[Teszt] Turrican Flashback

Turrican Flashback

dracoo2021.02.04. 22:00

Hogy számítottam-e a pörölycsapás erejű nosztalgia-löketre? Őszintén megmondom, nem. Váratlanul ért 2021 elején a Turrican négy prominens részét kínáló válogatás, a Turrican Flashback. Emlékszem, annak idején, a Commodore 64-em érkezésének estéjén a bőség zavarával küszködtem (bár a legvonzóbb, eredetinek tűnő csomagolásban megbújó Hostages nem akart működni), így sok játék (a Turrican is) napok múlva került csak sorra a zizzegő, kattogó floppy-meghajtóban. Aztán annak rendje és módja szerint egy jó darabig ott is maradt. Máig emlékezetes, mennyire flottul és gyorsan futott a szerény képességű masinán, emellett olyan részletes grafikával bírt, hogy az államat kerestem a padlón. Közben pedig veszett jól szórakoztam! Ehhez természetesen nemcsak az ütős látvány, hanem a zseniális pályatervezés és remekbeszabott játékmenet is nagyban hozzájárult. És az a zene! Megbizsergek, ha csak rágondolok!

Aztán a harmadik dimenzió térnyerésével a játékiparban, sajnos véget ért az álom. Nem kis szerep jutott a Turrican széria bealkonyodásában a különböző tulajdonjogi kavarodásoknak. A további lépések megtétele bár szükséges volt, az irány bizonytalanná vált. A sorozatnak végül nem sikerült a 3D-be ugrás, mi több, a botlás sem: a tervezési fázisban lévő projektek mindegyikét elkaszálták. Jó a kérdés, a nagy pixel-mizéria frissen (?) megújult hódító korszaka mozgásba lendítette a fogaskerekeket, ám egyelőre csupán ezt a gyűjteményes kiadást eredményezte, amely finoman szólva is hagy némi kívánnivalót maga után. Mit kapunk hát a Turrican Flashback csomagjában?

Konkrétan négy játékot. Az első kettő epizód Amigás portját, a SNES-es Super Turrican-t és a MegaDrive-os (kitaláljátok?) Mega Turrican-t. Vegyük őket sorra! A Flashback számára hegesztett emulátor első, de második pillantásra is meglehetősen fapados. A gond viszont sokkal inkább az, hogy az Amiga portok az európai 50Hz-es rendszerekhez készült kódját elég trehány módon pakolja ki a 60Hz-es masinák képernyőire, így olyan, érzékenyebbek számára kifejezetten zavaró akadozások jönnek létre a scrollozódó hátterek frekvencia-difije miatt, ami hanyagságot tükröz, hiába dolgoztak vele sokat a fejlesztői. Gyanús, hogy mivel néha egy-egy gombnyomást sem érzékelt nálam (bár lehet, képzeltem), ez a hiba az irányítás rovására is megy - különösen a tűpontosnak szánt ugrásoknál volt gondom.

Az első rész számomra még így is szuper élmény, a másodikkal ugyan régebben nem játszottam, de az meg az egyik, ha nem a legjobb darabja a szériának. Tudom, ízlés dolga, ám egy olyan folytatás, amit tanítani lehetne. Az első Turrican azzal tudott igazán nagyot robbantani a klasszikus run and gun zsánerben, hogy kötött pályán való mozgás helyett inkább a felfedezésre sarkallta játékosait, nyitott tereit rengeteg apróbb rejtett zuggal, felszedhető bónusszal megszórva. A kihívást így nemcsak az ellenfelek legyűrése, de a pályák feltérképezése, a továbbvezető út és a titkos cuccok megtalálása jelentette. Na, erre a második rész rátett egy lapáttal. A Mega ezzel szemben egy másfajta játékélményt kínál, sokkal lineárisabb útvonalakkal és harsányabb látvánnyal, nomeg a hatékony lángcsóva helyett csáklyázással, hogy a magasabb, távolabbi platformokat elérjük. Népszerűtlen képesség, a sorozatra jellemző, klasszikusan feszes tempót megtöri - én sem rajongok érte. Még jó, hogy a Super-ben visszatér a csóva (ezúttal éteri fényű jeges formában). A Super Nintendós epizód jobb is lett szerintem emiatt, noha az ős részekhez nem ér fel (figyeljünk oda, ez nem azonos a 8 bites NES-re megjelent játékkal, az nem része a mostani csomagnak). A négy rész, legyenek bármennyire is bombasztikusak, elég szegényes választék.

Fapados az emulátor, és nemcsak a technikai gubancok miatt. Nézzük, milyen "újításokat" kínál a Turrican Flashback. Szinte evidens, hogy az egyes epizódokban bármikor tudunk állást menteni és betölteni. Azt az extra funkciót is megkapjuk, hogy játék közben egy gombnyomásra visszapörgessük az időt - és itt álljunk meg egy szóra. A Turrican régi vágású program, azaz nehéz. Régen is az volt, hetekbe tellett fiatalkoromban, hogy eljussak az utolsó pálya közelébe. És most is az, a save/load state és a visszatekerés funkció ezt az idegőrlő, joy-amortizáló méregfogat próbálja fájdalommentesen kihúzni. Mondanám, hogy sikeresen, de ott a bökkenő: a régi tempót a fura konverzió alapból tönkrevágja, és most beleerőszakoljuk a Braid-szerű szisztémát (ahol, ellentétben tesztalanyunkkal, igenis volt funkciója, szerves részét képezte a mechanikának). Csak azért, hogy a valóban felgyorsult és türelmetlenebb jelenkorunk könnyebben megemészthesse? És mégis: az érmének két oldala van. A rewind kikapcsolható, én mégis bent hagytam. Hiába nyomtam rá sokszor véletlenül a gombjára, ezáltal kizökkenve, pár pillanatig összezavarodva. Ez viszont így nem az a játék, amire emlékszünk, igaz, alapvetően olyan érzés, mintha centikkel odébb lenne tolva egy párhuzamos dimenzióba. Mint műkedvelő amatőr (és nem keményvonalas Turrican-rajongó), elég jól elszórakoztam vele. Tegyük azonban hozzá, hogy ez leginkább az eredeti tökéletes, időtálló koncepciójának és fantasztikus megvalósításának köszönhető.

Haladjunk tovább, az opciók között az alkotók főként a kép-filterekre büszkék. Három képarány közül választhatunk, melyekre utólag még ráhúzhatunk scanline-t, görbíthetjük crt-szerűvé, illetve fekete-fehér vagy különböző rgb színpalettákat alkalmazhatunk. Emellett a HUD variálható, hogy minél nagyobb szeletet biztosíthassunk a játéktérnek és... Őszintén, ezek egyike sem befolyásolta pozitívan a játékélményt nálam, maradtam a klasszikus aránynál és színezésnél (a Switch kézi módban fölöslegesnek érzem a flancot, főleg a relatíve kis kijelzőn). A főmenü is egyszerű, sajnos kevés lehetőséget kínál - és még kevesebb extra információt! Pedig milyen jó lett volna, ha egy kicsit a kulisszák mögé engedtek volna pillantani, vagy teszem azt, képgalériát böngészhetnénk, külön ost-lejátszót, valamit, bármit! Láttunk már ennél összeszedettebb gyűjteményeket (pl. SNK, Street Fighter), fájó, hogy pont a Turrican ennyire karcsú.

Érdekes, vajon kinek készült ez a kollekció? A fentiek fényében nem hiszem, hogy azoknak, akik cirka harminc éven keresztül nyüstölték ezeket a játékokat, hacsak nem kényelmesedtek el annyira, hogy gyenge pillanatukban behúzzák a címet Switchre vagy Playstation-re (és hamarosan Xbox-ra, ahogyan pár napja egy Digital Foundry promó-videóban elhangzott), pusztán nosztalgikus szempontok alapján. Az újoncoknak, érdeklődőknek talán, akik eddig legfeljebb hírből hallottak a szériáról, lévén Európában hatalmas siker volt annak idején a Turrican, a tengerentúlon nem annyira ismerték. Hiába legendásan jók tehát az alapok, ha a körítés ilyen minimális.

Turrican Flashback | Platform: Switch, PS | Kiadó: ININ Games | Fejlesztő: Factor5 | Megjelenés: 2021. január 29. | Ár: Kb. 8850 Ft

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Heti megjelenések

29 perce
1

Painkiller

Lássuk, hogy a 2025-ös Fájdalomcsillapító, és a klasszikus játékmenet drasztikus mutációja boomernek való vidék-e.

9 órája
1

Halo: Combat Evolved Remake - A Varacskosdisznó újjászületése

Kedvcsináló minden idők legkedvesebb Halo játékának friss remake-jéhez, egy Warthog-rajongó sisakrostélyán át.

1 napja
8

Nemze7i ünnep – ez történt pénteken

Benne: Mass Effect, Canyons, The Awakener: Forgotten Oath, Static Dread: The Lighthouse.

2 napja
3

It Takes a War - Elégia 1.6

Elgondolkodtál már azon, hogy milyen régóta nem jártál az egykori kedvenc multiplayer pályádon? Hogy mikor beszéltél utoljára olyan online barátokkal, akikkel annak idején évekig hajkurásztátok egymást valamelyik virtuális terepen? Ott voltál te is a hőskorban, amikor egy-egy nullapontikszes update után, a kedvenc online lövöldédben, eltűntek a falak, esetleg a modellek bugzottak?

2 napja

Nem csak a GTA 6 csúszik, Switch megjelenésáradat – ez történt csütörtökön

Továbbá: Chicken Chicken, Suri: The Seventh Note, Pirates Outlaws 2: Heritage, Fright Train, Cash Cleaner Simulator, Etrange Overlord, MLB The Show 26.

3 napja
8

2026 végére csúszik a Grand Theft Auto VI

A Rockstar Games rövid közleményben jelezte, hogy még néhány hónapot várnunk kell mielőtt Leonida állam területére léphetünk.

3 napja
38

Beneath – Félelem és reszketés az óceán fenekén

A Beneath fejlesztőit nem kisebb cím isnpirálta, mint a 2005-ös F.E.A.R., de vajon fel tud-e nőni egy kis indie csapat alkotása a Monolith legendás horror FPS-éhez?

3 napja
5

Tervek a jövőre - ez történt szerdán

Benne: Insomniac, Unbeatable, PlayStation Portal, One Piece: Pirate Warriors 4, Nintendo, Planet Zoo.

4 napja
4

Konc (Bone): Sárkányok mégis léteznek

Kiteljesedett a Vad Virágok Könyvműhelynél kimondottan igényes kivitelben megjelent Omnibus-sorozat, mely nem kínál nagy újdonságokat, de amit nyújt, azt nagyon szerethető és emlékezetes formában teszi.

4 napja
3

Switch 2 menetelés - ez történt kedden

Továbbá: Darwin’s Paradox!, Leaf Blower Co., Warhammer Survivors, Metroid Prime 4: Beyond, VRacer Hoverbike, Audio Trip, Roboquest VR, Shadowgate VR: The Mines of Mythrok, Rager.

5 napja
9

Game Pass: november első hetei

Távozik a S.T.A.L.K.E.R. 2 Heart of Chernobyl. De rengeteg érdekes indie fejlesztés érkezik helyette a Black Ops 7 előtt!

5 napja
1

Iparági apróságok - ez történt hétfőn

Benne: Electronic Arts, Odds Chronicles, Fantastic Pixel Castle, Fatal Fury: City of the Wolves.

6 napja
5

Programajánló: Telekom PlayIT Show, TECHXPO és Hungarian Game Awards

Hamarosan újra a játékok és a technológia világába ugorhatunk a Hungexpón megrendezésre kerülő Telekom PlayIT Show és a TECHXPO konferencia keretein belül.

6 napja

Chickenhare and the Treasure of Spiking-Beard

Már a 8-bites korszak óta alapvetés, hogy a gyerekeknek szánt mozifilmek mellé érkeznie kell valamilyen videojátékos feldolgozásnak, vagy tie-in játékprogramnak. Lássuk, Pipiána Hoppsz új kalandját hogy sikerült feldolgozni!

6 napja
2

Heti megjelenések

7 napja

Farthest Frontier - Poros Polgi

Középkori városépítős témában az utóbbi 10 évben igen kevés érdekes játékot sikerült kiizadnia a játékiparnak; a nagy stúdiók helyett rendszerint az indie fejlesztők találják fején a szöget. Most a Farthest Frontier 1.0-ás verziója került be a tesztlaborba. Lássuk is, mire megyünk poros utak polgármestereként.

7 napja
3

DLC-k és átiratok - ez történt pénteken

Benne: Arknights: Endfield, Frostpunk 2, Silent Hill 2, Turok 2: Seeds of Evil, Triarchy, Fatal Fury: City of the Wolves.

8 napja
1

Tormented Souls II

Caroline és Anna csak ideiglenesen menekültek meg a borzalmakról, a Tormented Souls folytatásában ugyanis valami még szörnyűbb vár a nővérekre.

9 napja
6

Call of Duty mozi, Gyűrűk Ura MMO kasza - ez történt csütörtökön

Továbbá: Thief VR: Legacy of Shadow, Animal Crossing: New Horizons.

2025.10.31.
4