[Könyvek] A Végzet Prófétái és a Karavánkísérők

A Végzet Prófétái és a Karavánkísérők

VegaNagy-Sz. Ferenc2022.03.18. 08:00

Ha feltesszük a kérdést, hogy napjainkban van-e élet a Fighting Fantasyn túl a lapozgatós játékkönyvek piacán, a válasz egy percig sem kérdéses. A paletta olyan sokszínű a csak digitálisan megjelenő történetektől kezdve a már Gamer365-ön is bemutatott ACE Gamebooksig (de említhetnénk akár Steve Jackson - Sorcery! vagy Joe Dever - Lone Wolf világait is), hogy tulajdonképpen az a csoda, hogy a Fighting Fantasy sorozat még mindig a legismertebbek között jut szerephez. A rendkívül színes kínálatnak mindig is részét képezték a magyar szerzők történetei is, amelyek bár jóval szűkebb piacra készültek, minőségben tulajdonképpen soha nem maradtak el nyugati társaiktól. És úgy tűnik a hazai kötetek sora nem apad el még akkor sem, ha esetenként nehéz is a hagyományos kiadói struktúrák keretei között "gazdát" találni ezeknek a könyveknek. Ilyenkor marad a magánkiadás, mint ahogy azt a jelen cikkben tárgyalt két kötet szerzői is választották, gondolván a szűk célcsoporthoz így is eljutnak ezek, ha elég jók. És te jó ég, de még mennyire jók! Nem akarok ennyire előreszaladni, de elöljáróban csak annyit, hogy a Vindgardia Hősei sorozat első két kötetét olvasva többször is felmerült bennem, hogy évek óta nem éreztem azt, hogy lapozgatós játékkönyv ennyire tud hagyománytisztelő és friss lenni egyszerre, mindezt úgy, hogy közben stilisztikailag is teljesen rendben van.

A Vindgardia Hősei sorozat indító kötete, a Takács László és Szlobodnik Gábor által jegyzett "A végzet prófétái" klasszikus utazós történet, amelyben egy karavánt kísérve kell eljutni egy messzi északi városba, az általunk szállított áruról pedig nem is tudjuk, hogy mennyire veszélyes, ráadásul erős hatalmaknak fáj a foga rájuk. Így a rutinmunkának induló utazás hamar fordulatos hajszává válik, ahol sajnos nem feltétlenül mi leszünk az üldözők - egészen addig, amíg vissza nem vesszük az irányítást.

Maga Vindgardia világa egy viszonylag standard fantasy setting, ami nagyjából olyan részletességgel van kidolgozva, amennyire az elvárható, a második könyvhöz már térképet is kapunk mellékelve. Több olyan elem is van, ami igazán kiemeli a sorozatot a lapozgatós játékkönyvek tömegéből. Rögtön maga az indítás ilyen: az első tíz percben magunknak kell összeválogatni, hogy a karavánt milyen csapatokkal erősítjük meg. Van egy rendelkezésünkre álló pénzügyi keret, és oldalakon keresztül válogathatunk a toborozható csapatokból. Ez a gyakorlatban nem csak azt jelenti, hogy nyers statisztikákat ütköztetve kell döntést hoznunk. Szinte mindenkinek vannak különleges képességei, és vannak, akik nem jönnek ki egymással, tehát valóban alaposan át lehet és kell gondolni azt, hogy kiket viszünk és kiket hagyunk ott. És a döntésünk végig fog húzódni a teljes történeten, az utazás során ugyanis számtalan olyan esemény van a harci helyzeteken kívül is, amikor a történéseket befolyásolhatja az, hogy kik vannak éppen velünk.

Habár ennek a játékmenetre van elsősorban nagy hatása, nagyon ügyesen lettek kombinálva a lehetőségek a fejezetpontok elsőre fura, később annál kellemesebb szerkesztésével is. Azt gondolná az olvasó, hogy a kétszáz fejezetpont kevés lehet, de nem az. Nem kell ugyanis ellapozni minden egyes kimenetnél egy másik bejegyzéshez, hanem egy helyen szerepel minden tudnivaló, ami az adott szituációval kapcsolatos, tehát ha például a csapattagok között megtalálható valaki, aki az adott helyzetben képes befolyásolni a történéseket, arról azonnal információt kapunk, ha viszont egy másik társaság van velünk, az ő szerepük is ott helyben van kifejtve általában. Ez azt eredményezi, hogy sokkal kevesebbet kell lapozgatni, a bejegyzések pedig sokkal hosszabbak a megszokottnál, nem ritkán egy-két oldalasak. Az egész koncepció megbukna, ha ezek túl lennének írva, esetleg unalmasnak bizonyulnának, de a szerzők biztos kézzel vezetik a történetet, így hamar megszokjuk és megszeretjük ezt a felépítést. Ha még mindig nem jött át esetleg, hogy a csapatmenedzselés mekkora forradalmi találmány, akkor gondoljatok bele abba, hogy a döntési lehetőségeket nem csak megsokszorozzák ezek (az újrajátszási értékről nem is beszélve), hanem a "van-e nálad egy adott tárgy" típusú elágazások (és szivatások) helyére a sokkal értékesebb "ha ők vannak veled, ez történik, ha pedig ők, akkor az" típusú helyzetek kerülnek.

...a társaság menedzseléséből nagyjából ki lett hozva minden, amit ilyen keretek között ki lehet hozni.

A Manninger Barnabás által írt Karavánkísérők ugyanezt a koncepciót viszi tovább, ha lehet még precízebb formában. A történet tulajdonképpen szinte ugyanott folytatódik új szereplőkkel, ahol az előző véget ért, és természetesen új csapatokat lehet választani az újabb utazáshoz. Itt azonban még szabadabb kezet kapunk ahhoz, hogy hány helyről toborzunk, illetve vásárolunk élelmet és tárgyakat. Dönthetünk úgy, hogy rengeteg holmival megrakva, de kevesebb segítővel kelünk útra, de választhatjuk a másik végletet is. Én elsőre eléggé pórul jártam, amikor felvettem mindenkit, aki élt és mozgott, de aztán nem volt mivel etetni őket, és a piacra kimenni sem volt időm. (Egy jó tanács, akiről úgy tűnik, hogy semmi értelme felvenni, mert már rég túl van a zeniten, azt mindenképpen vigyétek magatokkal!)

A csapatmenedzselésre jön egy olyan réteg, ami a cselekedeteinktől függően a becsületességünket is méri, ráadásul a csapatunk itt nem annyira fix végig, mint a Végzet prófétáiban, no meg a már említett etetésről is gondoskodnunk kell, szóval a társaság menedzseléséből nagyjából ki lett hozva minden, amit ilyen keretek között ki lehet hozni. Az eredmény ugyanaz a négyzeten, amit már fent is ecseteltem, a megszokottnál sokkal karakteresebb elágazások és döntési helyzetek - végig azt érzed, hogy nem vagy annyira vezetve, mint egy FF könyvben, hanem tényleg van ráhatásod a történésekre. Ebben a könyvben már a fejezetpontok száma is 300-ra bővült, de a tartalmasságuk nem változott, így igazán hosszú meséről van szó, amelynek a végén még egy kiegészítő lezárást is kaphatnak néhányan "A Háromszemű visszatérése" formájában.

Nem nagyon tudom már a fentieknél is jobban dicsérni az olvasott köteteket, az biztos, hogy én az elmúlt évek során kevés ezeknél jobbal találkoztam. Mivel erősen korlátozott példányszámban, magánkiadásban jelentek meg, ezért sajnos nem tudsz bemenni a sarki könyvesboltba és leemelni a polcról, de ha szeretnéd megvenni valamelyiket, akkor kis utánajárással könnyen hozzájuthatsz mindkettőhöz. Az utolsó oldalak tanúsága szerint még rengeteg történet vár kiadásra a Vidgardia Hősei sorozatban, és amíg a színvonal ilyen egyenletes marad, csak abban reménykedhetünk, hogy az eddigieknél gyakrabban fognak megjelenni a jövőben.

A Last of Us és Mario találkozik az SNL friss-fergeteges paródiájában

Az HBO filmsorozatát és a játékadaptációkat is parodizálja a legújabb SNL-kisfilm. Főszerepben Pedro Pascal!

16 órája
1

Még egy demót kap a Wo Long: Fallen Dynasty

Egy héttel a megjelenés előtt újra belekóstolhatunk a három királyság harcaiba.

19 órája

Dread Templar

A Dread Templar minden előnye és hátránya egyaránt a letisztult és egyszerű koncepciójából ered. De most ennyire nem szaladunk előre, lássuk, mi lett a boomer shooter játékból!

1 napja

Deliver Us Mars: itt a megjelenési trailer

A játék már elérhető szinte minden fő platformon.

1 napja

Suffer the Night: jön a sápadt ember

Játék-a-játékban elemek, na meg egy krézi főgonosz a frissen bejelentett horrorban.

1 napja

Wordless: szótlan maradsz a trailer után

Indie csoda, 2D platforming, akció és egyedi látvány kombinációja.

1 napja

Resident Evil 4 Remake: 12 perc gameplay

Hosszabb betekintés a március végén megjelenő játék ötödik fejezetébe.

1 napja
1

Csúszik a The Last of Us Part I PC-verziója

Néhány héttel tovább kell várni a számítógépes átiratra.

1 napja
2

Elképesztő mérföldkövet lépett át az It Takes Two

Több mint 10 millió példány fogyott már kooperatív platformer-kalandból.

1 napja
4

Game Informer: Resident Evil 4 (Remake)

Ismét a Game Informer szállít friss információkat és rengeteg mozgóképet egy régóta várt megjelenéshez. Hírünk folyamatosan frissül!

2 napja
11

A Gran Turismo 7 virtuális kagylóülésében

Néhány szerencsés elvihette egy órás próbakörre a Polyphony Digital simcade versenyjátékát PlayStation VR2 headsettel a fején.

2 napja
6

Mikrotranzakciók nélkül jön a Wild Hearts

A megjelenés után pedig ingyenes DLC-kkel fog bővülni.

2 napja
2

The Excavation of Hob’s Barrow

A ködös Albionban játszódó point and click horror-kaland folklór és természetfeletti elemekkel, némi száraz angol humorral és kimértséggel, méretes pixelekbe csomagolva. Teszteltük a rettentően hangulatos The Excavation of Hob’s Barrow-t.

2 napja
7

The Day Before: 10 perc vágatlan gameplay

Az orosz Fntastic hányatott sorsú nyílt világú MMO túlélő-lövöldéje görcsösen igyekszik bizonyítani, hogy nem csak pénznyelő.

2 napja
5

Kirby’s Return to Dream Land Deluxe: vár Magoland!

Az új trailer a multiplayer minijátékokat mutatja be.

2 napja
2

A Knockout City is lehúzza a rolót

A barátokkal azonban továbbra is kidobósozhatunk majd, méghozzá privát szervereken keresztül.

2 napja
2

PlayStation 5: teszt alatt az új rendszerfrissítés

Integrált Discord Voice Chat. VRR támogatás 1440p alatt. Hozzáférhetőség és kényelmi funkciók továbbfejlesztése.

3 napja
6

Atomic Heart: gameplay áttekintő

Az orosz Mundfish stúdió régóta készülő ígéretes projektje pár napon belül megjelenik, így kaptunk hozzá egy útikönyvet!

3 napja
3

Érkezik a Shadow Warrior 3: Definitive Edition

4K és 60FPS grafikai opciók. New Game+. Survival játékmód. Hero nehézségi fokozat. Teljes DualSense támogatás.

3 napja

Gameplay bemutatót kapott az Exekiller

Közel öt percen át mozog a lengyel stúdió debütáló alkotása. Portyázik a retro futurisztikus fejvadász!

3 napja
2