[Teszt] Total War: ROME REMASTERED

Total War: ROME REMASTERED

LotharFuchs Róbert2021.04.30. 22:00

Miután mind a Római Birodalom, mint a Total War: ROME múltja elég jól dokumentált, most nem vesződnék egyik bemutatásával sem, inkább angolosan rátérnék a lényegre. Technikai szempontból alapvetően nincs szégyellnivalója a REMASTERED verziónak: 4K kompatibilitás, ultra felbontású textúrák, új effektek (hő és por), valamint az animációk és a hangok korszerűsítése sem maradt ki. Ami talán pedig a legfontosabb, hogy mindez – a ráncfelvarrásnak és a modern hardverek együttesének hála - jóval könnyebben elérhető a manapság már alapértelmezettnek vett 60 képkocka / másodperces teljesítménnyel. Hajdanán az ilyesmi igazi úri huncutságnak számított, de a modernizációval súlyos technikai láncokat tudott ledobni magáról a játék. Az előre konfigurált grafikai beállítások közül az ultra ugyan FPS eséseket produkált az i5 6600+GTX 1060 tesztkonfiguráción, de némi finomhangolással (amire rengeteg opció van) már nagyobb csatákban is magabiztosan hozta a stabil értéket. „Még szép!” - mondhatná az ember, hiszen egy 17 éves játékról van szó. Ám a grafikai tuning mértékének és az alapok korának fényében nem feltétlenül olyan evidens ez az eredmény. Az idő múlásával azonban alaposan meg is hízott: a hozzácsapott Enhanced Graphics Pack-kal együtt kemény 67 gigát nyom a kicsike, a töltési idő minimalizálása érdekében erősen ajánlott SSD-re telepíteni, a visszajelzések alapján pedig Windows 10-nél régebbi rendszerrel nem is érdemes próbálkozni vele.

Külsőre tehát rendben van, na de mi a helyzet a tartalommal? A legnagyobb változás a kampány térképes szekciójának kezelőfelületén történt, ami egyben talán a legmegosztóbb komponense is a tesztalanynak. Röviden úgy lehetne összefoglalni, hogy az egész dizájn egy minimalistább irányba tett egy öles lépést. Ehhez viszont hozzácsaptak néhány új funkciót, mint pl. az ügynökök kissé kusza almenüjét, a tematikus térképek opcióját, vagy a városok újragondolt listáját, és talán már sejthető is lesz a probléma: egyszerre akarták egyszerűbbé, mégis mélyebbé tenni a kezelhetőségét. A végeredmény emiatt vegyes, mert olykor kézre állóbb, olykor viszont frusztrálóan logikátlan tud lenni. Az utóbbira jó példa a messzire eldugott családfa, ami már csak a feldolgozott téma ismeretében is érthetetlen döntés (és aminek hiányáért gyakorlatilag keresztre feszítették a második epizódot). A múltidézés élménye jegyében azt is megemlíteném, hogy számos esemény mini videója is eltűnt a repertoárból, amit a veteránok valószínűleg hiányolni fognak. Mindent összevetve szentségtörés ugyan nem történt, de néhány döntés azért megkérdőjelezhető.

Maga a játékmenet nem változott drasztikusan. Akkoriban a legtöbbet kritizált komponens az AI és a diplomácia volt. Az AI ezúttal már kicsit agresszívabb, főleg tengeren (ami továbbra is csak egy automatizált összecsapás), de valódi uralkodókat idéző stratégiától továbbra sem kell tartani. Ez nem is akkora probléma, az viszont már sokkal inkább, hogy a csatákban még mindig hajlamos a gép a töketlenkedésre. A kidekorált imperátoroknak valószínűleg ezt sem kell már bemutatni: az egész ROME sorozatot szellemként végigkísértő hiba, a rohamozó, majd ok nélkül elmenekülő ellenséges egységek jelensége makacsul továbbörökítette magát. Vagy a távolsági egységek körülményes alakzatba rendeződése, amivel értékes másodpercek vesznek el harc közben. Reszponzivitás és útkeresés terén is volna hová fejlődni, ám tekintettel arra, hogy milyen régi kínokról van szó, egyszerű és gyors javításban nem reménykednék. A diplomácia érdemi kiismerésére nem volt elég időm, de annyi biztos, hogy a kezdeti időszakban már jóval egyszerűbb megállapodásokat kötni más nemzetekkel. Ami pedig (elviekben) megalapozhatja a hosszú távú együttműködést, vagy épp politikai káoszt, ami rá is férne az eleddig súlytalan mechanikára.

Summa summarum, a Feral tisztességes munkát végzett a ROME aktualizálásával. Nem akarták újra feltalálni a spanyolviaszt, de néhány óvatos újdonságot azért belecsempésztek. Mint az új ügynöktípust, a kereskedőt, 16 új frakciót, és számos apróságot. A csomag része a két DLC (Barbarian Invasion és Alexander) is, az egészhez pedig május végéig féláron (15 euroért) juthatnak hozzá Steam-en az eredeti ROME tulajok. Egyáltalán nem rossz ajánlat, a mod közösség pedig már most ígéretes életjeleket mutat. Ugyanakkor a makacs hibái miatt nehéz a hardcore Római Birodalom és ROME rajongókon kívül bárki másnak ajánlani. Nem érdemes, és nem is lenne fair egy római köntösbe bújtatott Warhammer-t vagy Three Kingdoms-ot elvárni, ám az én esetemben mégis ez lett a „veszte”: egy nosztalgikus séta az öreggel, de semmi több. A fáklyát már egy fiatalabb generáció viszi. De ez valahol megnyugtató is.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

ARC Raiders sikerek, PS5-eladások – ez történt hétfőn

Továbbá: The Super Mario Galaxy Movie, Junkster, Ereban: Shadow Legacy, Storm Lancers, Resident Evil: Survival Unit, Switch 2 kompatibilitás.

12 órája
9

Onirism

Te emlékszel a legutóbbi álmodra? Carol igen, aki épp egy furcsa utazáson megy keresztül: kisnyusziját Bunbunt elrabolták! Tesztlaborban az Onirism.

22 órája

Heti megjelenések

1 napja
9

Painkiller

Lássuk, hogy a 2025-ös Fájdalomcsillapító, és a klasszikus játékmenet drasztikus mutációja boomernek való vidék-e.

1 napja
6

Halo: Combat Evolved Remake - A Varacskosdisznó újjászületése

Kedvcsináló minden idők legkedvesebb Halo játékának friss remake-jéhez, egy Warthog-rajongó sisakrostélyán át.

2 napja
10

Nemze7i ünnep – ez történt pénteken

Benne: Mass Effect, Canyons, The Awakener: Forgotten Oath, Static Dread: The Lighthouse.

3 napja

It Takes a War - Elégia 1.6

Elgondolkodtál már azon, hogy milyen régóta nem jártál az egykori kedvenc multiplayer pályádon? Hogy mikor beszéltél utoljára olyan online barátokkal, akikkel annak idején évekig hajkurásztátok egymást valamelyik virtuális terepen? Ott voltál te is a hőskorban, amikor egy-egy nullapontikszes update után, a kedvenc online lövöldédben, eltűntek a falak, esetleg a modellek bugzottak?

4 napja
1

Nem csak a GTA 6 csúszik, Switch megjelenésáradat – ez történt csütörtökön

Továbbá: Chicken Chicken, Suri: The Seventh Note, Pirates Outlaws 2: Heritage, Fright Train, Cash Cleaner Simulator, Etrange Overlord, MLB The Show 26.

4 napja
8

2026 végére csúszik a Grand Theft Auto VI

A Rockstar Games rövid közleményben jelezte, hogy még néhány hónapot várnunk kell mielőtt Leonida állam területére léphetünk.

4 napja
38

Beneath – Félelem és reszketés az óceán fenekén

A Beneath fejlesztőit nem kisebb cím isnpirálta, mint a 2005-ös F.E.A.R., de vajon fel tud-e nőni egy kis indie csapat alkotása a Monolith legendás horror FPS-éhez?

4 napja
6

Tervek a jövőre - ez történt szerdán

Benne: Insomniac, Unbeatable, PlayStation Portal, One Piece: Pirate Warriors 4, Nintendo, Planet Zoo.

5 napja
4

Konc (Bone): Sárkányok mégis léteznek

Kiteljesedett a Vad Virágok Könyvműhelynél kimondottan igényes kivitelben megjelent Omnibus-sorozat, mely nem kínál nagy újdonságokat, de amit nyújt, azt nagyon szerethető és emlékezetes formában teszi.

6 napja
3

Switch 2 menetelés - ez történt kedden

Továbbá: Darwin’s Paradox!, Leaf Blower Co., Warhammer Survivors, Metroid Prime 4: Beyond, VRacer Hoverbike, Audio Trip, Roboquest VR, Shadowgate VR: The Mines of Mythrok, Rager.

6 napja
9

Game Pass: november első hetei

Távozik a S.T.A.L.K.E.R. 2 Heart of Chernobyl. De rengeteg érdekes indie fejlesztés érkezik helyette a Black Ops 7 előtt!

6 napja
1

Iparági apróságok - ez történt hétfőn

Benne: Electronic Arts, Odds Chronicles, Fantastic Pixel Castle, Fatal Fury: City of the Wolves.

7 napja
5

Programajánló: Telekom PlayIT Show, TECHXPO és Hungarian Game Awards

Hamarosan újra a játékok és a technológia világába ugorhatunk a Hungexpón megrendezésre kerülő Telekom PlayIT Show és a TECHXPO konferencia keretein belül.

8 napja

Chickenhare and the Treasure of Spiking-Beard

Már a 8-bites korszak óta alapvetés, hogy a gyerekeknek szánt mozifilmek mellé érkeznie kell valamilyen videojátékos feldolgozásnak, vagy tie-in játékprogramnak. Lássuk, Pipiána Hoppsz új kalandját hogy sikerült feldolgozni!

8 napja
2

Heti megjelenések

8 napja

Farthest Frontier - Poros Polgi

Középkori városépítős témában az utóbbi 10 évben igen kevés érdekes játékot sikerült kiizadnia a játékiparnak; a nagy stúdiók helyett rendszerint az indie fejlesztők találják fején a szöget. Most a Farthest Frontier 1.0-ás verziója került be a tesztlaborba. Lássuk is, mire megyünk poros utak polgármestereként.

8 napja
3

DLC-k és átiratok - ez történt pénteken

Benne: Arknights: Endfield, Frostpunk 2, Silent Hill 2, Turok 2: Seeds of Evil, Triarchy, Fatal Fury: City of the Wolves.

2025.11.01.
1