[Könyvek] A Végzet Prófétái és a Karavánkísérők

A Végzet Prófétái és a Karavánkísérők

VegaNagy-Sz. Ferenc2022.03.18. 08:00

Ha feltesszük a kérdést, hogy napjainkban van-e élet a Fighting Fantasyn túl a lapozgatós játékkönyvek piacán, a válasz egy percig sem kérdéses. A paletta olyan sokszínű a csak digitálisan megjelenő történetektől kezdve a már Gamer365-ön is bemutatott ACE Gamebooksig (de említhetnénk akár Steve Jackson - Sorcery! vagy Joe Dever - Lone Wolf világait is), hogy tulajdonképpen az a csoda, hogy a Fighting Fantasy sorozat még mindig a legismertebbek között jut szerephez. A rendkívül színes kínálatnak mindig is részét képezték a magyar szerzők történetei is, amelyek bár jóval szűkebb piacra készültek, minőségben tulajdonképpen soha nem maradtak el nyugati társaiktól. És úgy tűnik a hazai kötetek sora nem apad el még akkor sem, ha esetenként nehéz is a hagyományos kiadói struktúrák keretei között "gazdát" találni ezeknek a könyveknek. Ilyenkor marad a magánkiadás, mint ahogy azt a jelen cikkben tárgyalt két kötet szerzői is választották, gondolván a szűk célcsoporthoz így is eljutnak ezek, ha elég jók. És te jó ég, de még mennyire jók! Nem akarok ennyire előreszaladni, de elöljáróban csak annyit, hogy a Vindgardia Hősei sorozat első két kötetét olvasva többször is felmerült bennem, hogy évek óta nem éreztem azt, hogy lapozgatós játékkönyv ennyire tud hagyománytisztelő és friss lenni egyszerre, mindezt úgy, hogy közben stilisztikailag is teljesen rendben van.

A Vindgardia Hősei sorozat indító kötete, a Takács László és Szlobodnik Gábor által jegyzett "A végzet prófétái" klasszikus utazós történet, amelyben egy karavánt kísérve kell eljutni egy messzi északi városba, az általunk szállított áruról pedig nem is tudjuk, hogy mennyire veszélyes, ráadásul erős hatalmaknak fáj a foga rájuk. Így a rutinmunkának induló utazás hamar fordulatos hajszává válik, ahol sajnos nem feltétlenül mi leszünk az üldözők - egészen addig, amíg vissza nem vesszük az irányítást.

Maga Vindgardia világa egy viszonylag standard fantasy setting, ami nagyjából olyan részletességgel van kidolgozva, amennyire az elvárható, a második könyvhöz már térképet is kapunk mellékelve. Több olyan elem is van, ami igazán kiemeli a sorozatot a lapozgatós játékkönyvek tömegéből. Rögtön maga az indítás ilyen: az első tíz percben magunknak kell összeválogatni, hogy a karavánt milyen csapatokkal erősítjük meg. Van egy rendelkezésünkre álló pénzügyi keret, és oldalakon keresztül válogathatunk a toborozható csapatokból. Ez a gyakorlatban nem csak azt jelenti, hogy nyers statisztikákat ütköztetve kell döntést hoznunk. Szinte mindenkinek vannak különleges képességei, és vannak, akik nem jönnek ki egymással, tehát valóban alaposan át lehet és kell gondolni azt, hogy kiket viszünk és kiket hagyunk ott. És a döntésünk végig fog húzódni a teljes történeten, az utazás során ugyanis számtalan olyan esemény van a harci helyzeteken kívül is, amikor a történéseket befolyásolhatja az, hogy kik vannak éppen velünk.

Habár ennek a játékmenetre van elsősorban nagy hatása, nagyon ügyesen lettek kombinálva a lehetőségek a fejezetpontok elsőre fura, később annál kellemesebb szerkesztésével is. Azt gondolná az olvasó, hogy a kétszáz fejezetpont kevés lehet, de nem az. Nem kell ugyanis ellapozni minden egyes kimenetnél egy másik bejegyzéshez, hanem egy helyen szerepel minden tudnivaló, ami az adott szituációval kapcsolatos, tehát ha például a csapattagok között megtalálható valaki, aki az adott helyzetben képes befolyásolni a történéseket, arról azonnal információt kapunk, ha viszont egy másik társaság van velünk, az ő szerepük is ott helyben van kifejtve általában. Ez azt eredményezi, hogy sokkal kevesebbet kell lapozgatni, a bejegyzések pedig sokkal hosszabbak a megszokottnál, nem ritkán egy-két oldalasak. Az egész koncepció megbukna, ha ezek túl lennének írva, esetleg unalmasnak bizonyulnának, de a szerzők biztos kézzel vezetik a történetet, így hamar megszokjuk és megszeretjük ezt a felépítést. Ha még mindig nem jött át esetleg, hogy a csapatmenedzselés mekkora forradalmi találmány, akkor gondoljatok bele abba, hogy a döntési lehetőségeket nem csak megsokszorozzák ezek (az újrajátszási értékről nem is beszélve), hanem a "van-e nálad egy adott tárgy" típusú elágazások (és szivatások) helyére a sokkal értékesebb "ha ők vannak veled, ez történik, ha pedig ők, akkor az" típusú helyzetek kerülnek.

...a társaság menedzseléséből nagyjából ki lett hozva minden, amit ilyen keretek között ki lehet hozni.

A Manninger Barnabás által írt Karavánkísérők ugyanezt a koncepciót viszi tovább, ha lehet még precízebb formában. A történet tulajdonképpen szinte ugyanott folytatódik új szereplőkkel, ahol az előző véget ért, és természetesen új csapatokat lehet választani az újabb utazáshoz. Itt azonban még szabadabb kezet kapunk ahhoz, hogy hány helyről toborzunk, illetve vásárolunk élelmet és tárgyakat. Dönthetünk úgy, hogy rengeteg holmival megrakva, de kevesebb segítővel kelünk útra, de választhatjuk a másik végletet is. Én elsőre eléggé pórul jártam, amikor felvettem mindenkit, aki élt és mozgott, de aztán nem volt mivel etetni őket, és a piacra kimenni sem volt időm. (Egy jó tanács, akiről úgy tűnik, hogy semmi értelme felvenni, mert már rég túl van a zeniten, azt mindenképpen vigyétek magatokkal!)

A csapatmenedzselésre jön egy olyan réteg, ami a cselekedeteinktől függően a becsületességünket is méri, ráadásul a csapatunk itt nem annyira fix végig, mint a Végzet prófétáiban, no meg a már említett etetésről is gondoskodnunk kell, szóval a társaság menedzseléséből nagyjából ki lett hozva minden, amit ilyen keretek között ki lehet hozni. Az eredmény ugyanaz a négyzeten, amit már fent is ecseteltem, a megszokottnál sokkal karakteresebb elágazások és döntési helyzetek - végig azt érzed, hogy nem vagy annyira vezetve, mint egy FF könyvben, hanem tényleg van ráhatásod a történésekre. Ebben a könyvben már a fejezetpontok száma is 300-ra bővült, de a tartalmasságuk nem változott, így igazán hosszú meséről van szó, amelynek a végén még egy kiegészítő lezárást is kaphatnak néhányan "A Háromszemű visszatérése" formájában.

Nem nagyon tudom már a fentieknél is jobban dicsérni az olvasott köteteket, az biztos, hogy én az elmúlt évek során kevés ezeknél jobbal találkoztam. Mivel erősen korlátozott példányszámban, magánkiadásban jelentek meg, ezért sajnos nem tudsz bemenni a sarki könyvesboltba és leemelni a polcról, de ha szeretnéd megvenni valamelyiket, akkor kis utánajárással könnyen hozzájuthatsz mindkettőhöz. Az utolsó oldalak tanúsága szerint még rengeteg történet vár kiadásra a Vidgardia Hősei sorozatban, és amíg a színvonal ilyen egyenletes marad, csak abban reménykedhetünk, hogy az eddigieknél gyakrabban fognak megjelenni a jövőben.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Raidou Remastered: The Mystery of the Soulless Army

“Ahova sütnek a napsugarak, ott az árnyék is megveti a lábát.” Biztos vagy benne, hogy logikusan megmagyarázható az ami előtted történik? Az ATLUS klasszikus történetében nem teljesen. Ha valamilyen bűneset van, akkor a túlvilágra is át kell pillantsunk.

14 órája

Xbox X AMD együttműködés, Marathon csúszás – ez történt kedden

Továbbá: Death Stranding 2: On the Beach, Dragon Ball: Sparking! Zero, Final Fantasy VII, Simon the Sorcerer Origins, Golden Tee Arcade Classics.

22 órája
38

Game Pass: mozgolódás június második felében

A SIFU fejlesztőitől érkező Rematch debütál hamarosan a szolgáltatásban. Azon kívül azonban leginkább a PC Game Pass felhasználók örülhetnek.

1 napja

Mandragora: Whispers of the Witch Tree

Mindig hatalmas öröm amikor kishazánk játékfejlesztése valami igazán érdekeset tesz le az asztalra, pláne akkor ha egy olyan stílusban próbálkoznak, amiben eddig, itthon még senki más. Lássuk, mit is tud a Mandragora, ami évek óta formálódik pár lelkes fejlesztő műhelyében.

1 napja
8

Prince of Persia életjelek, Borderlands 4 előrendelés – ez történt hétfőn

Továbbá: Crash Team Racing Nitro-Fueled, Nintendo Direct.

1 napja
69

Heti megjelenések

2 napja
5

Puyo Puyo Tetris 2S

A Puyo Puyo Tetris crossover koncepció nem ma fogant, de a SEGA úgy döntött, hogy a Nintendo Switch 2 launch-ot megtolja a PPxT második részének speciális kiadásával. Lássuk, hogy mire jutottak!

4 napja
3

Csöndes zárás - ez történt pénteken

Benne: Silent Hill f, Cronos: The New Dawn, Borderlands 4, Streum On Studio, Devil May Cry 5.

4 napja

Czicza Ádám: A Bíbor Úrnő árulása

Egy újabb magyar szerző kötetével folytatjuk a lapozgatós játékkönyveket bemutató sorozatunkat. A főhős Te vagy - lapozz hát!

5 napja
2

Régi klasszikusok visszatérése - ez történt csütörtökön

Benne: Silent Hill, Still Wakes the Deep, Metal Gear Solid Δ: Snake Eater, Edens Zero, Postal 2 Redux, Raidou Remastered: The Mystery of the Soulless Army.

5 napja
5

The Alters

A világűr magányában számos sci-fi hős találkozott már önmagával, a The Alters azonban páratlan módon illusztrálja, hogy egy “csipetnyi” bázis menedzsment mennyi finomsággal és megtermékenyítő gondolattal tudja felturbózni az alteregós és egzisztenciális filozofálást.

6 napja
6

Mario Kart World

A Switch 2-vel egy időben slisszant át a startvonalon a Nintendo Mindent Járó Malmocskája, mi pedig felkaptuk az akapulkó ingeket és a magnót a különleges zenéhez és elhúztuk a belünket Denevérországba.

6 napja
44

PlayStation Game Catalog: júniusi érkezők

Premier címként érkezik az FBC: Firebreak, majd úgy tűnik picit nyugodtabb időszak következik a Days of Play lezártával.

6 napja
1

Jól fogy a Switch 2, leépít a Bend - ez történt szerdán

Továbbá: Death Stranding 2: On the Beach, Street Fighter 6.

6 napja
11

Nintendo Switch 2 Welcome Tour

A Nintendo érdekes és úttörő formáját választotta a Switch 2 képességeinek bemutatására. A Nintendo Switch 2 Welcome Tour több mint kézikönyv, kicsit kevesebb mint teljes értékű videojáték.

7 napja
12

Sonic X Shadow Generations: a Nintendo Switch 2 változat

A Sonic X Shadow Generations már szép köröket futott a jelenlegi és az előző generációs konzolokon is. Most megnéztük, hogy a Switch 2 nyitókínálatának darabja milyen érzelmeket kelt, és hogyan muzsikál az új masinán.

7 napja
8

Galéria: így pózolt nekünk a Nintendo Switch 2

Lekaptuk a gépet valamint a legfontosabb kiegészítőit. Vagy ő kapott le minket a lábunkról?

8 napja
4

Generációs ugrás? Ennyit tesz a Zeldákhoz a Nintendo Switch 2

Zeldával indítani egy új Nintendo gépet sosem bizonyult szerencsétlen dolognak. Kettővel meg aztán pláne nem. Itt van hát az elmúlt évek két legnagyszerűbb sandbox játéka, szebb, jobb, extrásabb változatban.

8 napja
12

Mit tudunk a ROG Xbox Ally-ról?

8 napja
31

Nintendo Switch 2: mindent egy helyen

9 napja
13