segítővel kelünk útra, de választhatjuk a másik végletet is. Én elsőre eléggé pórul jártam, amikor felvettem mindenkit, aki élt és mozgott, de aztán nem volt mivel etetni őket, és a piacra kimenni sem volt időm. (Egy jó tanács, akiről úgy tűnik, hogy semmi értelme felvenni, mert már rég túl van a zeniten, azt mindenképpen vigyétek magatokkal!)

A csapatmenedzselésre jön egy olyan réteg, ami a cselekedeteinktől függően a becsületességünket is méri, ráadásul a csapatunk itt nem annyira fix végig, mint a Végzet prófétáiban, no meg a már említett etetésről is gondoskodnunk kell, szóval a társaság menedzseléséből nagyjából ki lett hozva minden, amit ilyen keretek között ki lehet hozni. Az eredmény ugyanaz a négyzeten, amit már fent is ecseteltem, a megszokottnál sokkal karakteresebb elágazások és döntési helyzetek - végig azt érzed, hogy nem vagy annyira vezetve, mint egy FF könyvben, hanem tényleg van ráhatásod a történésekre. Ebben a könyvben már a fejezetpontok száma is 300-ra bővült, de a tartalmasságuk nem változott, így igazán hosszú meséről van szó, amelynek a végén még egy kiegészítő lezárást is kaphatnak néhányan "A Háromszemű visszatérése" formájában.

Nem nagyon tudom már a fentieknél is jobban dicsérni az olvasott köteteket, az biztos, hogy én az elmúlt évek során kevés ezeknél jobbal találkoztam. Mivel erősen korlátozott példányszámban, magánkiadásban jelentek meg, ezért sajnos nem tudsz bemenni a sarki könyvesboltba és leemelni a polcról, de ha szeretnéd megvenni valamelyiket, akkor kis utánajárással könnyen hozzájuthatsz mindkettőhöz. Az utolsó oldalak tanúsága szerint még rengeteg történet vár kiadásra a Vidgardia Hősei sorozatban, és amíg a színvonal ilyen egyenletes marad, csak abban reménykedhetünk, hogy az eddigieknél gyakrabban fognak megjelenni a jövőben.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

Cleared Hot - a Desert Strike-klónok reneszánsza!

Szűk három évtized után újra felpörögtek az izometrikus rotorok, az Electronic Arts Strike-sorozata ugyanis egy hamisítatlan szellemi örökössel bővült. Az új bevetés a MicroProse támogatásával az indie szférából érkezik, és bár a helikopteres világmentés még csak pár órányi lőporos sétarepülést kínál, már most imádjuk.

14 órája
1

Retrace the Light

1 napja
1

Gamer365 Karácsony 2025

Az ünnepekre várva elindítjuk a nagy év végi nyereményjáték-sorozatunkat, amiben idén is teljes verziós játékkódokat és csecsebecséket sorsolunk ki közöttetek.

1 napja
93

A Netflixhez kerülnek a Warner játékai – ez történt pénteken

Továbbá: Code Vein II, Monster Hunter Showcase, Silent Road, 2XKO, Postal: Bullet Paradise.

1 napja
3

Total Chaos - Jönnek a számból a lények

2 napja

PC Gaming Show: Most Wanted traileráradat– ez történt csütörtökön

Továbbá: Total War, Cast Outs, Replaced.

2 napja
30

Twinkleby

3 napja
1

Kínai istenmészárlás – ez történt szerdán

Benne: The God Slayer, Gran Turismo 7, 4PGP Four-Player Grand Prix, Postal: Bullet Paradise, Serpent's Gaze.

3 napja
2

The Berlin Apartment

4 napja
6

Pieces of the Past

4 napja
1

Váratlan visszatérések - ez történt kedden

Benne: Elden Ring Nightreign, Let It Die, Pumuckl and the Crown of the Pirate King, Helldivers, Splinter Cell, 11 bit studios.

4 napja
5

Arc Raiders

5 napja
31

Game Pass: a decemberi mozgolódás

Marvel Cosmic Invasion. Death Howl. ROUTINE. Többek között ezzel zárja az évet a Microsoft előfizetéses szolgáltatása.

5 napja
4

Megjelenések és tease-elgetések - ez történt hétfőn

Benne: Styx: Blades of Greed, Neon Giant, NeocoreGames, God of War, Cult of the Lamb, Bleach: Rebirth of Souls.

5 napja
7

Heti megjelenések

6 napja
17

Sacred 2 Remastered

A második rész már a maga idejében sem futott sima uton, a most megérkezett remastered pedig úgy tűnik pár kátyút befoltozott, párat viszont a nosztalgia kedvéért meghagyott. TESZT!

8 napja
3

De mi az a Control: Resonant? - ez történt pénteken

Továbbá: Helldivers 2, Layers of Fear: The Final Masterpiece Edition.

8 napja
3

Kirby Air Riders

9 napja
8

PlayStation Plus: a decemberi ötös

A szokásos három cím helyett öt játék zárja az évet a Sony előfizetéses rendszerének belépő szintjén. Nem is akármilyenek!

9 napja

Új tervek az AC Shadows-hoz - ez történt csütörtökön

Továbbá: Beyond Words, Bandai Namco Studios Singapore, Arknights: Endfield, Vampire: The Masquerade – Bloodlines 2, Viva Nobots, Sega Football Club Champions 2026.

9 napja
9