Turrican Flashback

dracoo2021.02.04. 22:00

Hogy számítottam-e a pörölycsapás erejű nosztalgia-löketre? Őszintén megmondom, nem. Váratlanul ért 2021 elején a Turrican négy prominens részét kínáló válogatás, a Turrican Flashback. Emlékszem, annak idején, a Commodore 64-em érkezésének estéjén a bőség zavarával küszködtem (bár a legvonzóbb, eredetinek tűnő csomagolásban megbújó Hostages nem akart működni), így sok játék (a Turrican is) napok múlva került csak sorra a zizzegő, kattogó floppy-meghajtóban. Aztán annak rendje és módja szerint egy jó darabig ott is maradt. Máig emlékezetes, mennyire flottul és gyorsan futott a szerény képességű masinán, emellett olyan részletes grafikával bírt, hogy az államat kerestem a padlón. Közben pedig veszett jól szórakoztam! Ehhez természetesen nemcsak az ütős látvány, hanem a zseniális pályatervezés és remekbeszabott játékmenet is nagyban hozzájárult. És az a zene! Megbizsergek, ha csak rágondolok!

Aztán a harmadik dimenzió térnyerésével a játékiparban, sajnos véget ért az álom. Nem kis szerep jutott a Turrican széria bealkonyodásában a különböző tulajdonjogi kavarodásoknak. A további lépések megtétele bár szükséges volt, az irány bizonytalanná vált. A sorozatnak végül nem sikerült a 3D-be ugrás, mi több, a botlás sem: a tervezési fázisban lévő projektek mindegyikét elkaszálták. Jó a kérdés, a nagy pixel-mizéria frissen (?) megújult hódító korszaka mozgásba lendítette a fogaskerekeket, ám egyelőre csupán ezt a gyűjteményes kiadást eredményezte, amely finoman szólva is hagy némi kívánnivalót maga után. Mit kapunk hát a Turrican Flashback csomagjában?

Konkrétan négy játékot. Az első kettő epizód Amigás portját, a SNES-es Super Turrican-t és a MegaDrive-os (kitaláljátok?) Mega Turrican-t. Vegyük őket sorra! A Flashback számára hegesztett emulátor első, de második pillantásra is meglehetősen fapados. A gond viszont sokkal inkább az, hogy az Amiga portok az európai 50Hz-es rendszerekhez készült kódját elég trehány módon pakolja ki a 60Hz-es masinák képernyőire, így olyan, érzékenyebbek számára kifejezetten zavaró akadozások jönnek létre a scrollozódó hátterek frekvencia-difije miatt, ami hanyagságot tükröz, hiába dolgoztak vele sokat a fejlesztői. Gyanús, hogy mivel néha egy-egy gombnyomást sem érzékelt nálam (bár lehet, képzeltem), ez a hiba az irányítás rovására is megy - különösen a tűpontosnak szánt ugrásoknál volt gondom.

Az első rész számomra még így is szuper élmény, a másodikkal ugyan régebben nem játszottam, de az meg az egyik, ha nem a legjobb darabja a szériának. Tudom, ízlés dolga, ám egy olyan folytatás, amit tanítani lehetne. Az első Turrican azzal tudott igazán nagyot robbantani a klasszikus run and gun zsánerben, hogy kötött pályán való mozgás helyett inkább a felfedezésre sarkallta játékosait, nyitott tereit rengeteg apróbb rejtett zuggal, felszedhető bónusszal megszórva. A kihívást így nemcsak az ellenfelek legyűrése, de a pályák feltérképezése, a továbbvezető út és a titkos cuccok megtalálása jelentette. Na, erre a második rész rátett egy lapáttal. A Mega ezzel szemben egy másfajta játékélményt kínál, sokkal lineárisabb útvonalakkal és harsányabb látvánnyal, nomeg a hatékony lángcsóva helyett csáklyázással, hogy a magasabb, távolabbi platformokat elérjük. Népszerűtlen képesség, a sorozatra jellemző, klasszikusan feszes tempót megtöri - én sem rajongok érte. Még jó, hogy a Super-ben visszatér a csóva (ezúttal éteri fényű jeges formában). A Super Nintendós epizód jobb is lett szerintem emiatt, noha az ős részekhez nem ér fel (figyeljünk oda, ez nem azonos a 8 bites NES-re megjelent játékkal, az nem része a mostani csomagnak). A négy rész, legyenek bármennyire is bombasztikusak, elég szegényes választék.

Fapados az emulátor, és nemcsak a technikai gubancok miatt. Nézzük, milyen "újításokat" kínál a Turrican Flashback. Szinte evidens, hogy az egyes epizódokban bármikor tudunk állást menteni és betölteni. Azt az extra funkciót is megkapjuk, hogy játék közben egy gombnyomásra visszapörgessük az időt - és itt álljunk meg egy szóra. A Turrican régi vágású program, azaz nehéz. Régen is az volt, hetekbe tellett fiatalkoromban, hogy eljussak az utolsó pálya közelébe. És most is az, a save/load state és a visszatekerés funkció ezt az idegőrlő, joy-amortizáló méregfogat próbálja fájdalommentesen kihúzni. Mondanám, hogy sikeresen, de ott a bökkenő: a régi tempót a fura konverzió alapból tönkrevágja, és most beleerőszakoljuk a Braid-szerű szisztémát (ahol, ellentétben tesztalanyunkkal, igenis volt funkciója, szerves részét képezte a mechanikának). Csak azért, hogy a valóban felgyorsult és türelmetlenebb jelenkorunk könnyebben megemészthesse? És mégis: az érmének két oldala van. A rewind kikapcsolható, én mégis bent hagytam. Hiába nyomtam rá sokszor véletlenül a gombjára, ezáltal kizökkenve, pár pillanatig összezavarodva. Ez viszont így nem az a játék, amire emlékszünk, igaz, alapvetően olyan érzés, mintha centikkel odébb lenne tolva egy párhuzamos dimenzióba. Mint műkedvelő amatőr (és nem keményvonalas Turrican-rajongó), elég jól elszórakoztam vele. Tegyük azonban hozzá, hogy ez leginkább az eredeti tökéletes, időtálló koncepciójának és fantasztikus megvalósításának köszönhető.

Haladjunk tovább, az opciók között az alkotók főként a kép-filterekre büszkék. Három képarány közül választhatunk, melyekre utólag még ráhúzhatunk scanline-t, görbíthetjük crt-szerűvé, illetve fekete-fehér vagy különböző rgb színpalettákat alkalmazhatunk. Emellett a HUD variálható, hogy minél nagyobb szeletet biztosíthassunk a játéktérnek és... Őszintén, ezek egyike sem befolyásolta pozitívan a játékélményt nálam, maradtam a klasszikus aránynál és színezésnél (a Switch kézi módban fölöslegesnek érzem a flancot, főleg a relatíve kis kijelzőn). A főmenü is egyszerű, sajnos kevés lehetőséget kínál - és még kevesebb extra információt! Pedig milyen jó lett volna, ha egy kicsit a kulisszák mögé engedtek volna pillantani, vagy teszem azt, képgalériát böngészhetnénk, külön ost-lejátszót, valamit, bármit! Láttunk már ennél összeszedettebb gyűjteményeket (pl. SNK, Street Fighter), fájó, hogy pont a Turrican ennyire karcsú.

Érdekes, vajon kinek készült ez a kollekció? A fentiek fényében nem hiszem, hogy azoknak, akik cirka harminc éven keresztül nyüstölték ezeket a játékokat, hacsak nem kényelmesedtek el annyira, hogy gyenge pillanatukban behúzzák a címet Switchre vagy Playstation-re (és hamarosan Xbox-ra, ahogyan pár napja egy Digital Foundry promó-videóban elhangzott), pusztán nosztalgikus szempontok alapján. Az újoncoknak, érdeklődőknek talán, akik eddig legfeljebb hírből hallottak a szériáról, lévén Európában hatalmas siker volt annak idején a Turrican, a tengerentúlon nem annyira ismerték. Hiába legendásan jók tehát az alapok, ha a körítés ilyen minimális.

Turrican Flashback | Platform: Switch, PS | Kiadó: ININ Games | Fejlesztő: Factor5 | Megjelenés: 2021. január 29. | Ár: Kb. 8850 Ft

Pokemon Legends: Arceus bejelentés

A Sinnoh régió első Pokedex írásainak történetét meséli el a lénygyűjtögetős szerepjátékok új generációja. Valamikor 2022-ben.

5 órája
1

Pokemon Brilliant Diamond / Shining Pearl

Idén a Nintendo DS konzolokra 2006-ban megjelent gyémánt és gyöngy párost pofozzák ki a hibrid masinára.

5 órája

New Pokémon Snap: friss mozgókép

A Bandai Namco Studios segít feléleszteni a Nintendo 64 Pokémon hajkurászós-fotózós játékát. Húsz év után is változatlanul.

6 órája

Idén is csak digitális formában lesz E3?

Az információ a város rendezvényekért és turisztikáért felelős bizottságának anyagából derült ki. Az ESA megerősítésére várunk.

6 órája
2

Heti megjelenések

Korábbi címek portjai nyitják a naptári tavaszt, nem ezen a héten fog beindulni a tavaszi dömping.

13 órája
1

TOHU

Mindenki tudja, hogy a kalandjátékok halottak – mindenki, kivéve a kalandjátékokat, melyek bár nem feltétlen örvendenek akkora népszerűségnek, mint akkoriban, azért van egy kellően népes vásárlóréteg, mely életben tudja tartani a jobb minőségű alkotásokat. Ezek közé tartozik a TOHU is.

1 napja
3

Astrologaster

Kigyógyult a pestisből, olvas a csillagokból, csodafőzetei gyógyítják az összes betegséget is, most pedig orvosi címre vágyik. A XVI-ik században élt Simon Forman helyett most a játékos dönthet az összes páciense sorsáról - szegény, szerencsétlen lelkek!

1 napja

Halo Infinite: a Spartan új ruhája

Gőzerővel folyik a munka Joseph Staten irányításával. Master Chief következő kalandja ma már teljesen más arcát mutatja.

3 napja
14

Star Wars Pinball: irány a VR!

Mando fejére is VR sisak kerül! Nyolc asztal, köztük két teljesen új leosztás, három fő platform - komoly csomaggal készül a Zen Studios.

3 napja
4

Idén tutira jön a Tormented Souls

A PQube horror játéka idén már minden bizonnyal megjelenik - nextgen és fizikai kiadásokat is kap az indie Resi-Silent HIll követő!

3 napja
3

Space Otter Charlie: hódító űrvidrák

Márciusban a kvantumfizika és az űrakciózás határait egy DOS-os időket idéző kabalfigura, Space Otter Charlie fogja feszegetni.

3 napja

PS Plus: a márciusi kínálat

Ezúttal négy címmel gazdagítja az előfizetőket a Sony. A négy cím között pedig bomba robban, visszafojtott rengéshullámmal.

3 napja
14

Átalakul a Japan Studio

Az Astro kalandokért felelős Team ASOBI lesz a japán részleg középpontja. A támogató csapatokat átmozgatják.

3 napja
1

Mortal Shell: Enhanced Edition bejelentés

4K. 60 FPS. Feljavított textúrák. Kell még indok arra, hogy ismét magadra öltsd egy nagy harcos elesett tetemét?

3 napja

Ghosts ‘n Goblins Resurrection

A Nintendo hibridje nyitotta fel Arthur lovag sírját 35 év elteltével. A páncél újként csillog, a kérdés, hogy mennyire bűzlik.

3 napja

Bomb Rush Cyberfunk: csak 2022-ben!

A Jet Set Radio szellemi örököse csak jövőre érkezhet, akkor viszont már úgy néz ki konzolokra is begurul!

3 napja
3

Narita Boy: megjelenési dátum

A '80-as évek varázslatos Digitális Királysága egy kedves szerelmi történetet és narratív-központú játékmenetet ígér.

3 napja
3

The Nioh Collection

A Team Ninja hack ’n’ slash öröksége finoman fonódik össze a soulslike formula által elindított újhullámos akció-szerepjáték elemekkel. A kollekció így őrzi meg az utókornak.

3 napja
9

Hot Wheels Unleashed: gyermeki lelkülettel

A Hot Wheels márkanév a Milestone versenyjáték-iparos talján csapattal fonódik össze az új bejelentésben. Trailert is tudunk mutatni.

3 napja
2

Kena: Bridge of Spirits megjelenés!

Három percen keresztül igyekszik elvarázsolni az Ember Lab mesés kalandja, majd a végén bedob egy dátumot is az utolsó képkockákra.

3 napja
14